Hihi... Ik heb antwoord gekregen van een van de Hucul-stoeterijen:
Citaat:
Dzień dobry,
bardzo mnie zaciekawił twój list. Klacz którą posiadasz jest bardzo ładna, harmonijnie zbudowana i bardzo przypomina krzyżówkę: Konika Polskiego i Hucuła. Głowa i myszate umaszczenie klaczy przypominają Konika Polskiego natomiast srokacizna i ogólna budowa konia oraz duży wykrok (sposób poruszania się) bardzo przypominają Hucuła.
Niestety brak jakichkolwiek informacji w paszporcie nie pozwala na sprawdzenie pochodzenia klaczy.
Dodam tylko że zarówno hucuły jak i koniki polskie są wpisywane do Ksiąg Stadnych, które są zamknięte czyli koń musi mieć pełen rodowód a od 2000 roku pochodzenie udokumentowane badaniami krwi/DNA.
Wiek konia można by określić z dokładnością do 1-2 lat na podstawie zębów.
Niestety bardziej nie umiem ci pomóc.
pozdrawiam serdecznie
Dus maar even Google Translate er bij:
Goede morgen,
Ik was erg geïntrigeerd uw brief. Je hebt een merrie is zeer mooi harmonieus, gebouwd en is zeer vergelijkbaar met een kruiswoordpuzzel: Konica Pools en Hutsul. Hoofd-en myszate vacht lijken Poolse pony merries en srokacizna en algemeen ontwerp van een paard en een grote stap (een beweging) zijn zeer vergelijkbaar met Hutsul.
Helaas geen informatie over het paspoort geen ruimte voor controle van de oorsprong van de merrie.
Ik zal alleen aan toevoegen dat zowel Hucul paarden en Poolse paarden worden in de stamboeken, die zijn gesloten of het paard moet een volledige stamboom hebben en in 2000 vastgesteld dat de oorsprong van het bloed / DNA.
Ouderdom van een paard kan worden bepaald met een nauwkeurigheid van 1-2 jaar op basis van tanden.
Helaas, hoe meer ik kan u niet helpen.
groeten
Nou ja, logisch dat ze zonder papieren hoe dan ook nooit een 'echte' zal zijn, maar deze fokster herkent 't ras er dus wel in. Ik hoop dat een van de stoeterijen die ik geschreven heb (heb er een stuk of 6 gevonden in heel Polen) haar herkent als een van hun fokproducten, maar als dat niet lukt maakt 't ook niet uit, vind het hele uitzoeken al grappig en ik heb er maar zo weer een ras bij leren kennen
En de kans dat Raya dus in ieder geval een kruising Hucul is, is vrij groot denk ik. Da's toch wel stoer
Moet ik nu dan maar een Hucul topic openen?