Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:50

Het is bijna zover, vandaag mijn laatste vrije dag, morgen werken en vrijdag operatie.. dus vandaag Juul's klitten te lijf gegaan/// de furminator had weinig succes, heb echt een "klittenbreker" moeten gebruiken om de klitten eerst vlak bij de huid door te snijden en dan uit te borstelen/trekken... Heb daar ruim een uur aan bezig geweest en Juul gaf geen kik... dat doe je niet met onze araabjes, geloof me vrij. Hing met mijn hoofd tussen zijn beide voorbenen om alles goed te kunnen zien, wat n brave Juul toch,... Hij ziet er nou wel heel anders uit dan toen i hem 2 januari ging halen: zijn billen zijn intussen veel gespierder en nu hij zijn lange beige haren kwijt is, is hij grijs geworden, muisgrijs, heeeeeel mooi. I love it! Vandaag gewoon geknuffeld, aan hem geroken en genoten... morgen zal ik hem mss maar heel even zien en dan niet meer tot volgende week ...woensdag????? ... Ben ook heel triest vandaag, om de 22 kinderen die in zwitserland verongelukt zijn (belgische bus met kinderen die op skiverlof waren)... is vreselijk...als je dan zelf een dochtertje hebt van bijna 5, staan de tranen je gewoon in de ogen.. het leven kan zo kort en hard zijn..pff..dus gewoon genoten van Juul, en hij leek het te voelen dat ik vandaag extra sensibel was, hij was zelf ook een doetje..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:20

ik ben benieuwd hoe hij er nu uitziet, Wolf word nu ook grijs heel mooi inderdaad :D
sterkte met je operatie

ik ben vandaag voor het eerste opgestapt zonder opstapje mevrouw vond het prima :))

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:34

WOlf is een doetje denk ik, een gouden karaktertje, volgens mij ga je er in de endurance leuke momenten mee beleven, zou graag n keer je groom zijn!
Nou, voor allen die ik ga verlaten voor n paar dagen: mocht ik in de anestesie blijven, laat dan één van jullie Juul adopteren aub, want mijn arabische volbloed gezinde man heeft al aangegeven dat het "niet zijn dada " is....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:53

Ja vreselijk hé, dat ongeluk met die bus, ik was er ook helemaal ontdaan van.
Juul weer netjes, dan zat'ie wel heel erg in de klit als de furminator 't niet meer 'deed'. Ik wil em vandeweek es op Raya uit proberen, die verliest zó belachelijk veel haar momenteel! Maar gelukkig niet echt van die viltplakken, alleen met plukken tegelijk aan't ruien.

Zeg, doe niet zo gek 'in de anestesie blijven'... Ik weet niet wat voor operatie maar je komt maar gewoon terug hoor.

Even nog een update wat de zoektocht naar Raya's roots betreft... ik was al tevreden met de info die ik heb en 'klaar', krijg ik net een mailtje van een van de Hucul-fokkers die al eerder gemailt had. (dit is hun website http://www.skhantoniow.pl/ )
Hebben ook met de oud-eigenaar gebeld (die man is blij met me joh! :D ) maar niet veel info gekregen (nee, die had er geen zin meer in natuurlijk). Maar nu vroegen ze of ze toestemming hebben om Raya 's foto op een paar Poolse fora te zetten met de vraag wie haar herkent. Nou ja, dat vind ik wel ok, ze is met d'r vlek herkenbaar genoeg dus wie weet wat het nog oplevert.
Ze hebben er nog een foto bij gedaan van een dekhengst die ook kruising Konik x Hucul is en in die periode veel gebruikt werd. Hij is wel van ongeveer het zelfde type als Raya en ook bont

Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:56

Ja vreselijk van dat ongeluk met die kinderen..Heel veel sterkte en succes met je operatie ghashira! Fijn dat het zo goed gaat met jullie beide paardjes *D Pumbaa heeft alweer 3 dagen vrij gehad! Ik wilde hem vanochtend weer rijden, maar op weg naar de paardjes heb ik een zwerfhondje gevonden, dus het is allemaal anders gelopen. Die had ik naar mijn huis gebracht, beestje trilde van top tot teen, was broodmager en werd kaal. Heb snel de paardjes eten gegeven en toen weer naar huis gegaan. Dierenbescherming gebeld en hij is opgehaald. Was echt een scheetje, helaas kon ik hem niet houden, heb al een dierentuin thuis en krijg over 2 weken ook nog een pony (shetlander) erbij. Dit was al het tweede hondje in een half jaar tijd die ik gevonden heb, ik woon dus naast het bos, mensen dumpen dan vaak gewoon hun dieren als ze ze niet meer willen, kan ik zo kwaad om worden. Goed dit was even heel offtopic, maar Pumbaa moet er morgen weer aan geloven. := Hij was de laatste keer onder het zadel zoooooooooo vervelend. Doe morgen weer een nieuwe poging en hopelijk is hij beter gezind.
@Francis, das wel een mooie dekhengst hoor. Fijn dat je zoveel info over je paardje binnen krijgt :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:01

Ik weet niet of dit Raya's vader is hoor, maar ze stuurden de foto mee om te vergelijken zeg maar.
Maar wie weet levert dat berichtje op fora nog meer info op. Ik vind het wel leuk dat die mensen zo fanatiek helpen :D
Gave dekhengst hebben ze trouwens, bizar zoveel wildstrepen als die heeft, 't lijkt wel een halve zebra! http://www.skhantoniow.pl/waldi.htm

Toen ik nog in Garderen woonde had ik regelmatig honden in huis. Vaak honden die mensen los hadden laten lopen en er vandoor gingen. Ik belde altijd Amivedi en de Dierenambulance, die kwamen hem dan wel weer ophalen. Meestal liet ik ze even wachten tot eind van de dag want heel vaak belden de eigenaren zelf ook al politie of Amivedi en dan konden ze de hond bij mij ophalen in plaats van in't asiel (waar ze dan moeten betalen).

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:04

Joh die heeft echt veel strepen, echt bijzonder om te zien. Is zeker leuk dat mensen je zo graag helpen!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:12

@ Francis: Ja klopt,dat hoor je ook vaak dat honden zelf weglopen. Dan denk ik altijd van, dat zal de eigenaar er dan zelf wel naar gemaakt hebben als ze nooit uitgelaten worden (is nl. bij mijn buurmeisje het geval) maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Mijn fretje is 2 jaar geleden vh balkon gevallen en een hele nacht weggeweest. Ik heb overal advertenties geplaatst en instanties gebeld. Volgende dag werd ik godzijdank gebeld door de dierenbescherming dat iemand mijn fretje had gevonden, hij had toendertijd nog geen chip. Nog steeds ben ik elke dag dankbaar dat ik hem weer terug heb, voor hetzelfde geld zagen mensen hem aan voor een marter (hij had ook geen halsbandje om) en lieten ze hem lopen.
Dit hondje stond echter nergens geregistreerd als vermist en had ook geen chip, daarom vermoed ik dat hij gedumpt is. Hij liep zo te zien al een hele lange tijd op straat. Vind ik zo naar, ik kan zo'n beestje dan echt niet laten lopen. Zo'n klein scharminkeltje, hij was net zo klein als mijn kat. Ik hoop dat alles goedkomt en dat hij een fijn nieuw baasje vind.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:45

@Nadine_yvana: dank je.
IJslanders zijn ook erg leuk, maar idd vaak klein.
Waar ik nu kom met ozzy staat een palomino IJslandse merrie, ozzy is helemaal verliefd op haar.
Zij wordt ook straks ons buitenritten maatje, ze zijn bijna even groot.
Kijk maar hoe verliefd (hij kijkt echt met hele zwoele oogjes)
Afbeelding
zondag gereden met hem, ik ben daar in die bak 4 x geweest om hem te laten wennen.
Wat was hij lief, eerst gelongeerd met zadeltje en daarna erop:
(ik ben 1.70 en ozzy +- 1.44)
Afbeelding
daarna ook los gedraafd.
Gister weer een paar rondjes gereden met hem en zet echt geen stap verkeerd.
Daarna mocht hij nog even los.
(furminator helpt bij ozzy alleen op sommige plekjes, vooral zijn kont)
dus hij heeft heel veel haar nog.
Lijkt hij niet net een Arabier zo (alleen dan met een dik pak haar)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
in de rem
Afbeelding

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:24

wat is ie leuk

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:26

Hihi, een arabier, die ozzy!!!!??? k ga n keer een paar foto's van onze araabjes moeten posten!!! Maar idd, een pony, zelfs onze shets, kunnen soms heel fanatiek lopen, heel elegant en met veel "drive"..onze kleinste shet, Jenny,78 cm, is een heel mooi shettertje, met heel elegant hoofdje en voetjes, helaas een wat te dikke buik erop... maar ach, we zetten ze niet meer op dieet, ze is al 20, maar zij kan dus ook nog zo sjiek show lopen... heerlijk toch he...
à Francis: ik dacht eerst, dat het een foto van Raya was die wat afgeslankt was, nou die lijkt er weel heel erg op... ja joh, ze zijn daar erg behulpzaam, fijn he.. moest het andersom zijn, dat een pool hier in belgie op zoek zou zijn naar een paardje, nou, ik denk niet dat er een iemand een minuutje tijd zou insteken... Misschien kom je uiteindleijk toch nog de hele geschiedenis van Raya te weten, dat zou toch wel fijn zijn, niet????
Ik heb vandaag mijn laatste dagje gewerkt, na de operatie ben ik minstens een maand thuis. Daar kijk ik best naar uit. Ik werk in n ziekenhuis en dat kan soms best heftig zijn. Morgen dus even geen werknemer, maar patiente... alles zal wel goed gaan, natuurlijk, daar gaan we van uit. Ben er wel wat het hart van in dat ik mijn dochtertje een paar dagen moet overlaten aan de (supergoede) zorgen van haar papa-mijn allerliefste vent dus- en dat ik de paarden en honden een paar dagen niet ga kunnen zien/ruiken/knuffelen...pas dan besef je hoeveel dat betekent.....ik hou zo van paardengeur, ongelofelijk.... ok, ik ga de cavia's nog een proper hokje geven, want dat weigert mijn mannetje gewoon... trouwens by the way, ook off topic: die cavia's zijn ook vondelingetjes, ze werden hier zo'n 4 jr geleden gedropt in een kartonnen doos met strikkje rond...aan onze weide achter het huis, op de landweg.. doos was helemaal rot van de regen, dus toen ik ze wilde oppakken, zijn er gelijk een paar cavia's gaan lopen... het maisveld in..later heb ik ns een skeletje teruggevonden... de 2 die ik nog kon vastgrabbelen, zijn nu nog steeds bij ons, ze waren toen drachtig én ondervoed... nice..na een paar weken had ik geen 2 cavia's maar 15.... en één van de moeders haast dood van uitputting..Gelukkig is mijn zus veeartse en kregen we moeder en kinderen erdoor... en alle kleintjes kunnen plaatsen, gelukkig, ...de 2 mama's zijn nog steeds bij ons dus, volgens mijn zus hoogbejaard, maar ach ja, ze moeten ook enkel nog eten, slapen, eten , slapen...en af en toe een uurtje schootzitten bij dochtertje die hen dan plat-aait... vinden ze best ok... Ik gruwel wel van die mensen die zomaar hun huisdieren "dumpen"... laatst zag ik nog een spierwit konijn met lang haar in het veld lopen..dat was duidelijk ook geen "natuurkonijn"...erg toch...mensen hebben totaal geen verantwoordelijkheidszin meer...ok, see you all next week!!!!!!! Morgenvroeg 8 u is het zover, dus ik ga mijn tas pakken...en mijn diertjes en kindje nog allemaal lekker knuffelen.....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:15

@ghashira: Kan me goed voorstellen dat je de beestjes (en uiteraard ook je dochter en man) gaat missen. Wat zielig ook van die caviaatjes, dat snap je toch niet dat mensen dat doen. Fijn dat je ook zo'n dierenvriend bent en gelukkig zijn er nog zulke mensen. Als je teveel gruwelijke verhalen hoort en dergelijke situaties meemaakt, zou je er haast aan gaan twijfelen of er nog wel 'hart' voor de dieren is, maar gelukkig zijn er veel mensen die ook het goede willen voor het dier!! Tot volgende week en nogmaals succes/ sterkte met de operatie!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:16

@jecco_ellen; vind het net een grote shetlander als ik hem zo zie rennen, wat een droppie. En die eerste foto is ook aandoenlijk <3

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:51

Vriendin en 'stalhoudster' heeft vanmiddag een paar schitterende plaatjes van Raya geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(geen idee waarom ze zulke grote neusgaten heeft, denk dat ze de camera gek vond ofzo...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:16

:wow: Zo daar valt mn mond even van open, wat is ze toch knap <3

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:52

:D Thanks. Ik ben ook zó blij met haar en verliefd op d'r. En ze gaat echt alleen maar gaver worden want ze begint nu pas een beetje uit d'r schulp te kruipen, 't was een heel teruggetrokken dier maar ze wordt heel voorzichtig wat opener en begin mij meer en meer te vertrouwen, ook in spannende situaties. Zo gaaf...Als ze wat meer zelfvertrouwen krijgt wordt het echt zo'n 'rots-in-de-branding-paard'.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:28

Raya is prachtig <3

hier hadden ze de lente in de bol vandaag en Wolf is helemaal niet vies :')

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:54

Hihi, lekker (helemaal niet) vies :D Wat een lief koppie heeft ze toch ook zeg. <3

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:34

Hoi hoi, terug van weggeweest... nog stram en moe maar toch weer lekker thuis. Gisteren meteen bij Juul geweest (natuurlijk).. Manlief en dochter hebben hem goed verzorgd , dat wel, maar blijkbaar vond Juul het zelf niet zo leuk//// Mijn man vertelde me dat Juul met bokkesprongen wegrende toen hij (mijn man) de wei inging om het hooi in de schuilstal te leggen... dat doet ie normaal NOOIT.integendeel, hij komt dan alvast wat hooi plukken terwijl ik het nog vast heb... hij heeft er ook geen contact mee kunnen maken, niet kunnen aanraken dus... Kyra, mijn dochtertje wél.. gisteren kwam ik toe aan de weide en kwam hij direct naar me toe en maar knikken met dat hoofd, op en neer, op en neer en zijn lippen helemaal opgekruld alsof ie aan het lachen was... Gekke paarden toch die Koniks...
Ik heb ook n vraagje aan iedereen op het forum hier, ook aan het meisje met Ozzy!
Ik schilder met acryl op canvas en hout en doe elk jaar mee aan het Jette Artiesten Parcours. Dat is een tentoonstelling georganiseerd door de gemeente Jette, waar ik dus in het Universitaire ziekenhuis werk. De tentoonstelling gaat door in de grote inkomhal van het ziekenhuis. Dit jaar wil ik graag een reeks over de koniks/primitieve paardenrassen maken denk ik. Nou, ik moet er wel mee voortmaken, want de werken moeten over 2 maanden af zijn. Maar dat lukt wel, ik heb nou tijd en schilderen lukt me wel.
Dus: wie heeft er een echt originele mooie foto van zijn konik???? Daarmee bedoel ik: bv een close up van zijn ogen(of 1 oog), of van de zebrastrepen op de benen? Of van zijn dikke kont? Of gewoon een mooie foto zoals die van raya ??? Nou wil ik wel graag wat verschillende poses, dus ga ik niet 3-4 keer "gewoon" een hoofd schilderen. Dus laat jullie fantasie de vrije loop en als j ullie het zien zitten, laat me dan asap je beste foto van je paardje toekomen... stuur een pbtje, dan geef ik mijn email en kan je de foto in hoge resolutie doorsturen? Van Pinkelotje bv vind ik die waar bobby ligt te slapen erg origineel... Laat in elk geval zo snel mogelijk iets weten, want als ik van jullie geen leuke foto's krijg, moet ik een ander onderwerp zoeken.. Ozzy mag ook meedoen, ik zoek vooral paarden met de grullo of wildkleur, n ijslander mag dus ook wel... laat maar komen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:22

Fijn dat je weer gezond en wel terug bent. Tenminste... alles goed gegaan neem ik aan? (geen idee waarvoor je ging maar dat maakt niet uit, hopelijk alles naar wens verlopen en nu een vlot herstel).

Die van Raya mag je gebruiken hoor, als ze voldoet aan je criterium. Leuk! Ik ging haar toch al om de 'grote' versie vragen dus als ik die heb mail ik em wel als je wilt (PB me je mail adres maar even). En ik wil ook nog wel vragen of m'n vriendin en stalhoudster nog wat close ups van haar wil maken, ze heeft een mooi zacht oog (al zeg ik het zelf ;) )

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:37

ik zal even kijken of ik wat leuke poses voor je heb :Y)

Wolf is gisteren op avontuur gegaan, we zijn met de weide bezig dus de omheining staat maar half op het moment en er staat geen stroom op, in het stukje waar ze nu staan staat geen gras meer dus mevrouw is mooi tussen de draden door gekropen. Rond ons hele terrein zit een best diepe sloot en een bomenrij dus ze kon geen kant op gelukkig. Normaal gesproken is het mijn zshet die er altijd tussen uit naait :+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:20

Haha, ja die van mij is ook al zo'n ontsnapper. Wij hebben een paddock paradise en Pumbaa is al 2 keer over de omheining gesprongen naar de 'groene' kant toe, haha. Dat beest kan springen vanuit stilstand niet normaal, haha.
@ghashira, fijn dat je weer thuis bent. Ik heb vast ook wel leuke foto's voor je van Pumbaa. Zal ze dan wel ff via PB sturen naar je. Gaaf idee trouwens om Koniks te gaan schilderen. Ik schilder zelf ook en dat zit nog in de planning maar geen tijd voor op het moment met mijn afstuderen..Maak je wel foto's vh resultaat? Lijkt me erg leuk om te zien :-)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:24

ze hielden hier vandaag siësta :P
Afbeelding

Afbeelding

Wolf functioneert ook prima als kapstok :Y)
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:50

hihi, dat kan je met Juul dus ook... leuke foto waar ze zo allemaal neerliggen, hier staat er meestal nog eentje recht die de wacht moet houden. Hier was het vandaag helaas iets minder happy: moest met spoed de veearts bellen , onze bijna 3 jarige arabische ruin Chaka had veel te gulzig zijn krachtvoer binnengehapt en was aan het stikken. ... vreemd hoor, eerst gaan ze heel vreemd liggen, die nek recht vooruit gestrekt, mond wijd open, probeert te hoesten, staat weer recht, gaat weer liggen, probeert te poepen, hoest dan en dan zie je dat krachtvoer door zijn neusgaten komen, met slijm en bloed erbij..nou, dat was alarmfase 1! Direct veeartse gebeld die gelukkig op 500 m van hier woont, maar ze was elders, maar heeft direct alles laten vallen en is afgekomen... Prop voedsel in chaka's strottehoofd, hij was aan het slikken... hij is gesondeerd en heeft pijn stilling gehad en is er weer door... was wel even schrikken en nou moeten we nog afwachten want als het nog ns gebeurt (is 2de keer bij hem) moeten we een endoscopie laten doen omdat hij mss een vergroeiing heeft aan zijn slokdarm of strottehoofd... nou daar gaan we weer.... money money money....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:00

Goh jeetje dat is echt wel even schrikken zeg!! Hopelijk is het niks ernstig en gelukkig kon de DA er op tijd bij zijn.
@Van: die foto's :D haha