Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:44

Nee, wij waren helaas niet op Ising. De resultaten van de keuringen zijn hier te vinden: http://www.achal-tekkiner.de/ onder het kopje Championat 2011 (Duits) en Championship 2011 (Engels).

En diverse foto's: http://www.polofotos.de/11_AT.html Deze zijn voor de liefhebber na te bestellen.
Meer zullen er nog wel volgen van diverse aanwezigen.

@jamiroquai: toch is dit aan de hand showen de traditionele manier bij AT keuringen. Zo worden ze in Rusland en Turkmenistan ook gepresenteerd. Dus ik weet niet goed wat je bedoelt? Het steigeren aan de hand wellicht? Dat wordt in Europa namelijk liever vermeden. Onder zadel? Dat gebeurt in Rusland en Centraal-Azië ook. Uiteraard heeft het in Europa een enigszins Europees tintje. Ik denk dat dat niet te vermijden is.

Het is normaal dat AT bij een keuring in een zogenaamde driehoek gepresenteerd worden aan de hand, in stap en draf, waarbij ze vooraan voor de jury op stand worden gepresenteerd en vervolgens in een driehoek wegstappen (en dus weer terugkomen), vervolgens in draf, om daarna weer voor de jury te worden opgesteld. Dit gebeurt vaak individueel, waarna een gezamenlijke ronde volgt met alle deelnemers van een bepaalde klasse. Ik heb daar wel video's van en er zullen er ook nog wel diverse online staan zowel van Europese als Russische keuringen. Als je wilt, kan ik de links hier plaatsen.

jamiroquai

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:16

MMm ja, moeilijk uit te leggen.
Ik bedoel niet het steigeren in ieder geval, daar ben ik ook niet zo kapot van.

Maar zo'n pittige AT die aan de hand van zijn begeleider loopt te dansen met zijn hoofd trots omhoog (Dan komt die net zo mooi tot zijn recht) Vind ik mooier dan een AT die netjes zijn rondjes in de dressuur loopt.

Ook het culterele aspect zal een rol spelen, het harnachement en de begeleiding. De kwastjes, de versiering, het gepongel van die paarden......

zoiets?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:18

Tendance schreef:
Beste TS ik ben ook totaal niet gecharmeerd van het Akhal teke ras.
Het zijn gewoon paarden, die mijn interesse niet hebben. Puur een kwestie van smaak.
Wanneer, zoals hier in de buurt gebeurd, een Akhal Teke gekruisd wordt met het kwpn, dan vind ik ze vaak een heel stuk mooier!

Heb je foto's van die kruisingen?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:24

Ha ha, ik vind een KWPN juist niks aan, leuk hoe smaken verschillen!!!

Ik kan me wel voorstellen dat een AT niet voor iedereen is, het is toch wel een uitgesproken ras.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:51

JoSav schreef:
Nee, wij waren helaas niet op Ising. De resultaten van de keuringen zijn hier te vinden: http://www.achal-tekkiner.de/ onder het kopje Championat 2011 (Duits) en Championship 2011 (Engels).

En diverse foto's: http://www.polofotos.de/11_AT.html Deze zijn voor de liefhebber na te bestellen.
Meer zullen er nog wel volgen van diverse aanwezigen.

Thx! Ik zie vooral dezelfde namen op de lijst die in de prijzen vallen, niet zo veel deelnemers precies...
Ik had graag Prospekt gezien van Alania, een volgende keer misschien, hopen dat het wat dichter bij huis is.

Hoe zit het eigenlijk met die keuringen, de cijfers die de paarden meekrijgen? Die kan je enkel op dit soort evenementen laten doen?

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:49

ik heb het paard nog nooit in real-life gezien, maar ik vind het een prachtpaard om te zien! ( en om te tekenen :+ )
wel een heel leerzame tekst hoor^^ kheb 'm helemaal doorgelezen :j

smaken verschillen gwn, en ik denk omdat je een akhal teke ook niet zo héél vaak ziet dan bv een KWPN'er ofso... ( al is een KWPN geen ras mja :') )
en hun kleur <3 kben al helemaal verliefd ;D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:38

Kiekje: keuren wordt doorgaans gedaan door Nadezda Abramova of Tatiana Riabova. Je kunt ze individueel uitnodigen, maar dan moet je reis en verblijfskosten betalen. Om die reden wordt er in Europa meestal alleen op dit soort evenementen gekeurd. In Rusland, Centraal Azië en de VS worden wel keuringstournees gedaan waarbij dus diverse stoeterijen worden aangedaan en privé-eigenaren hun paarden kunnen melden bij een van die stoeterijen. In Europa is dit logistiek erg moeilijk, mede doordat de meeste stoeterijen vrij klein zijn. Het is echter wel mogelijk, maar omdat het voor eigen rekening is, komt het maar zelden voor. Je kunt ook een tijdelijke indicatie krijgen op basis van beeldmateriaal.

DKayleigh: ze zijn idd heel interessant voor tekenaars, omdat ze zo'n uitgesproken uiterlijk hebben. :j

Dan nog even een fotoverslag van de viering van onafhankelijkheid in Turkmenistan (dit jaar 20 jaar). Het verslag is inclusief bezoeken aan enkele Turkmeense stoeterijen.
Er zitten erg mooie foto's tussen, en veel Akhal-Tekes.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:53

JoSav schreef:
Dan nog even een fotoverslag van de viering van onafhankelijkheid in Turkmenistan (dit jaar 20 jaar). Het verslag is inclusief bezoeken aan enkele Turkmeense stoeterijen.
Er zitten erg mooie foto's tussen, en veel Akhal-Tekes.

Helaas ook foto's van een lelijke valpartij! 5 paarden aan elkaar vastbinden en dan over nat beton jagen, dat is vragen om ongelukken... de 2 die tegen de vlakte gingen konden evengoed hun nek breken. Misschien traditie, maar barbaars en erg dom! Zelfs op droge grond. Als ik die foto's zie keert m'n maag... is dat respect voor het paard? Walgelijk :(

Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:43

Kiekje, ik ben het zeker met je eens dat een paard over beton laten galopperen erg gevaarlijk is, zeker als het er vijf zijn (met daarachter nog een paard met ruiter) en al helemaal in de stromende regen. Ik zou het geen traditie noemen, in die zin dat het vrij nieuw is. De hoofdstad is als betonstad vrij recentelijk zo gebouwd. Vrijwel elk gebouw daar is jonger dan 60 jaar (een aardbeving in 1948 heeft bijna heel Asjchabad platgelegd). Ook sinds de onafhankelijkheid is er veel nieuwbouw gekomen: veel fonteinen en vooral heel veel beton. Bij het zien van de beelden vond ik het rijden en drijven over kletsnat beton ook doodeng en ik begrijp ook niet waarom het onder die omstandigheden doorgang heeft gevonden (goed, Turkmenistan kent nu eenmaal winterse regens - maar dat is geen excuus). Het is een geluk dat de paarden ongedeerd lijken te zijn, al kan er met zo'n lelijke val alsnog verschuiving of schade in de nekwervels e.d. ontstaan die in eerste instantie niet te merken is.

Een parade met paarden had in deze omstandigheden beter naar een van de zandbanen verplaatst kunnen worden in het belang van de dieren. Wat de afweging is geweest het onder deze omstandigheden gewoon door te laten gaan weet ik niet, die vraag zou je bij het ministerie van het paard of de presidentiële stallen moeten neerleggen. Ik ken de beweegredenen verder ook niet, maar ben het met je eens dat nat beton en een vijfspan paarden een aanmerkelijk groter risico is dan een paard dat de ruimte heeft om zich te herstellen (maar ook 1 paard op nat beton is een risico, paarden kunnen lelijke glijers maken). Het was een naar voorval en het is een groot geluk dat de paarden er verder niks aan overgehouden hebben.

Ik zou dit dan ook echt niet zomaar afschuiven op cultuurverschil oid. met betrekking tot omgang met paarden of respect voor paarden; daar ligt het wat ingewikkelder voor. Paarden zijn eeuwenlang het hoogste goed geweest voor de Turkoman. Beton was toen uiteraard geen onderdeel van hun leefgebied, laten we wel wezen.
Heb je ook positieve dingen gezien in het fotoverslag? Neemt niet weg dat ook dit incident best genoemd mag worden. De combinatie van paarden en beton vind ik ook niet zo. Dit was bij eerdere evenementen in de hoofdstad ook al het geval en ook daarop is regelmatig kritiek geweest, ook van AT fokkers, ook zonder dergelijke valpartijen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:57

Hoe dan ook , het blijft een domme actie. Maar goed. Wat een geweldige foto's, ik heb mijn ogen uitgekeken.
Dat bedoel ik nou met: zo komt de AT toch het beste tot zijn recht. Zijn uitstraling, sierlijkheid, snelheid, alles! Naar dit soort foto's kijk ik toch het allerliefst.... <3

<:) ? Als ik mijn schoen zet, zou er dan........... :=

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:58

Niet enkel dat natte beton stoort me, maar ook het feit dat 5 paarden aan elkaar vast worden gebonden en vooruit gejaagd door een ruiter. Paarden zijn vluchtdieren, als er eentje van iets schrikt (best mogelijk in een parade, wat al erg onnatuurlijk is voor deze dieren) dan trekken ze elkaars mond helemaal open en kunnen ze mekaar ook lelijk ten val brengen.
Ik heb uiteraard ook mooie beelden gezien, de juwelen voor de paarden zijn prachtig, maar ben geen fan van dat soort parades vrees ik. Bij de vorige beelden die ik van ginder zag huiverde ik ook: het beeld van de president die constant z'n hengst tussen de ribben zat te porren, vreselijk in de mond trok en dat alles om hem een 'kunstje' te laten uitvoeren voor het publiek :n Ik vrees dat ik dat niet zo paardvriendelijk vind - maar ga er van uit dat die man ook helemaal geen paardenmens is, eerder een showmens...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:30

De paardvriendelijkheid is hier duidelijk ondergeschikt aan het showelement. Op zich heb ik met een parade geen problemen, dit was wel extreem.
En die paardenjuwelen, dat past ook alleen maar in die setting, denk ik.
Als je zoiets om een AT in Nederland zou hangen, denken de mensen dat je carnaval gaat vieren!

kaylie_utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:09

iedereen mag een paard lelijk vinden.. het is maar net wat de mens ervan vind..

zo heeft iedereen zijn eigen smaak gelukkig..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 01:51

Ik kan me voorstellen dat je het persoonlijk maar niks vindt, kiekje. De president wilde juist graag aantonen dat hij een paardenman is, zoals elke Turkmeen dat 'behoort' te zijn vanuit nationalistisch oogpunt. Dat was de gedachte erachter en ook bij deze show zat er wederom een nationalistische gedachte erachter waarbij idd het show element voorop stond. Daar kan iedereen het zijne/hare van vinden, dat sowieso.

@jamiroquai: met een AT trek je over het algemeen al gauw bekijks, of je nu sieraden om hangt of niet. :))

kaylie_utah: zeker, al laat ik paarden liever in hun waarde - of ik het esthetisch gezien een lelijk beest vind of niet. Meestal heeft een bepaald uiterlijk en bouw toch een heel duidelijke functie. Dus ik probeer een dier eerst te bekijken vanuit een biologisch en functioneel oogpunt. Lelijkheid of schoonheid vind ik dan wat minder belangrijk. :j

Foto's van het kampioenschap in Rusland, inmiddels aantal maanden geleden.
Tweejarige merries. Foto's door N. Tarasova.

Meledje. Gench x Mugdja
Palitra Murgab x Prokazniza
Ainisa-Geli Tokhtamysh x Ogra
Ogranka Khanbegler x Oinavach
Gelin Gyaurs x Purga
Kadria Dagomys x Katanga
Sunna Gyaurs x Suiperi
Aldaura Doburlan x Aura
Parlamak-Kan Melesur x Pleyada

Niet geplaatst
Antinora Turkmentay x Afrodita
Rukan Karakum x Reikhan
Aida-Nemo Desmal x Arizona-Nemo
Kalifornia Fort x Karakhanum
Aita Gazomet x Tazyagul
Buisanch-Kan Samar x Belki

Hengsten en 3-jarigen volgen.
Ik zal tzt ook nog wel wat historische foto's plaatsen, vaan uiteenlopende type AT. Voor nu heb ik het nog steeds erg druk en heb ik een wat instabiele internetverbinding, waardoor dit topic bepaald geen prioriteit heeft.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:25

Ik merk dat de interesse in dit topic toch duidelijk tanende is. Ik denk dat ik daarom de informatiestroom ga verplaatsen naar de HK, omdat het daar wat informeler is.

Omdat het minder werk is wat video's te plaatsen ipv foto's sla ik het Russische kampioenschap even over. Ik heb het daar nu te druk voor.

Onlangs was ook een keuring in Tashkent, Oezbekistan.

Tweejarige merries.

Tweejarige hengsten.

Driejarige merries.

Driejarige hengsten.

Wat opvalt is dat er in Oezbekistan een heel ander type wordt gefokt dan in veel andere landen. De AT hier lijken een stuk langgelijnder. Dit heeft natuurlijk ook te maken met wat mooi wordt gevonden binnen de showring. Lang niet alle fokkers doen mee aan dergelijke shows, bijvoorbeeld.

Om nog eens een leuke indicatie te geven van het springvermogen van AT:

Ouder materiaal; deze hengst is inmiddels dood, maar heeft lange tijd bij de Amerikaanse selectie voor de OS gehoord. Zo ook enkele andere AT afkomstig van dezelfde stoeterij. Deze stoeterij heeft in de jaren 80 en 90 veel geld geïnvesteerd in het op hoog niveau uitbrengen van AT binnen de eventing sport. Het laat evenwel zien dat deze 'kleine' AT mee kunnen draaien tussen de grotere paarden.

Het hoogterecord van AT onder de man ligt trouwens op 2,25m. Diverse AT hebben onder de man boven de 2m gesprongen.

De reden dat we ze nu niet langer op het hoogste niveau in diverse sporten terug zien is simpelweg omdat er niet in geïnvesteerd wordt. In de jaren 60 en 70 werd er in de Sovjet-Unie veel geld in de paardensport geïnvesteerd. Dat is de reden dat er na die tijd nauwelijks nog successen voor dit ras geboekt zijn binnen disciplines van paardensport. Het heeft verder niks te maken met dat de warmbloeden en sport nu anders zouden zijn dan toen. Of dat toch meespeelt zou alleen getoetst kunnen worden als er weer geld wordt geïnvesteerd om te zien of dit ras nog kan meedraaien op top niveau. En laten veel ruiters nu toch geïntimideerd zijn door de naar verluid zo torenhoge prijzen en aparte reputatie van deze paarden, het feit dat er recent geen prestaties geleverd zijn, en deze paarden waarschijnlijk meer zouden willen presteren voor hun groom die de hele dag met ze bezig is dan de ruiter die zich eens in de zoveel tijd laat zien. (beetje gechargeerd neergezet natuurlijk). :Y)

En nu moet ik als de donder weer aan het werk. :evaw:

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:34

Ja hoor, zet de tweejarige hengst Prestige maar in mijn achtertuin! En dan niet alleen om zijn kleurtje, ook om zijn nuchtere en relaxte blik! Sprak me gelijk aan! Staat ook bijna op rust, ondanks alle drukte en geflapper. Heerlijk!

Paard uit het laatste filmpje is ook erg leuk om naar te kijken; maakt werkelijk prachtige galopwissels en is erg onverschrokken, bijna arrogant lijkt het.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:34

Ik denk niet dat de belangstelling tanende is hoor, geen zorgen! Alleen hebben we niet allemaal veel gespreksstof. Maar dat betekent niet dat we niet genieten...

Quarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:53

Hey JosAV, niet stoppen met plaatsen van info, filmpjes en foto's hoor.

Door omstandigheden heb ik niet echt meer gereageerd maar houdt het topic nog steeds graag bij.

Even vraagje uit pure nieuwgierigheid: waarom zijn die andere merries niet geplaatst want vond er een paar mooie tussen zitten terwijl ik die Melesur dochter (wat voor zo ver ik weet toch een bekende dek hengst is) juist weer minder vond.

Hoe is het trouwens met Muzanna?

Liefs

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:25

SilverSan: van slechte smaak kan niemand je in elk geval betichten, haha. :D

jamiroquai: dat is misschien ook wel zo. Ik heb natuurlijk wel al erg veel geplaatst sinds ik dit topic heb geopend. Met een beetje geluk kan ik ook weer eens wat uitgebreider posten, maar het is moeilijk omdat hier op dit gedeelte de regel geldt dat een oud topic niet meer omhoog gehaald mag worden, en in de HK maakt dat niet zoveel uit. Als er dan minder interesse is, is het aan mij om het topic gaande te houden en dat is niet altijd even makkelijk zonder veel input (bijv. vragen e.d.)

Quarah, onze AT doet het goed. Momenteel hebben we het nog steeds te druk om d'r goed door te pakken, maar dat komt in het voorjaar helemaal goed. De eerste wedstrijden volgen dan vanzelf wel.

Niet geplaatst bij het Russische kampioenschap, bedoel je? Dat is een goede vraag, want er zitten een paar hele mooie tussen de niet geplaatste, die zo vanaf de foto's beter lijken dan sommige van de geplaatste merries. Ik begrijp dus best waarom je je dit afvraagt. Het lijkt erop dat sommige juist beter gebouwd zijn terwijl een aantal merries ongelijke voeten of andere punten in hun conformatie hebben, maar foto's vertekenen ook. Het keuren blijft bovendien een subjectieve aangelegenheid, ook met meerdere keurmeesters. Er spelen diverse factoren mee bij het punten van het rastype, conformatie en maat van de paarden, waarbij sommige punten voor de een zwaarder meetellen dan de ander. Een lang, licht convex hoofd wordt hoog gepunt, terwijl een edel, licht snoekshoofd en/of plat voorhoofd minpunten opleveren. Ongelijke voorvoet wordt klaarblijkelijk niet sterk op afgepunt als de 'rest' daartegen opweegt, terwijl er genoeg fokkers en critici zijn die juist vinden dat een dergelijke fout heel streng moet worden afgestraft. Lengte in de hals en voldoende 'zatylok' (ik zal eens een foto plaatsen om uit te leggen wat het is, maar het is een buiging in de bovenzijde van de hals, aansluiting naar het hoofd toe) zijn zeer belangrijk bij het punten van rastype, en een lichte sabelbenigheid of koehakkigheid wordt niet zo zwaar aan getild zoals bij bijv. warmbloedkeuringen (net zoals een wat stijl achterbeen bij de AV veel voorkomt en misschien daarom ook wat minder streng op wordt afgepunt).

Nakomelingen van populaire hengsten als Melesur, Orlan, Murgab, Piastr en meer recentelijk 'nieuwkomers' Tokhtamysh (al enige tijd), Gench (eerste nakomelingen verschijnen nu) en Garayusup (om er een paar te noemen, want er zijn er zeer zeker meer) doen het algemeen goed op keuringen, dat klopt, maar het is uiteraard geen garantie omdat er ook moederdieren zijn en de combinatie soms wat minder kan uitvallen dan verwacht, of 'minder' wat betreft kampioenschap-waardig.

Zonder het zien van de keuringsrapporten is het dus best moeilijk te zeggen, want ook ik vond een paar van de lager geplaatste of niet geplaatste merries juist erg gaaf. De een laat sommige zaken zwaarder meewegen dan de ander, dat is nu eenmaal zo bij keuringen. Echt absoluut is het dus niet zo te zeggen, maar in algemeenheid kun je ervan uitgaan dat sommige zaken zwaarder worden gescoord of afgepunt dan andere.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:32

WOW goed stuk! :j Echt goed geschreven, duidelijk, concreet; gewoon goed!
ik kende het ras ook niet, had er nog nooit van gehoord (shame on me :o ) maar erg interessant om te lezen, heb het hele stuk geheel gelezen :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:44

Zie je wel, de liefhebbers STROMEN binnen!!!! _O- _O- _O-

xKylian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:00

Ik kende dit ras nog niet echt, wel is van gehoord.
Maar bedankt voor deze informatie :)
Het lijkt me wel een leuk ras.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:18

Hey Kilian, leuk dat je je even in dit ras verdiept hebt. Is toch weer iets heel anders dan een Haf (Ik heb ven in je profiel gespiekt)

Hier staan ook heel veel supermooie foto's, geniet ervan!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:20

jamiroquai: _O-

iklieftponys: dan heb je dik en dwars een virtueel koekje verdiend! Ik vind het persoonlijk niet zo raar dat je er nog nooit van gehoord had. Ze zijn nu eenmaal niet zo ingeburgerd in Nederland als 'buitenlanders' zoals de fjord, haflinger of tinker. ;)

xKylian: graag gedaan. :D AT zijn enorm mensgericht en werkwillig, goudeerlijk en buitensporig intelligent (mijn paard stopt en tilt haar hoef op als ze op de leadrope stapt; de meeste paarden reageren toch net even iets anders) maar daardoor ook niet geschikt voor iedereen.

Meer algemeen dus: Laat je niet verleiden door de mooie kleurtjes van dit ras, want dan kom je echt van een koude kermis thuis. Dit zijn paarden die in de verkeerde handen staatsgevaarlijk worden, maar met de juiste benadering kun je je geen betere en trouwere vriend indenken.

Nog een video uit Tasjkent. Dit keer oudere merries.
Zoals jullie wel kunnen zien is veel lengte in de rug hier klaarblijkelijk populair.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:33

Ha leuk, filmpje!!!
Ik vind het wel zenuwpezen hoor /3 , word er wel een beetje kriegelig van als ik ze zie.

Maar o, wat zijn ze mooi <3

Nummer 5 sprak me erg aan! :))