Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinekeVD

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:16

Punz wat een mooi koppie zit erop!! Ons veulen is van de welsh hengst desperado, van stal veenstra.

Kitobeer wat een zorgen dan he, gelukkig weet je nu weer waar het vandaan komt, hopelijk is hij snel gewend aan dit hooi, al dat hoesten is zo sneu. En idd zo blijf je leren.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:39

Oeh gaaf veulen zie ik hier boven!! Erg mooi beestje.

Dat hoesten heeft mijn welsh ook een tijd gehad, inderdaad ook met het wisselen van gekocht hooi naar pakjes van eigen land. Dat was indd ook een kwestie van wennen bij hem.

Ik heb vandaag voor Ginger toch maar een exeemdeken gekocht, ze heeft volgens mij geen zomerexeem want ze heeft de hele zomer nergens last van gehad maar reageert heel gevoelig op vliegjes en eergisteren stond ze opeens met haar hoofd, nek en kont keihard in de stal te schuren. Meteen meegenomen naar de poetsplaats, onder de vliegenspray en betadine op de wondjes. Voor de zekerheid toch maar haar vliegendeken opgedaan. Maar die ligt echt voor geen meter, en trekt gigantisch naar achter.
Dus toen ik vandaag toch in de Epplejeck was voor een nieuwe jas en springschoenen maar meteen een degelijke exeemdeken gekocht. Hij is heel dunnetjes van stof maar ligt zoveel beter als alle andere gewone vliegendeken. Nu is haar uier tenminste ook bescherm tegen mugjes :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:44

Ik heb uit voorzorg een rambo sweetich op mijn pony liggen. Ik merk dat ze snel irritatie krijgen van bijtende vliegen, muggen etc... Eczeem is een groot woord maar bij elk beetje schuren krijg ik het op mijn heupen. Het lijkt of het bij ons thuis 'hangt', al mijn beesten gaan schuren en in het verleden voor het deken tijdperk heeeel wat open wonden gehad, manen en staart eraf...drama, ik stond werkelijk ELKE dag minimaal 2 tot 3x te smeren en dagelijks te wassen om het allemaal te beperken. Wat een uitvinding die dekens en maskers! *en wat sla ik mezelf tegen mijn hoofd dat ik er lang mee heb gewacht onder het mom....zielig hele jaar een deken op*.

Vandaag liep pony toch weer goed! hopelijk een gevalletje van vorige week 1 stap achteruit en nu weer 3 stappen vooruit :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:54

Inderdaad, gewoon uit voorzorg een goede deken erop :) Paard ook weer blij, nu kon ze tenminste ook hooi eten buiten :+ Doos wou gisteren haar stal niet uit :+

Komt wel goed met de pony! Af en toe doe je een paar stappen terug :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:01

het kan ook echt aan de plaats liggen hoor, wij hadden met ons paard nooit ergens last van wat schuren betreft en sinds we hier zijn gaan wonen 5 jaar terug is ze ineens begonnen met schuren. hier zitten echt vreselijk veel van die kleine vliegjes, dus ook zij staat veel met een eczeemdeken op helaas. alleen de vakanties aan zee kan ze ze af hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:06

Als ik naar de wei loop dan hangen er hele zwermen vieze vliegen/muggen bij het stuk wat beschut is doordat de buren daar naast liggen. Waar de wind kan waaien is dat een stuk minder.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:20

Wij zitten nu idd ok naast een stukje bos van de buren

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:22

Hier ook de sweetitch, wat een uitvinding! En hufterproof, gezien de deken nog heel is :') groot gelijk zonnetje, jeuk is erger dan een deken op toch?

Vanavond weer heerlijk gereden en daarna stond de trailer van een stalgenootje open, dus huphup 1x knipperen met de ogen en hij huppelt er op! <3 uitladen en nog een keer: weer braaf. Begin het bijna leuk te vinden :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:41

Mbt het schuren en connemara's: ook goed het voer in de gaten houden! Het is niet altijd "klassiek" zomer exceem: zodra die van mij iets te rijk voer krijgen dan gaan ze ook direct schuren. Dus behalve een deken ook niet te veel suikers, eiwitten of krachtvoer.

Verder had Jou-Jou vanavond weer een missie. Hij is nogal lang hengst geweest, en hij heeft nu als ruin uiteindelijk wel zijn eigen harem. En als die harem íets te veel aandacht heeft voor de buurman, dan zint hem dat overduidelijk niet, dan is hij echt boos op ze, en moeten ze in ieder geval wég bij de buurman.

Dit is wat er dan gebeurd ( filmpje gemaakt door stalgenoot, was er zelf helaas niet. En fb volgers hebben hem al gezien, maar wil hem hier toch ook nog plaatsen):

( vooral de laatste wat theatrale knieval achtige actie.. :') :') )

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:31

Jou-jou zorgt iig voor zijn eigen podium. :))

Top Marrit...kan je mooi op pad over een paar weekjes. *D
Hier gelukkig geen jeuk, kriebels en schuurpraktijken. Onze shet had het ook. Precies wat punz zegt.....door het voer.

Kreeg van heksje zomaar een hele fijne aanleuning en nageeflijkheid cadeau vandaag. :+:
Voor het eerst weer de baklamp aan. De ' ieeeeeeeeeeeeeeeks ik zie mezelf' is echt al veel kleiner dan vorig jaar. :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:57

SkyMarian...

Ik vind jullie zo mooi bij elkaar passen... Echt waar!!
En wat geweldig: aanleuning en nageeflijkheid cadeau!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:28

Thanks Punz. :o :o :o :o
Tis ook zo'n lekkertje. <3 <3

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:11

Vorige week hebben wij ook erg genoten van alle conniesnoepjes :D
Erg jammer dat er nog geen bodem in onze trailer zit, anders had ik graag wat pony's ontvoerd :+ .

Het komende jaar flink trainen, dan kunnen we volgend jaar zelf ook weer wat pony's meenemen. Sowieso voor bestgaand en maar eens kijken of het handig/leuk is om de pony's ook voor te brengen. Klopt het dat een stermerrie alleen in de rubriek stermerries mee doet? (klinkt wel zo logisch :+ ) Verder zijn de andere twee zo'n 1.58 dus de keuring een beetje ontgroeit ben ik bang :Y) .

Het jeuken van te rijk voer herken ik helaas. Zodra er bij Oriana twee happen gras in gaan krijgt ze jeuk -O- . Gelukkig is dit goed op te lossen door haar alleen lang, uitgebloeid gras, weinig tot geen krachtvoer te geven en goed op te letten wat voor hooi we voeren.

Knappe heksje! Jullie komen er wel :D

Wat een cool filmpje Punz!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:03

Rozzy gaat met pony's naar de keuring toe volgend jaar. *\o/* *\o/*
Draait een stermerrie niet gewoon mee in de 'gewone' rubrieken? Dacht dat de rubriek stermerrie alleen is voor de merries die nog een sterpredikaat krijgen toebedeeld? Of heb ik dan een te grote duim waar ik uit zit te verzinnen? _O-

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:39

Hebben jullie ze nu ook met een regendeken staan?

Ik heb ze vanmorgen opgegooid omdat het slecht zou worden ..... nou dat valt tot nu toe reuze mee :-(

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:56

Leuk rozzy! :D 1.58 is groot! Groeien die nog?

Wij hebben ze al een paar dagen de dekens op, het koelt echt heel erg af (vooral 's nachts) en voordat je het weet zijn ze weer beertjes en dat willen we zo lang mogelijk uitstellen. :j

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:05

Zonnetje wat fijn, zie je wel, ook iedere x weer een of meer stapjes vooruit!

Ben benieuwd wat melody doet wat schuren betreft, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus ik hou het in de gaten. Hij krijgt nu nog bijna geen krachtvoer. Alleen gras en kuil.

Marrit wat goed, nog mooi even trailer training mee kunnen pakken.

Punz haha dat filmpje....wat een druktemaker!!!

Skymarian, zulke cadeautjes mogen vaker zeker. En dat metbaklampen en schaduwen krijgen wij misschien nog ....fijn dat je dan vooruit gang merkt he.

Rozzy ik heb geen idee wat betreft stermerries. Jij hebt ook al van die grote lees ik...1.58

Curly2day afgelopen twee nachten heb ik een regendeken omgedaan, ook omdat het hier maar 7 graden was, maar overdag heb ik ze nog af.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:08

Nog geen deken op gedaan. Wel op het punt gestaan, maar morgen komt er iemand die afstudeert op de thermografie. Heb Heksje opgegeven om ook van haar een thermografie te laten maken. Voordat dat kan moeten ze zo 'neutraal' mogelijk zijn. Dus geen deken opgedaan.
Zit nog in dubio. Vind het zo fijn als ze zonder loopt en volgende week wordt het ook weer warmer. :)

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:52

Interessant zo'n thermografie SM! Lees steeds meer mensen die dit doen, lijkt mij erg leerzaam! Laat je een thermografie maken met een reden of gewoon omdat je benieuwd bent? Ik heb zelf ook geen flauw idee hoe dat zit met de stermerrie. Ze is als 3 jarige mee geweest (nu 6 jaar) en toen in een 'gewone' rubriek ster verklaard, maar of ze dan nu in de stermerrie rubriek of bij de 6 tot ? jarige merries moet? :+

Ze zijn enorm groot inderdaad! Groeien doen ze niet meer, ze zijn 9 en 15 jaar :D . Wel heb ik nog een vol zusje staan van Devil van EK, connemara x sijbrand (heartbreaker). Die is nu 2 en ongeveer even groot als onze reuze connemara's.

Bij ons heeft alleen de kwpn'er van een pensionklantje een regendekentje op sinds gisteravond :j . De connies beginnen al een aardig vachtje te krijgen helaas en zouden zich nu rotzweten onder een deken denk ik. Voorlopig staan ze nog dag en nacht buiten, hopelijk houden de weides het nog even vol en hoeven ze 's nachts nog niet naar binnen. Met trainen zijn die vachten minder handig, maar dat gesleur met dekens vind ik ook altijd weer zo'n gedoe -O- is ieder jaar weer een leuk discussiepunt voor mijzelf: to deken or not to deken :Y)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:32

Nee niet met een speciale reden. Vooral omdat het zo op stal wordt aangeboden en nieuwsgierigheid. Thermografie zegt ook heel veel niet en echt diagnostiek kan je er ook niet aan plakken. Wel kan je de uitslag meenemen in verder onderzoek of behandeling, maar het kan ook heel goed zijn dat je probleemgebieden niet ziet. Of dat iets knalrood is en er niksie aan de hand is.

Ben iig heel benieuwd. Wordt in de binnenstal gedaan en daar komt heksje eigenlijk nooit. Kan maar zo dat ze alleen al rood uitslaat van de stress. _O- _O-

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:37

Lijkt mij in ieder geval erg interessant om een keer te zien :j . Oeh heksje op onbekend terrein :D *ziet de thermografie compleet rood uitslaan incl. stoom uit de oren van een rode heks* :')

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:28

Hier al een weekje een regendeken op. Ik merk dat met kouder weer alles wat stroever loopt hoor.
Ik zal nog eens naar mijn wit prinsje rijden se. Tot morgen.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:25

Skymarian, wat interessant, ben benieuwd of en wat er uit komt. Hou je ons op de hoogte?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:32

Ik zal morgen wel een update doen. :j

Heb voor morgen iig nu wel de deken klaarliggen. Hier hoost het.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:36

Wow heel wat af gekletst hier! Jaimy heeft de deken ook al een paar dagen op, het is overdag zo nat en koud iedere keer.
Gisteravond heb ik meegedaan met een onderlinge wedstrijd. Ik heb lekker kunnen rijden! en was zelf al dik tevreden. Ik kon ons aardig door de figuren heen sturen. De jury was ook wel te spreken want ik kreeg 193 en 194 punten en was in beide proeven 1ste. Nog een maandje oefenen en dan gaan we officieel!