Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:03

Oh kijk aan. :)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:29

Prachtige frontriem pizza64! Mooie details ook volgens mij. :)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:27

Jemig bedenk me net dat ik iets helemaal ben vergeten te vertellen..

Vorige week maandag heeft Jackson een ongelukje gehad. Hij reageert heel vreemd op het longeren, niet uit dwarsigheid maar echt angstig. Kleine rondjes stap doet hij redelijk braaf, maar zodra hij moet draven of galopperen gaat het mis. De staleigenaren gaan binnenkort bezig met een longeerbak, dus voor nu is er alleen een rijbak. Geen idee hoe hij het in een longeerbak doet. Als ik hem laat aandraven sprint hij als een idioot weg langs de bakranden, en als hij op het 'open' stuk komt, gaat hij achterwaarts en begint hij te steigeren en probeert hij al het mogelijke om los te komen. Hoofd hoog in de lucht, oren in de nek, trillen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nou heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt en ik wist er dus ook geen raad mee. Paar dagen later was mijn zusje bij hem, wou hem graag longeren. Ik had de staleigenaresse verteld hoe hij reageerde dus zij bood aan om hem te longeren. Ik was er zelf dus niet bij. Staleigenaresse ging met m aan de slag en mijn zusje stond met een vriendinnetje te kijken. Het ging helemaal mis, Jack was volgens de omschrijvingen volledig in paniek en kwam op de staleigenaresse af. Die probeerde hem terug op de volte te krijgen. Op de een of andere manier is die zweep tegen zijn bil aan komen te liggen, waar steeds meer en meer spanning op kwam te staan omdat hij een bepaalde beweging maakte. Toen er volop spanning op stond, scheurde hij ineens weer heel hard weg waardoor de zweep dus ook weg schoot. Die sneed door de hoeveelheid spanning door zijn huid heen. Zweep was overigens afgebroken, het touw zat er niet meer aan en het einde was dus een scherpe punt. Vandaar dat het ook 'klem' zat.

Toen hij weer wat rustiger was, nog geen halve minuut later denk ik, zag ze dat hij een snee had.

Zo is het ongeveer gegaan. Ik was er zelf niet bij dus het is redelijk lastig om juist te omschrijven wat er is gebeurd. Hier en daar zal er dus ook wel iets anders zijn gegaan, omdat ik niet elke detail weet. In grote lijnen klopt het in ieder geval wel.

Achteraf vraag ik me af waarom ze die zweep in godsnaam niet op de grond heeft gepleurd, maar het was een fractie van secondes en is dus allemaal heel snel gegaan. Ik denk dat er tussen het moment dat hij op haar af kwam en dat hij weer weg ging nog geen 10 secondes zat, maar ok weet dus niet hoe het precies ging.

Ze heeft meteen de DA laten komen en ons gebeld. Heel erg overstuur omdat ze het met alle goede bedoelingen deed en het er enkel erger van is geworden. Wond gehecht, en nu zijn we acht dagen verder..

Het ziet er goed uit, geneest mooi en de hechtingen mogen er over 2 dagen uit. Ik heb evt. foto's van de snee en een foto met hechtingen.

Ongeluk zit in een klein hoekje.. Maar het is niet expres gegaan en paardlief maakt het verder goed.

Hopelijk begrijpen jullie het een beetje want ben niet de beste in gebeurtenissen uitleggen, al helemaal niet via het internet.

Heb Joop (oude eigenaar, als hij niet in Muiderberg is mijn buurman) en Anouk (de gene die hem altijd reed) beide geïnformeerd en nagevraagd maar die zeiden allebei dat hij nooit problemen heeft gehad met longeren. Ik begrijp er dus helemaal niks van en vraag me af waar dit gedrag dan plotseling vandaan is gekomen..

Voel me er best wel heel erg kl*te over dus ik hoop eigenlijk niet dat ik nu een berg kritiek krijg waarin staat dat er anders had moeten worden gehandeld. Iets met beste bedoelingen is gewoon verkeerd gegaan. Niks aan te doen helaas..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:32

Misschien heeft hij wel ergens last van. Z'n tanden, iets in z'n lichaam, vertel mij wat, we kunnen er zelf niet inkijken helaas. :P
Ik heb geen idee wat je moet doen, zou gewoon weer even helemaal opnieuw beginnen en zijn vertrouwen terug winnen.

Edit: of bloedonderzoek of iets laten doen. Iig goed laten nakijken, ander voer? Wij kennen hem juist als een beetje een slome pony, vandaar . Echt vervelend dat dit gebeurd is!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:35

Ach jeetje tribunals, wat vreselijk vervelend. En dat spul waar een zweep van is gemaakt is echt rotspul. Het was dus wel diep dat het gehecht moest worden? Arme pony.
Tja waar het gedrag vandaan kan komen is moeilijk te zeggen. Misschien heel simpel een werveltje scheef?
Of even grenzen uit proberen? Misschien kun je een stukje van de rijbaan afzetten en hem daar eens in proberen te longeen? Wanneer je aan de hand met hem loopt hoe reageert hij dan? Je kunt proberen aan de hand te laten lopen en dan steeds een stukje verder bij hem vandaan.
en soms willen ze gewoon eerst even lekker crossen om daarna pas serieus aan het werk te gaan, maar zo klinkt dit niet echt. Van een afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen, maar ja ...is het ook alleen bij links of rechtsom of maakt dat niet uit?

Sterkte in ieder geval en een knuffel voor Jackson

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:44

Voel je vooral niet schuldig, dit gebeurt nu eenmaal als je paarden hebt. We zijn allemaal wel eens de weg over gesleurd of zo :') _O- Mijn vorige paard (heel kort gehad) scheen een mak paard te zijn, maar in mijn handen werd het een draak. Een andere eigenaar/omgeving kan veel doen weet ik uit ervaring.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:45

Altijd even schrikken als dat soort dingen gebeuren. Gelukkig heeft ze de DA gebeld en is de wond goed behandeld. Meer kun je achteraf niet doen. :) En precies wat Marrit zegt .... we zijn allemaal de pineut geweest met stomme hadden we maar dit of dat ongelukjes. :D

Vanuit de 'beste stuurlui aan wal' positie achter de pc is het eerste waar ik aan denk geen angst, maar wel de open ruimte. Sommige paarden kunnen verschrikkelijk stout worden als ze de ruimte krijgen en het vraagt best wel wat vaardigheden om een paard goed aan een lijntje rond te slingeren.
Mijn eigen idee zou zijn om te beginnen met de baan af te zetten op het open stuk. Desnoods eerst beginnen met grondwerk om een goede afstemming te krijgen in jouw vraag en zijn reactie. :)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:13

Grondwerk gaat goed, rijden gaat met sprongen vooruit.. Heb hem vandaag weer voor het eerst gereden sinds het gebeurd is en hij liep ge-wel-dig. Hij heeft bij mij nog nooit zo fijn gelopen. Heerlijk ontspannen, goed voorwaarts, lekker nageeflijk en fijn aan de teugel.

Heb dus niet echt het idee dat hij ergens pijn heeft. En sloom vind ik ook niet helemaal kloppen. Hij is liever lui dan moe, maar ik vind sloom wat anders. Been er goed aan en hij loopt prima.

Pony van een vriendin is af en toe niet vooruit te branden, dat noem ik sloom :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:33

Tribunals: Is het een idee om je een tijdje te laten begeleiden door Anouk? Zij kent de pony door en door, weet wat er "normaal" is voor hem, en wat niet, kan je daarbij misschien dan ook goed adviseren wat nu verstandig is om te doen. Daarbij is ze ook nog eens handig!
En voel je niet al te schuldig: jij kon er niets aan doen, je was er niet eens bij joh!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:55

Punz schreef:
Tribunals: Is het een idee om je een tijdje te laten begeleiden door Anouk? Zij kent de pony door en door, weet wat er "normaal" is voor hem, en wat niet, kan je daarbij misschien dan ook goed adviseren wat nu verstandig is om te doen. Daarbij is ze ook nog eens handig!
En voel je niet al te schuldig: jij kon er niets aan doen, je was er niet eens bij joh!

Als die in de buurt woonde had dat gekund, maar zij woont zo'n 140 km verderop. Is niet erg handig :p Joop gaat mij wel begeleiden :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:24

Oh... dat is dan inderdaad niet handig... Sorry!
Is toch altijd spannend en wennen, een nieuwe pony. Over een paar jaar lach je hier om, maar zo de eerste periode met een nieuw paard is gewoon niet altijd makkelijk. Maar als je maar wil leren, dan komt het allemaal gewoon goed!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:43

Naar gedoe Tribunals, ik denk nu even aan een heel simpel iets, hoe maak jij de longeerlijn vast en hoe deed de vorige eigenaar het? Want met rijden vertoond hij toch geen gedrag wat wijst op pijn oid?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:07

Ach wat is tegenwoordig nou 140 km. :)) :D :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:17

Is om de hoek. :')

Bosco vandaag weer na tijden meegeweest naar de crossles van Ria Wes en wat ging die GOED!! :D hij was heel voorwaarts (Ria zei zelfs een paar keer dat ik meer terug moest nemen <<) ) zonder dat ik er wat voor moest doen en zo enthousiast! Hij is gemaakt om te crossen. :):) Helemaal blij weer met hem! Heeft die luie donder toch bewezen dat hij stiekem heel voorwaarts is. _O-

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:28

Nah het moet niet gekker worden Elysa. :)) Wordt tijd voor crossfoto's van die knappe meneer van jou. O:)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:37

Haha super leuk Elysa! Weet nog wel dat ik toen met Bosco veel op buitenrit ging en boomstammen sprong, vond ie superleuk ! En nadat ik dat had gedaan snapte hij het springen over gewone hindernissen ook ineens :')

Maar leuk zeg!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:03

Ah wat leuk change, ik ben ook benieuwd naar foto's!!
Onze dochter gaat zondag een cross training volgen met melody.
Waar volg jij m? Is dat bij jou in de buurt?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:35

Foto's heb ik helaas niet!

SM, kijk is welke knappe pony's in uitgelicht staan! <<) Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:02

Tof. *\o/* *\o/* Connemara op promo-tour. :7
Had voor Larry nog getemd voor uitgelicht. *D *D *D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:32

Nu wil iedereen opeens een Connie. 8-)

Superleuk dankjewel! :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:22

Allemaal tevreden en trotse baasjes hier, leuk hoor!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:49

Kan ook niet anders met al die top pony's :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:34

Change3x schreef:
Nu wil iedereen opeens een Connie. 8-)

Snap ik. *D *D

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:53

Gaaf Elysa! *\o/* Hij heeft de smaak te pakken dus :D

Wij hebben onze eerste stukken lang en laag in draf erop zitten!! Nageeflijk lopen in de "basishouding" gaat nog erg moeizaam, langzaam komt de stelling/buiging dus zal de rest vast volgen. Vd week zakte hij ineens tot kniehoogte met zn neus! En vandaag weer, heel fijn begin. We hebben nu dus twee standjes: lang en laag en sterrenkijken <3 blij! :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:01

Top Marrit. Moet een fijn gevoel zijn dat zo stukje bij beetje er standjes bij komen. :)) (klinkt heel ranzig. _O- )