Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:39

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat alleen volle Dravers mochten koersen. Wellicht was dat in Frankrijk in die tijd anders.

Galoubet was overigens ook een Draverkruising.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:45

Ik heb niets tegen dravers als paard zijnde, maar zou er niet 1 willen die van de baan komt. Je hebt gewoon te weinig controle over wat er al mee gedaan is, vanaf welke leeftijd en waarom hij uitgekoerst is is ook niet altijd even helder. Ik zou al helemaal geen gekoerste laterale draver kopen, dat is toch doorgaans (en er zijn vast weer 3 uitzonderingen op bokt) echt wel een berg omschoolwerk om er weer een diagonaal van te maken. Als je enkel buiten wilt rijden is het weer geen bezwaar.

Onder het zelfde principe zou ik ook nooit een uitgekoerste volbloed kopen, net even te vaak slechte gewrichten gezien.

Het ligt ook aan je doel uiteraard.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:58

Gedeeltelijk mee eens Sizzle, er gaan af en toe Dravers de recreatie in die daar zeker niet geschikt voor zijn (mits de juiste ruiter) en daar komen ook vaak de vooroordelen vandaan. Toen ik mijn huidige Draver kocht, vond ik het heel belangrijk dat hij bij een vertrouwd adres vandaan kwam, dat ik weet wat er mee gebeurd is en geen rare trauma's heeft opgelopen. Gelukkig is dat het geval en heb ik er nu een geweldig fijn paard aan <3 Hij heeft lang gekoerst, maar is altijd in goede handen geweest en uitstekend verzorgd.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:24

Sizzle schreef:
Ik heb niets tegen dravers als paard zijnde, maar zou er niet 1 willen die van de baan komt. Je hebt gewoon te weinig controle over wat er al mee gedaan is, vanaf welke leeftijd en waarom hij uitgekoerst is is ook niet altijd even helder. Ik zou al helemaal geen gekoerste laterale draver kopen, dat is toch doorgaans (en er zijn vast weer 3 uitzonderingen op bokt) echt wel een berg omschoolwerk om er weer een diagonaal van te maken. Als je enkel buiten wilt rijden is het weer geen bezwaar.

Onder het zelfde principe zou ik ook nooit een uitgekoerste volbloed kopen, net even te vaak slechte gewrichten gezien.

dat kan ik snappen dat je dat niet wilt
maar daar komen juist de vooroordelen vandaan

mijn paard heeft geen koersen gelopen en is maar heel even in training geweest (hij is een afgekeurde draver)
maar ik moet hem nog veel leren omdat zijn vorige eigenaar maar heel even drassuur heeft gedaan
maar dat vind ik juist zo leuk aan hem
omdat hij nog bijna alles moet leren is het zo leuk
bijv. verzamelde draf/galop, normale galop, nagefelijk, springen.
ik leer van hem en hij van mij en dat vind ik belangrijk dat je van elkaar leert

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:26

unamie schreef:
Only_Hellen schreef:
@Unamie. De dravers die het uiteindelijk wel kunnen zijn niet zeldzaam. De ruiter die het talent, het geduld en de tijd ervoor over heeft, zijn zeldzaam.

Misschien zien die dressuurruiters het dan helemaal verkeerd en kunnen ze voortaan beter dravers kopen om de olympische spelen te winnen :+

Misschien dat mensen een draver kopen, en de ambitie niet hebben om de olympische spelen te winnen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:24

unamie schreef:
Flew schreef:
Jappeloupe was Draver x Volbloed toch?

Klopt maar was in 1e instantie gefokt voor de drafbaan
Maar hij kon blijkbaar beter springen dan draven

Lijkt me stug, aangezien inderdaad alleen volle Dravers mogen koersen en het Franse stamboek zelfs gesloten is. Zie ook hier: http://hikari-paardensport.blogspot.com ... roemd.html

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:15

Sizzle, laterale dravers worden hier gewoon uitgeschakeld hoor. In Amerika zijn daar koersen voor. Die gaan meestal niet naar Nederland voor recreatie

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:19

ik vind dravers niet het allermooist , maar als creatiepaaardje als bij het bos woont ofzo... het lekkerste voor een draver lijkt mij gewoon lekker crossen (als je ze weer hebt geleerd dat ze mogen galloperen) en voor mensen die niet te hard willen werken is dat goed toch??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:24

Sizzle schreef:

Dan heb ik het helemaal verkeerd gedaan :+ Mijn merrie is als jaarling beleerd (heb ik zelf mee geholpen :D) als twee-, drie- en vierjarige gekoerst, gooit er regelmatig wat rare gangen doorheen. Maarrr: ze loopt endurance klasse II, TREC T2 en heeft al een winstpunt in de dressuur.
Ik zou eerder achterdochtig worden als een paard nooit gekoerst heeft, wat is er aan de hand dat ie de baan niet gehaald heeft? Ik vind het absoluut een voordeel als ze gekoerst hebben. Zo ook Point, die heeft 5 jaar koersen in de benen, behoorlijk wat starts, maar nog benen als een jaarling :+

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:35

Lover97 schreef:
ik vind dravers niet het allermooist

Dit vind ik echt nergens op slaan.
Niet alle dravers zijn even knap, maar ook niet alle kwpners zijn even knap.
Wij hebben op stal 3 verschillende dravers gehad, en alle drie waren ze erg knap. Mooi klein koppie, mooi compleet gebouwd.. Echt plaatjes om te zien, die zeker niet onderdeden voor de kwpners op stal.

Niet elke draver heeft een ramsneus :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:48

Lover97 schreef:
ik vind dravers niet het allermooist , maar als creatiepaaardje als bij het bos woont ofzo... het lekkerste voor een draver lijkt mij gewoon lekker crossen (als je ze weer hebt geleerd dat ze mogen galloperen) en voor mensen die niet te hard willen werken is dat goed toch??

Pardon? Niet hard willen werken? Ik train me te pletter met mijn paard. 1 keer springles per week. 1 keer privé dressuur les. Verder ook nog regelmatig een crossles. En mijn zus traint iedere week 50 km voor de endurance. Volgens mij werken ik en mijn paard harder dan de gemiddelde dressuurmiep met dr kwpn ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:50

_noukie_ schreef:
Lover97 schreef:
ik vind dravers niet het allermooist

Wij hebben op stal 3 verschillende dravers gehad, en alle drie waren ze erg knap. Mooi klein koppie, mooi compleet gebouwd.. Echt plaatjes om te zien, die zeker niet onderdeden voor de kwpners op stal.

Nee maar ze zijn over het algemeen wel een stuk ieler en slanker gebouwd dan een sportpaard. En dat moet je mooi vinden. Daarbij zie je dat ze een heel ander achterbeenzetting hebben. Dravers moeten snelheid maken waardoor het achterbeen achter de massa wordt weggezet. Dit is zeer onwenselijk voor een dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:55

Tulandro schreef:
_noukie_ schreef:

Nee maar ze zijn over het algemeen wel een stuk ieler en slanker gebouwd dan een sportpaard. En dat moet je mooi vinden. Daarbij zie je dat ze een heel ander achterbeenzetting hebben. Dravers moeten snelheid maken waardoor het achterbeen achter de massa wordt weggezet. Dit is zeer onwenselijk voor een dressuurpaard.

Ik meende toch dat een draver zeker een sport paard was :+ Verder heb je dravers in alle soorten en maten. Zo heb je idd hele slanke. Maar ook redelijk brede. Mijn Draver is namelijk niet smaller als de het paard van een vriendin van mij (v. scandic). Verder heb je gelijk dat een draver een erg stijl achterbeen heeft. Maar tot Z niveau(dressuur) is het prima mogelijk om met een draver te komen. En hoger dan Z niveau komen de meeste kwpner en andere "sport"paarden ook niet ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:56

Lover97 schreef:

pardon?

ze kunnen heust wel meer dan in het bos rijden hoor en niet alleen maar crossen!
niet hard willen werken?!
weet je hoe hard ik moet werken en ik rijd nog geen eens wedstrijden!
7x per week rijden
4x longeren
2x balkjes
4x rondje buiten
1x les

en dat moet ik combineren met de havo en ik moet nog een uur fietsen
nou als ik dan niet hard werk weet ik het ook niet meer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:03

Anoniem schreef:
Volgens mij werken ik en mijn paard harder dan de gemiddelde dressuurmiep met dr kwpn ;)

en dit soort opmerkingen lijken me dus ook nergens voor nodig. Ik heb het toch ook niet over de gemiddelde recreatieprutser met dr draver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:07

Ik moet echt zo hard lachen om de reacties in dit topic. Sommige mensen zeggen eerlijk waarom zij geen draver zouden willen hebben, en dan krijg je reacties van de mensen die wel een draver (willen) hebben van 'nee hoor de reden die je geeft is niet waar want mijn paard...'. Daar gaat het hier toch niet om?

TS: ik wil geen draver omdat ik ze doorgaans niet mooi vind (uitzonderingen daargelaten); hun karakter over het algemeen genomen niet bij mij past; het mij teveel werk lijkt om een draver fijn te laten galopperen -en ik heb behoorlijk wat voorbeelden gezien van dravers, of ze nou wel of niet gekoersd hadden, die gewoon geen fijne galop in de benen hadden; en omdat dravers bekend staan als paarden waar beenproblemen regelmatiger voorkomen dan bij andere rassen en ik wil geen paard met problemen. Daarbij zie ik ook vaak gebeuren dat mensen weinig geld hebben 'dus kopen ze maar een draver, want die kosten weinig'. :') Dat ze uiteindelijk in onderhoud evenveel kosten wordt gemakshalve vergeten.

(Ben benieuwd of er nu ook allemaal mensen gaan roepen dat mijn argumenten niet waar zijn. Maakt me niet uit, voor mij zijn ze waar en gezien ik mijn hart heb verpand aan een ander ras krijg je mij toch niet meer op zo'n rank paardje.)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:13

@Nini_roosje

Maar dan heb ik zeker hele verkeerde dravers gezien. Ik heb ongeveer 7 dravers gekend en allen waren een stuk ieler dan mijn paard. Ik geloof wel dat er uitzonderingen zijn. Ook deze paarden hadden allen een achterbeen waar een normale middendraf met verruiming niet mogelijk was. Ze versnelden wel, maar er kwam geen achterbeen onder de massa terecht. Ik geloof je heus wel dat sommige dravers tot aan Z niveau kunnen lopen, maar ik denk dat het veel en veel lastiger is dan bij een paard die erop gebouwd is om zijn achterbeen al onder de massa te plaatsen. Ik ken zelf ook geen dravers in de hogere dressuur.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:19

@ Tulandro; ik heb een normaal tot ielere gebouwde draver
een vriendin van mij heeft zijn half broer en die is veel forser gebouwd
en dat is de enige andere draver die ik zelf gezien heb

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:20

Sjonge ik zie hier een hoop vooroordelen en algemeenheden voorbij komen en de conclusie lijkt na 18 bladzijden wel dat het allemaal heel persoonlijk is waarom je wel of geen draver wilt. Dat het doel wat je met je paard wilt bereiken meespeelt en dat je eigen rijkunsten ook nog meehelpen of tegenzitten.

Ik denk; heb je vooroordelen ten aanzien van de draver, koop er lekker geen!!

Persoonlijk vind ik het werklustige, eenkennige, zeer goed opgevoede en lieve beesten. Maar mijn ervaring bestaat uit welgeteld 1 draver :D Gekocht toen hij 16 werd en nu hij 21 is hebben we nog steeds veel plezier van hem. Wel ben ik dressuurmatig en wat springen betreft aan de grens gekomen met hem (b niveau ;-) ) maar dat heeft ook veel met mijn eigen rijkunsten te maken. Ik vind mijn draver wel moeilijker " bij elkaar" te rijden dan mijn kwpn'er vanwege zijn uitslaande achterbeen. Toch kan hij het wel.
Vanwege dat achterbeen is de draver denk ik niet het ultieme dressuurpaard maar ja, dat zijn haflinger, Fries en Fjord en en heel batterij aan kwpn'ers ook niet. En hoeveel plezier hebben mensen daar niet van?
Mijn gezin heeft in iedergeval veel plezier gehad van het veelzijdige karakter van onze draver, we hebben veel van 'm geleerd. Mijn kinderen maken heerlijke buitenritten met hem, hij crosst met veel plezier nog door het bos en hopelijk wordt ie wel 30 jaar!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:21

Toen ik voor mijn eerste paardje ging kijken liep ik ook tegen een ex-draver aan. Schitterend beest, gitzwart en super lief. Hij was gróót (wat uitzonderlijk is) en reed ontzettend lekker. Juist die abelegriekse drafgalop zat ontzettend lekker en zou ik er ook echt niet uit willen halen.
Helaas had hij achter zowel x-benen als sabel-benen en het risico was mij te groot dat hij daar last van zou gaan krijgen (hij had er nog geen last van) en ik met de medische kosten zou zitten.
Maar voor mij zijn er dus geen redenen om géén draver te nemen.... als alles klopt, klopt het en als de klik er is ga ik 100%voor een paardje!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:21

Ffortuna schreef:
Ik moet echt zo hard lachen om de reacties in dit topic. Sommige mensen zeggen eerlijk waarom zij geen draver zouden willen hebben, en dan krijg je reacties van de mensen die wel een draver (willen) hebben van 'nee hoor de reden die je geeft is niet waar want mijn paard...'. Daar gaat het hier toch niet om?

Mee eens, het gaat toch om het feit waarom mensen geen draver willen.
En ja, daar zullen vast wel vooroordelen tussen zitten. Maar bedenk ook dat vooroordelen ergens vandaan moeten komen.

@TS: Ik zou vermijden om een draver te kopen in de eerste plaats omdat ze naar mijn mening (meestal) veel te vroeg beleerd worden en ik dat voor zowel het hoofd als lichaam een negatieve zaak vind waar je later veel last kan mee hebben.
Verder vind ik ze vaak te lang gebouwd, te rechthoekig en een beetje ielig.
En als laatste ben ik het gewoon ook niet zo eens met de hele sport die er rond hangt. Ik sponser liever iemand anders als ik een paard koop dan iemand die de volgende draver weer gaat klaarstomen om hem vervolgens binnen een jaar of drie weer kwijt te willen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:26

Ffortuna schreef:
en omdat dravers bekend staan als paarden waar beenproblemen regelmatiger voorkomen dan bij andere rassen en ik wil geen paard met problemen.

Je andere argumenten kan ik me in vinden, niet dat ik het er mee eens ben, maar het zijn voor jou goede argumenten, maar de geqoute reden is gewoon niet waar. Dravers staan juist bekend om hun harde beenwerk en hebben doorgaans beter beenwerk dan de gemiddelde KWPN-er

Ik wil toch ook nog even reageren op een opmerking een paar blz terug waarin dravers heethoofden worden genoemd. Daar zitten er idd een aantal van tussen, maar de meesten zijn heel relaxed en cool in hun kop. onder de verkeerde ruiter kan elk paard heet en 'gek' worden gemaakt, maar dat ligt meer aan de ruiter dan aan het paard. Onze 2 paarden kunnen beiden in no-time stapelgek worden gemaakt bij de verkeerde mensen, maar dat maakt ze nog geen heethoofden, maar meer paarden mer karakter en verstand die gewoon eerlijk behandeld willen worden. Overigens heb ik wel iets meer ervaring dan alleen deze 2 en ik heb het dus niet over uitzonderingen (heb nl járen op een draversstal gewerkt en toch wel honderden dravers voorbij zien komen).

En dravers zijn niet geschikt voor 'de sport' lees ik steeds.... tis maar net wat je als sport ziet. Voor mij is drafsport 'sport' en daar zijn ze dus uitermate geschikt voor ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:27

Misschien geheel offtopic.. maar waar ik als dressuurruiter over val bij dravers is de galop. Ik help regelmatig een vriendin met een draver en hij kan wel galopperen. Het is alleen niet vergelijkbaar met een galop van een 'normaal' paard. Hij heeft geen sprong en het een 4 takt in plaats van een 3 takt. Voor de mensen die dravers hebben: galopperen die van jullie ook zo of is er geen verschil te zien met dressuur/spring paarden? Want de ervaring leert dat juryleden hier toch minder hoge punten voor moeten geven, het is immers een taktfout.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:29

Natuurlijk kies je voor een paard dat het beste past bij het doel dat je voor ogen hebt. Ik VIND het alleen heel jammer dat de meeste mensen uitgaan van vooroordelen, terwijl ze dravers helemaal niet echt kennen. De zojuist geplaatste opmerking over beenproblemen is hiervan weer een duidelijk voorbeeld. En heb je al eens echt gezien waar een draver zijn achterbeen plaatst? Hoever denk je dat ie vooruitkomt als ie dat achter de massa plaats? Ze plaatsen in full speed (dus niet altijd voor de duidelijkheid) het achterbeen juist óm het voorbeen heen! Dat het achterbeen stijler is, dat is juist. Dezelfde beenstand zie je bijvoorbeeld bij een Fries.

Eh, ex-draver? Draver is de naam van het ras. Als je ex wil gebruiken zou ik ex-koerspaard doen. Er bestaan toch ook geen ex-KWPN paarden?

Ik ken persoonlijk genoeg dravers met een 3-takt galop. Ik ken er ook met een 4-takt, met een tölt, met een telgang. Wat je maar wil :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:29

@ Tulandro;

Mijn Draver is net onder het zadel en ik denk dat ik nu onder het zadel 3 keer een galop mee heb genomen. En ja, je ziet dat er nog heel veel werk in zit, maar hij galoppeert wel al vanaf het begin af aan in een drietakt. Soms komt er nog wel een krabbeltje tussendoor, maar het komt wel. :)