Irish Draught in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:47

ID's zijn over het algemeen Hunters.

ISH is meer de 'sport-versie'.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:10

egnie schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die merrie. Kan je die advertentie hier delen?

Ik heb je het linkje in een pb gestuurd.

Apple schreef:

Is dit de “officiële” verdeling? Weer wat geleerd!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:40

san4nie schreef:
egnie schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die merrie. Kan je die advertentie hier delen?

Ik heb je het linkje in een pb gestuurd.

Apple schreef:

Is dit de “officiële” verdeling? Weer wat geleerd!

Nee. Irish sport horse is gewoon een heel ander stamboek. Vaak kruising id x Engels volbloed. De oude van mij is 75% EV en dus maar een kwart Id. De andere is nog minder draught want dat zit verder weg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:50

Ierse Hunter is vaak meer een type. Zit ID in, EV in endergelijke.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:57

De ISH is wel ontstaan als ID x volbloed. Ik dacht eigenlijk dat dit de IDSH was, zo staat de mijne bijvoorbeeld op papier. Maar als ik verder kijk wordt IDSH en ISH door elkaar gebruikt.

Omdat er de laatste generaties zoveel warmbloed door de ISH gekruist is, hebben ze nu ook de TIH (traditional Irish Horse) categorie in het ISH. Daar mag alleen de traditionele ISH, ID, connemara en volbloed in zitten.

Mijne heeft niet zoveel volbloed, maar 36%.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:24

Ik sluit me aan bij Berdien, vraag Ellen Janssen uit Groesbeek
Heb mijn grote vriend ook bij haar gekocht! Helemaal top!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:46

Afbeelding
Wij hebben gisteren even lekker langs de weg uitgestapt. Hij is zo braaf, ben zo gelukkig met hem. <3
Zo, even mijn blijheid gedeeld!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:55

Wat fijn!! Als je eens zin hebt om met hem buiten te rijden ben je altijd hier welkom! Sil woont in Noordlaren aan de rand van het bos :D

Afbeelding
Fijne dagen allemaal!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:58

Super lief Berdien! Zodra ik een auto+trailer heb kom ik graag eens jouw kant op, voor een Ieren meeting! :)

Wat een leuke foto van jullie! Ook nog een fijne 2e kerstdag voor iedereen hier.

Danache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:42

Sinds een paar dagen heb ik een Irish Draught kruising merrie in mijn bezit! We moeten nog eventjes aam elkaar wennen, maar het is zo'n lief dier!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:48

Leuk Danache! Heb je een foto?

Ik ben zo trots en blij! Mijn vent is mee geweest naar het examen van stalgenootje. Trailer, zadelen, rijden, springen. Overal geen stap verkeerd gedaan. Hij had soms wat moeite met de afstanden, met z’n kleine galop sprongetjes, maar redde zich uit elke sprong. Moet toch meer springen en binnenkort ook maar met hem op pad gaan.

Afbeelding

Afbeelding

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:56

Danache ik ben ook wel benieuwd naar een foto. In ieder geval gefeliciteerd.

San4nie Wat fijn dat het zo goed ging. Nu dus lekker vaker op pad.

Hier hebben we een spannende tijd gehad. Ed heeft in december flinke koliek gehad. Oorzaak zand. Hij en ik hebben echt geluk gehad, had maar zo verkeerd kunnen gaan. Heb een paard nog nooit zo ziek gezien. |( Daarna bleef er steeds zand in de mest zitten. Heb hem met een muilkorf op de wei gezet, maar zijn vriendjes trokken die binnen no time af. Vorige week lag hij ineens weer en ik had net en dag ervoor weer mest in een handschoen gedaan. Paard eerst maar uit de wei gehaald en naar de handschoen gekeken. Schrok me dood weer een vinger voor de helft gevuld met zand en ook in de andere vingers zaten zandresten. Heb hem licht aan het werk gezet en toen kwam er zeer dunne mest af. Met de staleigenaar overlegd en nu staat hij apart zodat het masker niet afgetrokken kan worden. Wel sinds een paar dagen een vriendje erbij want die is stokkreupel en mag niet meer in de grote wei. Dus jut en jul staan op een klein stukje en tot nu toe gaat het goed. Mest is nu ook zand vrij.

Daarbij hebben wij onze eerste les gehad en die smaakte naar meer. Morgenavond mogen we weer.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:24

Wat goed san4nie! Knotjes staan m knap.
Bah wat vervelend met Ed. Hopen dat het op deze manier goed blijft gaan!
En ik ben ook benieuwd naar een foto van de nieuwe aanwinst :)

Harvey heeft nu vier keer in de bak gereden. Eerste rondjes gestuurd ookal in draf deze week. Ineens snapt hij de bedoeling en dan doet ie het. Wat wel grappig was want ik had al dubbele lijnen werk gedaan voor het sturen. Maar hij snapte dr geen biet van toen ik opstapte :+
Ga aanstaande zaterdag lekker indoor crossen met Mickey. Doen waar hij het beste in is :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:24

Och jeetje wat een schrik met Ed. Wat sneu zeg, en wat vervelend dat hij zo'n last van zand blijft houden. Krijgt hij overdag ook hooi bijgevoerd of staat hij op het gras? Lijnzaad wil vaak ook wel goed helpen met het afvoeren van zand.

Harvey begint het dus ook te snappen, leuk!

En een knappe Ier op pad, hij ziet er goed uit san4nie!

Ik heb ook wat gedaan :D Vorige week indoor crossclinic met Sil. Ik ben voor het eerst in mijn leven van een paard afgevallen := := Ze schrok, vloog opzij, maakte een paar sprongen en daar ging ik. Beste klap. Had toen nog geen hindernis van dichtbij gezien :') Er weer opgeklommen en maar gaan springen. Want dat kan ze wel :D Ik vond het héél spannend maar ze was met springen zelf zo zoet! Eind februari gaan we weer. De instructrice vond haar wel veel te vet :+ Ze is ook wel wat rond, maar ze is ook zo anders qua bouw dan een KWPN'er..

Oh ja! Zijn er hier mensen die ook al gefokt hebben met hun ID? Sil is een raszuivere ID, en ik vind het behoud van het ras wel belangrijk. Ik zou haar dan in 2020 willen laten dekken. Staan er hengsten in NL, of is het voornamelijk via KI vanuit Ierland?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:50

Wat balen egnie, je paard zo ziek hebben is echt een hel.. Gelukkig dat het nu weer goed gaat.

Wat leuk dat harvey het zo goed doet! Grappig, dat “ooooh, dit bedoel je!” Is wel herkenbaar. En het dan gewoon doen.

Gaaf dat jullie crossen! Waar doe jij dat Berdien? Op termijn wil ik ook wel een keer gaan kijken. Balen van je val, maar wel dapper dat je daarna gewoon bent gaan springen. Was je echt nog nooit van een paard gevallen?

Fokken gaat voor mij niet, ik heb een ruin.. :=

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:44

Oeps berdien. Gelukkig wel lekker gesprongen! Voor fokken zou ik toch in Ierland kijken. Denk dat de betere hengsten toch daar zijn.
Dat is dan idd wel het jammere van een ruin haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:52

Nope! Ja, vroeger wel van Shetlanders afgerold toen ik 10-12 was, maar niet echt van een paard afgevallen sindsdien. Voordeel van Tinkers, die zijn niet zo schrikkerig :=

Het springen zelf was echt zó gaaf :D Een hele lange lijn van in-uitjes met een o.a. een boomstam en daarna nog een lijntje gereden met een punt en strobalen. Daarna vond ik het ook wel best, ik had m'n doel behaald (springen en niet dood gaan :P ) en zo best is haar conditie niet op het moment.

We doen dit in Roden, bij rijvereniging Mensinghe. Die hebben regelmatig (indoor)crossclinics. Ik heb geen ambities om echt SGW te starten, maar ik vind dit soort dingen wel leuk om te doen.

Zat ook al te denken aan een Ierse hengst. Ik neem wel even contact op met de ID society. Spannend!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:55

Wat lees ik nu Berdien :))

Wat leuk! :D :D

Die ambities om SGW te starten komen vanzelf wel, als je een paar crosslessen hebt gehad :+ :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:11

Haha nee hoor, want dan moet je ook springen en bij B paarden is dat een meter en dat is me veuls te hoog _O- _O-

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:16

wat STOER!!!!! Berdien. Ik vind het dapper van je. Inderdaad crossen is verslavend....

Ed krijgt al lijnzaadolie en ik heb vlozaad gehaald.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:32

Berdien, dat zei ik ook altijd :+

:))

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:49

Ik heb meteen even de pagina van de vereniging geliked, leuk! Roden is prima te doen voor mij.

Nog even door trainen dus Berdien! :D
Als je dit durft, komt dat springen vast ook wel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:01

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:10

Super leuk!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:47

Ja! En dat na vijf maanden en drie springlessen. Ik voelde me ontzettend dapper :') Het zijn hindernissen van niks maar ik had wel de bibbers na de val. Dus was al lang blij dat we dit zo konden doen :D