Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:48

Helemaal eens met Bar.
Vooral als het nu voornamelijk 1 voet is, dan hoef je je nog niet zoveel zorgen te maken. Bij HWSD gaat het echt om alle vier de voeten.
Verder gewoon testen, dan weet je het.

US Davis was idd sneller, weet niet of dat nu ook nog zo is. In ieder geval niet naar Weahterby's sturen. Dat duurt eindeloos ( zelf gelukkig nog niet gedaan, Ierse inside informatie ;) )

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:49

curly2day schreef:
Hoeveel gram voer je daar van dan?

Ik heb van de natuurlijk dierenarts toen een schepje gekregen waarvan je een paard 2x daags een hele schep moet geven en een pony 2x daags 3/4 schep. Dus ik weet het niet precies. Maar wat ik op internet terug vind is het 10-15 gram per dag. Als je het zeker wilt weten, wil ik het ook wel even afwegen hier thuis hoeveel mijn maatschepje is. Vorig jaar heb ik wat ik op internet vond vergeleken met het gekregen maatschepje en klopte precies.

Wat naar Koetjeboe dat je je daar zorgen over maakt. Lijkt mij dat ieder paard dat van de ijzers af komt even moet wennen en dus ook de hoeven misschien weer wat harder moeten worden? Maar vanwege de connemara-hoef-aandoening kan ik me voorstellen dat je het zeker wilt weten. Moet je lang wachten op de uitslag van de test?

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:50

Ow...lees net dat er intussen gereageerd is dat het wel even kan duren dus die uitslag...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:51

Bar schreef:
Niet meteen het ergste denken Koetjeboe. Misschien zijn er andere oorzaken dat zijn hoeven nu wat brokkelen. Heel goed dat je meteen laat testen, dat is de enige manier om het zeker te weten. Stuur je het naar het lab in Amerika of naar het Nederlandse lab?
Dacht dat Amerika het snelst was met de resultaten sturen.

ik stuur het naar nederland op. duurde 10 dagen dacht ik.

wat er precies bedoeld word met kokos mat achtig weet ik niet.
ik kan niet goed omschrijven hoe het er uitziet. het zit aan 3 voeten 1 achter voet lijkt vrij te zijn. het zit vooral voor aan de toon en achter bij de hielen.
bij een achter voet zie je een boogje in de witte lijn en lijkt er ruimte te zitten tussen witte lijn en hoefwand.
maar eigenlijk lijkt het vooral de buitenste rand van de hoefwand te zijn die afbrokkeld. niet de hele hoefwand.
ik heb het nu aardig kort gemaakt en behoorlijk afgerond in de hoop dat het nu niet verder gaat.
en morgen gaat hij met alle voetjes in een hoefzak met schimmeld dodend middel voor de zekerheid.

zal morgen eens foto's maken als zijn voeten schoon zijn. nu ging hij nog ff snel in zijn eigen drol staan voor ik een foto wilde maken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:55

Marieke33 schreef:
curly2day schreef:
Hoeveel gram voer je daar van dan?

Ik heb van de natuurlijk dierenarts toen een schepje gekregen waarvan je een paard 2x daags een hele schep moet geven en een pony 2x daags 3/4 schep. Dus ik weet het niet precies. Maar wat ik op internet terug vind is het 10-15 gram per dag. Als je het zeker wilt weten, wil ik het ook wel even afwegen hier thuis hoeveel mijn maatschepje is. Vorig jaar heb ik wat ik op internet vond vergeleken met het gekregen maatschepje en klopte precies.

Wat naar Koetjeboe dat je je daar zorgen over maakt. Lijkt mij dat ieder paard dat van de ijzers af komt even moet wennen en dus ook de hoeven misschien weer wat harder moeten worden? Maar vanwege de connemara-hoef-aandoening kan ik me voorstellen dat je het zeker wilt weten. Moet je lang wachten op de uitslag van de test?

ja dat is het net. als het een haflinger was geweest had ik mij er geen zorgen om gemaakt.
een vriendin haar paard lijkt precies het zelfde te hebben maar dat is een draver.
voor mij wel weer gerust stellend.

ik zag op internet dat een merrie met de zelvde vader als rex drager is. maar kan over zijn vader zelf niks vinden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:01

Nog maar even niet panieken. Nogmaals: er zijn natuurlijk heel veel oorzaken van slechte voeten, en hoewel HWSD een reeel probleem is, is het nu ook niet zo dat de populatie vergeven is van lijders.

Goed dat je de haren opstuurt. Binnen 10 dagen weet je het, en in de tussentijd kan het geen kwaad om een schimmeldodend middel te gebruiken.

Om hwsd te krijgen moet je pony zowel van de hengst als van de merrie het gen overgedragen krijgen. Is een van die dieren vrij, dan is je pony hooguit drager ( en dragers hebben geen last)

We duimen allemaal voor je!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:12

ik zal mij ook wel zorgen om niks maken. en zijn hoeven zien er helemaal niet slecht uit. ik zie alleen allemaal scheurtjes in de hoefwand die er voorzorgen dat de hoef afbrokkeld en het ziet er bij lange na niet zo uit als op de foto's op internet.

en idd nu maar behandelen alsof het een schimmel is. en dan hopen dat de uitslag er snel is

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:41

Ik ben inmiddels een 4 cm scheur aan het laten uitgroeien wegens achterstallig onderhoud. En een trauma bij de smid. En we zitten nu nog op een kleine halve cm. In december mee begonnen. Ondanks dat zijn hoeven erg hard groeien is het lastig in de kiem te smoren. Maar we zijn er bijna. Weer heeft een zeer grote invloed op voeten. Zo kunnen ze er vandaag nog goed uitzien en morgen denk je jeetje dringend de smid nodig. Ik doe zelf de hoeven bijhouden en bekappen.was niet mije intentie maar ik had geen andere keuze. Meneertje sky liet enkel mij in de buurt. Grrrrr. En van alle mannen maakte hij moes. Achterhouden zijn inmiddels volledig in een correct model. Voor heb ik lichtjes 1 graasvoetje rechts. Maar inmiddels in balans. Echter na een week of 3 zie je het weer lichtjes. En toch vind ik dat hij met een iets langere draagrand fijner loopt dan eentje volgens het boekje.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:13

ik bekap ook zelf volgens het paard natuurlijk principe. maar hou er ook altijd wat meer wand aan als dat de meeste aanhangers zouden willen zien

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:35

Koetjeboe, ik hoop dat het niks ernstigs is met de hoeven. Dat verwacht ik eigenlijk ook, hopelijk heb je snel de bevestiging.

Ik sukkel nu zelf met mijn rug...geen idee wat de aanleiding was, maar ik stapte helemaal stijf uit een (luxe) huurauto. Waarschijnlijk een verkeerde beweging in combinatie met drukke dagen op het werk, inclusief hotelovernachtingen. Ik kon me niet meer omdraaien in bed, in en uit auto stappen ging met moeite, pfffff... %) -O- -O-
met ibuprofen op gisteren toch een kort buitenritje gemaakt. Daar is het niet slechter, maar ook niet beter van geworden.
Voor volgend weekend stond wedstrijd op het programma. Te laat voor afmelden....hopelijk knapt het snel op.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:02

Oeh Esje... Niet fijn. Maar buitenritje was misschien wel een heel goed idee, wordt de boel misschien een beetje van los gemasseerd?
Duim in ieder geval voor je dat het snel weer opknapt!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:07

koetjeboe ik hoop dat t meevalt.

esje sterkte, hopelijk voel je je vandaag al iets beter.

hier zijn we lekker een paar dagen met balken in de weer geweest en dan vooral balken op de volte. melody heeft de neiging zodra hij hout ziet zich recht te maken. soepel in zijn lijf en over balken heen (hindernissen) staat nog niet in zijn systeem. dus hoppa, hele serie balken in de bak, linksom, rechtsom, door een slalom, in draf en in galop over de balken en wat moest hij nadenken!!! na een half uurtje was hij moe.... :? geestelijk moe, dus lekker erover nadenken, lekker slapen met een soepel lijf. de dag erna een andere serie balken neergelegd en weer aan de slag, ging al beter dan de dag ervoor, kwartje was gevallen :D vandaag een vrije dag, sanne is naar introductiekamp en morgen ga ik er lekker mee dressuren. ben heel benieuwd hoe hij dan aanvoelt.

Jacobienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:18

koetjeboe wat balen van de hoeven! Robin heeft ook snel randjes van zijn hoeven af maar door onze hoefsmid wordt dit altijd heel mooi bijgehouden. Zelf hebben we ook een hoefsmid setje waar we het ook mee kunnen bijwerken.

esje sterkte met je rug

Robin helaas 2 weken geleden geschopt door mijn jonge paard op zijn borst. Het leek mee te vallen en we hebben nog 2x lekker kunnen rijden. Daarna werd hij stijf en een beetje kreupel. 2 weken nu lekker rust gehad en vrijdag is de masseur gekomen. Helemaal lekker losgewerkt en nu het rijden weer heel langzaam opbouwen.
Altijd even schrikken als er iets met je vriendje gebeurd.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:49

Vervelend van die hoeven!

Beaut heeft vandaag nieuwe ijzers gehad. Ze moest weer hoognodig :') Hopelijk laatste keer rondom, voor de winter wil ik haar weer alleen op de voorijzers.

Las iets op facebook van JouJou en scheren. Ponylief mag hier binnenkort ook. Er is niet tegen aan te borstelen, op het moment dat ze straks last krijgt van het nat blijven/moeilijk droog worden ga ik iemand zoeken om langs te komen.

Morgen gaan we springen op ander terrein weer. Hebben les bij Johan Laseur en dan zondag BB en B springen. Ik ben zo benieuwd, ik hoop geen herhaling van onck :')

Ik wil eigenlijk nog een wedstrijd springdekje met het connemara logo. Degene die ik heb is echt niet fijn en glijd weg. Zou dat mogelijk zijn? Zelf een dekje aanleveren? Misschien is er animo voor

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:01

Jacobienx: beterschap voor je pony, hoop dat het snel weer ok is.

Saams: herhaling van het ONCK? Ik heb in mijn hoofd dat ze daar toch gewoon goed sprong?
Mbt het dekje: misschien even via ilja@Connemara.nl vragen?

En ja... de scheerafspraak voor Jou staat al weer gepland. Hij wordt nu nog niet direct geschoren, maar half oktober. Als ik hem nu laat scheren vrees ik dat hij over drie weken weer moet... Maar kijken of het nog zo lang goed gaat. Hij begint al weer heel aardig in het haar te komen (foto van gisteren):

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:06

Tijdens het inspringen deed Bjuut een sliding de oxer in en ging ik er voorover af :+

Vorig jaar is B in nov geschoren. Hij zit goed in zijn vacht ja :')

Ga morgen Ilja mailen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:17

Whoooppsss........ Nee.. dat wil je niet in de herhaling, dat snap ik. Wat dapper dan dat je daarna nog gewoon je parcours gesprongen hebt!

Edit: En qua scheren: Jou gaat half oktober, dan waarschijnlijk december weer.... en dan hoop ik dat we het dan daar verder mee redden,

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 23:18

Kiet zit ook al in het haar joh... ik ga denk ik eind september scheren. Ik heb alleen het nadeel dat ze het snel warm krijgt onder dekens en dan onder de warmte bultjes komt te zitten, dus kan er nu ook niks op gooien. Ze kan eigenlijk niet dikker dan 100 gram. Ik ben al heel blij met een buitenbox dan is de temperatuur tenminste stabiel. Vorig jaar dat het zo extreem vroor heeft ze heel even onder 200 gram gestaan... dus ja 2x scheren zit er sowieso wel in hier.

Rondje kootwijk
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk 18 km gereden met ons nieuwe vriendinnetje :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:18

Ze hadden geholpen en mocht de hindernis vanaf de grond tot de 60cm weer doen. In t parcour wat minder lief geweest en voor de sprong een kriebel met de zweep :') maar op een enkele na hebben de ponys allemaal die hindernis geweigerd

Kootwijk is vlakbij! Ik wil een keer galoptraining op de ginkelsehei Ede. Is dat te doen voor jou Feline qua afstand?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:20

Oeh, lastig dat dekens dan een punt zijn Feline! Dat gaat bij Jou gelukkig wel goed.

En weer rijfoto's met Kiet!
Alles dus weer goed met haar been?

Saams: dat snap ik, dat je dan net even brutaler gaat rijden :+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 23:54

Ja hoor samantha! Eerste wat daar in de planning staat is 40 km maar dat zal ik je niet aandoen :+. Wordt wel in oktober dan!
Ja gelukkig weer helemaal goed. DA verzekerde me als ze op de medicijnen reageerde dat het echt door mok kwam. Been was ook goed dun, blijft ook dun. Dus uiteindelijk ritje kootwijk aangepast qua afstand en snelheid en gekeken wat t pootje deed, niks dus. Dus besloten zaterdag wel te starten in otterlo. Maar heb wat dagen lopen zweten om haar hoor. DA drukte het me echt op het hart omdat ze merkte dat ik me zo bezorgd maakte. Liever keer te veel dan te weinig dan maar.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:20

40 km :oo
Oktober is meer dan prima :D

Fijn dat het 'maar' mok was, niet iets ergers (pezen) dan was je helemaal lang uit de running geweest.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:45

Ja was waar ik bang voor was...
En ja 40 km we moeten inmiddels de afstanden wat langer gaan maken. Ik kan thuis max 27 km rijden en ik wil eind van het seizoen een lange klasse 1 van 34 km starten. Beter iets te veel dan iets te weinig getraind :)

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:48

40 km...wat een eind! :wow:
ik heb sinds kort een nieuwe app op m'n telefoon om beter de route te traceren. ..ben benieuwd hoe ver ik dan rij, maar zal zeker geen 40 km zijn!
Ik heb van Feline een dekje gekocht, door vakanties en afmelden van Kiet voor de keuring liep de overdracht wat vertraging op. Maar vandaag was het dan zover. Het pakketje lag klaar....
Afgezien van het feit dat Rebel's viezerik gen hem vandaag parten speelde, zag het er toppie uit! De kleur past ook nog eens wonderwel bij mijn nieuwe poloshirt. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Mijn rug gaat ook weer beter, gelukkig. Dus vandaag een halfuur -beetje rustig- dressuur kunnen rijden!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:56

Zo, tijdje niet actief gepost maar ik lees braaf mee :D Dus even een kleine update van mij. Maandag 21 augustus om 5 uur s Ochtends vertrokken voor een instructieweek in Ermelo. Super leuk gehad, pony was erg enthousiast, werkwillig maar toch ook wel heel pittig te rijden. 2 keer er af gevallen waarvan beide mijn eigen schuld, maar de tweede keer ging erg hard (op mijn hoofd/nek geland) en het doet nog steeds zeer dus volgende week maar foto's laten maken van mijn nek en rug. Morgen de zadelmaker er weer bij en dan krijg ik eindelijk mijn splinternieuwe springzadel!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En speciaal voor jullie een paar faal momenten *\o/*

Afbeelding