Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:19

Ah heel leuk om te horen Tineke! :j
Galopperen is natuurlijk ook veel makkelijker als springpony! :')

Van mijn beide Connemara's was hun galop hun beste gang. Gelukkig valt er aan die gang heel veel te verbeteren, dus dat komt wel goed Oonie!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:56

Geweldig verhaal Tineke!!

Hier beide ponys een goede galop.
Punzel heeft daarbij een echt heel goede stap, dat is misschien wel haar beste gang. Haar draf wordt bij stress en heetheid makkelijk heel kort en wat krabbelend, maar dit ontwikkelt zich nu gelukkig stukje bij beetje steeds beter. Daarbij draagt ze prima, maar met name haar voorbeengebruik had voor het mooie beter gekund. Maar gelukkig laat de draf zich uiteindelijk ook gewoon ontwikkelen, dus daar maak ik me niet druk over. Haar galop is goed. Ze heeft heel veel balans in galop, heeft eigenlijk van nature een heel mooie terreingalop. Denk eigenlijk stiekem dat ze heel veel aanleg heeft voor de eventing.

Jou heeft een gewoon goede stap, een heel fijne draf en een goede galop ook. Als ik zou moeten kiezen zou ik zijn stap kiezen als zijn minste gang. Zijn draf was altijd ok, maar heeft zich onder Eline echt heel geweldig ontwikkeld. En Jou's galop was prima maar wordt, alweer met dank aan Eline, echt een dróóm: hij laat zich zo mooi sluiten, komt zo mooi tot dragen!

Verder ben ik er juist altijd vanuit gegaan dat de stap en galop goed moeten zijn, en dat de draf zich in het werk het best laat ontwikkelen. Maar goed: als paarden góed gewerkt worden, góed gegymnastiseerd worden verwacht je dat hoe dan ook het bewegingspatroon zich door de jaren heen toch verbeterd.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:16

Lloyd is vooral heel lief.

:+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:17

Kiet haar makkelijkste gang is draf. We kunnen makkelijk 20 km draven met 11/12km/u, zonder dat er een druppel zweet op zit. Galop is gewoon erg lastig. Komt ook doordat er flink wat vast heeft gezeten in haar kruis/lendele/rug. Volgens meerdere chiropractors is ze een keer flink achterover geklapt en dat heeft zeker een jaar of 4 a 5 vastgezeten, totdat ik overstapte naar andere chiropractors. Sterker nog zonder training dan is haar bips dunner gespierd en zie je een bult van ws littekenweefsel. Nu 3 jaar onder behandeling van goede chiropractors en veel rechtrichten heeft geholpen tot ze een paar rondjes kon galopperen in de bak. De galoptrainingen buiten hebben ervoor gezorgd dat ze inmiddels ongeveer een kwartier correct kan galopperen. Sterker nog mijn zadelfitter stond er echt van te kijken hoe sterk ze werd. Dus tegen de tijd dat je dat kan doen, zeker gaan doen.

We zijn nog lang niet op een B-waardige galop, maar ze galoppeert van achter en ze doet het maar al te best op de trainingen buiten. Ik heb nu natuurlijk niet meer het doel om kracht in de bak te hebben, maar conditie buiten. Zoals je weet krijg je dan andere spieren (duurvezels). Ik merk wel dat ze daarom in de bak nu weer moeite krijgt (zo jammer dat een bak bochten heeft ;) ), maar als je het vergelijkt als de eerste galop...

Tevens is het ook totaal aan hoe je het aanleert. Kiet is aangeleerd toen ze weer 'opnieuw' in ingereden dat alle spieren aangespannen moeten worden, je kop in de lucht, je rug aangespannen en daarna 1 lange zijde je zo lang mogelijk maken zodat je aan het einde komt. Het werken aan de lange lijnen en soms een met een bijzet bij longeren om haar te leren dat het wel mogelijk was om bvb de hals lager te houden, heeft echt geholpen om die mentale barriere door te breken. Nu hebben we die ook eens met rijden, maar daar komen we redelijk uit :)

Voorbeeldje: schouderbinnenwaarts. Rechtsom slechte kant, ging hij redelijk goed en correct, nog te langzaam maar oké om mee te beginnen. Links daar deed kiet niet aan. Terwijl ze het zo doet aan de hand he grr. Dus volhouden, ook met mij erop lan je hem echt doen, er is niks wat tegenzit. Dan zit ik op een punt dat ik veeeeeel meer moet gaan rijden dus ik ging echt mijn knopje aan zetten: "ik moet echt rijden, nu opletten, nergens tegenzitten, alle juiste hulpen en ik wil het echt, mijn overtuiging is groot!" Voel me altijd een beetje stom als ik zo mezelf aan het aanspreken ben, maar goed het hielp wel :+ en tegenwoordig kan ze hem beide kanten op. Iets met merrie, sterk karakter en soms toch nog een tikje dominant :')...

Moraal van het verhaal: training doet echt wonderen, zeker variabele training.
Vanavond zie ik Kiet eindelijk weer *\o/* , heb echt paardenafkickverschijnselen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:18

Marrit13 schreef:

:'). Kiet ook :))

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:23

Beaut heeft een slechte stap en kan echt een naaimachientje worden :+
Ze heeft een goede galop qua kracht vanuit achter, ruim en sprong. Alleen geen gedragenheid/lossigheid nog. Helaas :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:55

Verder is Jou echt een geweldig lieve schat!
En zou ik Punzel nu niet direct lief noemen...... eigenlijk... }:)

Maar joh....... wat bén ik gék op beiden

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:24

Saaams schreef:
Ze heeft een goede galop qua kracht vanuit achter, ruim en sprong. Alleen geen gedragenheid/lossigheid nog. Helaas :+

Hier ook een goede krachtige galop - zolang ze dit op haar eigen tempo mag doen. Dan is ze echt een kleine tank, ben dan ook nooit bang dat ze zou struikelen, ook niet in het bos.

Arbeidsgalop is nog erg veel werk aan. :+ Hebben/hadden jullie dit probleem ook?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:45

Ik ben vandaag bij de connemara's wezen kijken, de pony waar ik eigenlijk voor kwam was verkocht.
Maaaaaar hij had nog een hele leuke ruin, pas vanaf zaterdag in nederland.
Ontzettend lief en braaf maar wel knap arm bespierd.
Maar heel mooi van bouw, goede hoeven en een mooie hals.
Ik verwacht dat hij eens zo breed word als hij is bij gekomen.
Morgen word hij ( rex ) gekeurd klinisch en rontgen.
Met voor rijden sprongen ze er zo 1 meter mee.

Afbeelding
Afbeelding

kent iemand namen uit zijn papier, de vader is wel een knapperd zag ik al

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:59

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:05

FatCat schreef:
Saaams schreef:

Hier ook een goede krachtige galop - zolang ze dit op haar eigen tempo mag doen. Dan is ze echt een kleine tank, ben dan ook nooit bang dat ze zou struikelen, ook niet in het bos.

Arbeidsgalop is nog erg veel werk aan. :+ Hebben/hadden jullie dit probleem ook?

Ja Lloyd is ook heel handig met zijn benen, corrigeert zichzelf snel als ie zich verstapt en heeft érg veel coordinatie inz zijn achterhand. Mijn Dravers hadden dat totaal niet :') Maar hij weet precies hoe hij dingen op de mm NIET moet raken :+

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:07

Oh en ik heb in alle gangen veel werk, verkeerde basis en de eerste 1,5 jaar was ik zo bang en terughoudend dat we gewoon wat deden. En dat is achteraf prima, heeft hij kunnen acclimatiseren en ik aan hem wennen :D En ik ben gewoon een matige ruiter dus duurt allemaal langer, maar hé maakt me niets uit en Lloyd vind het ook prima :+

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:16

Wanneer begonnen jullie met rijden van jullie import connemara.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:46

Wij hebben onze pony di ochtend opgehaald, di avond mocht ie gezellig mee naar ponyclub en vrijdags is hij voor vijf weken meegegaan naar ameland en hebben we daar heerlijk door de duinen, het bos en op t strand gereden, daarna een week of twee even niets en daarna rustig aan echt net rijden begonnen.
Toen wij m kochten had hij drie x n zadel opgehad, waarvan wij er 2 x op gezeten hadden. Maar hij was braaf en dat is ie nog steeds :D

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:49

Hier 'import' uit Brabant en onbeleerd gekocht, dus daar kan ik niet over meepraten. Ik ben er ook helemaal niet goed in om stap/draf/galop te beoordelen. Dus Punz, als je Pandora nog eens komt opzoeken mag jij je oordeel eens geven! Pandora heeft lichte x-benen en 'maait' een beetje, ik vind haar galop wat moeilijker uit te zitten,maar mijn dochter heeft er niet zo'n last van. Rocks heeft wel zo'n lekker makkelijk springpony-galopje! Hij is ook een stuk korter van lijf, blijft wat makkelijker bij elkaar.

En leuk (Belgisch) filmpje over de connemara op de website van het stamboek!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:51

OH Birgit: geef een seintje zodra bij jou de meeste drukte voorbij is. Dan gaan we plannen!!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:02

Ja, doe ik ! Nu is het even druk met werk! Maar aan de andere kant weer lekker rustig met school. Vanaf 5 november zijn we weer dicht. Maar voor die tijd kan misschien ook wel een keer een vrijdag/zaterdag! Zag dat het Belgisch stamboek dit jaar (pas )op 14 oktober de keuring heeft. Ga je daar wel eens heen?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:20

koetjeboe schreef:
Wanneer begonnen jullie met rijden van jullie import connemara.

Dinsdag avond aangekomen na 4 dagen reis, Donderdag avond zat ik erop. Meteen begonnen met routine op te bouwen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:26

Je echt zo snel al. Ik dacht aan eerst vakantie voor hem. Naja miss maar gewoon eens gaan wandelen en beetje stappen

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:27

Hier kalm aan gedaan, eerst wennen met onze connemara ruin. En toen langzaam aan in de kudde gezet. Wel een paar kleine ritjes gemaakt maar kort erna eerst maar eens de osteopaat erbij gehad. Arme merrie stond strak van de spanning.

In het begin kon je het plukje manen nog niet onder het chabrak weghalen zonder dwars over het fietspad te gaan.

Vergis je niet op de impact van zo'n hele reis naar Nederland!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:29

Hangt natuurlijk van paard tot paard af, maar ik vond het belangrijk om meteen die routine op te bouwen. Natuurlijk zat ik niet meteen 1 uur op, eerder 20-30min.

Na 3 weken voelde ze zich al helemaal thuis.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:33

Marrit13 schreef:

Geweldig! You made my day ;)

Naar mijn idee verbeteren door goed trainen alle gangen, waarbij ik aan de draf het meest kan verbeteren en aan de stap het minst. Gezondheid en bewerkbaarheid helpen bij het trainen en daarin heeft een Connemara een voorsprong toch :D ?

Kleine Beer stapt helaas niet ruim, maar heeft een enorme terreingalop (daar heb je tussen de hekjes niet zoveel aan). Denk wel dat hij die galop ook aan zijn moeder (geen Connemara) te danken heeft.

Ik dacht trouwens dat Kiet en Beaut uit Denemarken of zo kwamen. Hebben toch van die aparte voornamen ;) ?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:44

@koetjeboe - wilde nog zeggen. In Ierland heb je er weinig bossen, als ze daar buiten rijden is dat dus op straat of in de velden. Dus als je voor de eerste keer naar een bos gaat, neem dan mss iemand mee. Die van mij vond het zo eng! Wilde zelfs eerst ook niet op de smallere paden gaan. En maar snuiven en knorren.

Ook van fietsers was ze erg onder de indruk. maar tractors zijn geen probleem :')

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:57

Mijn Karel is buiten nergens van onder de indruk maar fietsers ... vooral van voren blijven ze spannend.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:04

Change het hadden zo maar filmpjes van sky kunnen zijn. Ik ben er ook van overtuigd dat die daar ook lekker bewerkbaar in zal worden.
Ik zie natuurlijk ook dat hij in galop en dan op een volte gewoon balans mist.
In stap en draf heeft hij echt mooi balans. Maar we zijn nog maar sinds 3 weken ernstig aan het longeren.