Gisteren een leuke middag gehad op de manege! Er was een onderling wedstrijdje halter en trail ( recreatieve westernmanege). Ondanks dat de ponies al 3 maanden niet in een bak hadden gereden, werd mijn dochter met Rocks 2de en ik eindigde met Pandora in de middenmoot. Was leuk om weer eens wat anders met de ponies te doen dan de buitenritjes. En vergeleken met een jaar geleden was Rocks nu superrelaxed tussen de andere vreemde ponies, dus dat is al een overwinning op zich. Helaas eindigde de dag minder leuk. Voordat we gaan slapen, geven we de ponies altijd nog even een koek. En op de manier waarop Pandora er een hap van nam, zeiden mijn dochter en ik gelijk 'ze doet raar' en ja, weer flemen, .. koliek. Eerst geprobeerd met Colosan, maar dat hielp helaas niet. Toch om half 12 maar weer de dierenarts gebeld. Het lijkt gelukkig vandaag de goede kant op te gaan. Nu de dierenarts er toch was, gelijk maar eens bloed afgenomen bij Rocks, die sukkelt iedere keer met het verharen. Verder lijkt hij fit genoeg. Maar da belde vanavond dat zijn leverwaarden afwijkend zijn. Dus ik ben ook druk aan het googelen geslagen over 'afwijkende leverwaarden'. Moet morgen vitamines ophalen voor hem en dan na 2 weken nog eens testen. Pandora der leverwaarden waren 3 maanden geleden prima en ze lopen altijd samen, dus het zou dan ook een 'vergiftiging' van langer geleden kunnen zijn. Pandora is al ons 'zorgenkindje' met haar slokdarmproblemen. Hoop maar dat het met Rocksje ook niet die kant op gaat.
Saaams
Geplaatst: 27-07-17 22:19
Ik heb weinig verstand van de waardes Linette. Maar ik zie veel rood. Wanneer is je volgende bloed controle moment?
Vervelend Birgit de koliek!! Altijd zo naar iets, gelukkig checken jullie altijd nig even. Zou anders aflopen als je ze pas treft in de ochtend.
Ik heb morgen les van patrick thuis. Ben benieuwd. Zondag gaat ze mee naar het strand in wassenaar voor een fotoshoot en dinsdag moeten we opnieuw naar de zadelmaker. Ben niet tevreden over de vulling van mijn springzadel na de laatste controle in juni en neem als checkup mijn dressuurzadel ook gelijk mee. Druk voor Beaut dus
Birgit01
Geplaatst: 27-07-17 22:25
Nog maar wel een paar foto's van het leuke gedeelte vd dag:
Kitobeer wat gaaf! Het is een hele mooie site geworden, daar mag je trots op zijn!
Saams wat tof.! Veel plezier met je les. 11 augustus gaan ze weer bloedprikken.
koeke
Geplaatst: 28-07-17 22:21
Jeetje Birgit jij ook al een koliek slachtoffer! Sterkte ermee. Jullie dag ziet er wel superleuk uit. Heerlijk stoppelveld
Goed hoor kitobeer, jezelf zichtbaar maken Mooie foto's van jou aan het werk!
Hoe is het ondertussen met Rosie? Al wat opgeknapt? Bloeduitslag laat wel veel rood zien, maar zitten ook veel dubbele dingen in. Dan staat het er zowel procentueel als absoluut op. En het wordt nog weer uitgesplitst. Dus het lijkt meer dan het is. Wel veel dingen die op leverproblemen wijzen.
Ik zat wat te denken over je hooi, vandaar mijn vraag of het getest was. Ik bedoelde eigenlijk geanalyseerd (dus o.a. mineralen en sporenelementen). Er zijn nl. partijen Duits kruidenhooi (vooral uit de Eiffel) waar veel teveel ijzer in zit. Dat kan grote leverproblemen geven, dus vandaar mijn misschien heel rare gedachte.
Als het even kan zou ik Rosie zeker nog een keer in de molen zetten. Hoe meer bewegen hoe beter voor koliekgevoelige paarden. Staat ze alleen in de paddock? Dan is het ook wel doodsaai natuurlijk. In de wei was ook geen optie toch vanwege koliek? Moeilijk hoor. Hoop dat het nu de goeie kant weer opgaat!
Punz
Geplaatst: 29-07-17 09:28
Oh.. Weten jullie nog dat we een tijdje terug een gesprek hadden over de mexicaanse neusriem, en de inwerking die ik niet begreep? Heb nu eíndelijk mijn antwoord gevonden. Blijkt dus dat het inderdaad niet om een al dan niet scherpere inwerking gaat, maar gewoon om het vrijhouden van de neusgaten.
Voel ik me toch even een stukje minder stom... begreep nl echt echt echt niet hoe iets wat gewoon op een standaard manier vast zit, waar geen teugel of niets aan vast zit, in zou kunnen werken. Maar goed. dat blijkt het dus ook niet te doen. Het opleidingsboek voor de instructeursopleiding van het KNHS zegt er het volgende over
Kan ik hier een itempje van de lijst "dingen om over te piekeren" af strepen... Antwoord gevonden!
( oh.. is nét zo lekker als een opkomende vastzittende nies, en dan uiteindelijk toch kunnen niezen, of een naam die je even kwijt bent en dan weer te binnen schiet. Vandaar dat ik het even moest delen )
En verder: hoe gaat het met de patienten???
Laatst bijgewerkt door Punz op 29-07-17 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Goed om te weten! Ik dacht ook altijd dat hij scherper inwerkt. Omdat iedereen die zn controle mist bij het springen de volgende les aan komt met een mexicaanse neusriem
Maar dat is net als met een stang. Bitfitter gaf mij toen het flexibele trust stangetje. Ik had zoiets noway geen stang! En het schijnt ook vriendelijker te zijn dan een enkel gebroken bit. Alleen Beaut liep er echt ruk op
Mij gaf een Mexicaanse neusriem ook meer controle, druk is toch iets anders verdeelt dan.
TinekeVD
Geplaatst: 29-07-17 09:40
Punz bedankt, weet ik dat ook weer, had ook werkelijk geen idee en de ruiters die ik ernaar vroeg wanneer ze ermee reden wisten het ook niet.....of deden het om voor de mooi...
Saams ik denk dat jij een ongebroken trens bedoeld? Die hoeven idd niet scherp in te werken, liggen vaak stiller in de mond. Niet alle paarden lopen er fijn op en het rijdt ook echt anders vind ik dan met een gebroken bit. Wij rijden melody op een dubbel gebroken bit, onze vorige pony kon daar echt niet mee overweg, die reden we op een ongebroken bit en ons paard op een enkel gebroken bit. Tja...gelukkig is er veel keuze. En dan hebben paarden ook echt nog bepaalde voorkeuren voor metalen of kunststof, pfffff
Maar op bokt geven mensen ook weer aan dat de werking van de mexicaanse overeenkomt met de micklem qua druk op de neus
Tineke eh dit bit: https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... flexi-soft Beaut was er niet meer op te sturen, die moest ik er serieus mee om trekken want ze deed niks meer Die rijden we op een dubbel gebroken sprenger bit en voorheen had ik een myler waar we echt veel aan gehad hebben.
esje007
Geplaatst: 29-07-17 10:37
Ik heb al heel lang niks meer laten horen....eerst superdruk op het werk voor de vakantie, toen op vakantie en nu weer terug. Er is inmiddels veel te veel gebeurd in de Connie-club op bokt om overal op te reageren. Maar wat een narigheid voor Rosie, ik hoop dat ze snel weer helemaal opknapt en dat jullie qua voeren een goede oplossing vinden. En Birgit, hopelijk ligt de koliek weer helemaal achter jullie. En Punz, EK en jij gaan allebei als een speer op Jou-Jou. Ik kijk er vol bewondering naar!!
Ik rij Rebel sinds een jaar op een Myler level 2 bit, daar ben ik erg blij mee. Daarvoor had ik een dubbelgebroken trens, maar die wist Rebel altijd over z'n kiezen te rollen. De tandarts had zelfs gezien dat hij daarmee zijn kiezen afgevlakt had...Ik wist niet dat dat kon. Maar omdat de Myler een beetje naar voren gebogen is, kan hij dat nu niet meer doen.
Ik heb gisteren weer na de vakantie een eerste ritje op Rebel gemaakt. Heerlijk!!! Ik had al appje gekregen van de manegehoudster dat Rebel voor Paint aan het studeren was. Nou...volgens mij heeft hij zijn diploma cum laude gehaald. Wat een smeerlap! Dus hij moest eerst even in bad om de allerergste vlekken te verwijderen en daarna lekker samen het bos in. Hij had er erg veel zin in, echt fijn om zo thuis te komen!!
schirocco24
Geplaatst: 29-07-17 13:00
Ria wat een eye opener, ik dacht ook altijd dat het een zwaardere inwerking had door minder drukverdeling.
Rosie loopt het fijnste me een ongebroken trens. Volgend jaar wil ik er een bitfitter naar laten kijken.
Ik ben al vanaf 9 uur op stal Rosie lag vanochtend en had koliek.. wezen wandelen en de DA gebeld metacam erin en vanaf 12 uur voelt ze zich stukken beter. Ik denk dat ze een beetj verstopt zat, ze had de hele week weinig gepoept en vanacht ineens heel veel.! vanochtend nog de laatste restjes eruit en nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Ze heeft net der slobber met ab op na aanraden van de DA. *heeft inmiddels een abonoment op de DA * Nu even aankijken hoe dat valt...
esje007
Geplaatst: 29-07-17 17:33
Oh, wat naar Schirocco. Ook nog koliek, het zit niet mee. Hoe is het nu?
Birgit01
Geplaatst: 29-07-17 21:54
Oh vervelend Schirocco als het weer terug komt! Met Pandora gaat het goed gelukkig. Eten weer langzaam opgebouwd (en wat kan ze dan zeuren) en vandaag ook weer even een buitenritje gemaakt. Net een klein uurtje op de wei geweest, blijft toch spannend dan als we straks weer de koeken gaan geven, maar ze ziet er fit uit iig. Voor Rocks gisteren om zijn pilletjes geweest. Hij moet 50 dagen lang 2 pilletjes vitamine B "slikken" en dan weer bloedcontrole.
Oh, goed om te horen dat ze weer opgeknapt is. En voor Rocks lijkt het ook weer goed te komen? Durf ik eindelijk te reageren op je foto's, en je verslag, want klonk alsof jullie echt een heel leuk dag hebben gehad. En wat heeft Pandora toch een lieve, lieve, lieve uitstraling!
Rosie staat nu in ieder geval (niet afwijkend) lekker naar buiten te kijken. Linette is wel heel de dag in de weer geweest met haar. Morgen is de metacam uitgewerkt en zullen we meer zien. Voor nu zie ik op de camera niet veel geks!
Ik zal morgen even bijlezen! Saaams? moet je al een pylon aanschaffen?
Birgit01
Geplaatst: 29-07-17 23:14
Koek ging er goed in! Op deze foto vind ik haar ook zo lief kijken! ( mijn dochter lijkt alleen een beetje groot, maar dat is denk ik, omdat Pandora's benen in het lange gras verdwijnen) En ze is ook wel zo lief als ze eruit ziet. Die vindt alles goed:
Mies kriebelt Dora, zij de trampoline!
En ik hoop dat het met Rocks ook goed komt. Dierenarts heeft er eigenlijk niks van gezegd wat daar de kans op is. Ga er iig alles aan doen.
Melody 2.0 looplust die soms wat ver te zoeken is tijdens dressuur in de bak is in overvloed aanwezig in het bos. Jeetje....duidelijk geval van voorkeur hebben voor het bos...
Met Rosie gaat het weer goed. Inmiddels is de metacam uitgewerkt en blijft het goed gaan. Ik denk dat ze toch een beetje verstopt zat. Ze poepte wel maar eigenlijk vrij weinig, ik dacht dat het kwam doordat ze minder te eten kreeg.
Echter is de rantsoen nog structureler aangepast. Hopelijk werk dit en valt ze niet te hard af Ze krijgt nu 4 plakken hooi verdeeld over de dag in haar slowfeeder Naar mij idee veelte weinig, maar ik weet anders ook niet wat ik kan doen.
Saaams
Geplaatst: 30-07-17 19:22
Ik ben vandaag op het strand wassenaar geweest voor een foto meeting ze was retebraaf!
Marrit13
Geplaatst: 30-07-17 19:29
Oooh dat filmpje! Gaaaaaf
Fijn dat Rosie beter gaat! Blijft puzzelen voor jullie...