Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:53

Mijne word nu 15 jaar in mij en heb ik gekocht als veulentje van 1.5 j In belgie Ook mijn fokkers zijn er ondertussen mee gestopt en op pensioen. Maar Connemara's zijn prijzig maar ze zijn elke euro waard hoor.
Ik denk dat je toch aan een minimaal budget van 4000 € moet denken maar dan eb je ook wel wat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:51

Jonge en talentvolle connemara pony's zijn over het algemeen niet zo duur, tussen de 2500 en 3500 . Dat is zover ik prijzen heb gezien & gehoord.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:47

Ik heb idd ook geen bedrag van 4000,- neergelegd. Wellicht dat de prijzen per land nog wat verschillen en zeker ook waar (fokker/ handel/ veiling) het dier vandaan komt, papieren en potentie :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:49

In ierland zitten ze tussen de 800 en 4000.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:15

Connemara's zijn gemiddeld inderdaad duurder dan andere pony's. Heeft er onder andere mee te maken dat het toch een relatief zeldzaam ras is. Daar betaal je dan ook voor, zéker als de pony dan ook nog eens een geliefd kleurtje heeft ( valk bijvoorbeeld). Ik weet dat er handelaren zijn die pony's aanbieden onder de 2000 euro, maar in dergelijke gevallen zou ik zelf een pony niet durven te kopen zonder grondige klinische en rontgenologische keuring. 3000 euro voor een jonge Connemara met papieren, die netjes aangereden is, maar nog niet heel veel kan, is gewoon in Europa een reeele prijs.

Zonnetje81: de prijzen die je noemt kloppen... maar realiseer je dat de Ieren níet perse hun beste pony's op de markt gooien. Já, er zijn echt leuke connemara's te koop in Ierland, maar er is óók veel kaf onder het koren. ( In Ierland hebben fokkers een tijdlang een staatspremie gekregen per gefokt veulen. Je kunt je voorstellen dat dan de kwantiteit dan belangrijker is dan de kwaliteit.....)

Koop je zelf in Ierland dan zou ik je een goede veterinaire keuring aanraden, en als je wil gaan fokken ook een DNA check. Daarnaast moet je ook een beetje verstand hebben van hoeven. Binnen het Connemara ras bestaat er een hoefaandoening die HWSD heet. Dit is een erfelijke hoefaandoening waarbij de hoefwand loslaat van de onderliggende hoef.

In Europa wordt er veel aandacht geschonken aan dit probleem, en nu er sinds kort een test op de markt is, worden pony's getest op deze aandoening, voordat er mee gefokt wordt. Hierdoor kunnen we nu voorkomen dat er nog pony's met HWSD geboren worden. De erkenning van HWSD is in Ierland een beetje een pijnpunt. Mensen/fokkers willen er niet aan dat hun geliefde connemara ras een probleem heeft waar je aandacht aan moet schenken/rekening mee moet houden bij de fok, maar dus óók bij de aankoop. Ze deden dus ( het veranderd nu wel) alsof de aandoening niet bestaat, of het probleem wordt wat weggemoffeld. Bij de koop van een pony kán het er dan uitzien of je een pony koopt die dringend naar de smid moet/verwaarloosde hoeven heeft. Dit kan dan heel goed kloppen, maar met een beetje pech is het HWSD, en je wil toch liever geen pony met HWSD kopen.

Ga je in Ierland wat kopen moet je dus zéker geen groene pony kopen, maar het liefst een dier wat zich onder de man al bewezen heeft. Zo'n pony heeft dan in ieder geval zulke goede voeten dat er mee gewerkt kan worden!

Kortom: Ik zou eerlijk gezegd een relatieve beginner niet aanraden om zelf wat in Ierland te kopen. Goedkoop is hier dan toch in sommige gevallen duurkoop, en koop dan aub niets zonder een goede veterinaire keuring!! Kijk: als je speculant bent, en denkt "ik koop wel wat en is het niets dan gaat het naar de slager", dan kun je je wat veroorloven. Maar zoek je echt voor jezelf een maatje, een leuk dier voor jezelf waar je je aan gaat (en wílt) hechten, dan vind ik iets via de sales iets kopen heel eerlijk gezegd niet de meest ideale optie voor iemand die geen "oude rot" in het Connemara vak is.

Er zijn in Europa echt genoeg fokkers die verantwoord fokken, die instaan voor de gezondheid van hun pony's, en dat zou ik dan toch echt eerder adviseren. En ja.. deze pony's zijn duurder. Maar realiseer je aub dat de aanschafprijs van een pony natuurlijk maar een fractie is van de prijs van het jarenlange onderhoudt.....

Edit, even een aanvulling:
Met betrekking tot de papieren, moet je ook even kijken.
Een klasse 1 dier is een in het stamboek opgenomen dier dat voldoet aan de raseisen, en je kunt er meer naar de keuring.
Een klasse 2 dier is een ook in het stamboek opgenomen dier, wat echter op bepaalde punten niet helemaal voldoet aan de rasstandaard: de pony is bijvoorbeeld uit de stokmaat gegroeid, is een blue eyed cream óf heeft exterieur kenmerken/foutjes waardoor het niet 'goed genoeg"is voor klasse 1.
Een klasse 3 dier is óf niet aangeboden voor de stamboekkeuring ( dus nooit aangeboden voor opname in het stamboek) óf is wél geweest maar beoordeeld als niet stamboek waardig en dus NIET opngenomen in het stamboek. Met deze dieren mag je dus niet naar de keuring ed. Staat er dus klasse 3 dan moet je echt even goed kijken wáárom het klasse 3 is. Niet aangeboden of niet goed genoeg...
( dat maakt nogal wat uit...)

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:00

Als je de mijne zijn naam intikt op google (KILTUBBER LAD) dan komt ie er onmiddelijk op en denk ik dat hij in klasse drie staat als twee jaars maar enkel met goede comentaren bij... dan zal hij wellicht gewoon niet aangeboden zijn?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:50

De meeste ruinen worden niet aangeboden op een keuring dus die blijven vaak klasse 3.
Hij komt wel uit een klasse 1 vader en moeder zie ik in de Ierse database.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:04

Bar schreef:
De meeste ruinen worden niet aangeboden op een keuring dus die blijven vaak klasse 3.
Hij komt wel uit een klasse 1 vader en moeder zie ik in de Ierse database.

Aah zo, ja en hij is niet veel later naar Belgie gekomen denk ik.
Idd nette ouders, goed springbloed schijnt maar daar heb ik hem eiglk nog niet op getest.

Hij werd, waardat hij vandaan komt, gebruikt voor verhuur voor kinderlessen/maneges/ponycampen
Dus heeft op jonge leeftijd al een hele zomer moeten meedraaien ocharme, van de goedzakken word algauw misbruik gemaakt ntrlk,(1zomer heeft zun al min.3000,- opgebracht!) en anders vliegen ze eruit.

Dit is de eerste connemara.
Voor de rest weet ik enkel wat af van kwpn'ers en welsh (cobs) etc..

Is voor mij ook niet belangrijk, maar hee...nieuwschierig ben je altijd he! ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:40

Ik had een vraagje, ik ga eind volgend jaar naar de paarden en het zou heel leuk zijn om dan een jong paard te hebben met connemara bloed erin. Weet iemand waar die hier in nl gefokt worden?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:43

Dan moet je bij Stoeterij de Zonnehoeve zijn in Zeewolde. Daar fokken ze veel kruisingen met paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:22

Wat dacht je van gewoon met je pony's tussen de paarden blijven starten ( in de dressuur dan) ?

En anders moet je even op deze tijdlijn kijken, voor een gróte Connemara ( kruising..):

https://www.facebook.com/Connemarastamboek?fref=ts

:D :D

( klein stukje naar beneden scrollen...)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:34

Ik heb een Ier met connemara bloed (min 25%) meet 1.66. Ik kan je wel het telefoonnummer geven van de man van wie ik hem gekocht heb. Hij gaat regelmatig naar Ierland om jachtpaarden en connemara's te kopen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:24

Goh, ik ben juist steeds aan het kijken (alvast oriënteren;))naar een wat kleinere Connemara. Zo rond de 1.40. Maar heb het idee dat de meeste zo rond de 1.48 zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:37

Bedankt voor de tips! Ik ga even kijken en informeren!

Ja dressuur rijden met een pony tussen de paarden kan altijd en Bos zou ook zeker wel meekomen, maar heb meer spring ambities :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:05

Majabeestje: 1.48 is een heel fijne maat hoor!!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:21

Punz schreef:
Majabeestje: 1.48 is een heel fijne maat hoor!!

Wel hè? Het zou ook prima zijn als de pony verder 'perfect' is hoor.

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:02

Change3x schreef:
Ik had een vraagje, ik ga eind volgend jaar naar de paarden en het zou heel leuk zijn om dan een jong paard te hebben met connemara bloed erin. Weet iemand waar die hier in nl gefokt worden?

Ja Hendrik van mama haha connemarax heartbreaker. Net als die van mij. Devil krijgt eerst in juni een veulen van Ben en daarna ga ik er op. Dus volgend jaar onck gaat ze mee. Spannend!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:18

@change33 Ik lees al een tijdje mee in dit topic en nu dus toch maar even een reactie.
Ik heb hier thuis een connemara x holsteiner staan van De Zonnehoeve. Haar zoon (3/4 holsteiner x 1/4 connemara) staat nog steeds bij de Zonnehoeve en is te koop (Ceres/ Baco, aka Jochie). Bij ons geboren, verder opgegroeid in het natuurgebied. En hij is héél leuk...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:18

wilma84 schreef:
@change33 Ik lees al een tijdje mee in dit topic en nu dus toch maar even een reactie.
Ik heb hier thuis een connemara x holsteiner staan van De Zonnehoeve. Haar zoon (3/4 holsteiner x 1/4 connemara) staat nog steeds bij de Zonnehoeve en is te koop (Ceres/ Baco, aka Jochie). Bij ons geboren, verder opgegroeid in het natuurgebied. En hij is héél leuk...

Klinkt leuk!
Alleen ga ik volgend jaar pas op zoek naar een paard , en wil dan een 3 of 4 jarige.. Dus als je dan iets weet!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:56

Ik ga met een paar vriendinnen viertal rijden en morgen gaan we voor de eerste keer trainen, alleen is de pony die ik rij kreupel :( Maaaar ik heb de vorige eigenaresse van Bosco gevraagd of ik een van haar pony's voor een keertje mee mag nemen zodat we toch kunnen oefenen (ik heb Bosco en de andere pony's gereden totdat Bosco verkocht werd). En het mag! :D Ik ga met Celtic 2nd Derby, echt superleuk dat het mag, fijne pony & zo kunnen we toch trainen :)

<3
Afbeelding

Oude foto met toen nog baby Celtic Sir Parsifal <3

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:54

Oh, Ik had mijn Connemara voor € 2200,-

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:11

Leuk Kirsten!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:37

Change3x schreef:
Leuk Kirsten!

Jaa! :)

Maar hoop toch wel dat "mijn eigen" weer snel fit is :(:) :P

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:48

ja wat is duur. 1000€ meer vind ik niet duur voor iets wat met gezondheid te maken heeft. 1000 € ben je zo verder bij de dierenarts.
Ik heb mijn 1.5 j pony toen 2000€ betaald. Voor hetzelfde geld hartstikke een kat in de zak gekocht ik kende toen veels te weinig van paarden. Maar achteraf zoveel geluk gehad om bij hobby fokkers terecht te komen die goed wisten waar ze mee bezig waren.

lutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:02

Hallo allemaal.

Wij zijn sinds kort ook in het bezit van een Connemara.
Het is een valk merrie van 5 jaar.
Nu zit er geen papier bij maar vraag mij dus af of het geen kruising is ?

Hier een foto van haar

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes;