Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pringle11

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:55

Bedank!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:10

Ooh Fryso zijn heerlijke zadels!! <3 zijn er tweedehands ook wel, ff mazzel hebben.

Vandaag los in de longeerbak wat "gelongeerd" en ook hier kwam hij kleine stukken lang en laag! Echt superblij mee.

Kan best Emmy, dat er aan de bovenkant nog wat uitkomt. Mss ff nachtje weken in een hoefzak?

Verder krijgt ie lekker appeltjes in zn vacht, en blijft mooi op gewicht. Iets te dik, maar dat hebben al mn paarden :')
Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:33

Zo heel dik toont hij niet op de foto. :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:34

Die ziet er supergoed uit! :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:50

De rug mooi losgewerkt door de osteo is altijd fijn en soms heb je idd dat ze wat spieren vast hebben zitten, daarom ga ik ook jaarlijks voor een apk, melody is donderdag voor t eerst aan de beurt dus ben heel benieuwd wat daarvan gezegd word.

Change mooi filmpje hoor, ziet er al goed uit. Wij zijn echt nog niet zover, melody loopt nog veel meer met zijn neus naar voren en lang in zijn lijf

Marrit wat mooi die appeltjes, ik hou daarvan! Die hoefzak zat ik zelf ook al aan te denken, want een emmer werkt niet, die trapt hij zeer gericht aan de kant en uit mijn handen. Ik smeer er zo eerst laurierzalf op, dat trekt ook vocht eruit, morgen maar eens overleggen met de smid.

Het leeknet toch of er wat viezigheid boven bij de kroonrand uit kwam, niet echt een wondje te zien, maar er zat wat zand vast geplakt en toen ik er met mn vingers langs wreef, wat hij dus echt niet leuk vond, zat er wel wat vocht op mn vingers...en stinken...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:50

Vanaf de laptop reageert toch iets makkelijker dan op de foon. :+

@change: osteo gaat voor heksje nu geen wonderen verrichten. Er was eigenlijk nauwelijks iets loos. Behandeling was achteraf niet heel hard nodig geweest. Net als bij Emmy is het hier een jaarlijks terugkerend verhaal. Nu voor heksje voor het eerst. :D
Fijn dier dat zwartje. Galoppeert fijn van de grond af. :j En je moet toch ergens je handen aan vol hebben. :D

@Marrit: Lloyd heeft echt de meeste fantastische coupe ever. Wat een heerlijk ongeregeld zooitje op die hals. <3 <3
Gaan je niet komend weekend op stap voor de obstakeltraining? :)

@ Emmy: als het zo giga stinkt kan het heel goed nog een restje van de ontsteking zijn. Daar komt doorgaans een verschrikkelijk smerige lucht vanaf. %)
Maar goed beter er uit dan doorbroeien in de voet.

Qua zadels is het vooral kijken naar een model wat goed op de rug ligt. Zoveel connies zoveel zadels. Scheelt al de helft voor je eigen balans. Persoonlijk ben ik enorm voorstander van platte zittingen en niet teveel wrong. In de praktijk nodigen die al snel uit tot een geforceerde zit met klemmende ledematen als gevolg. :)

Nu lekker onderuit gezakt op de bank. Had rekening gehouden met 1 week niet rijden na behandeling, maar aangezien er zo weinig gedaan hoefde te worden is maar 1 dag rust wenselijk. Overmorgen aan de longe en dan mag ze alweer de gewone arbeid oppakken. :)
.....al stelt dat ook niet veel meer voor dan heel simpele puppyarbeid. Misschien de intensiteit wat gaan opvoeren om de spierontwikkeling iets meer te kietelen. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:19

Wij hier ook 1/2 keer per jaar de osteo erbij!
SM, en als je er niks van merkt dan maakt het ook niet uit, je hebt iig een goede daad verricht. :D

Emmy, we hebben haar met 4 zadelmak gemaakt en het heeft ook echt tot een paar maand terug geduurd voordat het ergens op leek. Met geduld bereik je alles! Komt ook goed bij jullie knappe Connie!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:03

Hoefzweer is idd ook naar boven open gebroken, arme pony, die had pijn! Smid vanmorgen weer geweest en t zag er goed uit, nu hopen dat we weer de goede kant op gaan.

Dat geloof ik ook, dank je change

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:11

Grote zweren dan pfff.

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:20

Foei wat kletsen jullie veel zeg. Heb 2 weken vrijwel niet meer gekeken en moest zn beetje 12 pagina's terug lezen :+

Ondanks mijn vakantie afgelopen 2 weken, mega druk geweest. In totaal samen met Anouk 4 pony's gehad om in te rijden en ik rijd ze nu door nog 2 weekjes! 2 Connies van Inez: Rebel en Roos van de Leliaard. Super grappig. Moeder van Rebel (Funny vd Leliaard) heb ik ook ingereden en uitgebracht in dressuur en springen. Moeder van Roos (Fee vd Leliaard), staat bij ons en heb ik ook gereden vroeger. Super grappig dat je die eigenschappen toch een beetje terug ziet komen! Andere Connie is Lucy een cremello met 2 super gave maanogen en jawel een dochter van Ben... Ook zn leuk ding!
En de laatste om niet te vergeten: Mijn eigen Devil. Ze heeft zich super goed gedragen de eerste keer (over de weg met het veulen, vreemd terrein, Anouk op der Rug en onder de man terug stappen naar huis), alleen de 2e keer ging het veulen door de draden heen en rustig het terrein over wandelen... Gevolg; hysterische moeder... 3e keer op stal gezet maar toen werd het allemaal veel erger. We hebben voor de veiligheid van zowel ruiter als paard gekozen om Devil op 2 maanden op te pakken. Eef wordt dan afgespeend en hebben we geen last meer van een veulen. Voor nu met opstappen ect was er niks aan de hand. Dus ben al heel erg blij!

Leuk dat je nu ook op het Forum zit Lisa! Je reed Otje super netjes met de merriekeuring!We zullen elkaar regelmatig tegen komen denk ik op de manege, als ik bij moeders ben!

Voor Ria en Bar:

Nu staan er 3 hengsten van de connies in Luttenberg... En ook 3 ruiters van het demoteam en 2 vlak in de buurt (de kinderen van Lieke). Kunnen we dan niet een keer een oefendag van het demoteam organiseren in de manege van Luttenberg? Is een hele mooie manege, super mooie locatie, 2 binnenbakken en daar kunnen we ook een lunch verzorgen! Misschien ook een mooi puntje voor het regelen van een hengstenkeuring! Ook dichtbij voor Folkert! Ilse, mama en ik zijn voor hihi :+

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:21

Sterkte Emmy, hopelijk knapt de pony snel op!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:12

Ik ga het veulen toch verkopen ivm de verkoop van ons huis. Ik kan in de toekomst dan toch niet meer pony's in pension zetten etc dus het is verstandiger om hem te verkopen. Mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik het wel :+

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:28

EK19 schreef:
Voor Ria en Bar:

Nu staan er 3 hengsten van de connies in Luttenberg... En ook 3 ruiters van het demoteam en 2 vlak in de buurt (de kinderen van Lieke). Kunnen we dan niet een keer een oefendag van het demoteam organiseren in de manege van Luttenberg? Is een hele mooie manege, super mooie locatie, 2 binnenbakken en daar kunnen we ook een lunch verzorgen! Misschien ook een mooi puntje voor het regelen van een hengstenkeuring! Ook dichtbij voor Folkert! Ilse, mama en ik zijn voor hihi :+

Je moeder stelde dat iid voor tijdens de merriekeuring. Ik heb haar toen gevraagd of ze eerst eens wilde informeren wat de huur van de manege zou zijn.
Want voor alles geldt dat we weinig tot heel weinig budget hebben. :o
Dus als je je moeder daar nog even aan wilt herinneren want ik heb nog geen reactie van d'r gehad ;)
Het is inderdaad wel een hele mooie accommodatie.

Emmy, hopelijk is Melody nu gauw van de pijn af. Hoefzweren doen zo'n lelijk pijn.

@zonnetje, succes met de verkoop, ik zag de advertentie op Marktplaats voorbij komen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:37

Kan een hengst met een blessure die ook niet meer goed word en ook niet meer ohz laten zien kan worden, goed gekeurd worden?

Op de crossles waren mensen met een Ierse connemara hengst die dat had.

Mij leek het nogal onlogisch omdat er iets met het spronggewricht was waardoor hij dus niet meer kon springen, dus op een merrie of bok ook niet.

Maar goed dat is verder ook niet mijn probleem, maar de vraag was of hij goedgekeurd zou kunnen worden met zo'n blessure.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:36

Ik denk dat dat heel lastig is aangezien een van de voorwaarden voor goedkeuren is:" De pony moet een veterinaire inspectie met goed gevolg doorstaan hebben"
En voor goedkeuring moet een hengst ook enkele sprongen laten zien van min. 80cm (vrijspringen)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:11

Dankjewel!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:12

Gelukkig Emmy, hopen dat het snel over is!
Jammer maar begrijpelijk dat je het veulen verkoopt zonnetje.

vanmorgen heerlijk gereden en vanmiddag kwam de smid

Afbeelding

pronkjewail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:17

hallo connemara liefhebbers :)
Ik lees al een tijdje met jullie mee en word helemaal blij van jullie verhalen.
Mede door jullie enthousiasme ben ik momenteel op zoek naar een leuke connemara pony. Al wat wezen 'passen' maar nog niks naar mijn gading gevonden.
Vrijdag ga ik bij Tieks langs, kijken naar de roodschimmel en het valkje (als hij die dan nog heeft).
Ik ben een leek op connemara gebied, wel new forest en kwpn'ers gehad...
De ruin heeft papieren, kun je ergens bekijken wat de eventuele prestaties zijn van het dier en zijn vader/moeder? Of hoe het karakter is?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:54

Wat leuk Pronkjewail! Rustig blijven zoeken, er is best veel aanbod momenteel (voor Connemarabegrippen dan).

Het is wel heel lastig om achter sportprestaties te komen. Omdat hij volgens de site van Tieks 1.52 is verwacht ik niet dat hij in Ierland echt in de sport gelopen heeft. Daar kennen ze geen E-pony's.
Hij is op de veiling in augustus te koop aangeboden maar in de catalogus staat helaas ook geen verder info over hem.
In Ierland is het niet heel erg gebruikelijk dat hengsten en fokmerries in de sport lopen.
Ik heb op internet wel een artikeltje over zijn grootvader Thunderbolt gevonden: http://www.connemarapony.ch/gal06.htm

Zijn verdere afstamming kun je hier vinden: http://www.cpbs.ie/db/public.php?a=10&std=45281

Het valkje ziet er op de foto ook geweldig uit. Zo jammer dat daar geen papier bij zit

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:08

Leuk pronkjewail, veel succes met het vinden van een leuk dier! Komt vast helemaal goed :)

Thunderbolt is trouwens als ik het goed heb de opa van de vader van mijn poown. :o

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:30

Welkom pronkjewail! Succes met de zoektocht :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:02

Welkom pronkjewail! Succes met zoeken naar een geschikt paardje!

Lees dat het rijden bij iedereen goed gaat, hier helaas niet. Ponylief is loperig, trekt de teugels uit mijn handen en is gewoon ontzettend wispelturig. Normaal heb ik engelengeduld maar nu lukt het echt ff niet meer. Paar weken terug was het niks als steigeren, dus week of 2 met rust gelaten. Vorige week opnieuw begonnen, lang & laag, gewoon basis. Maar ze blijft loperig, en wil maar niet ontspannen. Ze is helemaal nagekeken door de dierenarts etc en ze is gewoon 100% in orde. Ik kan gewoon niet verklaren waar het vandaan komt :(
Lesgever heb ik op het moment niet, ben in juni gestopt op de manege waar ik altijd leste omwille van een akkefietje op wedstrijd daar. Weet echt niet waar ik nu nog kan gaan lessen, bij iemand die om kan gaan met haar wispelturige karakter. De meeste lesgevers vinden dat ze zich aanstelt, en dat is juist niet.
Ze is gewoon zo ontzettend wantrouwig naar alles toe. Van de week wou ik balkjes draven, 2 meter van de balken af ging ze al op de rem, uiteindelijk wel over 1 balkje kunnen draven maar het kost zoveel energie omdat ze iedere keer dat je opstapt wel weer ergens bang van is.
Ben echt serieus aan het overwegen om haar een tijd op magnesium te zetten om te kijken of ze dan nog zo wantrouwig is

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:33

OH..
Gaat inderdaad hard hier! Thunderbolt is de overgrootvader van mijn Punzel, die vandaag voor zichzelf een carriere als racepaard óf springpony in gedachten had... Joh... wat een powerpakket kan het zijn.
Instructrice had er haar handen vol aan!
(maar: altijd braaf hoor, zet echt geen pás verkeerd!)

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:15

Melissa, misschien een keer een meer ervaren ruiter erop zetten? Als je een berichtje op fb zet dan zijn er vaak genoeg mensen die je les willen geven!

Punz wordt ook steeds lichter van kleur! :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:32

Pronkjewail succes met je zoektocht, ook wij zijn leek in connemarawereld hoor en hebben juist in de laatste week van juni een connemara bij stal tieks gekocht.

Melissa wat is dat lastig zeg. Tja ik zou zeggen blijf in ieder geval dicht bij je gevoel. Is je pony buiten ook braaf? Wij hebben het met onze merrie (geen connemara) gehad, die kon het allemaal even niet verwerken zeg maar, dus daar zijn we toen een paar weken alleen mee naar buiten geweest. De band tussen mij en mijn paard werd daardoor verbeterd, zij had even tijd om alles te verwerken en na een tijdje gingen we af en toe in de bak rijden en het zo weer opgebouwd, maar ik heb natuurlijk geen idee of dat bij die van jou ook werkt en of je die mogelijkheid hebt. En je zou eens naar albert van es kunnen? Die zit hier bij ons in de buurt en daar hoor ik erg veel goeie verhalen over. In ieder geval wil ik je veel succes wensen, het komt wel weer goed.