Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StormMilagro

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:08

Wow Indah groeit dan zeker hard zeg! Wordt (letterlijk) een grote jongen nu.

Ja heerlijk, hij is helemaal blij met zijn vriendjes en lekker aan het klieren op de wei. Maar als ik er ben dan is het wel direct een knuffel halen haha. Echt een schat

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:39

Ja ik ben blij om ook boots weer te zien helemaal happy en stoer als van ouds! vind hem zo leuk! :o

En straks moet je nog met een krukje opstappen bij indah ;)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:32

Dankje Kwita, hij is ook echt superstoer! Ben benieuwd hoe hij straks in zijn zomervacht is.

Hoe is het met de rest?

Nikietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:48

Heerlijk om boots zo te zien! Gijn dat het zo goed tussen jullie gaat!

En wow wat word indah toch groot! Gaaf hoor!

En ook skylar zo groot en knap!

Blij dat het met alle konik paardjes zo goed gaat!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:15

Hier weer eens een update over Thor. Ik zit heel weinig op bokt, maar vind het nog steeds erg leuk om te lezen hoe t met jullie paardjes gaat.

Thor is in maart 3 geworden en nu een maandje onder het zadel. Hij pakt alles boven verwachting goed op! Hij vindt het heel leuk om te werken en hij let Super goed op mij, die oortjes gaan alle kanten op <3 het is een heerlijk paardje om mee te werken, hij vindt alles leuk.
Ik zal binnenkort eens leuke rij foto's plaatsen hier.

Wauw Indah is groot aan het worden kim! Dat wordt straks echt een verschijning <3
Boots ziet er Super uit, hele mooie kleur ook. En skylar doet het ook Super, dat begint ook al we flinke vent te worden :D
Fijn weekend allemaal nog?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:06

Nikietjee schreef:
Heerlijk om boots zo te zien! Gijn dat het zo goed tussen jullie gaat!

En wow wat word indah toch groot! Gaaf hoor!

En ook skylar zo groot en knap!

Blij dat het met alle konik paardjes zo goed gaat!

Ik ben nog steeds zo blij dat ik hem van je hem kunnen overnemen <3

En wat leuk zeg, ik ben benieuwd naar de foto's van Thor!

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:15

Hoe ging het inrijden bij jullie konik? Vorig jaar heb ik Wiskey zadelmak gekocht, maar dat was ook alles. Hij is snel in paniek als er wat nieuws van hem wordt gevraagd. Ik ben erg hard van hem afgevallen en geschrokken natuurlijk. Nu ben ik het weer van nul aan het oppakken maar hij blijft wat paniekerig.
Herkennen jullie dit in een konik? En hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik merk wel dat hij het leuk vindt als er iets met hem gebeurd. En hij is erg nieuwsgierig:-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:15

Nu is smoky elders ingereden ik heb er geen beeld van waar en hoe, maar bakwerk wilt zij gewoon niet en staakt simpel weg! Buiten is zij wel fel en ziet ook meer dan noodzakelijk zij heeft echt een rustige, moedige ruiter nodig. Die ook gewoon het vertrouwen geeft dat is niet eng , en dan vind ze het ook niet eng!Wel is ze dan weer kalm/ vertrouwd met groot verkeer.
maar geef je haar een minder heldhaftige ruiter, dan spiegelt ze dat karakter:onzeker , bang of onverschrokken.
Wel merk ik mbt het opleren voor de wagen dat ze alles in kleine stapjes moet doen, eerst oefenen dan herhalen dan weer herhalen en wat nieuws en dan aan de slag met...en herhalen en weer een nieuw stapje erbij. Ga je te snel dan is ze best gespannen en gaat ze staken uit onmacht!
Maar ook het stukje paniek blijft lang hangen als er iets vervelends is gebeurd, ze zijn slim en onthouden erg goed!
Wel geniet zij ook van de aandacht, en als ze iets kan doet ze het graag voor je maar je moet het wel spannend houden dmv afwisseling is ze verveeld dan gaat ze klieren :+
Ook als je niet fit bent heeft ze dat meteen door en zoekt ze haar grenzen , zij wist eerder dan ik dat ik zwanger was...en ik merkte het aan haar gedrag!(en alle overige dingen die je dan hebt).
Leuk om te lezen dat jou paard ook zo nieuwsgierig is, ik heb geen waakhond of deurbel nodig...smoky vertelt het wel :D
Hier zijn ze vandaag voor het eerste op de weide wat waren ze weer blij!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:58

Hoi dames,

Ook ik zit weinig meer op bokt, maar altijd leuk om jullie verhalen te zien. In de winter had ik 't erg druk, was net Kaiyo weer aan 't oppakken, toen kreeg ik een scooter ongeluk 5 weken terug -O- . Kaiyo heeft dus 5 weken weer niets gedaan, beetje onhandig zo. Vandaag weer voor het eerst erop gezeten, maar echt heel relaxed was het niet (mijn knie en pink zijn gekneusd), gelukkig zat 't weer wel erg mee!

Verder zit ik in dubio over het weiland seizoen. Ik heb twee opties, of bij de pony's uit zijn paddock waar hij nu bij staat op paarden gras. Zijn wel kleine landjes, en de kudde is niet stabiel (meer). Hij zit constant onder de krassen en de andere pony's hetzelfde. Worden helaas steeds nieuwe pony's bij gelazerd.. Voordeel is dat hij deze kudde kent, en de kans op in de sloot vallen een heel stuk kleiner is. Daarbij is het gras beter voor zijn obesitas buik. Hierbij zal hij alleen overdag op 't land staan.

Andere optie is bij de paarden op het land. Hij kent de paarden wel (ze staan in paddocks aangrenzend aan de bak), maar staat nooit met ze samen. Land is groter, maar ook vetter (koeiengras) en omgeven met sloten. Eerste jaar dat ik op deze boerderij stond, stond hij in deze kudde en lag hij 2x in de sloot. Vooral het eruit sleuren is niet best voor zijn gesteldheid. Kudde is wel heel stabiel en hij kan 24/7 op het land.

Jullie enig idee? :')

@ Carol, ik heb Kaiyo ook niet zelf ingereden. Hij was al een jaar onder het zadel. Dat staken in de bak had hij aan het begin heel erg, tegenwoordig gelukkig helemaal niet meer. Was echt een gevecht aan 't begin. Heeft wel geholpen om een tijdje heel fanatiek Parelli (natural horsemanship) te doen met hem vanaf de grond, voor het opbouwen van onze band en de afwisseling. Hij is belachelijk speels, ook net een hond. Speelt het liefst met ballen en pionen. Ook dat fel zijn buiten herken zoals bij Smokey herken ik erg. Ik ben zelf ook vrij onzeker buiten, en dat spiegelt hij.

Jeetje Kim, Indah wordt echt een reus <3 ! Boots & Skylar zien er heerlijk happy en puppy paard uit.

Nog wat foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:46

Knappe Kaiyo <3

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:05

Phoe, dat dacht ik al dat het veel tijd en geduld gaat kosten. Helaas heb ik dat niet( tijd dan, geduld wel hoor) dus ik heb hem toch maar te koop gezet. Wel jammer hij is wel een unieke pony. Dus als iemand nog een ruiltje wilt?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:44

Omdat hier veel mensen met een konik zitten wil ik hier graag een berichtje plaatsen. Ik weet niet of het mag maar dan maar verwijderen
Ik verkoop mijn 7 jarige merrie wegens een slechte combinatie met mn dochter. Als iemand intresse heeft in haar hoor ik het graag via pb !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:12

Kayo blijft leuk!heerlijk die laatste foto :D
Carol ik schrik van je berichtje, maar koniks doen alles op hun eigen manier en tijd (is mijn ondervinding :o )
Vas jammer, maar soms is het een betere oplossing dan blijven tobben.
Hoe is het met Thor en boots?
Is van al gestart met clowy en hoe is het met Nadine en haar nero en shet?

Hier gaat alles gewoon door het mennen is uitgesteld tot volgend jaar ivm zwangerschap, maar Smoky geniet nog steeds van haar luizenleventje hier.
Met Hemelvaartsdag heerlijk gewandeld en een ware primeur dochterlief maakte haar eerste foto ooit!
(raden wie er opstaat incl een vinger )
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Samen uitpuffen van de "zware inspanningen" ;)
Afbeelding
Afbeelding
En tja dan tevreden weer naar huis!

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:06

Ja zeker jammer want ze is een heel leuk dier en ik heb lang gezocht naar een merrie..
Is overigens geen tobben hoor, ze heeft er gewoon geen vertrouwen in en gaat er dus niet op. Ik rij er heerlijk mee :+
Moet ook toegeven dat ze totaal ongeschikt is voor een onervaren ruiter..

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:07

Wat een leuke foto's Kwita!
Met Boots gaat het helemaal prima! Zal binnenkort weer eens foto's maken :). Nog steeds zielsgelukkig haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:48

Wat een stilte hier deze keer geen foto's maar gewoon een update,
Smoky heeft een nieuw zadeltje, een barefoot kids zadeltje waar dochterlief erg verliefd op is.
Skylar heeft zijn eerste hoofdstel gekregen, zodat er meer controle is tijdens het wandelen buiten want wat wordt hij sterk.Nu moet ik nog bedenken wat voor bit ik wil kopen dat blijft lastig voor een jong paard.Ook verbaas ik me er over hoe snel hij is!. Dat ukje kan zich meten qua snelheid met de grote paarden en dan nog houdt hij de snelste bij!Hij groeit niet echt heel snel nu maar komt steeds meer in de buurt van de schoft van zijn moeder gelukkig maar want ik hoop zo dat hij rond de 1.40 komt, en de 27 e is hij 2 jaar dus tja dan is de echte snelle groei er uit.
Hoe is het met de anderen en hun paardjes?
(en hoe vergaat het boots?)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:41

Met Boots is alles nog steeds prima! iets meer dan 2 weken terug zijn 3e verjaardag gevierd :). Hij krijgt wat appeltjes in zijn vacht, ziet er leuk uit.
Als Skylar rond dezelfde maat komt als Boots dan zit het wel goed, die is de 1.40 inmiddelsgepasseerd! Laten we het hopen voor je!

Lekkerding <3
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:05

Hier niet zoveel te melden aangezien ik geen konik meer heb :)
wel een leuk filmpje van Wolf en haar nieuwe eigenaar, meisje is echt gek op haar. Ik ben blij dat ze zo goed terecht is gekomen en ze is daar veel beter op haar plek dan bij mij hoe zuur dat voor mij ook is

Maar ik heb gelukkig nu ook een paardje die wel bij mij past :D
Ondertussen al 3 wedstrijden gereden met Glowy. Allemaal korte klasse 1(21/22km)
Bij de eerste wedstrijd was ze de eerste 5km niet rustig te krijgen, steeds in paniek als er een andere ruiter wou passeren maar ze kalmeerde daarna wel en de rest van de rit ging super tot de laatste 5 meter voor de finish _O- Ze besloot opeens ze niet door de vlaggen bij de finish heen wou(terwijl ze er bij de start niet eens naar keek). Als Wolf zoiets zou doen moest ik haar consequent naar voren blijven houden anders zou het anker uitgaan en kwamen we helemaal nergens meer dus dat was mijn eerste reactie maar Glowy is Wolf niet :D Mevrouw dacht "Nope!" gaf me een hele vuile bok en keerde met een rotgang om en daar ging ik _O- Gelukkig ging ze niet door de finish maar de andere kant op dus paard weer gevangen en met rust en geduld door de finish en toch na een minuut of 5 een goede hartslag dus een goed uitgereden rit en de eerste wp binnen.
Ik moet nog steeds heel erg aan haar wennen, ze is het compleet tegenovergestelde van Wolf. Ze is enorm gevoelig en op zulke moment moet ik juist niet gaan drammen maar met beleid en veel geduld haar langzaam er door leiden.

De 2e wedstrijd ging super ze was al veel kalmer. Bij de finish niet direct aangeboden aangezien ik door die actie van de 1e wedstrijd nog niet wist wat haar hartslag in normale omstandigheden zou doen :P maar ik stapte af en de hartslag schoot direct onder de 60 dus had wel direct aan kunnen bieden.
De 3e wedstrijd heb ik dat dan ook gedaan wat resulteerde in een 3e plek.
Met 3 goed uitgereden ben ik alweer klasse 2 startgerechtigd :oo De bedoeling is om in september onze eerste klasse 2 te starten.
Volgende week rijd ik nog 1 klasse 1(een lange 35km) en daarna 2 maand geen wedstrijden en wil ik even kijken of ik ergens les kan krijgen want in de bak is ze nauwelijks te rijden :=

Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:57

Verlaat verjaardagscadeau voor Boots kwam vandaag binnen, ik ben verliefd! Gaat hem hopelijk heel gaaf staan deze sidepull!

Afbeelding

En ik kreeg Nadine erbij:

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:55

Hoi dames,

Maar weer eens een update van mijn kant! Kaiyo gaat het goed, niets nieuws aan hem eigenlijk. Wel wat foto's gemaakt <3. We gaan midden juli verhuizen naar een andere stal, een heel stuk dichter bij mijn huis. Dus daar ben ik erg blij om. Hopelijk kan ik dan ook wat regelmatiger naar hem toe. Hij komt bij een gepensioneerden mevrouw aan huis, met nog 6 andere paardjes. Ze staan de hele dag buiten (ook 's winters), alleen 's nachts op stal. Het is even aankijken hoe dat gaat. Hij staat nu al 3 jaar in zijn paddock met schuilstal.. Verder is het wel veel rustiger, kudde is rustig, geen kinderlesjes, goed voer beleid, fijne weide (geen koeiengras), uitrijmogelijkheden. Ik heb er erg veel zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Verder paste ik laatst op een meisje van 10 die helemaal gek is op paardjes. Kwam ik dit boek tegen (had ze gekregen voor haar verjaardag). Gaat over een Konik die ontsnapt uit de Oostvaardersplassen! Heb het boek in 3uur uitgelezen :'). Wellicht een aanrader voor de kids haha, vond het stiekum zelf ook erg leuk.

Afbeelding

Super dat je dochter zo geniet van Smoky! Die barefoot zadeltjes zijn echt adorable!

Boots is echt prachtig! Fijn te zien dat hij goed terecht is gekomen. Prachtig hoofdstel!!

Leuk dat het zo goed gaat met Glowy, kan me voorstellen dat het wennen is na Wolf. Wolf heeft het wel naar haar zin zo te zien op het filmpje haha! Die laat ook alles met zich doen.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:13

Ook weer een kleine update van de kleine Onchao, die inmiddels een jaar oud is *\o/*
KS-ITP afgesloten met het leuke nieuws dat wanneer ze eraan toe is, ik haar zelf mag
gaan beleren en als de staleigenaren er op een gegeven moment mee ophouden wij
haar als het goed is mogen overnemen! <3

Ze groeit als kool en is echt een brutale aap aan het worden. Ze staat nu bij een andere
merrie in en deze voedt haar gelukkig wel een beetje op :+

Afbeelding

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:58

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Konik maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Graag hoor ik van konik-eigenaren hoe ze aan hun konik gekomen zijn. En wie heeft er iemand de gouden tip voor mij.
Wat ik zoek: ruin (evt. hengst), leeftijd 3 tot 10 jaar, mag onbeleerd zijn. Indien beleerd dat geschikt voor werken met kinderen/mensen met een beperking.
Brandt maar los!
Alle tips zijn welkom.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 01:10

Mag ik vragen waarom je een konik wilt als therapie paardje? Ze hebben een sterke eigen wil en dat is niet altijd even gemakkelijk voor personen met een beperking.
Smoky komt van marktplaats en ik zie er ook weleens in belgie te koop op 2e hands.be

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:16

We hebben al een konik (gekocht via MP van een particulier) en hij spiegelt enorm en door zijn oervorm en kleur heeft hij een enorme aantrekkingskracht op de kinderen en de clienten. Netals onze fjord, maar dan nog erger. De konik die we nu hebben doet het geweldig, als dekids het niet goed doen laat hij dat gelijk merken.

Verder ben ik bezig met een opleiding voor instructeur Natural horsemanship en is zo'n paardje een enorme uitdaging. Waar mijn andere paarden nog wel eens reageren zoals ik dat wil reageert hij echt van uit het diepst van zijn wezen en wordt je gelijk op je "fouten" gewezen en reageert hij op de kleinste aanwijzingen/veranderingen in lichaamstaal. Eigenlijk net als onze Fellpony,maar die heeft ook 3 jaar in het wild in een kudde in Engeland geleefd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:54

Ja dat spiegelen is een feit dat zie ik hier ook, de kleur werkt wel als een magneet maar ik vind dan weer wel dat je er voor moet waken dat het dier niet een soort van gewild item wordt. Hier zeg ik echt bewust weleens mensen dat het ponyrijden voor de kinderen is en dat we geen manage zijn. (vaak gaat het dan dat ze ook kunnen zeggen dat ze op zo een "wilde" konik hebben gezeten.En gek genoeg merk je dat al aan je paard dan is ze echt niet vriendelijk, terwijl de jongste kinderen er mee kunnen wandelen en sturen). Maar hier als wandel pony doet ze het prima, en voor het echte rijden heb je wel een sensitief maar sterk karakter nodig bij onze smoky.
Maar goed je weet waarom je het zoekt en hoe ze zijn en dat is het belangrijkst, er komen er vast weer eens die een plekje zoeken!( in Belgie vaak in het najaar/september)
Wat je zegt vind ik wel interessant komen die oer instinkten vaker voor bij wilde paarden uit de kudde dan bij de gewone paarden in kudde verband?