Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:42

Dat is bijna in mijn voortuin! Ziet er top uit koetjeboe. Rex is een echte Connemara, hij houdt van crossen!

Koeke, ik vind de sfeer tijdens een SGW ook het fijnste. Iedereen gunt elkaar wat en er is minder competitie. De wedstrijd uitrijden voelt vaak al als "winnen".

Springwedstrijden bij ons in de buurt vind ik ook steeds minder leuk. Alles draait om de deelnemende profruiters en dat komt de sfeer niet ten goede.

En met dressuur denk ik altijd maar dat je uiteindelijk gemiddeld wel de punten krijgt die je verdient. De ene keer te veel en en de andere keer te weinig. En de meeste jury's zijn echt wel oké alhoewel we er bij ons concours ook wel een paar op de zwarte lijst hebben staan.

koetjeboe

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:47

inderdaad vlak bij jou Bar.
Ik vind het super leuk om die hindernissen zo dichtbij te hebben.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:14

Hahaha bar 'een paar zwarte op de lijst', die ken ik wel ja :')...

Maar ik denk dat je inderdaad gemiddeld genomen wel je verdiende punten rijdt. Alleen heb wel het idee dat de jurys die durven te punten niet vaak in onze kring komen :'). Soms is het wel frustrerend dat je gewoon een perfecte contragalop ziet, passend bij de combinatie en dat je een 6 krijgt ondanks dat het bergop wordt gesprongen ed ed. Maar ook geen commentaar wat ze dan wel willen zien.

Achja ik ga met Kiet proberen het sportpredikaat volledig in de endurance te halen, dus met een beetje mazzel hoef ik niet meer te starten in de dressuur :+. Niet dat ik het niet leuk vind of niet doe, maar de sfeer drukt het gewoon zo.

Laatst kreeg de opmerking die ik groom dus de opmerking wat ze hier deed en of ze een speciale categorie had ofzo. Want ja, ze had een pony en het zag er niet uit. Ehhh sorry wat? Om vervolgens zelf in de L2 rond te rijden alsof ze net een maandje reed :=

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:58

9 september start mijn zoon zijn eerste officiële wedstrijd. ik zal het meemaken dan. zijn eerst BB wedstrijd kreeg hij commentaar dat zn pony te dik was (ze kennen geen con's hier) en daarom niet voorwaarts was. Die van ons is zo als ruiter niet wil dat ik loop dan doe ik het lekker rustig aan en mijn zoon dacht als hij al zn oefeningen maar doet vind hij het wel prima. Nu heeft hij iets van als ik het al beter doe dan mijn BB proef en die meneer laat zien dat mijn pony echt wel kan lopen dan heeft hij het al gewonnen (leeftijd 12 jaar)

Afbeelding

Ik zelf doe geen wedstrijden (regio Harmelen) starten met pony tussen de paarden. Volwassen zijn en dan pony rijden dat is hier echt een No Go.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:17

Veertje2, ik rijd ook een paard in harmelen. Waar start jij dan voornamelijk? Want zulke negatieve reacties ken ik niet. Wel jammer zeg.

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:57

Saams ik start niet, ik ken alleen de juryleden in deze regio en toen ik mijn pony kocht, kreeg ik al de opmerking je gaat toch niet met je pony starten dan moet je tussen de paarden dat staat niet. moet ook eerlijk zeggen ik ben 178 en pony is 146. en als ze dat niet gewend zijn moet je al fantastische combi zijn omdat oordeel al weg te nemen. En dat zijn we echt niet. Ik zeg altijd wij zitten op M niveau betreft de buitenritten niks is ons te gek.

Misschien heb ik wel een vooroordeel door de gemaakte opmerking, maar ga het niet uittesten. Moet ook eerlijk zeggen petje af voor degene die het wel doen. En ga vooral verder met het vertellen hiervan op dit forum, ik vind het altijd leuk om te lezen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:25

Nou ja een pony is te dik of niet; mag het misschien een connie zijn, ook die horen op gewicht te zijn natuurlijk :D De mijne is ook te dik, ze worden van de lucht dik lijkt het wel >;) en herken het helemaal; Lloyd doet ook niets extra's als het niet hoeft _O-

Wel superleuke combi Veertje, met je zoontje! Start hij nog wel? Hier in de regio loopt toch regelmatig wel een pony ertussen. Maar ik heb zelf ook drempel hoor. We zitten ook echt in een paardenregio met Special-D, Wynton, Jazz paarden... en dan zou ik daar met mijn niet hele erge blikvanger tussen rijden.. Houdt me ook wat tegen. Máár ik ken ook genoeg juryleden die beoordelen op wat ze zien, en als je je pony correct voorstelt je dan gewoon wp's rijdt. Lastig vind ik het.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:56

Wat en hoeveel voeren jullie eigenlijk (en hoeveel moeten ze werken) ?

CHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:25

Hallo allemaal. Maanden geleden had ik me hier voorgesteld en had jullie foto´s van mijn beide connemara´s beloofd. Daar was dus nog niks van terrecht gekomen. Ik moet daar een beetje in oefenen in foto´s plaatsen e.d. Meelezen doe ik regelmatig. Een berichtje sturen dus niet. Ik gun me weinig tijd op de computer. (Met 4 kinderen en een beestenboel krijg je dat. Sorry :D ) Ik doe een poging om een Foto te plaatsen van mijn beide merries: Clooney en Ardara. Met Ardara (de schimmel) gaan mijn dochter en ik zondag naar de keuring. Ik las dat Feline ook heen gaat. Ik vind het wel heel spannend. Ardara moet nog in het Nederlandse stamboek worden opgenomen en ik hoop dat ze goed genoeg is voor klasse 1. De voorbereiding-op-de-keuring-dag ging helaas niet door. Dus ik ga maar afkijken van degenen die voor ons aan de beurt zijn.
Er is de laatste tijd veel geschreven, te veel om op te reageren. De foto´s uit Ierland vond ik in elk geval prachtig.
Wat betreft wat ik mijn connemara´s voer... Ik heb 6 paarden in verschillende rassen/ grotes. Ze lopen bij mij in een paddock paradijs. Ze krijgen in principe onbeperkt hooi verdeelt over 5 slowfeeders. Twee keer (ongeveer 1-2 uur, afhankelijk van fruktaangehalte gras)) per dag mogen ze in de wei met lang uitgegroeid gras. Verder krijgen ze wat mineraalbrok gemengd met wat losse luzerne. Op dit moment worden beide connemara´s niet gereden. Ardara is mooi op gewicht, bij Clooney moet ik wel oppassen dat ze niet te dik wordt. Lastig is dat. Mijn Kwpn-merrie mag wel wat afvallen. Mijn ene dartmoormerrie is geen gram te veel. Ze hebben de beschikking over dezelfde hoeveelheid hooi/ gras. Snap ik soms niks van. Sommige lijken inderdaad van de lucht dik te worden.

CHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:29

Afbeelding

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:47

Hij start 9 september zijn eerste B wedstrijd, zolang hij het leuk vind mag hij wedstrijden rijden.
Dat is het ook, durf het risico niet te nemen er rijd zoveel moois tussen met een natuurlijke swing daar kunnen wij niet tegenop.

Betreft eten die van mij staat 6 uur op bijna kaal land, noem het maar een hele grote paddock. Krijgt meer als 50 gram pavo vitalcomplete met nog geen 300 gram pavo nature's best per dag en als hij gewerkt heeft beetje meusli met haver. 3x per dag hooi. De laatste hooi krijgt hij in een hooibal. Verder niks extras. Hij loopt gemiddeld 5 dagen in de week gevarieerd van intensief als gek doen met je pony. Maar een rit van 4 uur draait hij zijn hoef niet voor om.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:06

Beaut krijgt in de ochtend en avond een handje subli sportbrok. Na het rijden ongeveer 400/500gr muesli met supplement. 1/2 worteltjes. In de zomer 2x hooi en in de winter 3x hooi per dag. Staat gemiddeld een uur of 8 op het land en loopt 4/5 dagen per week.

Vandaag bos gedaan was ivm slechte weer echt heel lang geleden. Ze had flink de vaart erin, kwpner die mee was moest galopperen om haar draf bij te houden :+

Afbeelding

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:37

rex krijgt vrij veel te eten.
hij is nog vrij schaal en vind hem slecht eten.
overdag ligt hij regelmatig te slapen in de wei. of staand te slapen.
hij komt heel veel aan de lik steen. loopt er zelfs speciaal voor terug naar de stallen.
hij krijg verder nachts onbeperkt hooi wat hij mondjes maat eet.
en een kg lucerne maar de laatste dagen vind ik daar een kwart van terug op de grond. En een halfje sport brom met vitamine brokjes.

Heb vorige week bloed laten prikken bij hem of hij te korten heeft.
En ik hoop dat hij meer gaat eten als hij hier meer gewend is. want zoals hij nu eet zal hij niet snel aan komen.
Ik geef hem ook nog een supplement voor de maag omdat ik bang was dat hij van de verhuizing stress last van de maag zou hebben.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 19:52

FatCat schreef:
Wat en hoeveel voeren jullie eigenlijk (en hoeveel moeten ze werken) ?

Kiet staat momenteel 24/7 op een goede wei, in de wintermaanden heeft ze onbeperkt ruwvoer. Daarnaast krijgt ze dagelijks magnesium, 1 kg Power Plus muesli (met extra haver) en een schepje souplessemix. Verder krijgt ze om de dag slobber of senioren voer. Senioren voer eet ze wat slechter (is bah!), daar krijgt ze ongeveer 400 gram droog van icm water wordt dat zo'n 2 kg. Slobber krijgt ze tussen de 1 en 2 kg icm met water loopt dat op tot ongeveer 5 kg denk ik zo.
Ze loopt in principe 3 a 4 trainingen per week. Ergens tussen de 50 - 100 km per week. Trainingen verschillen in zwaarte, namelijk het tempo, maar ook verschillende locaties en ondergronden. Daarnaast hobbelt ze 1x per week met mijn verzorgstertje, maar die rijdt niet altijd. Moet er wel bij zeggen dat ik endurance rijd en dat een redelijk ander schema is dan krachtsporten :+. Met name toen ze wat dunner was ging er per dag toch wel iedere muesli, slobber en luzerne in. En alles wat ze extra eet aan voller gras of hooi is helemaal prima.

Nu heeft ze net 3 weken vakantie gehad dus is ze wat mooier op gewicht, maar zo als we weer vaker naar andere locaties gaan of wedstrijden dan gaat het er net zo hard weer af.

Dit was haar ergisteren:

Afbeelding

CHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:12

Het verhaal van Rex klinkt mij bekend in de oren. Toen ik Ardara begin maart kocht was ze nog maar net in Nederland. Een opgetrokken buik en eerst maar matig eten van het hooi. Vrijwel meteen mestonderzoek laten doen (geen wormeitjes) en de tandarts erbij. Dat laatste was hard nodig. Haar kiezen waren verkeerd gevijld. Na twee weken at ze goed, maar het heeft nog wel een tijd geduurd voordat ze mooi op gewicht kwam. Zo'n bootreis is niet niks. Zeker als ze met velen in een vrachtwagen hebben gestaan. Ardara had echt tijd nodig om bij te komen.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:51

Melody staat overdag op de wei en s nachts op stal en krijgt hij hooi. Als hij op stal komt ook 1/4 schepje brok, ponybrok van subli. Hij loopt 5-6 x per week. Soms lekker aan t werk soms buitenritje. Loopt ie niet dan ook geen krachtvoer. Wanneer hij straks de wei niet meer op gaat krijgt hij twee x per dag 1/4 schepje brok en ook nog omega 369 van subli (150 gr) eens per dag

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:56

Kiet ziet er goed uit Feline! Ze is wel eens wat zwaarder geweest of niet? Vind dit mooi <3

En Clooney ook op haar plek zo te lezen, supergaaf! Op ieder potje past een dekseltje denk ik dan maar.

Lloyd krijgt ochtend klein handje Pavo Care4Life en klein handje Daily Plus (echt minimaal) en avonds klein handje Subli Ponybrok en weer klein handje Daily Plus. En daarnaast hele dag op de wei, ook winters. Ochtends voor naar buiten gaan wat hooi en avond bij binnenzetten ook hooi. In de winter doen we later op de avond nog een 3de ronde. Hij loopt zo'n 4x per week.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 22:05

Nou ze is nu echt op haar dikst en je kan nu (helaas) nog steeds de ribben goed voelen en buikspier te vaak zien. Beetje opstart problemen gehad op de wei. Kiet is erg oud en wijs en eet gewoon niet te veel op hoefbevangen te raken, super handig maar niet als je daarnaast 50+ km rijdt... als ik een beetje inschatting kan geven dan verliest ze toch per rit wel minimaal 20 - 50 kg, beetje afhankelijk van zwaarte en hoe warm het is. Dus toen was ze dusdanig dun dat zelfs mijn zadelfitter eigenlijk schrok. Maar wat ik ook probeerde, ze at gewoon niks erbij. Af en toe eens een wortel. Terwijl Kiet echt moddervet is geweest. Heb er nu nog last van: ze heeft namelijk nog overtollig vel in haar oksel waardoor ze supersnel singelwondjes krijgt... afijn nu eet ze in ieder geval de muesli goed op en 3 weken volledige rust gehad en nu zitten er weer wat kilo's op.

Ik vind het heerlijk dat ze op het land staat en zo is Kiet op haar happiest, maar ben ook wel blij als ze weer terug gaan naar stal want dan kan ik haar toch meer aanbieden en evt emmers snachts laten staan met eten. Dus het is een beetje dubbel. Op en top sportpaard, maar de mentaliteit van borden pasta eten (figuurlijk :+) zit er nog niet compleet in.

Edit.
Daarnaast is ze super breed gebouwd dus ze zal er op het oog niet heel dun uit gaan zien :+
Ter vergelijking:
2013
Afbeelding

2014
Afbeelding

2015
Afbeelding

2017
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:58

CHS: welkom (terug). Superleuk om weer wat ban Clooney te horen!

Mbt zondag : volgens mij hebben we zeer benaderbare medewerkers , dus als je iets niet weet : vraag gerust!!
En niet te veel stressen : is echt niet nodig!

Mbt het voeren:
Jou staat een dagdeel op paardengras, de rest op een paddock met royaal maar schraal track.
Daarnaast schraal graszaadhooi, in de winter hooi van onze eigen wei ( paardengras),

Verder 300 gram pavo Care for life per dag, en in zijn trailer op weg naar en van zijn les en wedstrijden rijker ( lekker!) hooi.

Hij word 5 keer per week gereden, waarvan 2 keer echt intensief , loopt met EK, als pony tussen de paarden Z1, in de training royaal voor elkaar voor de Z 2.

Hoop zelf binnen niet al te lange tijd M1 te starten

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:22

Koetjeboe, goed dat je het een en ander laat uitzoeken. Maar vergeet ook echt niet wat een indruk het importeren en verhuizen allemaal kost. Geef het koppie ook rustig de tijd om even te wennen aan al het nieuws.

Welkom terug CHS,wat ziet Clooney er goed uit.

Wat betreft de verschillen in jury ervaringen. Ieder heeft zijn eigen ervaring. Laat elkaar een beetje in zijn waarde en wees niet te hard voor elkaar.

Iedereen alvast veel plezier zondag, ik ben helaas verhinderd :-(

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 00:08

Hmm ik denk dat ik toch maar krachtvoer ga terug schroeven als ik naar jullie voerbeleid kijk en mss een vitamine brok geven op de dagen dat ze moet werken

Bedankt!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:04

Hier staan zowel mijn oude connemara (28) als Karel op 3/4 merrie brok. Als Karel gelopen heeft krijgt ze een halve schep pavo muesli na het rijden.Daarnaast staan ze 24/7 op de wei,wel strookbegrazing.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 08:44

FatCat schreef:
Hmm ik denk dat ik toch maar krachtvoer ga terug schroeven als ik naar jullie voerbeleid kijk en mss een vitamine brok geven op de dagen dat ze moet werken

Bedankt!

Hoeveel geef je momenteel en wat is de arbeid?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:47

CHS schreef:
Het verhaal van Rex klinkt mij bekend in de oren. Toen ik Ardara begin maart kocht was ze nog maar net in Nederland. Een opgetrokken buik en eerst maar matig eten van het hooi. Vrijwel meteen mestonderzoek laten doen (geen wormeitjes) en de tandarts erbij. Dat laatste was hard nodig. Haar kiezen waren verkeerd gevijld. Na twee weken at ze goed, maar het heeft nog wel een tijd geduurd voordat ze mooi op gewicht kwam. Zo'n bootreis is niet niks. Zeker als ze met velen in een vrachtwagen hebben gestaan. Ardara had echt tijd nodig om bij te komen.

Ja tex is ook pas net hier. de handelaar had er wel een tandarts bij gehad. dat kon de dierenarts die hem keurde ook zien aan de tanden.
Maar ik denk dat ik nog even kijk of er nog een keer naar de tanden kan worden gekeken door mijn eigen tandarts.

Afbeelding

zo ziet hij er nu uit. op de foto valt het mee. Maar hij heeft echt kuiltjes naast de schoft. iel netjes geen kont en zijn rugspieren zijn ook aardig foetsie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:52

curly2day schreef:
Koetjeboe, goed dat je het een en ander laat uitzoeken. Maar vergeet ook echt niet wat een indruk het importeren en verhuizen allemaal kost. Geef het koppie ook rustig de tijd om even te wennen aan al het nieuws.

Welkom terug CHS,wat ziet Clooney er goed uit.

Wat betreft de verschillen in jury ervaringen. Ieder heeft zijn eigen ervaring. Laat elkaar een beetje in zijn waarde en wees niet te hard voor elkaar.

Iedereen alvast veel plezier zondag, ik ben helaas verhinderd :-(

Ja die tijd krijgt hij absoluut.
hij doet ook nog niet veel en staat veel op de wei. Maar dat bloedprikken deed ik liever gelijk.
dadelijk heeft hij een te kort en dan kan ik het ook gelijk aanvullen zodat hij hier een goede start kan maken