Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:11

Voor de twijfelaars. Het is echt superleuk, informele sfeer en voor de paarden een toffe ervaring. :j
Ik zou de mijne zo weer meenemen. Gaat ws ook nog wel gebeuren. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:17

:D :D :D Gááf!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:23

Wordt een jaartje bodybuilden met haar. Eens kijken of we nog wat meer kracht en stabiliteit in de beweging kunnen krijgen. *D

Dus nee ( nog ) geen veulen. :P

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:32

SkyMarian schreef:
Dus nee ( nog ) geen veulen. :P

Daar zit al wat meer ruimte in dan de keiharde "nee" die ik hoorde zondag *\o/* :')

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:36

De nee zit 'm in twee dingen.
1 ik wil rijden. -O-
2 stel dat ik het doe en er zou een heul leuk veulen uitkomen. Dan wil ik de mogelijkheid hebben het te kunnen (onder) houden. :$ :D

Maar wie weet ooit als ik later groot ben en niet zo moeilijk doe over alles. :')

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:17

Punz, tja waarom niet meedoen? geen idee ik moet me er nog eens in gaan verdiepen. met de pony voor de keuring gaan heeft weinig zin, hij is te groot (1.55) en misschien voor best gaand? maar ik heb geen idee of hij dan wel mee mag doen als hij groter is dan 1.48? jij weet dat vast? ik moet me er maar eens in gaan verdiepen :))

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:46

Is je pony al in Ierland in het stamboek ( of in een ander Europees Connemara stamboek) opgenomen in klasse 1 of klasse 2?
Wat dat moet er eerst gebeuren voordat je mee kunt doen op de keuring: de pony moet worden opgenomen in het stamboek.. Pony's mogen volgens het Iers regelement in principe niet groter zijn dan 1.48 bij stamboekopname. Zijn ze groter dan 1.48 dan komen ze in klasse 2. Jullie pony zal dus automatisch, als het nog moet worden opgenomen in het stamboek, nu op basis van de stokmaat, terechtkomen in klasse 2

Klasse 2 dieren worden opgenomen in het stamboek, nakomelingen worden erkend ( en kunnen gewoon klasse 1 worden bij hun eigen stamboekopname),hebben op de keuring een aparte rubriek waar ze gekeurd worden en mogen meedoen aan de rubrieken bestgaand dressuur of bestgaand springen op de keuring. Klasse 2 dieren kunnen echter niet in aanmerking komen voor een sterpredikaat, of de kampioenskeuring. Dit zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit van een dier. Soms is een dier gewoon, zoals jullie pony, te groot. Op andere momenten gaat het over onvoldoende in het type staan, en ook blue eyed creames komen in klasse 2. Dieren met veterinaire bemerkingen ( en dieren die nog niet voor stamboekopname zijn aangeboden) zitten in klasse 3.

In het cursief gedrukte hierboven zit overigens een "adder" : wat er nu feitelijk gebeurd is dat merries al op 2 jarige leeftijd worden aangeboden voor stamboekopname ( voor merries mag dat, voor hengsten niet),en de meesten zijn dan nog niet groter dan 1.48. Maar iedereen weet dan, dan deze pony's, eenmaal uitgegroeid, natuurlijk groter zullen zijn dan 1.48. Op de keuring zie je dus best pony's die groter zijn dan 1.48, maar die zijn dus al op tweejarige leeftijd aangeboden voor opname. Daar is nu trouwens op dit moment discussie over, dus maar eens kijken wat dat in de toekomst gaat worden.

Maar goed. Als de pony echt 1.55 is dan wordt het automatisch een klasse 2 dier. (TENZIJ het dier al in Ierland aangeboden is voor stamboekopname, en het toen al in klasse 1 is geplaatst: in dat geval moet het Nederlandse stamboek dat gewoon overnemen, en kan het dier gewoon in de klasse 1 rubrieken ingeschreven worden. In dat geval moet het dier waarschijnlijk nog wel in het Nederlandse stamboek ingeschreven worden, maar de officiële opname in het stamboek is dan al in Ierland gedaan, en dat moeten we overnemen.)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Inschrijven in het stamboek is altijd leuk denk ik, zeker als je het leuk vind om je wat te verdiepen in de Connemara wereld. Je kunt dan meedoen met het demo team, cross en dressuur trainingen én met een Connemara kun je in ieder geval ( of je nu wel of geen lid bent van het stamboek ) meedoen aan het ONCK ( Open Nederlands Connemara Kampioenschap: google daar maar eens op, of kijk maar eens op youtube)

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb opgeschreven. Ik hoor het graag als je nog vragen hebt!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:03

Super uitleg Ria!

Even gekeken en Larry zijn ouders zijn allebei klasse 1 pony's, Larry is nog nooit naar een keuring geweest verder maar heeft wel een correcte rastypische connemara bouw etc (al zeggen wij het zelf :D) , is de kans dan groter dat zo'n pony ook in klasse 1 opgenomen wordt? Niet dat ik hem volgend jaar perse naar de keuring wil meenemen want als ruin heeft hij daar vrij weinig aan maar ben wel benieuwd. :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:06

Punz schreef:
Inschrijven in het stamboek is altijd leuk denk ik, zeker als je het leuk vind om je wat te verdiepen in de Connemara wereld. Je kunt dan meedoen met het demo team, cross en dressuur trainingen én met een Connemara kun je in ieder geval ( of je nu wel of geen lid bent van het stamboek ) meedoen aan het ONCK ( Open Nederlands Connemara Kampioenschap: google daar maar eens op, of kijk maar eens op youtube)

:j :j :j heel erg waar. :j :j :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:15

Change: Als een pony bij stamboekopname niet groter is dan 1.48, geen blue eyed creame, goed gebouwd is én en volgens de jury voldoende rastypisch is, wordt een dier klasse 1. Te groot, onvoldoende rastypisch, of in de bouw onvolkomenheden: klasse 2.

Ouders moeten daarbij minimaal klasse 2 zijn.
Nakomelingen van klasse drie dieren kunnen niet voor stamboekopname worden aangeboden.

SkyMarian : gelukkig!!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:18

Thx!

Wie weet neem ik hem volgend jaar wel mee, als hij dan nog van mij is (hopelijk wel). :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:22

Moet je wel nog effies lid worden van het stamboek. Of ben je inmiddels lid geworden? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:29

:+
Klein detail ja...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:30

Oh en op naam staan toch? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:31

:+ :+
Nog zo'n detail...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:33

Heb 't nu een keer meegemaakt he. De notulist aan mijn vergadertafel heeft alles opgeschreven en gaat alle info enorm zitten onthouden en archiveren. :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:35

Ohhh daar ben ik dan zo jaloers op..
Ik hoor dit soort dingen te weten..

Maar dit soort zaken blijft bij mij dan gewoon NIET hangen.... Moet ik steeds weer nakijken :o

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:39

Niet jaloers op zijn.....krijg je een heel druk hoofd van. Bij mij vergadert de hele dag het europees parlement in die grijze massa. _O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:43

EEhmmm dat doet het bij mij ook.....
Maar dan over alles waar je steeds weer andere aspecten aan ontdekt waardoor zaken toch weer in een ander licht komen te staan enz enz enz//

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:47

Gezellig he daarboven in het hoofd. _O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:49

:D :D
Nooit saai in ieder geval :=

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:17

Bedankt punz voor je heldere uitleg,
Ik heb bij onze pony een mooi groen boekje uit ierland maar heb geen idee of hij al in het stamboek is opgenomen. Enig idee waar dit dan staat? Bij c.p.b.s classification staat in ieder geval niets aangegeven?
We moeten m idd nog overschrijven op onze naam en lid worden van het stamboek hier, had net van de week info hierover gevraagd bij het stamboek in NL.
Tja dan klinkt het allemaal erg leuk hoor en voor onze dochter is het vast ook erg leuk om mee te doen. Wordt wel een hele reis vanuit drenthe, maar als ze dan idd mee kan doen met bestgaand is het natuurlijk veel leuker dan alleen om te kijken ....als we dan toch gaan :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:39

Je kan het in de Ierse database opzoeken voor een importpony. Database is, heb ik van Bar begrepen, niet altijd up to date. Zijn ze opgenomen in het stamboek staat het altijd in het paspoort. :)

Dit is die van jullie. (als ik het goed onthouden heb. :') )
http://www.cpbs.ie/db/public.php?a=10&std=38086

En Emmy voor echt kind en volwassen is het echt een leuke ervaring. Voor de pony's trouwens ook. :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:20

Dank je skymarian, die van ons is dus nog niet opgenomen in het stamboek als ik het goed begrijp, want er staat een 3. Had je idd goed onthouden!! Heb m net zelf even gereden, tja echt jong nog hoor, recht door de wendingen enzo haha das wel weer even wennen, pffff. Helaas ben ik er nog steeds niet achter of hij al eerder onder het zadel gereden is, maar ik denk het niet als ik er zo mee bezig ben. Het is in zijn doen en laten een echte 3 jarige al is hij 5.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:34

Emmy7 schreef:
Dank je skymarian, die van ons is dus nog niet opgenomen in het stamboek als ik het goed begrijp, want er staat een 3. Had je idd goed onthouden!! Heb m net zelf even gereden, tja echt jong nog hoor, recht door de wendingen enzo haha das wel weer even wennen, pffff. Helaas ben ik er nog steeds niet achter of hij al eerder onder het zadel gereden is, maar ik denk het niet als ik er zo mee bezig ben. Het is in zijn doen en laten een echte 3 jarige al is hij 5.

Die van mij was wel ohz gereden, maar merkte ik ook weinig van: rijtechnisch gezien dan :P Maar als ze maar braaf zijn toch? Dat rijtechnische komt wel :j