Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:33

FelineNanet schreef:
FatCat schreef:
Hmm ik denk dat ik toch maar krachtvoer ga terug schroeven als ik naar jullie voerbeleid kijk en mss een vitamine brok geven op de dagen dat ze moet werken

Bedankt!

Hoeveel geef je momenteel en wat is de arbeid?

Ze krijgt nu 1.5kg pavo basis brok per dag. Ik doe wat met haar 5-6keer per week. 2-3 keer intensief, en dan de overige dagen lichter werk. Met intensief bedoeld ik dat de hele plek onder haar zadel nat is.

Toen ik haar kocht 6 maanden geleden was ze moddervet en ze is nu al wat afgevallen. Ze mag nog wat meer afvallen, maar ik wil nu vooral focussen op conditie en spieren kweken. Tot 4 weken geleden stond ze op 1kg per dag, maar ik vond ze een beetje futloos. Ik denk dus dat ze wel meer nodig heeft, maar mogelijk eerder een vitamine brok ipv extra Pavo. Mss Marstall Force - heb ik veel goeds over gelezen.

Is mijn eerste paard dus alles is zoeken en ik twijfel over alles :D

Punz

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:50

Oeh...als nat zijn onder het zadel het criterium is, dan wordt Jou vijf keer per week intensief gereden.

Conditie en spieren kweken doe je niet op voer, maar op werk ( in ieder geval bij een paard dat al in te royale conditie is, het verhaal wordt natuurlijk wel iets anders als het echt een schraal dier is.) Maar goed: dat weet je waarschijnlijk zelf ook al wel

Dus als ik nog meer af mag vallen zou ik het krachtvoer niet verhogen. We zou ik royaal schraal hooi geven. En voor wat betreft het futlozer zijn dan je van haar gewend bent: Misschien ook even kijken hoe het zit met de wormen ( bloedworm?)

En wat bedoel je eigenlijk met futlozer? Minder reagerend op je hulpen, of iha ( ook in de wei) matter?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:07

Vandaag oefen parcoursje gesprongen 2x met de juf! Zooo koel. Was de tweede keer dus ja ik zit echt nog niet fantastisch. :') hakken moeten omlaag.

Afbeelding

Afbeelding

Baby slootje!

Afbeelding

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:17

Knappe bjuut! Je gaat volgend jaar gewoon die winstpunt halen in de B hoor :D.

Als nat zijn een criterium dan traint Kiet altijd zwaar :'). Mefroi wilt nog weleens dingen die ik niet wil en dan tijdens de discussie krijg ik alleen nog piaffe en dan is ze nat joh. Tenzij ze in een bak loopt, daarvan is ze nog nooit 1 druppel nat geworden. Blijkbaar is de conditie daar wel te goed voor :').

1.5 kg basis brok valt wel mee. Als je wat anders wilt voeren om meer energie te krijgen kun je beter stoppen daarmee en een energierijke brok nemen. Marstall force heb ik ook goede verhalen over gehoord. Zelf heb Havens Power Plus maar daar zit wel veel haver in, daar moet je paard wel tegen kunnen. Kiet loopt daarop haar gangetje die wordt niet zo stuiterig van haver maar net een powertje zit er dan in. Andere paarden doen het daar slechter op. Ik heb ongeveer elke sportmuesli wel gehad, die van pavo vond ik ook goed. Sowieso kan je ook bvb olie op het voer doen voor extra energie, bietenpulp voor de langdurige energie en nog veel meer. Er lopen ook genoeg topic over op bokt :)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:30

Voor het opbouwen van spieren zijn eiwitten nodig. Een idee is misschien om op de Voervergelijker eens te kijken naar Subli Atleet. Dat heeft hier - samen met goed gedoseerde training- uitstekend gewerkt om de Welsh cob beter in conditie te krijgen. Daarvan hoef je per dag maar een paar honderd gram te geven. (Bij ons wel in combinatie met een vitaminen/mineralenbrok.)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:49

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga eens kijken naar Subli Atleet en Havens Power Plus.

Ik dacht wel dat onze definitie van intensief wat anders ging liggen dan bij jullie :') We zijn alle2 niet gewend om hard (fysiek) te werken, dus we bouwen het langzaam op om het leuk te houden.

Futloos was eigenlijk niet het juist woord. In omgang was ze haar opgewekte zelf. Onder het zadel echter had ik erg veel moeite om haar voorwaarts te krijgen en houden in de bak. Dat is natuurlijk een deels rijtechisch probleem, maar omdat ze volgens de Pavo website tussen 1kg en 1.9kg mag hebben heb ik haar voer naar 1.5kg gebracht. Ik merkte wel meteen verschil, meer drang om voorwaarts te gaan en blijven zonder dat ze schikkering/heet word.

Waar ik nu aan begin te twijfelen is of die ene basis brok haar wel alles geeft in de juiste verhoudingen, vooral suiker vs eiwitten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:06

Dressuurles en spring/crossles valt hier onder intensief. De rest benoem ik tot rond hobbelen en het er fatsoenlijk uit laten zien :=

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 16:45

Saaams schreef:
Dressuurles en spring/crossles valt hier onder intensief. De rest benoem ik tot rond hobbelen en het er fatsoenlijk uit laten zien :=

Herkenbaar :')

Ik vind 10 km galopperen intensief, ook voor mezelf pfoeeee :').we zijn er bijna.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:00

Ik vind 1,5kg echt megaveel! :oo dat hebben die sobere pony's echt niet nodig joh. Gewoon goeie kwaliteit hooi en als je echt goeie kwaliteit hebt hoef je zelfs voor vitamine/mineralen niet eens echt iets bij te geven. Maar dan moet je je hooi testen. Ik geef ook puur wat bij omdat de rest ook krijgt (zwak van me ik weet het _O- ). Lloyd is ook zeer flegmatiek in de bak (istie op gekozen dus voor mij fijn) die heb ik toen ook bloed laten afnemen omdat ik dacht dat er wat was :') maargoed bloed afnemen kan nooit kwaad.

Mbt Rex vind ik je persoonlijk al redelijk snel gaan, springen, buitenritjes etc. Maar dat is een persoonlijk gevoel en moet iedereen voor zichzelf weten. Het zijn wel binnenvetters en echt hard voor zichzelf. Lloyd kroop na een half jaar echt uit zijn schulp, daarvoor was ie best wel vlak.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:04

Vandaag mijn eerste lesje achter de rug met sky.
De instructrice was zeer aangenaam verrast dat we al een heel eindje meekonden.
Volgende maand staat mijn deadline om erop te gaan.
En mijn gevoel zegt ook dat dit haalbaar zal zijn. Hij blijft buiten inmiddels netjes stil staan.
En ik heb al met mijn voet in de beugel gehangen.
Oja en hij is weer gegroeid. De stokmeter zit inmiddels op 1m 57. Dat is groter dan moi :o Inmiddels woont sky 11 maanden bij mij. En als ik zie vanwaar ik gekomen ben. Wouw tis een hele andere pony geworden mentaal.
Ik ben er helemaal gek op.
De bovenste is van eind maart. En de onderste van 3 weken geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Wat eet sky.
S'ochtends en s'avonds hooi. En op een afgegrazen wei door een ander paard. Want sky had teveel eiwitten op gedaan die in het volle gras zaten. gevolg 2 dikke benen.
Op stal krijgt hij s'ochtends en s'avonds 400 gr besterly basisbrok en van mij elke dag een halve schep slobber met magnesium vitamine e en een schepje zout .

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:18

Wow: het is echt een maxi- connemara zeg :oo :oo . En wat heb je hem aan het glimmen! Prachtig!!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:07

Punz hij is misschien heel erg groot. Maar hij is in hart en nieren en karakter op en top connemara.
Zo gaaf. Het heeft zo moeten zijn dat hij op mijn pad kwam.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:16

Oona, hij is prachtig!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:37

Marrit13 schreef:
Ik vind 1,5kg echt megaveel! :oo dat hebben die sobere pony's echt niet nodig joh. Gewoon goeie kwaliteit hooi en als je echt goeie kwaliteit hebt hoef je zelfs voor vitamine/mineralen niet eens echt iets bij te geven. Maar dan moet je je hooi testen. Ik geef ook puur wat bij omdat de rest ook krijgt (zwak van me ik weet het _O- ). Lloyd is ook zeer flegmatiek in de bak (istie op gekozen dus voor mij fijn) die heb ik toen ook bloed laten afnemen omdat ik dacht dat er wat was :') maargoed bloed afnemen kan nooit kwaad.

Mbt Rex vind ik je persoonlijk al redelijk snel gaan, springen, buitenritjes etc. Maar dat is een persoonlijk gevoel en moet iedereen voor zichzelf weten. Het zijn wel binnenvetters en echt hard voor zichzelf. Lloyd kroop na een half jaar echt uit zijn schulp, daarvoor was ie best wel vlak.

oké op die manier bedoel je het.
in de bak rijden lijkt hij niet gewend daarom rij ik juist buiten.
en wilde uit nieuw gierigheid het springen uit proberen. verder is dat iets wat ik de komende tijd niet vaker doen.
enkel ontspannen buiten hobbelen wil ook niet te veel vragen omdat hij eerst aan moet komen. anders rij ik alles wat hij aan komt er gelijk weer af.

zou jij dan in het begin helemaal niet rijden of hoe zou jij het aan pakken?

ik heb verder ook wel het gevoelde dat de echte rex zich nog moet laten zien. hij is ook zo vlak in alles.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:43

Thanks Wilma . Ik geraak er zelf ook niet op uitgekeken. En vriendlief ziet het niet hoor. Die vond eamonn veel leuker.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:46

Kitobeer: Je wil niet weten hoe groot de vraag naar maxi Connemara's is. Je hebt echt een collectors item!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:49

Koetjeboe:
Connemara's zijn eigenlijk best eenkennig. Iha wel vriendelijk naar mensen die ze niet kennen, maar inderdaad wat vlak, gereserveerd, wat moeilijker te lezen. Naarmate ze je beter gaan kennen wordt dit echt anders is mijn ervaring. Ze gaan dan, zoals Marrit zo mooi zegt, zich dan echt meer open stellen voor je, worden responsiever, minder vlak

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:46

Punz schreef:
Koetjeboe:
Connemara's zijn eigenlijk best eenkennig. Iha wel vriendelijk naar mensen die ze niet kennen, maar inderdaad wat vlak, gereserveerd, wat moeilijker te lezen. Naarmate ze je beter gaan kennen wordt dit echt anders is mijn ervaring. Ze gaan dan, zoals Marrit zo mooi zegt, zich dan echt meer open stellen voor je, worden responsiever, minder vlak

Ja die indruk had ik al wel een beetje. de handelaar zij dat ook al wel.
dat je ze de tijd moet geven om je te leren kennen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:06

Vooral omdat je zei dat hij niet zo goed at, zou ik zelf gewoon even kalm aan doen. Wat grondwerk, elkaar leren kennen, hem de tijd geven zich aan te passen. Ik heb ervoor gekozen nog niet teveel erf af te gaan bijvoorbeeld. Laat hem lekker bijtrekken op de wei en wacht uitslag af. Maar nogmaals; ieder moet voor zichzelf bepalen hoe en wat :)

Wow Kito, dat is een joekel! Lijkt wel een rijpaard :wow: zijn kleur is werkelijk práchtig!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:00

Marrit13 schreef:
Vooral omdat je zei dat hij niet zo goed at, zou ik zelf gewoon even kalm aan doen. Wat grondwerk, elkaar leren kennen, hem de tijd geven zich aan te passen. Ik heb ervoor gekozen nog niet teveel erf af te gaan bijvoorbeeld. Laat hem lekker bijtrekken op de wei en wacht uitslag af. Maar nogmaals; ieder moet voor zichzelf bepalen hoe en wat :)

Wow Kito, dat is een joekel! Lijkt wel een rijpaard :wow: zijn kleur is werkelijk práchtig!

Ik ben nu op vakantie dus vrij heeft hij. als goed is zou vandaag de da bellen dus ben benieuwd.

Maar de da die hem keurde rade overigens aan om juist met hem te gaan rijden. anders had ik hem eerst een maand of een week of 3 vrij gegeven

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:14

Ah ok! Met welke reden raadde hij dat eigenlijk aan? Mijne nl juist niet :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:16

Marrit13 schreef:
Ah ok! Met welke reden raadde hij dat eigenlijk aan? Mijne nl juist niet :D

omdat hij zo slecht in de spieren zit om dat niet nog verder terug te laten vallen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:29

Hmm ja ok snap de redenatie :j ik zou dan bang zijn om in een cirkeltje te komen; hij heeft stress, verbruikt ook weer energie bij het rijden, eet niet goed etc. Maargoed ik ben ook altijd erg aan de voorzichtige kant hoor, ben soms misschien té zuinig op mijn paarden :+

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:32

Koetjeboe, loopt ie lekker buiten of staat ie veel op stal ?
Als ie lekker buiten loopt zou ik daar niet zo bang voor zijn, staat ie veel op stal dan zou ik wel kalm aan wat bezig met hem blijven.
Maar nogmaals, in het koppie hebben ze echt tijd nodig, been there done that

Succes met het wachten op de uitslag

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:39

hij staat nu nachts op stal met uitloop. En van 08.00 tot 22.00 buiten op de wei