Nicole schreef:Deze zit er helemaal niet uit als een Akhal Teke's, deze is veel grover, deze vind ik wel ontzettend gaaf (alle kleuren daar maar deze bouw en hoofd spreekt me het meeste aan) Ik vind deze bouw zo mooi lekker grof inplaats zo smal enzo

Nu heb je het hier weliswaar over een Don en wijkt het enigszins af van het hoofdonderwerp van dit topic, maar er zijn drie typen AT: het type dat de meesten kennen ('windhond' of renpaardtype), middentype en massief type. Ik zal wat voorbeelden plaatsen verpakt in mooie kleurtjes. Helaas is het massieve type tegenwoordig wel zeldzaam.
De Aziatische ogen of hooded eyes zijn een kenmerk van deze woestijnpaarden, maar staan verder los van hun kleur, hoewel die mogelijk ook ontstaan is vanwege het klimaat waarin ze zijn gefokt.
lakshmi schreef:Jorieke, kwijl kwijl kwijl zoals gewoonlijk, prachtige paarden met prachtige kleuren. Is dat een recent onderzoek? Vind het wel erg interessant altijd!
Nee, dit is al langer bekend, maar er wordt momenteel geen verder onderzoek aan gewijd bij mijn weten.
Ik quote mezelf even van mijn eigen topic:
JoSav schreef:Over de goudglans bij dit ras: het is echt een soort gouden glans die te vergelijken is met de glans in mensen haar of dieren met het satijn gen. Het komt doordat de haarkern heel dun en soms zelfs onderbroken is en het omhulsel daaromheen is veel breder; dit omhulsel vang en breekt het licht dat erop valt waardoor ze dus heel spectaculair kunnen glanzen.
JoSav schreef:n het kort is de haarkern in tegenstelling tot bij gewone paardenvacht onderbroken en extreem dun in tegenstelling tot een gewoonlijk dikkere kern en de huls eromheen juist extra breed (dit deel vangt en reflecteert het licht)
Ter illustratie foto's van haren van glimmende en niet glimmende Akhal-Teke:
http://www.cgakhaltekes.com/index_Page2110.htmVergelijking van haren:
http://akhal-teke.org/images/hairs_compared.jpgBovenste is van een AT, middelste van een Arabier, onderste van een Appaloosa x Engels Volbloed.
Ik zie dat 1 foto het niet doet. Deze kan ik wel uploaden voor de liefhebber.
xElienx schreef:echt WOW

*haalt een doekje over het toetsenbord*
zijn die gouden en metallic AT's ook in miniformaat verkrijgbaar?!?
die Asiatische ogen vind ik wel heel apart. nog nooit gezien.
Er wordt momenteel een onderzoek opgezet over de mogelijkheid van het bestaan van een miniatuur. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Het onderzoek zal grotendeels gevestigd zijn in Iran.
Mooie paarden en kleuren komen er trouwens weer voorbij. Ik heb een halve mudskin, telt dat ook? Meestal is 1 zijde zwart en 1 zijde wit.
Pluizebolpum schreef:Dat het zwart van de benen niet netjes helemaal doorloopt, is dat niet ook een wildkleur teken?
Denk niet direct alleen wildkleur gerelateerd want mijn valk heeft dit ook, inclusief grijze (of witte) haren tot onderin de benen, terwijl ze toch echt getest is als valk (niet op wildkleur getest overigens, maar ze heeft dan ook geen aalstreep). Ze is door de fokker wel getest op champagne ivm haar goudglans, maar die was negatief. Het zou kunnen dat ze rabicano heeft, maar ik denk zelf van niet omdat dit erg zeldzaam is bij de AT.
Wat kleurige AT geordend naar type:
Algemeen type (race):
Piastr cremello.
Khanbegler valk.
Shakhid valk.
Yazaidym goudbruin.
Zelfde paard in zwaardere conditie
Ahilles goudpalomino. Paard is 1.70 (vrij groot voor een AT) Op deze foto is hij nat, is nl. tijdens een endurance wedstrijd.
Middentype:
Met goudglans.
Paikend goudbruin.
Massiever:
Khair-Shael valk.
Hoofdfoto Khair
Maruk De bult op zijn been is van een oude wond. Daar heeft hij verder zover ik weet geen last van.
Massief type:
Aran, zwart
Aran
Koldune, valk.
Koldune
Dialog goudvalk.
Agilas perlino. (foto door Hypofocus, geloof ik) Hier was hij 22, inmiddels wordt hij dit jaar 27.
Kan zo online niet een goede standfoto van hem vinden, behalve niet zulke flatterende en die doen hem absoluut geen recht. Kan er wel 1 uploaden.
Faline schreef:Denk dat die AT's wel meer glim hebben, maar opzich kan Champs er ook wat van hoor... het goed op de foto krijgen is alleen minder

Maar op deze foto is het wel te zien

Denk dat ik de metallic lak ook maar voor mijn cremello ga halen trouwens
Prachtig paard met een heel vriendelijke uitstraling. De AT glans lijkt trouwens wel echt een beetje op metallic spray in de haren, met of zonder direct zonlicht erop.
Is met kunstlicht ook te zien. Is dat bij champagne ook zo?
/weer genoeg spam.