Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:38

ik vind het ook prachtig hoor, ben zelf ook helemaal niet voor die hele ranke types, arabieren vind ik ook niks
maar als ik op zo'n zwaarder type zit dan mis ik toch die leningheid van een wat sportiever paardje. Vandaar mijn keuze voor iets wat er tussen in zit :)

Ik rij ook graag intensieve lange afstanden(endurance). Hoe meer extra gewicht een paard mee moet dragen hoe moeilijker het word.

groot hoef ik ook niet (meer), paard van mijn zus is ruim 1,50 en die vind ik al te groot

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:23

Van schreef:
zebrastrepen op de benen hoort bij Dun, dus dat hebben ze allemaal

vriendlief was mee vandaag dus kon het niet laten, eerste foto van het erop zitten :D
Afbeelding

ook het eerste stapje vooruit gegaan, was niet de bedoeling natuurlijk, vriendlief liep weg en daar moest ze achteraan :P

die van jou is wel erg leuk hoor, ik ben voor mijn highlandpony ook voor een konik wezen kijken, helaas was die veel te klein voor mij.
Hij was wel erg leuk, maar deze was erg hoekig vond ik en klein..
Afbeelding
mijn dochtertje was verliefd.

Leuk is dat hè voor de eerste x op je pony zitten?
Ik heb het ook meegemaakt super, van het voorjaar weer verder
Afbeelding

Van

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

die van mij is ook maar net 1,40 hoor, kleiner wou ik ook niet

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:11

Deze was +- 1.33
mijn highlandpony is nu 1.44

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:29

dat zou mij ook te klein zijn, ik hoop dat Wolf nog een paar cm groeit

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:55

jecco_ellen schreef:
Dank je.

Ik hou meer van de zwaardere types, ben zelf niet een van de lichtste dus wat grover past mij beter.
En boven de 1.50 krijg ik hoogtevrees...

Idd, gelukkig verschillen smaken want als we allemaal hetzelfde paard zouden hebben, zou er ook niks meer aan zijn he.
Ik vind een highland persoonlijk ook wel heel erg mooi ! zag er ooit 2 op een ruitertreffen en die mensen waren er ook van in de wolken, heb toen uitgebreid met hen gepraat en ook kans gehad om even met de paarden bezig te zijn, ik had toen nog niet lang mijn vorige konik verloren en had intussen een appaloosa, maar dat klikte absoluut niet en was dus erg hard terug op zoek naar een konik-look alike ... koniks waren toen niet makkelijk te vinden... nou, die highlanders, dat leken me ook erg intelligente dieren en bovendien ook sober te houden (wat ik heel erg apprecieer in een paardenras), en cool in het hoofd. De eigenaren vertelden me dat ze beresterk waren, erg lief in omgang ook met kinderen, niet koppig zoals bv een fjord dat wel kan zijn, maar wel moeilijk in de periode dat je ze moet inrijden, geen doetjes, en best wel pittig. Maar eenmaal goed ingereden en de "puberteit" voorbij, heerlijke betrouwbare paardjes .. helaas, wat ik een serieus minpunt vond: de prijs/.... toen, 10 jaar geleden denk ik, ongeveer, kostte een 3 jarige zo'n 3000 euro, onbeleerd dus. Maar verder vind ik ze super hoor...zeker de muiskleur... hoe zou dat nou komen???

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:01

Vandaag eerste echte "knuffelmoment" met Juul... heb hem weer erg lang geborsteld, jeetje, wat is hij in de rui... en het blijft maar komen. En hij geniet er nu ook echt van...zet zelfs zijn benen wat open zodat ik goed in zijn oksels en tussen zijn achterbenen kan, en als het écht goed doet, trekt hij zijn lippen wat op en beweegt zijn hoofd wiegend mee op het ritme van de borstel..jeminee, wat een zicht.. daarna los nog wat geoefend op volgen, stoppen en teruggaan en stay, maar het leukst vond hij het om gewoon bij me te komen staan , liet zijn lip hangen en hoofd tegen mijn schouder..heerlijk is dat....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:10

dat was wat mij tegen hield om voor een criollo te gaan, de prijs :=

Wolf is ook zo'n knuffel paardje, kan gewoon mijn armen om haar hoofd slaan en mevrouw drukt haar hoofd tegen mij aan en blijft zo staan <3

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:14

Ik heb een paar jaar geleden een gehad.
Afbeelding
Afbeelding
Als iemand haar herkend mag je het wel even laten horen want ben best wel benieuwd waar ze is en hoe het met haar gaat.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:40

dat is geen konik, hooguit een kruising

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:52

marijeD schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een gehad.
Afbeelding
Afbeelding
Als iemand haar herkend mag je het wel even laten horen want ben best wel benieuwd waar ze is en hoe het met haar gaat.

Ja, wat voor ras zou dit zijn Marije? Criollo??? alleszins geen konik.
Wel n mooi paardje, dat wel.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:17

Nee hoor met Konik papier dus een echte

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:25

Hmm, die lijkt nog minder op een Konik dan mijn Raya

Van schreef:
Wolf is ook zo'n knuffel paardje, kan gewoon mijn armen om haar hoofd slaan en mevrouw drukt haar hoofd tegen mij aan en blijft zo staan <3
Raya ook, heerlijk is dat hé <3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:30

marijeD schreef:
Nee hoor met Konik papier dus een echte

absoluut 100% zeker geen konik ;)

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:39

wel waar ik hed er papier bij dus weet zeker dat het een konik is.
maar denk wat je denken wil

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:44

dan ben ik wel benieuwd wat voor papieren dat waren :+

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:35

Die papieren wil ik ook wel ns zien... dit paard lijkt in niks op n konik, niet dat het daarom minder is he..maar het is echt wel geen konik.... koniks hebben of mogen geen witte aftekeingen hebben op hun hoofd, zijn veel kleiner en primitiever gebouwd, hebben nooit witte sokken en hebben een breed neusbeen...dit paardje heeft het allemaal niet...heeft dit paard een aalstreep? De manen en staart kloppen ook niet. Stokmaat???als er effectief een paspoort bij was waarop vermeld is dat het een konik zou zijn, is het wrsch een paspoort van een overleden konik of een die naar de slacht is gegaan en waarvan een handige handelaar zich eigen heeft gemaakt om een , volgens hem, gelijkend paard te verkopen? Dit klopt echt niet, sorry hoor marije, heb écht niks tegen jou of dat paardje, want is een mooi paardje, maar hier is bedrog in het spel... toont maar weer ns aan hoe het wereldje in elkaar zit...; erg toch?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:16

paard is ook bruin en bruin komt niet voor bij koniks
stond het op het paspoort of zaten er echt aparte papieren bij?
het is hoe dan ook geen konik ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:22

volgens het boekje dat ik aan het lezen ben, kwamen er heel vroeger, dus zo'n 100 jaar geleden nog wel bruine en vosse koniks voor, maar die hadden dan ook wel een aalstreep en zijn naderhand uit het fokprogramma geweerd omdat ze niet authentiek waren dus idd, op heden zijn er geen bruine koniks meer, wel nog bruine huculs...maar daar lijkt het paard mij ook te groot voor.....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:25

bruin is heel makkelijk uit te fokken, dus dat komt niet meer voor, vos kan nog steeds voorkomen :j
maar verder is het dier ook te groot, de bouw is totaal anders en daar bij nog de aftekeningen, geen konik :n

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:54

Vind het een leuk paardje maar idd echt geen konik. Hucul denk ik ook niet nee, ben me nu een beetje aan't inlezen maar voor een Hucul is jouw paardje ook te veel 'rijpaard', te groot en te hoog op de benen. Hucul's zijn juist een beetje 'korte pootjes paardjes' (iets wat Raya dus wel heeft, ik zei vanaf 't begin dat ze eigenlijk 10 cm. te korte benen heeft).

Ik heb net twee Hucul stoeterijen gemailt. In het engels, dat wel, maar mocht er iets pools terug komen dan kan de Poolse Konikfokster het voor me vertalen. Ik ben wel heel benieuwd of er iets uit gaat komen eigenlijk...

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:41

Ik weet alleen dat ze uit Polen gehaald is en er zat een boekje bij met een papier van haar en op het boekje (met poolse stempels) en papier stond konik. De afstammingen ken ik toch niet dus heb het gezien en netjes bewaard in huis. Het zou best kunnen dat er mee gerommeld is dat weet ik ook niet. Ik zag dit topic dus vond het ook leuk om een foto te plaatsen en ging er niet van uit dat ik dit over me heen kreeg maarja dat is bokt jammer genoeg. Ik ga verder geen discussie voeren en ik denk dat dit topic daar ook niet voor bestemd is en voor meer info kan je ook een pb sturen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:48

konik is het poolse woord voor klein paard, in polen bedoelen ze daar dus niet alleen de konik die wij kennen mee
probleem opgelost :Y)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:01

Het poolse woord voor paard is koni, ik kom nergens konik tegen moet ik zeggen (en ik ben wat af aan't zoeken momenteel, Huculsky/ie/iej/isch komt ook vaker voor dan dat er daadwerkelijk Hucul-stoeterijen zijn, heb ik 't idee ;) Heb er nu een stuk of 5 gemailt (in het engels dus 't is nog maar afwachten of dat wat oplevert). Ook op Raya's paspoort staat 'koni'

Marije, dat je te horen krijgt dat je paard geen konik is is misschien niet leuk maar 'dat is bokt' heeft daar niks mee te maken. Ik mag aannemen dat wanneer jij plaatjes googelt op Konik je ook moet toegeven dat jouw paard daar totaal niet op lijkt en ook niet aan de rasstandaard voldoet.
Kan zijn dat dat niet leuk is maar je kunt het ook gewoon ter kennisgeving meenemen. Het maakt jouw paard niet anders tenslotte.
Dat er hier over gesproken wordt is niet naar bedoeld, men constateert gewoon een feit en wat jij daar mee doet moet je uiteraard zelf weten.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:23

ze gebruiken wel degelijk het woord konik maar het hangt van de context af geloof ik
Konik na biegunach betekend bijvoorbeeld hobbelpaard
ik ken verder geen pools maar het lijkt mij wel de meest logische verklaring :Y)