Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:30

Heeft iemand misschien filmpjes van hun draver die aan het galopperen is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:32

RoyalMemory schreef:
Hoever denk je dat ie vooruitkomt als ie dat achter de massa plaats? Ze plaatsen in full speed (dus niet altijd voor de duidelijkheid) het achterbeen juist óm het voorbeen heen!

en dat wil je dus niet als dressuurruiter. Dan heb je nl een stuwend en geen dragend achterbeen. Een paard dat achter wijd gaat in draf is niet sterk genoeg om te dragen, en ik snap dat dat niet kan op topsnelheid, maar het is dus niet gewenst in de dressuur.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:32

Tulandro schreef:
Misschien geheel offtopic.. maar waar ik als dressuurruiter over val bij dravers is de galop. Ik help regelmatig een vriendin met een draver en hij kan wel galopperen. Het is alleen niet vergelijkbaar met een galop van een 'normaal' paard. Hij heeft geen sprong en het een 4 takt in plaats van een 3 takt. Voor de mensen die dravers hebben: galopperen die van jullie ook zo of is er geen verschil te zien met dressuur/spring paarden? Want de ervaring leert dat juryleden hier toch minder hoge punten voor moeten geven, het is immers een taktfout.

mijn draver heeft nog wat moeite met de galop waar ik druk aan bezig ben
maar alles op het gemak dat komt nog wel
en ik heb nog geen les op hem gehad
heb morgen mijn eerste les en dan gaan we kijken
dus ik weet niet precies hoe hij gallopeerd omdat ik het zelf nog niet goed genoeg heb kunnen aanvoelen

maar er zijn wel dravers met een goede galop
en helaas niet iedere en daar kan je minder hoge punten op krijgen ja
maar dat is ieder zijn eigen keus of hij/zij een draver wilt want dan kan je dat nou eenmaal hebben

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:33

Tulandro schreef:

Mang heeft een filmpje op bokt staan
maar lees wel dat ze hem nog maar een maand heeft!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:34

saskiab schreef:
In mijn ogen hoeft een draver niet temprament voller te zijn dan een kwpn, nrps of een ander type paard dat hoger in het bloed staat.kan Het ligt naar mijn weten niet specifiek aan het ras. Wel heb ik ervaren dat ze erg leergierig zijn.

Maar persoonlijk hou ik zelf totaal niet van de bouw van dravers, net zoals de bouw van Engels volboeden.
Dat is voor mij de reden dat ik geen draver zal nemen. Ik vind er niks aan. Smaken verschillen. Sommige mensen geen fries of een kwpn.

Als ik een advertentie zou plaatsen zou ik er ook bij zetten dat ik geen draver, fries of halflinger zoek.

ik wilde hetzelfde neerzetten. :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:39

melizz13 schreef:
Tulandro schreef:

Mang heeft een filmpje op bokt staan
maar lees wel dat ze hem nog maar een maand heeft!

Ik heb er net naar gekeken en het ziet er inderdaad erg goed uit.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:44

Tulandro schreef:
Misschien geheel offtopic.. maar waar ik als dressuurruiter over val bij dravers is de galop. Ik help regelmatig een vriendin met een draver en hij kan wel galopperen. Het is alleen niet vergelijkbaar met een galop van een 'normaal' paard. Hij heeft geen sprong en het een 4 takt in plaats van een 3 takt. Voor de mensen die dravers hebben: galopperen die van jullie ook zo of is er geen verschil te zien met dressuur/spring paarden? Want de ervaring leert dat juryleden hier toch minder hoge punten voor moeten geven, het is immers een taktfout.

ik vind een 4-takt galop geen goede galop en zie het niet graag (hoewel het wel lekker zit, maar dat volledig terzijde). je ziet deze galop idd veel bij dravers, maar er is een goede 3-takt van te maken bij de juiste begeleiding en ik vind het dus een kwestie van veel trainen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:47

Lielle schreef:
RoyalMemory schreef:
Hoever denk je dat ie vooruitkomt als ie dat achter de massa plaats? Ze plaatsen in full speed (dus niet altijd voor de duidelijkheid) het achterbeen juist óm het voorbeen heen!

en dat wil je dus niet als dressuurruiter. Dan heb je nl een stuwend en geen dragend achterbeen. Een paard dat achter wijd gaat in draf is niet sterk genoeg om te dragen, en ik snap dat dat niet kan op topsnelheid, maar het is dus niet gewenst in de dressuur.

Dat is logisch toch? Maar ook dravers kunnen leren hun achterbeen dragend te gebruiken ipv stuwend, hoewel het zel wel meer moeite zal kosten aangezien ze meestal stuwend gebouwd zijn, maar ze kunnen het leren. Trouwens dravers gaan meestal alleen wijd als ze hard gaan en plaatsen hun achterbenen bij een rustige draf wel netjes achter hun voorbenen ipv erlangs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:47

Lielle schreef:
RoyalMemory schreef:

Maar je kan het ze wel leren. :)* Natuurlijk zullen de meeste dravers nooit zo mooi dragend kunnen lopen als paarden die voor de dressuur gefokt en getraind worden. (hoewel... zie tot mijn spijt regelmatig paarden op wedstrijden uitgebracht worden die nog meer uit elkaar lopen dan mijn draver maar dan wel weer een heel mooi strekkend voorbeen hebben.... de achterkant lijkt dan in eens niet meer mee te hoeven doen? Dat vind ik niet eerlijk tegen over het paard en een minpunt voor de ruiter, niet voor het paard) Maar je kunt een draver wel leren om niet meer stuwend en breed te lopen maar om mooi te gaan dragen en bij elkaar te gaan lopen.

Om nog op een eerdere vraag te reageren: Mijn draver galopeert zowel drie als viertakt. Viertakt alleen als hij zelf in de galop valt en slordig loopt, drietakt met sprong doet hij net zo makkelijk. Krijg er complimenten over, maar dan nog is de galop natuurlijk niet te vergelijken met die van de correct gereden dressuurpaarden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:50

Persoonlijk zou ik geen draver willen, omdat het altijd de neiging zou blijven houden om hard te draven in plaats van te galoperen. In een springparcours kun je zoiets gewoon niet hebben en ook in de dressuurproef niet.

En wat maakt het uit?
Ik vind trekpaarden afschuwelijk, de ander sportpaarden... Zou toch wat zijn als we allemaal hetzelfde paard willen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:54

Mijn punt was dat het argument van het ver ondergeplaatste achterbeen van de draver helemaal niets zegt over de kwaliteit van de (dressuur)draf, het is juist ongewenst.
En natuurlijk kun je het ze leren. Maar als je ambitie in de dressuur ligt, is het toch voor de hand liggend dat je een paard zoekt dat daar van nature meer geschikt voor is? Ik zag het al eerder voorbij komen, ik ga mijn KWPN-er toch ook niet omscholen tot koersende draver (of renpaard trouwens).

Kortom, ik snap best dat jullie de vooroordelen willen ontkrachten, maar ik denk dat het wel zo eerlijk is om reeel te blijven over de (on)mogelijkheden van je paard en het ras in zijn algemeenheid. En natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar dat zijn precies dat, uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:54

daNiielle_ schreef:
Persoonlijk zou ik geen draver willen, omdat het altijd de neiging zou blijven houden om hard te draven in plaats van te galoperen. In een springparcours kun je zoiets gewoon niet hebben en ook in de dressuurproef niet.

En wat maakt het uit?
Ik vind trekpaarden afschuwelijk, de ander sportpaarden... Zou toch wat zijn als we allemaal hetzelfde paard willen.

Het maakt mij niet zoveel uit of je wel of geen draver wilt... Maar nu kies je toch wel een heel erg vooroordeel wat nergens op gebasseerd is. Mijn draver heeft gekoersd en heeft sprint gewoon aan in galop als ik hem daar de hulpen voor geef, blijft helemaal niet hard draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:57

Lielle schreef:
Mijn punt was dat het argument van het ver ondergeplaatste achterbeen van de draver helemaal niets zegt over de kwaliteit van de (dressuur)draf, het is juist ongewenst.
En natuurlijk kun je het ze leren. Maar als je ambitie in de dressuur ligt, is het toch voor de hand liggend dat je een paard zoekt dat daar van nature meer geschikt voor is? Ik zag het al eerder voorbij komen, ik ga mijn KWPN-er toch ook niet omscholen tot koersende draver (of renpaard trouwens).

Kortom, ik snap best dat jullie de vooroordelen willen ontkrachten, maar ik denk dat het wel zo eerlijk is om reeel te blijven over de (on)mogelijkheden van je paard en het ras in zijn algemeenheid. En natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar dat zijn precies dat, uitzonderingen.

Tuurlijk kies je een paard wat past bij je doelen, maar dat wil niet zeggen dat dravers alleen maar wijd kunnen draven. Zoals ik ook schreef zullen de gangen van een draver niet te vergelijken zijn met de gangen van een correct gereden en voor de dressuur gefokt paard. Maar dat neemt niet weg dat ze niet iets anders kunnen dan stuwend lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:04

Maar ik heb toch ook niet gezegd dat ze alleen maar kunnen stuwen en alleen maar wijd draven? Ik snap echt de aangevallen houding hier niet zo goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:07

Ik zou geen draver willen omdat ik toch graag zo hoog mogelijk wil eindigen in de dressuursport. En als dravers al kunnen galloperen blijft de galop vrijwel altijd ontzettend vlak. Het is dus gewoon niet mijn type paard. Maar voor de recreant zijn ze perfect! Ik heb er 2 gereden en het zijn werkwillig beestjes, maar gewoon voor mij niet interessant.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:08

Judith_ schreef:
daNiielle_ schreef:

En wat maakt het uit?

Het maakt mij niet zoveel uit of je wel of geen draver wilt... Maar nu kies je toch wel een heel erg vooroordeel wat nergens op gebasseerd is. Mijn draver heeft gekoersd en heeft sprint gewoon aan in galop als ik hem daar de hulpen voor geef, blijft helemaal niet hard draven.

Maar dan nog heb ik mijn twijfels bij zijn galop. Deze zal hoogstwaarschijnlijk erg vlak zijn en snel te snel. Ik ken nog geen dravers met een mooie actief doorgesprongen galop waarbij ze veel sprong maken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:10

daNiielle_ schreef:

Zodra mijn draver de springbalken ziet, gaat hij spontaan in galop. ;) Hij lijkt erg veel plezier in springen te hebben. En hij 'weet' dat hij in galop de sprong beter kan maken. Juist als we gaan springen, galoppeert hij beter. Maf, maar waar. Helaas heeft hij inmiddels te veel last van z'n longen om nog met hem te springen. Hij is dan ook bijna 25 jaar. Vorig jaar nog voor het laatst met hem gesprongen.

Ik heb niet het hele topic gelezen. Bij lange niet, iets teveel pagina's, maar als ik serieus iets wil doen in de paardensport, zou ik niet voor een draver kiezen. Wel zijn het veelzijdige paarden, dus voor recreatie erg geschikt. Voor endurance lijken ze me ook goed, want ze hebben vaak een goed uithoudingsvermogen en snel een goede conditie.

En hoewel over het algemeen een draver niet geschikt is voor de hogere klasses in de paardensport, zijn er altijd uitzonderingen die het heel leuk doen. Maar dat geldt voor elk ras.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:23

Ja mijn paard gaat ook in galop als hij een hindernis ziet, maar een paard moet ook tussen het parcours door goed te rijden zijn.
Verzameld, omspringen, dingen waar een draver veel meer moeite mee zal hebben gewoon omdat hij gewend is om languit te lopen.
Dan kom je er in een Z parcours niet ver mee als hij enkel hard op de sprong afgaat.

En als je dan al een draver koopt, en je krijgt hem zover om netjes gedragen en gesloten te lopen, en hij kan op zijn achterhand galoperen, bedenk je dan eens wat voor kosten je krijgt.
Lijkt mij dan heel erg verstandig om er een ostheopaat en alles erbij te halen, want als je zelf na jaren ineens anders gaat lopen dan krijg je ook met lichamelijke veranderingen te maken.

Ik vind het knap hoor, mensen die een draver in de dressuur kunnen laten lopen.
Maar heb zoveel mensen gezien met een paard waarvan je gewoon kon zien dat het als draver gefokt is, ze bleven toch een bepaald loopje houden.

En niks tegen dravers. Moet er zelf ook niet aan denken om mijn dressuurpaard met haar dunne benen een cross te laten lopen bijvoorbeeld. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:37

daNiielle_ schreef:

En wat maakt het uit?

hard draven is er zo uit en ze kunnen ipv van hard draven zeker wel galloperen

maar daarom hoef je het niet zo te zeggen dat trekpaarden afschuwelijk zijn
het gaat niet eens over trekpaarden

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:39

melizz13 schreef:

Ik zeg niet dat ze afschuwelijk zijn, ik zeg dat ik dat vind.
Daarbij moet je niet alleen die zin lezen maar wat ik daarmee bedoel.

En zoals in mijn vorige post: Ik heb nog NOOIT een draver netjes op de achterhand gesloten zien galoperen. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:40

daNiielle_ schreef:
melizz13 schreef:

Ik zeg niet dat ze afschuwelijk zijn, ik zeg dat ik dat vind.
Daarbij moet je niet alleen die zin lezen maar wat ik daarmee bedoel.

En zoals in mijn vorige post: Ik heb nog NOOIT een draver netjes op de achterhand gesloten zien galoperen. :)

ja dat vind jij maar soms moet je niet alles zeggen wat je vind

ze zijn er wel hoeveel weet ik niet en of het er veel zijn weet ik ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:42

Lielle schreef:
Anoniem schreef:
Volgens mij werken ik en mijn paard harder dan de gemiddelde dressuurmiep met dr kwpn ;)

en dit soort opmerkingen lijken me dus ook nergens voor nodig. Ik heb het toch ook niet over de gemiddelde recreatieprutser met dr draver?

Ik zeg toch niet dat het verkeerd is om een dressuurmiep te zijn? Dat heeft voor mij geen negatief idee hoor ;) Als k dressuur ruiter had gezet was het wel goed geweest ?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:43

HAHAHA!
Melizz13; Helaas maar dat zijn er echt maar bar weinig. Sterker nog, ik heb ze nog niet gezien!
Het is leuk dat jij lol hebt met je draver, maar voor sommige mensen zijn ze gewoon niet geschikt.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:44

ik zeg toch ook niet dat ik er veel heb gezien
ik ook geen 1
en zeker niet iedereen moet een draver want je moet er wel plezier in blijven houden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:47

Anoniem schreef:
Lielle schreef:
Anoniem schreef:
Volgens mij werken ik en mijn paard harder dan de gemiddelde dressuurmiep met dr kwpn ;)

en dit soort opmerkingen lijken me dus ook nergens voor nodig. Ik heb het toch ook niet over de gemiddelde recreatieprutser met dr draver?

Ik zeg toch niet dat het verkeerd is om een dressuurmiep te zijn? Dat heeft voor mij geen negatief idee hoor ;) Als k dressuur ruiter had gezet was het wel goed geweest ?

dressuurmiep is hier geen aardige opmerking, en dat snap je zelf ook wel, de smiley erachter spreekt ook boekdelen. Jammer dat er kennelijk door te velen iedere niet-lovende opmerking over een draver als een vooroordeel en ongefundeerde kritiek wordt gezien, ik blijf het op deze manier een vervelende discussie vinden, en ik haak dan ook af.