Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:43

ik heb niet alles gelezen en val erg laat in natuurlijk :) maar om ff terug te komen op de begin post.

Ik vind ts haar paard een super mooi dier! ik vind het nogal verschillen per type en dan ook nog eens per paard, ook niet elke fries/quarter/arabier etc vind ik even mooi.
En idd gelukkig smaken verschillen :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:49

@jamiroquai: klopt! De showpaarden in Centraal-Azië en Rusland zijn over het algemeen veel heftiger dan Europese, omdat het daar blijkbaar graag gezien wordt of in elk geval niet als storend wordt ervaren. Ze willen graag dat de paarden zich laten zien en dan zien ze steigeren, kappen en dergelijke niet als vervelend maar als vurig. Het mooie aan de oorspronkelijke AT is juist dat ze zo ontzettend lief zijn naar hun mensen en niet zo snel onder de indruk, en bij zo'n filmpje ben je misschien juist geneigd het tegenovergestelde te denken...

@AlexandraM: Thanks! Je hebt ook zeker gelijk, er zijn ontzettend veel verschillende types; van heel erg dressuurgefokte AT (niet mijn ding want ik ben meer van de nomadenpaarden) tot hazewindpaarden enz. :j
Maar veel mensen hebben bij de AT toch echt dat cliché bijna haarloze metallic windhond-paard in hun hoofd. :))
"Wat heeft die van jou dan nog veel haar en veel body voor een AT!" zeggen ze dan tegen mij.
Uh, misschien zijn ze voor een groot deel wel zo haarloos omdat ze traditioneel onder 7 vilten dekens gehouden worden, dag en nacht, en het beetje manen dat dan overblijft wordt weggeschoren. Ze hebben weinig ruwvoerbuik en worden voor races/afstanden afleggen getraind en dat doe ik momenteel niet en ze is van een middentype?

Maar ach. Alles wat vlekken en sokken heeft is toch ook een tinker? :Y) }:0 :P En is ie ranker dan is het geen paint maar een Samber, behalve als ie een westernzadel op heeft! Paardenmensen kunnen soms heel vastgeroest zijn in hun denkbeelden, wat dat betreft.

:Y)

Even nog wat plaatjes, de meeste afkomstig van een reislustig AT liefhebber:

Turkmenistan
Khan Begler
Khan Begler
Misschien herinneren sommigen van jullie hem nog: hij won verleden jaar de schoonheidswedstrijd in Asjgabat: Klik.
Interessante Telpek...

Oezbekistan
Jaarling
Khong
Khonzada
1
2

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:52

Enkele historische foto's van zowel hengsten als merries uit de collectie van A. Klimuk.
Yalman geb. 1977 (Sulphur x Yarum)
Malva 1981 (Kharem x Medea)
Mihmanli 1976 (Opal x Gratsiya)
Pariza 1976 (Sere x Pazilla)
Jakub Kuliev Commandant van de Turkmeense cavalerie.
Shamborant met Gelishikli
Mamed v. Toporbai geb. 1925
Kara-Ennym 1921 (Bek-Nazar-Dor x Shikhli-Kuli-Kurdov)
Yulduz 1923 v. Toporbai.
Kara-Kush (Een enorm onflatterende foto, ook al was hij verder zeker niet perfect gebouwd lijkt ie op de foto veel erger)
Polotli 1965
Keroglu (Kaplan x Kizylgul)
Dornazarbek (Yulduz x Fialka)
Mazan (Zergyar x Medeya) geb. 1988 en als jonge hengst naar Duitsland geëxporteerd.
Galkan (Gerdei x Alkeik)

Volgende keer plaats ik er nog wel een aantal, waarvan sommige ver terug in de tijd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:08

leuke info!
ik heb een kruising akhalteke gehad, vader akhalteke moeder bwp.
Door dat hij een kruising was hij absoluut niet zo iel, zijn vader die ik alleen van fotos ken wel, prachtig dier was dat :oo
Zijn overgrootvader was absent meende ik me te herinneren. Ik heb helaas geen fotos meer van zijn vader(huis dertijds afgebrand, en had ze niet op de pc).
Ik heb hem enkele jaren geleden verkocht(geen klik)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:11

Milly, wat leuk! Weet je zijn afstamming afgezien van Absent? Er zijn nl. veel AT met 'wat' Absent bloed.
Weet je bijv. de naam van de AT vader van je paard? Dan kan ik je misschien aan foto's helpen. Ben wel benieuwd. Ik vermoed dat het om een Europese hengst gaat, gezien de moeder een BWP was.
Heb je nog foto's van je kruising? Er zijn enkelen hier op het forum die interesse hebben in de combinatie AT x warmbloed dus dan is elke kruising interessant. :) :) Reed je dressuur met hem?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:46

Milly_ schreef:
leuke info!
ik heb een kruising akhalteke gehad, vader akhalteke moeder bwp.
Door dat hij een kruising was hij absoluut niet zo iel, zijn vader die ik alleen van fotos ken wel, prachtig dier was dat :oo
Zijn overgrootvader was absent meende ik me te herinneren. Ik heb helaas geen fotos meer van zijn vader(huis dertijds afgebrand, en had ze niet op de pc).
Ik heb hem enkele jaren geleden verkocht(geen klik)

Kwam hij uit de buurt van Luik?
Ik heb daar ooit zo'n kruising gezien, leek me wel een erg pittig (en ook mooi trouwens) dier.
Dit was toen nog een hengst van vier jaar oud (nu tien/elf jaar geleden).

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

Om eerlijk te zijn: ja, ik vind het een oerlelijk ras.

Maar het gaat om het karakter, samen moet je een goede band kunnen hebben. Je hebt niks aan een bloedmooi paard waar je totaal niet mee door één deur kan. Schoonheid zit toch van binnen. Ik vind het grof dat men het rechtstreeks tegen jou zegt. Er zijn ook lelijke mensen, daar ga je toch ook niks tegen zeggen?

Als iemand het weer tegen jou zegt, zeg je zoiets als: ach, jij kan er ook wel redelijk mee door... :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:17

suikerp: vind ook zeker dat je het een lelijk ras mag vinden. Ik vind ook niet elk paard mooi en al helemaal niet qua karakter! Haha, je hebt wel gelijk dat ik dan best lekker ad rem mag reageren. Iets met wie de bal kaatst enzo. :))

Dan ook weer een beetje een update voor het topic.
Foto's van Dacor Stoeterij in Kazachstan. De meeste foto's zijn gemaakt door Artur Baboev.
Het is ook weer (bijna) veulentijd, dus als iemand interesse heeft in (een voorproefje) veulenfoto's van AT roept u maar! :D

Gasyr
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 Let ook op het hartje op zijn voorhoofd. :D
13
14
15 Kun je zien hoe 'smal' deze hengst is
16
17
18
19

Karabek
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

De rest van de hengsten volgt nog. Nu moet de hond er even uit. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:35

Prachtig! Die hengst Gasyr heeft een opvallend mooi oog. Lijkt zijn schoft nu zo hoog en puntig of is het de halsaanzet die zo laag is?

En veulenfoto's, jeah!

*gaat weer in stille meelezenmodus*

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:42

Rianne, het klopt idd dat deze hengst een geprononceerde schoft heeft. Dit komt vrij regelmatig voor bij de AT.
Kijk eens op deze verkoopsite, dan zie je dat toch vrij veel van de aangeboden AT een hoge schoft heeft.
Ik zou toch wel zeggen dat het iets is dat wel bij het ras hoort, al heeft de een het meer dan de ander en zijn er ook die een stuk meer 'overvloeien' in hals-schoft-rug.

En zoals beloofd nog wat foto's van Dacor. Voor nu alleen de belangrijkste hengsten. Zie ook Gasyr en Karabek in mijn vorige post.

Pirakhmed Deze hengst heeft jaren in Rusland ter dekking gestaan.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Oraz-Polot
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Dallas
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
*gaat met alle liefde door tot 30, 40 enz* :+

Miras
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
*ik hou al op voor mijn posts als spam worden getemd*

Meer hengsten volgen snel. Mijn tijd is weer op voor vandaag. De (stille) meelezers en posters hier kunnen in elk geval wel even genieten van deze foto's, voor ik er meer plaats en misschien ook eens wat foto's van de eerste veulens die zich inmiddels op verschillende stoeterijen hebben aangekondigd.
Voor wie geen genoeg kan krijgen van de getoonde hengsten of wil gaan window shoppen zie website van de stoeterij of voor prachtige foto's van AT en andere paardenrassen zie website van Artur Baboev, de fotograaf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:15

Zo, ik moet zeggen, de verkoopsite is erg verleidelijk. Weer opvallend dat ze toch redelijk betaalbaar blijken (is al eens eerder gezegd in het topic kan ik mij herinneren). Het is maar goed dat ik geen 2de paard kan betalen.

Ik ben erg fan van de hengst Dallas, machtig paard zeg :) Maar nu hebben zwarte paarden een streepje voor bij mij :P Ik ga weer verder foto's kijken!

En, hoe gaat het met jouw merrie?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:46

heel mooi geschreven.
ik vind het een mooi ras.

als je anders bent, ben je juist heel bijzonder!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:53

Die foto's :~ prachtig. En echt niet goed voor mij, ik word er zo hebberig van. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 13:46

Ik had inderdaad ook al last van "kopen kopen!!" naar aanleiding van de prachtige foto's van prachtige AT. Ik zal er binnenkort meer plaatsen, voor diegenen die niet wijs worden uit de websites of gewoon lekker makkelijk willen aanklikken in dit topic. ;)
Ook zal ik dan eens wat veulenfoto's plaatsen. Er zijn inmiddels al best een aantal veulens geboren dit jaar.

Rianne, ik heb zelf ook een enorme zwak voor zwarte AT. Wilde altijd een zwarte AT hengst, haha. Met de merrie gaat het goed, ze vindt zichzelf de koningin van stal en doet verder graag haar best voor me. Ze wordt binnenkort alweer 5! Tijd voor foto's dus. :))

mickey303

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

best wel mooi

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:07

Ik vind op die verkoopsite trouwens die eerste qua type heel gaaf, zo wat zwaarder.
En je "kleine uk" alweer 5? :oo Wat gaat de tijd toch snel. :=

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:16

Geef mij Miras maar :~
Tja, het ''hazewindhond'' type vind ik nou ook niet bepaald charmant, maar ik vind ze vooral heel erg leuk omdat ze zo lekker anders zijn :) Niet een populair type paard maar gewoon lekker apart :j

Ik vroeg me af(heb niet alle pagina's gelezen hoor) waarom ze zo'n dingetje om hun nek hebben? Is dat net als een halster functie? Of echt voor de sier?(en dan bedoel ik dus dat dunne lijntje)

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:24

Even de uitleg van JoSav daarover quoten (stond op blz 12):

JoSav schreef:
Een andere traditie is het gebruik van aladja's. Aladja's zijn gevlochten halsbanden - dun of dik - gemaakt van kamelenhaar (wol).
Aladja's dienen ter bescherming tegen boze geesten en slechte invloeden, mn. tegen het 'boze oog' (jaloezie en dergelijke). Doorgaans krijgen veulens al kort na de geboorte hun eerste aladja, met de gedachte dat ze dan gezond groot kunnen worden.

Volwassen hengsten dragen vaak ook zilveren en gouden halsbanden. De traditie die hierachter steekt heeft te maken met de rooftochten zoals deze tot eind 19e eeuw gehouden werden.
Voor elke succesvolle rooftocht ontving de deelnemende ('winnende') hengst een zilveren of gouden band, vaak versierd met jade of smaragden. Zo konden merrie-eigenaren heel goed beoordelen welke hengsten het meest succesvol waren.

Wat ik me afvraag: dragen die paarden dan de hele tijd die aladja? Langs hier zie je het wel eens op een show, maar niet in de weide toch... het lijkt me ook erg gevaarlijk, een paard (zeker een veulen) kan zich gemakkelijk verwonden of zelfs ophangen aan zo'n touwtje.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:27

Bedankt ! Hmm ben ik dan ook wel benieuwd naar

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:58

Officieel droegen ze die aladja's doorlopend, maar tegenwoordig is dat gebruik veel zeldzamer. Er waren oorspronkelijk helemaal geen hekken in Centraal-Azië dus ook weinig objecten om aan vast te blijven hangen. Daar kregen de paarden ook veelal de kans helemaal niet voor, want er was altijd toezicht omdat het zeer gewilde paarden waren (er zouden maar rovers komen!) Daarbij liepen alleen de merries met jonge veulens los, terwijl de hengsten vanaf 6 maanden aan een touw of gekluisterd vast stonden binnen het kamp. Ze dragen het ook niet altijd allemaal, want het is sterk afhankelijk van bijgeloof en of het 't beste paard van de bewuste eigenaar is (die krijgt doorgaans het boze oog eerder op zich gericht).

Gespeende hengstjes
Voor alle duidelijkheid, de halsters dragen ze alleen wanneer nodig, gezien de risico's. Een aladja wordt niet als gevaarlijk gezien, maar juist als bescherming. Er zijn daar namelijk geen hekken om aan te blijven haken.

Hek, en geen aladja.

Aladja met boze oog amulet. Meestal zitten ze strakker, trouwens.

Het concept weidegang is historisch in het gebied van de Turkoman heel anders dan hier. Hekken bestonden nooit en de paarden (toi en alaman) die onder zadel waren stonden dicht aan huis aangebonden (en dat huis was dus een yurt/joert). Geloof in het boze oog is zeer diep geworteld in de cultuur en de beste paarden moesten daar voor hun gevoel ook heel goed tegen beschermd worden.

Tegenwoordig is dat grotendeels veranderd, behalve in de kleine pockets in het noorden van Iran en Afghanistan en ook hier en daar in Turkmenistan. "In de weide" is niet van toepassing, tenminste niet zoals jullie/wij het concept weidegang zien. Historisch was er 2 à 3 maanden per jaar 'weidegang' en ook dat is heel anders dan hier.

In Rusland en in het Westen dragen AT aladja's puur voor show/traditie, en in Turkmenistan voor het grootste gedeelte ook alleen voor show en als traditie, maar meerendeels niet meer met de oorspronkelijke gedachtegang erachter.

Fiffill: de verkoopsite is inmiddels geupdate met wat AT uit Slowakije, maar ik neem aan dat je Garson van de Veles stoeterij bedoelde? (Ja, met enige schaamte geef ik toe de verkoopsite zowat uit mijn hoofd te kennen, want ik hou van windowshoppen, hihi). Ik zal eens wat recente foto's van mijn "kleine uk" uploaden en misschien voor de liefhebber een ITP openen. Ze is echt al een volwaardige merrie geworden, dus we gaan ook eens heel voorzichtig aan wedstrijden en dekken denken... :oo

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:24

Niet enkel hekken zijn een gevaar maar ook bomen en zelfs hun eigen hoeven... even achter het oor krabben en voor je 't weer zitten ze vast.
Ik vind het wel mooi als traditie, het hoort een beetje bij het ras. In boze ogen geloof ik gelukkig niet :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:28

Die bedoel ik inderdaad Jorieke :) ik ben erg benieuwd hoe je dame er inmiddels uitziet. Ik moet haar eigenlijk ook nog steeds een keer in het echt komen bezichtigen... :o

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:45

Bomen zijn er nauwelijks, behalve in de berggebieden en aan de rivieroevers, en verder hier en daar een verdwaalde saksaul of tamarisk, maar echt bijster weinig zoals het de steppe en woestijn betaamt. En wat ik zei: alleen lieten ze deze paarden historisch niet, vanwege het grote risico op diefstal. De paarden in het kamp zijn ingepakt en aangebonden dus even achter het oor krabben is er niet bij.
En tegenwoordig is bij 'moderne' weidegang meestal geen sprake van halsters, aladja's en dergelijke, idd om de exacte reden die je aangeeft. Wat dat betreft is de wijze van houden enorm anders dan hoe 'wij' het ons voor kunnen stellen. Op de steppe zijn, zoals je misschien weet, bijna geen bomen te bekennen; daar is het 'de steppe' voor.

Bente, je bent in elk geval van harte welkom. Als ze goed is doorgereden mag je er wat mij betreft ook een ritje aan wagen. ;) Ze is erg lichtvoetig en heeft vlakke gangen zoals een echte Teke betaamt.
Ik zal een eventueel ITP topic hier linken, en ook nog wat mooie foto's van hengsten en veulens e.d. plaatsen, zoals beloofd. :) :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:29

Het lijkt me sowieso leuk om haar eens te zien, en jou natuurlijk (da's ook al erg lang geleden!) :D misschien een keer van de zomer, als het weer wat mooier is en ik wat meer tijd heb (ook qua reizen).

Een ITP topic is natuurlijk altijd goed! *\o/*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:59

Die cremello theke <3 <3

JoSav, k zie dat er een nieuwe publicatie bij is over het myosine aandeel in de spieren van de akhal teke (wat ze gesvchikter maakt voor endurancce. Heb geen toegang, jij wel?)

Weet jij of het genetische materiaal voor de glans ergens goed onderzocht wordt?