Ja blijkbaar zijn sarcoïde meestal goedaardige gezwellen die normaal kunnen blijven zitten. Maar ze hebben de eigenschap wanneer ze open gehaald worden blijven ze woekeren en groeien. Dan wordt aangeraden ze weg te laten halen. Morgen vroeg ga ik hem halen ze zeiden dat hij braaf was maar zal morgen zien hoe het met hem is.
Heej, fijn dat alles goed gegaan is!! Een hele zorg minder toch? Staat hij inmiddels al weer thuis in de wei?
suuske
Geplaatst: 20-03-14 21:53
Jaja heb hem vanmorgen gehaald en staat nu weer lekker thuis te genieten van zijn hooi. Was toch een beetje afgevallen sinds maandag (toch wat stress gehad denk ik) nu hopen dat de uitslag ook nog een beetje positief is.
Manadeluca
Geplaatst: 21-03-14 10:18
Als het Sarcoiden zijn en ze moesten naar buiten terugkomen, kan je het eens proberen met de V-rex creme van Hilton herbs en de prodiplast T spray. Hierdoor heb ik de sarcoide die normaal grootte van een pruim had, verminderd tot een plat oppervlakkig schijfje met een grootte van ong 1 cent.
Mijn paard had een fibroplastische sarcoide die ook nog eens heel wat vliegen aantrok in de zomer doordat hij wondvocht en bloed vloeide, met de spray bleven de vliegen weg en de sarcoide droogde uit. Het is hierna nooit meer groter geworden en het paard is 24,5 jaar geworden in heel goede conditie, jammer genoeg ben ik hem verloren aan kolieken. :-(
@manadeluca bedankt voor de tip zal het onthouden. Waar vind/krijg je die crème en spray? He wat vervelend dat je als nog je paardje heb moeten afgeven. Waar had jouw paard de sarcoide?
Gaat goed eet en drinkt goed. Krijgt zijn streken weer terug vanmiddag gereden niks aan hem te merken wilde zoals altijd alleen maar galopperen. En hij is weer binna op zijn normale gewicht.
Salvo zit ook weer in de lappenmand... Maandag is de hoefsmid geweest, maar het is zo'n ontzettende draak bij de smid! Echt niet te doen Nu heeft hij dus zo lopen vervelen dat ze zijn achterhoeven zo ongeveer blind heeft moeten bekappen, en de stralen dus snel snel bij heeft moeten snijden. Met als gevolg dat hij nu veel te kort is geworden aan de stralen aan de achterkant, en ook de hoefwand te kort is geworden. Nu had hij daar zoveel pijn aan dat afgelopen vrijdag de veearts is geweest. Hij heeft pijnstilling en een voedingssupplement gekregen, en nu is het dus de komende weken afwachten tot de hoef en de straal weer gaan groeien en hij dus weer pijnvrij is. Ondertussen moeten we ook de stralen aan de achterkant behandelen voor rotstraal... We gaan weer lekker
Ja Qoke gaat weer goed merk niks meer aan hem. Nou gaat lekker dan. Die salvo toch.... hij kan zich maar beter laten bekappen ( de draak uithangen) is ook niks en ze worden alleen maar sterker.
Is salvo uit de hand bekapt of travalje? Ik vind een travalje ook niets hoor... maar als ze braaf zijn is er eigenlijk niets aan de hand daarin, maar ja... Voor een hoefsmid is het haast niet te doen zonder, je moet niet vergeten dat hij heel veel paarden moet doen en als ze gaan donderjagen is echt niet vol te houden en kost hun de rug. Mijn partner doet ze ook wel is zelf bijvijlen uit de hand of een afgetrapt ijzer er zelf weer onder slaan. dat duurt dan niet zo lang en ze geven de benen al redelijk goed, zelfs de hengst was met een paar beloningen zo om en gaf vrij snel zijn voetjes. Tip om benen achter te leren geven (van mijn hoefsmid) een touw onder de kogel doen daar waar jij pakt om voetje te geven en dan voet op zeggen en eraan trekken, als Salvo gaat maaien of wat dan ook dan hou jij het langer vol met het touw want als jij dat zelf in je handen/armen hebt hou je het ook niet lang vol. Is hij klaar met maaien zet je hem weer neer net zo lang tot ie het braaf doet....Ik doe dit thuis zelf ook niet hoor laat ik aan manlief over...(De vlaamse paarden kunnen ook lomp doen hoor) Bij mijn Fries heb ik het zelf ook zo geleerd omdat ie begon te maaien toen ie jong was en dat werkte super. Onze vlaamse paarden worden vanuit de travalje bekapt en beslagen, een nadeel, de travalje is eigenlijk bijna te klein, dwz de verhouding klopt niet meer. De travalje's hier zijn gemaakt voor de Nederlandse Trekpaarden maar de vlaamse paarden zijn langer en groter. Hier in de buurt zijn veel trekpaarden die voor het ringrijden en sjeesrijden in de zomer gebruikt worden of voor aangespannen rijden of recreatief en dat gaat de smid hier in de buurt echt niet allemaal uit de hand doen. Mijn Partner denkt erover om er een zelf te gaan maken. Maar ja zo denkt ieder het zijne ervan...
De V-rex Creme had ik besteld bij Jordens Hippo geloof ik, en de Prodiplast-T spray eerst via mijn dierenarts en daarna gewoon besteld bij de apotheek. (prijsverschil van bijna +20 eurootjes) da:28 en bij de apotheek 8.99
Ai een paard dat moeilijk uit de hand te bekappen is zou ik in de hoefstal laten bekappen scheelt een hoop stress voor smid en paard. Mijn vorig paard (zeer zware tinker) was zeer moeilijk uit de hand te bekappen, toen we haar in de hoefstal lieten bekappen ging het veel beter, erna liep ze er zo in. We hebben haar zelfs daarna weer uit de hand kunnen bekappen.
En meestal bij de zware rassen gaan de hoeven al gauw wijd en plat staan, dus de merrie moest om de 8 weken echt bekapt worden.
De sarcoide was op het pijpbeen aan de buitenzijde van het linkervoorbeen mijn bwp paard.
@suuske: Tja, dat is juist het rare, hoeven krabben gaat perfect! Hij wil weleens maaien inderdaad, zowel voor als achter, maar dan snerp ik een keer en dan gaat het weer goed. Alleen de hoefsmid houdt zijn voeten natuurlijk veel langer omhoog, en ze haalt de voorvoeten natuurlijk onder de massa uit, en dat pikt hij absoluut niet!! Ik ben al wel aan het oefenen met hem. Bij het hoevenkrabben til ik zijn voeten wat hoger als nodig, en ik haal ze ook onder zijn schouder uit zeg maar, net als de smid als ze de voeten tussen haar knieën neemt. Dat gaat steeds beter gelukkig. De volgende keer ga ik het met een praam proberen, hopelijk gaat dat beter. Anders inderdaad maar eens zoeken naar een hoefstal...
Hier ook weer pech een kant van de koker is opgezwollen en warm ontsteking denk ik dus morgenvroeg maar meteen de kliniek bellen om te horen wat ik moet doen koelen of antibiotica. Heb toen net gekoeld maar dat gaat maar even want het doet hem pijn en dan gaat hij trappen. Pffff heb ik weer. Het zou ook eens allemaal goed gaan
het is nog altijd dik ben net gaan koelen. Heb de kliniek gebeld de zwelling was normaal op 5de en 6de dag is dat het ergst (hadden ze wel even mogen melden) Ik moet veel koelen en zoveel mogelijk laten bewegen dus rijden lopen in wei en dan moet het vanzelf over gaan. Ook de uitslag is binnen waren idd sarcoide goedaardige kan niet naar binnen groeien. Kan wel terug komen op andere plekken. Maar als ze niet pijn doen of open zijn kan dat geen kwaad.
Bij Luca is de sarcoide altijd teruggekomen na een operatieve ingreep. :-(, het is tot drie keer weggehaald en het genas nooit echt, er werd direct een soort van granulaatweefsel aangemaakt, vacht is er nooit meer opgegroeid, het is enkel verkleind.
Ik hoop van harte dat het bij jouw paard niet weder zal keren.
Jeutje suuske Das wel ff minder! Hopelijk gaat het vanaf vandaag weer de goede kant op! Dikke knuf voor jou en Qoke Wel positief dat de sarcoïde niet naar binnen kan groeien, dan ben je verder van huis...
Salvo gaat nog steeds slecht... Hij hinkt op rechtsvoor en linksachter, andere hoeven zijn te pijnlijk @Vlaamspaard: die tip van het touw om zijn been kreeg ik ook al van een stalgenootje. Het lijkt me een redelijke kans van slagen hebben, ik ga oefenen zodra hij weer pijnvrij op vier benen kan staan
Suuske, hoe is het met Qoke zijn zwelling? Mijn shire heeft na zijn castratie in januari ook en een mega ontstoken koker en voorhuid gekregen, vanwege de zaadstrengen die waren onstoken. Dit was wel echt heel veel verzorgend werk om weer goed te krijgen. Wat is je behandelplan nu?
Leanne, dat is vervelend zeg! Meteen ook weer een negatieve koppeling voor Salvo aan de hoefsmid. Touw om de benen heeft bij mij ook heel goed geholpen. Paard is nu superbraaf! Succes.
Neen mijn paard is niet behandeld met Cisplantin, er is eerst een biopsie van genomen, maar hierdoor begon de ellende, de sarcoide begon te vloeien, te bloeden en te groeien. Daarna nog eens laten wegnemen en een aantal jaren erna nog eens. Ik heb vrij veel behandelingen laten uitvoeren (zowel homeopathisch, reguliere geneeskunde, bach bloesems, iets met geneeskunde op afstand). Tot ik op laatste zoiets had van laat het gewoon maar…het paard eromheen is veel belangrijker dan die lelijke sarcoide.
Ik heb enkel Prodiplast-T er op gespoten als er vliegen waren en V-rex creme tijdens het winterseizoen. Het is uitgedroogd en verkleint. Voor de rest het gelaten zoals het was, met het paard verder gereden en verzorgd.
Dat was idd schrikken zwellingen op die plek heb ik niet zo graag ben altijd bang dat het te dik wordt en hij belemmerd wordt met plassen. Mijn behandel plan is 2x per dag koelen en zoveel mogelijk beweging geven. Afgelopen nacht zijn de wondjes open gesprongen dus ziet er nu weer veel beter uit vandaag flinke rit gemaakt na het rijdenwas de zwelling flink verminderd. Idf blij dat het niet naar binnen kan slaan.
De cisplatin vreet de slechte cellen weg wel doormiddel van een flinke zwelling maar dat middel zou ervoor zorgen dat de sacroiden helemaal uitgeschakeld worden. Sarcoide moet je idd heel laten zodra er een wondje in of op zit blijft het woekeren en groeien.
San_P
Geplaatst: 04-04-14 08:07
Wat leuk om al deze berichtjes en verhalen te lezen! Ook wij zijn nu anderhalf jaar trotse eigenaar van een flinke Vlaamse beer (zo noemen we hem omdat hij zo gigantisch groot aan het worden is). Eigenlijk is't een Vlampher F3, maar daar zie je volgens mij niet zoveel van... Hij zal er eind deze maand 2 gaan worden. Momenteel staat hij jammer genoeg in het ziekenhuis te herstellen van een operatie (complicatie na de castratie), maar hopelijk mogen we hem zondag opnieuw ophalen. (tenminste als we hem opnieuw op de trailer krijgen... )
@san_p he dat is vervelend wat is er precies mis gegaan? Enne heb je foto's van jouw paard met naam, afstamming? Vind het leuk om alle andere Vlamingen te zien.