Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:10

@MarijeD, zoals al gezegd hierboven mij, dit is geen konik. Niks aan dit paardje lijkt op een konik, de kleur niet, de bouw niet enz. Denk ook dat ze dan bedoeld hebben 'klein paardje' want hij lijkt verder niet op de konik die wij allemaal kennen. Ik denk zelfs niet dat het een kruising konik is hoor. Hooguit de kleine oortjes en de donkere rand eromheen hebben iets weg vd konik, maar dat is dan ook echt alles. Maar dat neemt niet weg dat het geen mooi paardje is, vind hem wel erg leuk. Maar waarom zou je het zo erg vinden als het geen konik is? Maakt toch niet uit joh :o .
@jecco_ellen: Ik vind jouw highlandpony ook errug mooi! :j En die konik die je bekeken hebt is ook erg leuk, maar zou mij toch ook wat te klein zijn. Ik heb voordat ik Pumbaa kocht een ijslanderkruising bekeken (sprekend een konik, compleet met aalstreep, zebrastrepen en de mooie grijze kleur) maar deze was 1,36m en vond ik ook wat te klein. Pumbaa is zelf ook maar 1,41m maar dat oogt toch net weer wat groter. :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:51

idd, en ik denk ook dat marije zich absoluut niet aangevallen hoeft te voelen of zo... dat had toch niemand zo bedoelt?
Maar haar paardje is idd geen "konik" zoals wij die zien...
wat niet wil zeggen dat het geen leuk of goed paardje is, mss zelfs beter dan onze koniks...

ach, ik vind het altijd zo jammer als mensen zich steeds zo snel persoonlijk aangevallen voelen, sjonge toch.. bedoeling hier is toch gewoon mensen te leren kennen, je te verrijken over paardenrassen/opvoeding/etc etc etc....
Ik vind het persoonlijk gewoon heeeeeeerlijk om eindelijk ook mensen te hebben gevonden die de konik leuk vinden. Toen ik een goede 15 jaar geleden met Raschka reed, wist niemand wat n konik was, vroegen ze me of ik een ezeltje bereed, of was het mss een kruising met n ezel en n pony, of een grijze kleine fjord ofwel werd ik gewoon uitgelachen omdat ik op zoiets kleins reed.(of was ze misschien stokoud en grijs geworden????) Ik vond nergens maar dan ook nergens enige weerklank, enige discussiemogelijkheid, of manieren om te vergelijken.
Dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk is het nu....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:39

Hihi... Ik heb antwoord gekregen van een van de Hucul-stoeterijen:

Citaat:
Dzień dobry,

bardzo mnie zaciekawił twój list. Klacz którą posiadasz jest bardzo ładna, harmonijnie zbudowana i bardzo przypomina krzyżówkę: Konika Polskiego i Hucuła. Głowa i myszate umaszczenie klaczy przypominają Konika Polskiego natomiast srokacizna i ogólna budowa konia oraz duży wykrok (sposób poruszania się) bardzo przypominają Hucuła.
Niestety brak jakichkolwiek informacji w paszporcie nie pozwala na sprawdzenie pochodzenia klaczy.
Dodam tylko że zarówno hucuły jak i koniki polskie są wpisywane do Ksiąg Stadnych, które są zamknięte czyli koń musi mieć pełen rodowód a od 2000 roku pochodzenie udokumentowane badaniami krwi/DNA.
Wiek konia można by określić z dokładnością do 1-2 lat na podstawie zębów.
Niestety bardziej nie umiem ci pomóc.

pozdrawiam serdecznie

:+
Dus maar even Google Translate er bij:
Goede morgen,

Ik was erg geïntrigeerd uw brief. Je hebt een merrie is zeer mooi harmonieus, gebouwd en is zeer vergelijkbaar met een kruiswoordpuzzel: Konica Pools en Hutsul. Hoofd-en myszate vacht lijken Poolse pony merries en srokacizna en algemeen ontwerp van een paard en een grote stap (een beweging) zijn zeer vergelijkbaar met Hutsul.
Helaas geen informatie over het paspoort geen ruimte voor controle van de oorsprong van de merrie.
Ik zal alleen aan toevoegen dat zowel Hucul paarden en Poolse paarden worden in de stamboeken, die zijn gesloten of het paard moet een volledige stamboom hebben en in 2000 vastgesteld dat de oorsprong van het bloed / DNA.
Ouderdom van een paard kan worden bepaald met een nauwkeurigheid van 1-2 jaar op basis van tanden.
Helaas, hoe meer ik kan u niet helpen.

groeten

Nou ja, logisch dat ze zonder papieren hoe dan ook nooit een 'echte' zal zijn, maar deze fokster herkent 't ras er dus wel in. Ik hoop dat een van de stoeterijen die ik geschreven heb (heb er een stuk of 6 gevonden in heel Polen) haar herkent als een van hun fokproducten, maar als dat niet lukt maakt 't ook niet uit, vind het hele uitzoeken al grappig en ik heb er maar zo weer een ras bij leren kennen ;) En de kans dat Raya dus in ieder geval een kruising Hucul is, is vrij groot denk ik. Da's toch wel stoer :D

Moet ik nu dan maar een Hucul topic openen? ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:02

Haha, ja goed idee, ook maar een Hucul topic. Leuk dat je zo meer te weten komt over Raya!
Ben het met je eens ghashira, we zijn hier toch om ervaringen te delen en kennis met elkaar te maken, dat hoort gewoon leuk te zijn. En niemand is hier om elkaar af te kraken ofzo, vind het ook altijd zo jammer als mensen meteen het 'slechte' denken. Het is toch fijn om met elkaar over de Konik te praten! *\o/* :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:16

denk dat een Hucul topic aardig stil gaat zijn := :+

denk dat ik vandaag maar eens met Wolf een stukje ga wandelen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:27

Dat denk ik ook Van, ben bang dat ik dan lekker tegen mezelf kan kletsen (hoewel er 1 persoon op Bokt is geweest die er ook een heeft, maar die persoon heeft maar 1 post van een paar jaar terug dus dat schiet ook niet erg op).
Nou ja, voorlopig is ze gewoon een papierloze kruising en papierloos blijft ze dus een officeel raspaard zal ze nooit worden.
Ik heb nog twee reacties gehad en eentje had het ook over de Poolse Pony. Die is in drie subgroepen verdeel en de grootste 'versie' heet Felin Pony, is dus ook een apart ras maar komt voort uit kruising Konik, Hucul en Arabier. Maar ook dit ras heeft gewoon papieren en wordt DNA geregistreerd. Als ik het echt wil weten zou ik dus nog DNA van haar kunnen laten trekken om te zien of ze een van die rassen in zich heeft. (Gaan we uiteraard niet doen).
Denk dat ik er veilig van uit kan gaan dat ze in ieder geval een kruising met een Pools ras is, of dat dan Hucul, Konik of Felin is zal ik niet achter komen, tenzij ik de fokker vind (en dát ga ik natuurlijk nog wel proberen, een van de mensen die reageerde komt maandelijks in de woon/werkplaats van de oud-eigenaar en had al aangeboden om hem te bellen of bij hem langs te gaan).

oH, helemaal eens met Ghashira trouwens, zo'n opmerking over het al dan niet Konik zijn is natuurlijk helemaal niet bedoeld om naar te doen of te kwetsen. Je voorziet iemand van informatie maar wat die met die info doet, daar heb je geen invloed op. Jammer als het verkeerd opgevat wordt, maar niemand heeft het paardje hier afgekraakt ofzo, 't is gewoon alleen geen Konik (met de hoofdletter K) Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar dat papier en zou dat wel eens willen zien... Zit bijv. die DNA registratie er bij? Want dat doen ze bij Koniks dus ook kennelijk. Dan wordt 't nl. heel simpel, kwestie van DNA trekken en vergelijken... (als je het als eigenaar zeker zou willen weten).

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:11

http://www.huzulen-konikpferde.de/index.html
Heb je die al gecontacteerd???? die hebben zowel huculs als koniks...
een hucultopic starten, hihi, ja zou wat zijn, maar weet je, over een paar jaar zijn er misschien net zoveel huculs als koniks.... jaren geleden stond ik ook maar alleen met mijn grijsje..

Over dat dna heb ik wat gelezen in het duitse boekje, ga dat effe terug opzoeken en kijken wat er precies in staat.

Gisteren heb ik trouwens op foto's van een vriendin die endurance rijdt (met arabische volbloeden) een kleiner paardje gezien en vroeg me direct af wat dat was, het was duidelijk kleiner dan de arabieren op de foto's en grover gebouwd, maar toch sportief... blijkt een grijze ijslander te zijn die dus endurances meeloopt van zelfs 40 km! Heerlijk vind ik dat, zo'n buitenbeentje in zo'n bende arabieren....
Arabieren zijn ook heerlijke paarden, mijn merrie ghashira denkt met mij mee... denk ik bv, ik ga n keer haar achterbeen poetsen, nou , voor ik mjin hand uitsteek, geeft ze haar been al. Ze is veeel gevoeliger dan juul, heel zacht en fragiel in haar bewegingen (geeft juul me al n keer een kopstoot om te zeggen, rot op, dan zal ghashira eerder weglopen of zich gewoon van me wegdraaien) hoewel, zij is altijd willing to please , altijd klaar om te werken, en nederig onder mij, haar baas... dat respect heb ik niet zomaar gekregen, toen ik haar leerde kennen hier op stal bij mijn man, vond ik haar beangstigend, ze maakte zich groot en liet duidelijk merken dat zij de alfa merrie van de kudde was... ooit beet ze me zelfs heel hard in mijn rug. Pas na een paar jaar , toen we ook samen zijn beginnen rijden, is de band veranderd. Ze is super sensibel en dat maakt het rijden met haar (western) heel erg leuk omdat ze op een mini beweging van mijn pink al reageert, maar langs de andere kant zorgt die super sensibele houding er nu wel voor dat ik dus met haar de baan niet meer op kan, want ze is getraumatiseerd van traktors..en die rijden hier nou eenmaal continu. dat is voor mij nog steeds een erge opdoffer, want ik reed super graag met mjin meisje... zo'n zalig zwevende galop, en haar kunnen rjiden met losse teugel in galop zelfs, zalig gewoon. Ze blijft in elk geval hier, misschien laten we haar dit jaar weer ns dekken en krijgt ze een sabat jaartje, no riding..ofwel start ik binnenkort weer met haar met grondwerk en pistewerk.... Hopelijk redt Juul het wél tussen het zware landbouwverkeer hier...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:22

ik zal ook wel raar aangekeken worden als ik volgend jaar met Wolf op wedstrijden verschijn :D

arabieren, niks voor mij := ik heb echt geen zin in een paard wat over de zeik gaat als er een grassprietje verkeerd zit. De wat minder gevoelige paarden kun je ook prima leren op de kleinste hulpen te reageren. Mijn vorige paard was een erg nuchter typ, het tegenovergestelde van sensibel maar toch reed ik haar op neckreining. Dat is echt heerlijk, lekker aan een lang teugeltjeterwijl je word ingehaald door vrachtwagens en grote combines :D. Ik hoop dat met Wolf ook te bereiken en ik denk dat dat wel gaat lukken, ze heeft nu al zo snel door wat ik van haar wil.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:46

Iemand een idee hoe ik Juul's winterhaar eraf krijg???? Er is veel dat los komt en zit , en ik er uit kan borstelen of trekken... langste haar dat ik intussen gemeten heb: 22 cm! Maar onder zijn oksels, op zijn borst en op zijn billen heeft hij plaatsen waar het lange haar zodanig in elkaar geklit is, dat het echt vervilt is. Dat hangt er nu in dikke pakjes op, echt geen zicht en het jeukt ,dus hij probeert het kwijt te raken door tegen zijn stal te schuren, maar het komt niet los... Voor de rest geniet ie nu echt van het borstelen, tja, wat wil je... vandaag ook nog ns een wandelingetje met hem gedaan, maar hij is soms echt ondeugend, ofwel is het de lente die kriebelt...maar al bij al goed gegaan, bij een opslag van plasticgewikkeld hooi, waar allemaal losse plastiek lag te waaieren en autobanden, zijn we over het plastiek heengelopen, over de banden heen, door plassen die er stonden, dat vind ie allemaal suepr cool en gaat ongelofelijk goed, maar zodra je bv in open veld komt, kan ie zo ineens even weg"vliegen"en zijn poep uitslaan...komt altijd heel onverwachts en ik schrik dan wel even, ik kan hem wel houden, want hij stopt gewoon als hij voelt dat de koord strak staat... En dan kijkt ie ZOOO ontzettend loens....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:51

knippen of scheren, iets anders zit er niet in ben ik bang of je moet gewoon afwachten tot het wel loslaat
Wolf is nu ook eindelijk echt goed aan het verharen, ze word echt grijs ipv dat zandkleurtje :Y)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:25

Ondek net dat er in het departement naast de mijne een konikfokker is (ook andere oude rassen), daar ben ik in geintresseert!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:19

Ghashira, een Furminator! Niet scheren want de haren moeten er uit en scheren maakt ze alleen korter maar dan wordt het ruien voor 't paard alleen maar moeilijker en zijn ze uiteindelijk juist láter uit hun winterhaar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:53

Nou zeg, wat leuk... net een mailtje van de Nederlands sprekende Poolse in m'n mailbox:

Citaat:
Hallo Francis,
ik heb dhr Michalak gebeld.
Hij zei dat Polonina is kruising van konik polski en hucul.
Maar ouders van haar kent hij niet, en hij kan niet meer achter komen wie ze waren. Hij kreeg haar cadeau van andere mensen . Hij heeft met die mensen geen contact.
Met Polonina kan ik je niet meer helpen.
Maar had jij of iemand anders vragen over konik polski, wil ik graag helpen.
groetjes
Agnieszka

Vind ik toch wel heel leuk om te weten en wel grappig dat nu de uitspraak van die Konikfokker uit een eerder bericht van mij bevestigd wordt.

Zoals ze al aan geeft, Agnieszka wil graag helpen met achterhalen van info over Koniks, dus mocht iemand nog een vraag hebben dan heb ik (of Ghashira) haar mail adres.
Ghashira, dank voor haar gegevens, ze heeft me toch weer verder geholpen. Verder zal ik wel niet komen nu maar ik vind dit al érg leuke info... toch wel een bijzondere kruising, mijn meisje :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:06

Oh wat leuk om te horen, zeker een bijzondere kruising. Fiijn dat je vermoedens bevestigd zijn :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:54

Francis schreef:
Ghashira, een Furminator! Niet scheren want de haren moeten er uit en scheren maakt ze alleen korter maar dan wordt het ruien voor 't paard alleen maar moeilijker en zijn ze uiteindelijk juist láter uit hun winterhaar.

Is dat dezelfde furminator als voor honden??? ik volgde een opleiding hondentrimmen en heb heel wat materiaal, waaronder furminators, ik had er al aan gedacht om hem met die borstels te lijf te gaan, want scheren lijkt me idd geen goede oplossing omdat d eklit tot op de huid vast zit...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:56

nadine_yvana schreef:
Oh wat leuk om te horen, zeker een bijzondere kruising. Fiijn dat je vermoedens bevestigd zijn :D

ja he, wat leuk .... iedereen leek te denken dat er warmbloed bij in zat, maar het is dus hucul... nou, eigenljk leunen die qua karakter heel erg aan bij koniks denk ik, dus geen probleem..en ach ja, t is sowieso een heel leuk paardje he... ik vraag me wel af hoe ze in nederland is terecht gekomen? wel gaaf dat die fokker haar nog herinnert, nou ja, ze heeft dan ook n opvallend uiterlijk he

rij jij er eigenlijk al mee? en wat zijn de ervaringen daar mee?

Groetjes

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:01

Helaas is een hele groep koniks vorige naar de slacht gegaan.
Het is dat we net 4 exmoor hengsten hadden opgevangen, anders hadden we graag wat koniks van de slacht gered.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:21

Leuk Ghashira, ik heb bijna 18 jaar een eigen trimsalon gehad ;)
Ja, Furminator voor de hond is het zelfde. Die voor paarden is alleen nog een maatje breder maar ik heb hier de breedste voor honden (de gele, die is dacht ik een cm. of 10) en dat gaat prima. Ik heb em niet voor m'n Paint gebruikt, die had bijna geen wintervacht en een dun huidje, maar op wat wolliger paarden werkt het goed.

Ik vind het vooral leuk dat twee mensen afzonderlijk van elkaar ook al van mening waren dat ze Konik x Hucul was en dat dus bevestigd is. Kennelijk is ze dus redelijk 'rastypisch'.
Agniezka schreef in een later mailtje nog het volgende:

Citaat:
jammer dat het niet meer te vinden is over je Raya. Ik vond het mooi paard van foto's, al zei de vorige eigenaar dat ze karakter van konik polski had - niet altijd doen wat de baas wilt.
Nou, ik ben fokker van koniks en vind zelf dat ze juist goed luisteren en snel leren. En dat ze eigen ideeën hebben en zelf denken - vind ik juist fijn. Al is het niet altijd makkelijk.

(die eigenaar in Polen, de man uit het paspoort en wie zijn gebeld heeft, was dus niet haar fokker hé, deze meneer heeft haar gekregen maar heeft geen contact meer met die mensen).

Overigens weet ik wel hoe ze in Nederland is gekomen, dat wist ik dan wel al weer, namelijk door d'r chip ;) Bij haar chipnummer staat het stempel van Jørgen v.d. Holst, van Holstud, hij chipt en maakt paspoorten voor de NQHA, de Nederlandse Quarterhorse club. Ik ken hem vrij goed omdat ik daar nogal veel geweest ben, eerst met m'n Paintmerrie en later om een Painthengst te verzorgen die daar een seizoen stond. Ik heb hem dus gebeld om te vragen of hij nog wist van wie die merrie destijds was of dat hij dat kon nagaan. Ik wist ook dat de eigenaar van de manege waar ik haar gekocht heb, haar van een handelaar had, maar ze zou daarvoor ook nog een paar keer verhandeld zijn. Jørgen kan het misschien nog wel nagaan en gaat hij ook nog doen als hij m'n paspoort heeft om een nieuwe te maken ('t Poolse paspoort is handgeschreven en dat mag niet meer dus ik moet sowieso een nieuwe laten maken als ik haar op mijn naam wil zetten), maar hij wist al te vertellen dat hij in die periode veel gechipt heeft voor 2 handelaren, die beiden in die tijd veel pony's uit Polen haalden. De ene is De Koning en de ander Van Maanen, beiden handelaars in Ede. Van Maanen schijnt in de bak te zitten dus die kan ik het niet vragen, De Koning heeft zó ontzettend veel paarden geïmporteerd dat ik betwijfel of hij dat nog weet. Maar ik ken iemand die bij hem gewerkt heeft dus misschien kan zij het eens navragen voor me. Maar goed, het is dus vrijwel zeker dat ze via een handelaar naar Nederland is gekomen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

juist ja, wrsch hebben ze haar voor een appel en ei in polen kunnen kopen en hier toch veel duurder voortverkocht...rij je met haar???

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:41

Op dit moment niet. Dat komt vooral omdat ik nog geen zadel heb. Heb haar gekocht op een moment dat het eigenlijk niet heel handig was dus na aanschaf pony waren de centjes op. Ben wel met wat goedkope zadeltjes bezig momenteel.
Daarnaast is ze behoorlijk in de kreukels gereden. Nooit goed ingereden vermoed ik en op de ponymanege door kindertjes gereden die vooral 'trekken'. Ze weet dus niet beter dan dat ze met d'r kop in d'r nek getrokken wordt en met d'r rug weggedrukt. Er werd wel een poging gedaan haar laag te rijden maar dat werd gedaan door alleen maar druk op de teugels te zetten. Dan zou ze 'heet' worden maar 't enige wat ik gezien heb toen ik ging kijken was een pony die onder de druk uit wil omdat het zeer doet (echt niet fijn voor een pony om zo gereden te worden). Ze moest dus ook weg omdat kindjes niet op haar konden rijden want dan ging ze steeds harder (ja. logisch, hoe meer druk hoe harder zij er onderuit probeert te komen).
Toen ik ging rijden ben ik haar gelijk op mijn manier (ik rijd western en heb een Paint gehad die met zijden handschoentjes gereden moest worden, zonder druk, alleen 'vragen') naar beneden gaan vragen en hoewel ze daar niet veel van snapte probeerde ze wel wat ik vroeg en zodra ze lager kwamt te lopen ontspande ze haar rug ook meer en liep ze gelijk veel beter. Dat kreeg ze zelf ook door dus in het half uurtje wat ik gereden heb, bereikte ik meer dan zij in de 3 jaar dat ze daar zo'n beetje gestaan heeft. Bij mij werd ze ook geen enkel moment 'heet' of wilde ze er onderuit, omdat ik de druk niet zover op liet lopen. Rustig vragen en gelijk weer los, dan bouwen ze geen druk op en krijgen ze de kans achter je hand aan te komen. Die gaan ze dan vanzelf opzoeken. Het meest gave vond ik nog wel dat ik na het rijden een totáál ander paard naast me had. Voor het rijden kon ik haar totaal niet bereiken, was ik lucht voor haar en lette ze alleen maar op de staleigenaar. Zodra ik af stapte maakte ze contact en bleef ze me in de bak op de voet volgen, waar ik ook liep, met d'r hoofd nog nét niet in m'n kontzak... Zo lief <3
Maar goed, met dat hele verhaal in het achterhoofd doe ik dus rustig aan. Ik ben niet de lichtste ruiter en ik wil dat ze eerst met beter ruggebruik leert lopen. Vandaar dat ik nu dus vooral met dingen vanaf de grond bezig ben/ga. Helaas kan ik nog niet zo veel waar ze nu staat, omdat ik alleen een maisveld heb om op te werken en dat loopt voor mijzelf niet zo handig als ik wil lange teugelen. 'Werken' bestaat dus vooral uit longeren met de pessoa, maar niet te vaak want we vinden dat allebei 'stom'... :D
Dus ik wandel ook wat met haar en doe schrik-parcourtjes (nou ja.. schrik-niet-parcourtjes eigenlijk, ze is onverstoorbaar tot nu toe ;) ) en trut wat. Ik heb geen haast en wacht even af tot ik een zadel heb en een plek waar ik beter met haar kan werken en tot die tijd mag ze even tot zichzelf komen (de manege was vooral mentaal geen goede plek voor haar, daarom deden ze haar gelukkig ook weg) en zijn wij gewoon lekker een band aan't opbouwen. All in good time ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:10

Heerlijk francis, dat je raya de tijd geeft om terug zichzelf te ontdekken, en om weer plezier te krijgen in het leven.Helaas denk ik dat er veel paarden/ponies haar lot delen op maneges: iedereen zit er maar op te trekken, logisch ook, het zijn allemaal beginnende ruiters met weinig feeling en achtergrond...helaas voor al die honderdduizenden paarden die enkel dienen om mensen te leren rijden. Ik denk dat je idd Raya als n groen paard moet beschouwen, dat nu eerst het hele grondparcours moet doorlopen voor je fijn met haar kan gaan rijden. Ben er zeker van, dat met jouw ervaring, want die heb je duidelijk wel, het zal klikken en ze een zeer leuke ponie wordt... en wat jouw gewicht betreft: ik denk dat raya daar geen enkel probleem mee zal hebben, ze is stevig gebouwd en zowel konik als hucul kunnen wat gewicht verdragen. (Gewichtsträger) noemen ze dat in het duits...ik ben zelf ook niet van de slanksten , daarom wil ik ook dat Juul ook eerst leert om zelf in balans te lopen, mooi gespierd te worden enz..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:26

Waar komen jullie koniks vandaan? En zijn er ook meiden die een koniks rechtstreeks van een natuur gebied hebben?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:22

die van mij komt uit de maasplassen maar heeft voor mij nog 2 eigenaren gehad

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:50

die van mij komt ut de oostvaardersplassen (ik weet niet of ik het goed schrijf ;p)
dus uit het wild en ben de soort van eerst eigenaar

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:43

annebe schreef:
Waar komen jullie koniks vandaan? En zijn er ook meiden die een koniks rechtstreeks van een natuur gebied hebben?

Juul komt recht uit reservaat D'Heye in Blankenberge, Belgie.. ttz, op zijn 2,5 is hij via openbare verkoop aan een "groene jongen" verkocht, die heeft hem nog een dik half jaar gewoon op de weide laten lopen, zonder er iets mee te doen, hij had Juul en nog n andere ruin opgekocht, omdat ze anders naar de slacht gingen...