wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:10

Ja ontzettend leuk dat jullie ook echt op pad gingen met de ezels, wij zijn nooit het terrein af geweest (ik bedoel dus ook echt verder weg, geen wandelingen of ritten met de kar oid). Op een kinderboerderij doen ze dat toch niet zo snel aangezien d'r verder niemand echt iets met die dieren heeft/doet.
Vrouw die ze eerst ook altijd verzorgde doet er nu ook niks meer mee eigenlijk, af en toe de hoeven bekappen en dat is het. En in m'n uppie kan ik weinig beginnen natuurlijk, ik heb sowieso al te weinig tijd om actief met alle 4 de dieren bezig te zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:00

Helaas hebben we geen ezel, maar ik ben zó fan... <3
Aan dit topic is gewoonweg geen ontkomen aan, heb alle verhalen gelezen en is allemaal zó herkenbaar.

Toen ik nog een Penny-meisje was, hadden de manegebaasjes een ezeltje erbij gekocht.
Met de originele naam Nononono, klein zwart ding die overdag los rond liep op het erf.
Zo klein als hij was, zo groots was hij aanwezig.
Als wij druk de stallen aan het mesten waren, stond hij er zo verloren bij en begon dan te balken, net zolang tot iemand de kruiwagen neerzette en hem even knuffelde. Meneertje ging dan zitten en dwong je haast om dat ook te doen.
Zo liepen we enorme vertraging op, maar boos worden kon gewoonweg niemand. <3
Alsof hij zei dat we moesten onthaasten en om beurten deden we dat dan maar, want het werk moest toch af...

Ermee wandelen was een drama.
Prachtig mooi halstertje om, dito lang touw, maar hij weigerde het erf af te gaan.
Niks hielp, grasspoor leggen naar het grasveld, goed gesprek, smeken, boos worden :+ , over de 'drempel' tillen (de laatste betonplaat), maar zodra je hem dan neerzette, flits! gelijk weer terug over de 'drempel'. Met een balkserenade vanaf de lijn.
Naar de lessen kijken was ook weer zoiets aparts; hij beklom de tribune en ging naast je zitten. Billetjes op de bank, voorhoefjes op de grond. _O-
Hij verzon steeds iets nieuws om aandacht te krijgen en werd gewoonweg niet meer houdbaar.
Hij werd gemeen...
Dat was het punt om hem bij ezelinnen te zetten en toen niemand op de manege was, issie opgehaald.
Wat was het toen stil...
Dat zo'n klein maar groots ezeltje zoveel impact kan hebben op mensen. 8-)

Morrie

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:39

Geweldig verhaal van Nononono's naamgenoot, alleen minder dat ie gemeen werd.....

Bij mij op stal is de rust weer gekeerd, de nieuwe ruin heeft Nono weer 'losgelaten' en wordt nu door Morrie de paddock rond gestuurd. Vroeger (een jaar of 6 geleden) hebben Morrie en de ruin al eens een paar jaar bij elkaar gestaan en waren ze beste maatjes en was de ruin de baas, dus hopelijk komt hun geheugen nog terug.... Morrie is geen leider en wordt heel vervelend van baasje spelen.

Omdat er heel veel regen voorspeld is, mochten Nono en de pony de box in. Ik ben daar niet blij mee, want ze knagen aan het hout en maken er een enorme zooi van,maar goed...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:49

ponyparadijs schreef:
Ik heb jaren ezeltjes verzorgd.
Zoveel plezier mee gemaakt met die beesten.
Misschien kennen jullie de eigenaar wel. Jo Laan uit de Beemster.
Ik verzorgde daar altijd Miranda. En ik ging alle keren mee naar de keuringen. Vroeger wonnen onze ezels dan ook altijd. Zo geweldig!

Ik kwam Jo deze zomer nog tegen. Hij heeft geen 8-span meer. Ik dacht dat hij nog een stuk of vier ezels heeft? Maar hij gaat nog steeds met ze op stap. Hoop ik ook ng te doen als ik in de 80 ben :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:26

nog maar es een filmpje dan... zoek&vervang de namen uit het filmpje voor die van mijn paard, pony en ezel :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 08:13

ben ik na weken een mokkende ezel gehad te hebben net weer op goede voet met hem, moet ie een wormenspuit..... ik heb maar even iemand gevraagd het voor me te doen, dan is ie tenminste niet weer weken boos op mij.
Ingewikkeld hoor, een ezel.... een paard vergeeft je meteen, maar een ezel blijft tijden boos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 13:28

een vraagje: gaan jullie ezels ook wel eens zomaar uit het niets aan de diarree? Nono heeft dat zo af en toe, al sinds ik hem heb. Je ziet hem gewone harde keutels draaien en 2 tellen later spuit het eruit..... gaat ook weer over..... geen idee hoe het komt, stress heeft ie dan niet

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:39

Morrie schreef:
een vraagje: gaan jullie ezels ook wel eens zomaar uit het niets aan de diarree? Nono heeft dat zo af en toe, al sinds ik hem heb. Je ziet hem gewone harde keutels draaien en 2 tellen later spuit het eruit..... gaat ook weer over..... geen idee hoe het komt, stress heeft ie dan niet

Ja, mijn bruine ezel Kobus heeft dat ook regelmatig. Ze eten allemaal (tinker en 2 ezels) het zelfde maar hij heeft veel sneller last. Kan bij hem ook nog wel eens stress zijn. Heeft een moeilijk 1e jaar gehad zonder aandacht en mensenhanden dus even een aai of een halster om is voor hem zeer stressvol... :(:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:20

Morrie schreef:
Geweldig verhaal van Nononono's naamgenoot, alleen minder dat ie gemeen werd.....

Ja, dat vonden wij allemaal...
Het was toch duidelijk een hengst en tot op het bot verziekt met aandacht...
Toen de nieuwigheid weg was bij veel mensen, vroeg hij 'anders' aandacht, ook bij de vaste fans.
Wat mij het meest bijstaat waren de ogen: groot en met veel uitdrukking.
Die zeiden mij meer dan het orenspel waar hij ook een meester in was.
Soms klopte die combi namelijk niet: grote glanzende pretogen met slap afhangende oren; hij speelde vaak de clown.
Mja, we hebben nu een Fjord met soms dat soort zelfde trekjes. :+

Die liep van de week de 'verkeerde' stal in; dat was voorheen Zijn Stal en ik kreeg hem met geen mogelijkheid eruit.
* trekken aan voorpluk ervoor staand, er naast staand, boos worden, vragen, duidelijk maken dat hij per ongeluk verkeerd stond, schop :oo *
Niets hielp, heb gewoon een halster moeten pakken om hem over te kunnen zetten... _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 18:58

Afbeelding

Nono vertelt Casper even hoe het zit.... :D :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:24

je kan op MijnAlbum foto's bewerken tegenwoordig ......

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:28

:D Je hebt duidelijk weekend... :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:49

yep, hier ook gevoelige darmpjes :D
Je had ze moeten zien toen ze vorige winter wat sneeuw had gegeten...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 20:00

MarvanTom schreef:
:D Je hebt duidelijk weekend... :D

yep heb ik door de week geen tijd voor :P

niet leuk voor de ezels, maar ik ben toch blij dat meer ezels het hebben,scheeltme weer een mailtje naar m'n DA.

Ik geef altijd wat droge zemelen door het voer als er eentje aan de dunne is,dat helpt goed

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:10

jeetje... Mijn rommy wilt niet meer wandelen... Hij is bang omdat hij denkt over het brugje te moeten(waar hij bang voor is) Dus elke keer als ik met hem op pad nu wil(niet over t brugje)gaat hij staken en als ik doorzeur steigeren.... Jeeeeee, ik weet niet wat ik met hem moet doen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 20:17

leuk hè... een ezel die ezelt.....ik doe het volgende: gewoon voor het brugje gaan zitten en hem aan een lang touw (ik heb er zo'n 22 ft aan hangen) z'n kunstjes laten doen (steigeren, laten vallen, trekken, rare geluiden maken....) en dan ineens trippelt ie gewoon langs je heen het bruggetje over... dan vol duwen met paardensnoep en de hemel in prijzen......

Je moet geen haast hebben, niet ongeduldig of boos worden (heeft geen nut :+ ) en hem vooral NIET aankijken (dan heeft ie succes)......
Duurde bij mij de eerste keer 3 kwartier..... de 2e keer 10 minuten en nu hooguit een minuutje....tot ie het weer es in z'n bolle kop krijgt (en die kop wordt echt bol met al dat winterhaar :P )

rosant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:00

Hé, wij hebben ook 4 ezeltjes : Romain (bont 10jaar), Mira ( bruin leeftijd ong. 12j) en hun 2 veulens Flora ( bont ° 2002 )en Malou (wit °2003 ). Brave ezels, bij de kinderen en in omgang maar als ze een ladder of een kruiwagen zien, zijn Flora en Romain "gestoord". Nu hebben we ook paarden en ik overweeg ernstig om ze weg te doen , alleen krijg het niet over mijn hart. 2 zijn er hier geboren. Alle aandacht gaat momenteel naar de paarden. Het balken valt mee behalve als ze op hun hooi moeten wachten. En ze staan tussen de huizen van de nabije buren. Die vinden ze schatig maar hebben toch moeten afleren om hun oud brood over de draad te gooien. Normaal staan ze thuis, maar de jongste tinker moet nog gecastreerd worden en ik riskeer liever geen ezelxtinker kruisingen. ;)
Het is de eerste keer dat ik hier op bokt over ezeltjes lees. En die reacties van paardeneigenaars heb ik ook al gehad , in meervoud. Ik vind mezelf voorzichtiger dan vele anderen. Onderzoek en ontwormen combi doet het prima.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:14

ben benieuwd hoe pepita gaat doen, binnen dit en 2 weken komt mijn nieuwe aanwinst ( brabanderveulen uit profiel)

hihi die kuren klinken zoooooo bekend in de oren :))

fotootjes rosant? :D

rosant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 07:45

u vraagt foto's :P

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:23

AHHH die rechter <3 <3 wat een leuke aftekening!

rosant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:20

Ja, dat is de ruin Romainke °2000 , voormalig hengst en vader van de witte en de andere bonte.
De bruine , Mira °?? , is de moeder en heeft last van zomereczeem. De ene zomer is ze goed , de andere schuurt ze tot bloedens toe . Al alles bekeken en geprobeerd en het hangt van de zomer zelf af (warm , droog , vochtig, ...) . Waarschijnlijk dat de mugjes dan ook een andere cyclus hebben.
Veulens hebben het gelukkig niet overgeërfd. Mooie ezels, vindt de handelaar in de buurt ook. Die wil ze graag overkopen maar waar komen ze dan terecht. Soms overweeg ik om ze een andere thuis te zoeken omdat ze nu een beetje het vijfde wiel aan de wagen zijn, maar ze zijn gewoon een deel van de familie en er komt een dag dat ze gewoon terug dagelijks in de hand worden genomen en tot dan hebben rust en hun kudde.
Afbeelding
Afbeelding

Die lieve blik , die verkoop je toch niet,he?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:21

Lieve foto's :+: lastige beslissing idd, snap dat je ze niet kwijt wil. Die van ons wordt ook weinig mee gedaan hoor, ze staan op een kinderboerderij en ik ben eigenlijk de enige die er wat mee doet (en een vriendin van me af en toe), maar ik heb gewoon niet genoeg tijd voor 4 dieren...

rosant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:36

Ja, in de zomer is het allemaal fijn om mee bezig te zijn maar in de winter gaat het allemaal met een beetje minder .
Dit jaar hebben we ineens veel wikkels gekocht , dus eten hebben ze genoeg maar je voelt dat ze minder familiaal zijn. Als je er even wat in investeert , zie je dat direkt in hun doen. Maar het zal snel genoeg zomer 2011 zijn en dan ben ik weer heel blij dat we bij onze familie hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:38

Ja :j het zou handig zijn als ik met 4 dieren tegelijk kon wandelen maar dat is gewoon niet te doen. _O-
Ga er nu vaak met één of twee op stap en de anderen doe ik dan grondwerk of VD oid mee. Al is het maar even, doen ik toch wat met ze.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 12:36

wat een leuke ezels, vooral die bonte (ben dol op bont :D )

Ik doe ook veel te weinig met Nono (en met Morrie en met Ukkie) heb alleen in het weekend tijd en dan ga ik rijden. Als er toevallig iemand tijd heeft, gaan we wandelen met Nono en Ukkie en anders niet eens.

Moeten ezels met dit weer (droog en vriezend) ook binnen eigenlijk? Nono had vanmorgen vroeg,net als de paarden, een mooi ijslaagje op z'n rug en langs z'n oren. Ik voel altijd in de liezen of ze koud zijn en dat was hij niet.

Nono heeft vorige week bedacht dat ie aanhankelijk werd. Ik mag hem nu ineens wel aaien en hij loopt als een hondje achter me aan met uitmesten.Waar dat nou weer vandaan komt....sinds de paardentandarts en de hoefsmid geweest waren, mocht ik niet meer in z'n buurt komen van hem.....