Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:48

Gefeliciteerd!! Wat leuk dat ze in een blad komt. Is dat een maandblad? Speciaal van de nordsvensk?
Zou leuk zijn als je die foto hier kunt plaatsen :j.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:55

Bedankt. Volgens mij komt het blad per kwartaal uit. Het is van het Nordsvensk stamboek.
De foto's heb ik hier eerder geplaatst (blz 14 agilityfoto's). Ik heb er nog wat meer opgestuurd, waar ze dan zelf een keuze uit kunnen maken.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:31

Stapritjes zijn ook leuk ;) Zit de modder teminste niet overal.. Ben benieuwt naar de foto..

Wat leuk liljebo dat je in een blad komt. Heb je straks een hele pagina met alleen maar foto's van Hälga. Lijkt me wel een leuk blad, jammer dat we hier in Nederland geen blad hebben van het Noordzweedspaard..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:02

Ja ik vind het ook jammer, lijkt me erg leuk zo'n blad....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:47

Ik kan het wel doorsturen... maar het is in het zweeds :p

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:03

Dan word het echt plaatjes kijken, Zweeds is niet een taal die ik kan lezen.. Het woordje 'Nordsvensk' snap ik dan weer wel :')

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:20

Ik heb vandaag dan eindelijk het stuk van het Noord-Zweedse paard gelezen in Bit... Echt heel leuk om te lezen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:34

kan ik helaas niet lezen. Jammer- Ben wel benieuwd wat ze zoal erover schrijven.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:34

Ik ga het dus niet helemaal overtypen, daar is het met toch echt te lang voor :+ Dus hier een (hele) korte samenvatting van wat erin staat.

Een groot gedeelte ervan gaat erover hoe ze bij het ras is terecht komen, wat ze zocht ect. Nog een stukje over de "Noordzweed" dus de types die er zijn, en uiterlijk/ karakter. Er staat ook duidelijk in dat er een "knop om" kan gaan in het hoofd, dus dat het echt geen kinderpony's zijn. En nog een stukje over de aanschaf. In totaal 2 pagina's vol tekst, met een paar foto's. En ik bladzijde met een grote foto van Kruse? met een beetje tekst er naast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:03

Flauwerik... om het niet helemaal over te typen :+
Ik denk wel dat het goed is dat ze erbij zetten dat het geen kinderpony is.
Een 'knop om' vind ik raar. Het is gewoon een paard met sterk karakter. Super werkwillig, maar wel eentje waarbij niet consequent en eerlijk opvoeden tot problemen gaat leiden, omdat ze dan al snel hun eigen kracht leren kennen.
Ik vind niet dat je kunt zeggen dat er dan een 'knop om' gaat.
Het is gewoon een proces, net als bij andere paarden.
Punt is alleen dat je de moedigheid/onverschrokkenheid/niet snel onder de indruk zijn van een NZ tegen je krijgt als je hen geen duidelijkheid kunt bieden/weet wat je doet.

Had wel willen weten wat ze bij de karakters schrijven van de verschillende types. Gewoon nieuwsgierig.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:21

Anders moet je maar een foto van iemand vragen.. Kan je het zelf bekijken :')
Hier nog een stukje.. Heb de belangrijkste dingen eruit gehaald van het karakter. :o Over een paard dagen volgt er nog een stukje <<)

Over de Dravers: Deze "pittige" paarden worden al vanaf jonge leeftijd getraind. (Jaar of 2) Galopperen word eruit getraind. Daarom zijn ze op latere leeftijd moeilijker te verkopen.

De Brukhast: Het dier is oersterk en van nature ook rustig. "vergis je niet" waarschuwt Castelein. Het zijn beslist geen slome duikelaars. Ze zijn koel in het hoofd en bijzonder vriendelijk, maar er kan een knop om. Dan gaan ze. Je moet ze wel aan het werk zetten. Als ze een tijdje op de wei hebben gestaan zijn het energie bommen. Daar moet de eigenaar rekening mee houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:17

Haha ok.
Over dravers... ja, hier staan ze ook bekend als pittig, over het algemeen ook zeer sterk karakter (NZ)
Dat moeilijk verkopen valt echter mee. Ze zijn goedkoper dan de bruks, maar heel wat duurder dan de warmbloeddraver, omdat ze het goed doen in dressuur en aangespannen rijden.
Omscholen is over het algemeen geen probleem en ze kampen met minder blessures dan de warmbloeddraver.

Dat verhaal van die 'knop om' vind ik nergens op slaan. Maar dat noemde ik al. Het zijn gewoon paarden die een eerlijke en consequente opvoeding nodig hebben. Krijgen ze die niet, dan walsen ze over je heen, juist omdat ze niet snel van iets onder de indruk zijn. Dat heeft niets met een 'knop om' te maken.
Dat het energie bommen zijn als ze een tijd op de wei hebben gestaan is ook nogal kul. Als ze genoeg kunnen bewegen buiten, zijn ze gewoon stabiel. Ook na langere weidegang.
Maar een taak geven is natuurlijk altijd beter.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:53

Het blijft wel een promotie praatje hé? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:26

ja, duidelijk wel. Maar dat was mij al eerder opgevallen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:57

Bij hum is de "om knop" gevonden :D
Nu de weide blubberig is wordt er door de paardjes minder gerend en fanatiek gespeeld en is er veeeeeeeel energie ;).
Door de blubberklei is het glibberig in de wei en zijn ze wat voorzichtiger.
Dus als je dan in ineens in een droge zandbak staat............
Kreeg gisteren een mooie bok om mijn oren :o , daarna liep hij wel super :D
En vandaag met longeren een schitterende rengalop afgewisseld met bok partijen........ Nou hij heeft zich prima vermaakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:52

haha.... ik vrees toch dat ie gewoon gebruik wilde maken van de gelegenheid. Geef hem eens ongelijk. Nou ja, voor jou wellicht wat minder.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:04

Ach ben niet zo snel van hem onder de indruk :D . En als ik het vergelijk met mijn kwpn'er vroeger zijn deze bokken goed uit te zitten.
Alleen toen hij ontplofte aan de longe en vond dat hij genoeg gerend had, maar toen van mij nog een ere rondje moest was de lol er voor hem toch snel af :=.

Meer zweedjes die lekker fris en fruitig zijn op het moment?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:12

Ik had een tijdje geleden gezegd om speciaal voor Liljebo nog een stukje over te typen uit de Bit, Eigenlijk staat er niet zo heel veel interessants meer in :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:19

Oh maakt niet uit hoor. Had er niet meer aan gedacht. :+

Paperboy, mijn Nordsvensk is haar eigen stabiele zelf (maakt zich ook niet graag onnodig moe... haha). Maar we hebben een winterstop, omdat mijn man tijdelijk niet kon rijden vanwege een operatie en ik liever even grondwerk met Hälga deed omdat ze zo enorm scheef is. Maar ik zou er zo op durven zitten. Ik geloof echt niet dat ze onder het zadel opeens ontploft.

Mijn zesjarige shet daarentegen is redelijk explosief als we aan de wandel gaan. Maar daar zit ik dan gelukkig niet op. :+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:25

:D leuk een explosieve shet. Nou hum heeft zich bedacht dat 1x fris in het jaar zijn genoeg is, hij is alweer even errug braaf ;) .
Beterschap voor jouw man!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:31

De NZ in zijn natuurlijke omgeving (noordzweden dus. Temp op dat moment -35)
Afbeelding
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:50

-35 :') geweldigie foto!

Hier was het -20 en hummer vind het heerlijk, voor mijzelf mag het voorjaar worden!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:39

-35 :brr: Noordzweden kunnen in ieder geval wel wat hebben :j
Van mij mag het ook snel weer lente worden.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:52

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:33

He ja, hopen dat ze op bokt zitten en een fototopic maken :D