Even de uitleg van JoSav daarover quoten (stond op blz 12):
JoSav schreef:Een andere traditie is het gebruik van aladja's. Aladja's zijn gevlochten halsbanden - dun of dik - gemaakt van kamelenhaar (wol).
Aladja's dienen ter bescherming tegen boze geesten en slechte invloeden, mn. tegen het 'boze oog' (jaloezie en dergelijke). Doorgaans krijgen veulens al kort na de geboorte hun eerste aladja, met de gedachte dat ze dan gezond groot kunnen worden.
Volwassen hengsten dragen vaak ook zilveren en gouden halsbanden. De traditie die hierachter steekt heeft te maken met de rooftochten zoals deze tot eind 19e eeuw gehouden werden.
Voor elke succesvolle rooftocht ontving de deelnemende ('winnende') hengst een zilveren of gouden band, vaak versierd met jade of smaragden. Zo konden merrie-eigenaren heel goed beoordelen welke hengsten het meest succesvol waren.
Wat ik me afvraag: dragen die paarden dan de hele tijd die aladja? Langs hier zie je het wel eens op een show, maar niet in de weide toch... het lijkt me ook erg gevaarlijk, een paard (zeker een veulen) kan zich gemakkelijk verwonden of zelfs ophangen aan zo'n touwtje.