Ik vind ts haar paard een super mooi dier! ik vind het nogal verschillen per type en dan ook nog eens per paard, ook niet elke fries/quarter/arabier etc vind ik even mooi.
En idd gelukkig smaken verschillen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Milly_ schreef:leuke info!
ik heb een kruising akhalteke gehad, vader akhalteke moeder bwp.
Door dat hij een kruising was hij absoluut niet zo iel, zijn vader die ik alleen van fotos ken wel, prachtig dier was dat![]()
Zijn overgrootvader was absent meende ik me te herinneren. Ik heb helaas geen fotos meer van zijn vader(huis dertijds afgebrand, en had ze niet op de pc).
Ik heb hem enkele jaren geleden verkocht(geen klik)
JoSav schreef:Een andere traditie is het gebruik van aladja's. Aladja's zijn gevlochten halsbanden - dun of dik - gemaakt van kamelenhaar (wol).
Aladja's dienen ter bescherming tegen boze geesten en slechte invloeden, mn. tegen het 'boze oog' (jaloezie en dergelijke). Doorgaans krijgen veulens al kort na de geboorte hun eerste aladja, met de gedachte dat ze dan gezond groot kunnen worden.
Volwassen hengsten dragen vaak ook zilveren en gouden halsbanden. De traditie die hierachter steekt heeft te maken met de rooftochten zoals deze tot eind 19e eeuw gehouden werden.
Voor elke succesvolle rooftocht ontving de deelnemende ('winnende') hengst een zilveren of gouden band, vaak versierd met jade of smaragden. Zo konden merrie-eigenaren heel goed beoordelen welke hengsten het meest succesvol waren.