Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:52

Ik begrijp het al, een haat liefde relatie :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:29

ik denk dat die ene pion hem vals aankeek....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:24

Het was wel een hele grote hoor :')

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:27

Paperboy schreef:
Het was wel een hele grote hoor :')

Maar Hummer is groot en sterk, moet zo'n pion toch wel aankunnen :+

Ben benieuwd als Castelein volgend jaar weer paarden gaat halen :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:07

Ik ben ook benieuwd.........ga je dan kijken voor een noordzweedje?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:52

Paperboy schreef:

Waarschijlijk wel... Teminste als ze er 1 naar Nederland komt waarvan ik zeg: Dat is hem :o

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:58

Ook hier denk ik een fan... Ik heb ook tijd de site van Castelein in de gaten gehouden, omdat ik toen op zoek was naar een paard. Uiteindelijk toch gekozen voor een draversruin. Deze is lief, maar toch ook wel pittig. En aangezien ik een grote schijtebroek ben, zeker na de komst van mijn 2 kindertjes, heb ik misschien toch een beetje spijt dat ik niet voor een NZ ben gegaan. Dit komt met name omdat ik buitenrijden erg leuk vind, maar het ook erg leuk vind om dressuur te rijden. En ik was bang dat dit met dit ras niet zou gaan. Rijden jullie er dressuur mee??
Wat ik mij ook afvroeg, weten jullie toevallig wat de verschillen/overeenkomsten zijn met de Scharzwalder Fuchs?
Er zitten hier dus wat twijfels, zou graag een paardje willen hebben waar ik echt vertrouwen in heb, maar om mijn huidige draver nu zomaar weg te doen, vind ik ook zo wat.... Bovendien is het dus maar de vraag of Castelein wel weer NZ gaat importeren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 07:00

Nordsvensk schreef:
Paperboy schreef:

Waarschijlijk wel... Teminste als ze er 1 naar Nederland komt waarvan ik zeg: Dat is hem :o

Oh, leuk ben heel benieuwd :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 07:11

Hoi gatecrascher;
De NZ is een superleuk ras, over het algemeen heel nuchter van karakter. Het zijn wel paarden waar je heel consequent bij moet zijn anders lopen ze over je heen het zijn dus zeker geen watjes . Maar als je dat voor elkaar hebt zijn ze heel betrouwbaar en ideaal om mee buiten te rijden. Sommige hier van ons zijn dressuurmatig bezig, ze kunnen erg leuk lopen en zijn heel fijn voorwaarts. Het is echt wel een heel allround paard. Wat jammer dat je het vertrouwen in je draver kwijt ben.......

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:41

Paperboy schreef:
Oh, leuk ben heel benieuwd :D

Ik ook :j Het heeft dan ook niet zo veel haast.. :o

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:37

Ow wat is delano ook een kluns soms :P Ik had vannochtend een pony gereden en liet daarna Delano in de bak.
Onse bak is behoorlijk slecht momenteel met al die regen maar goed. Ik had zoiets dan kan ie even zijn benen strekken terwijl ik die andere pony afzadel en zijn dekens om doe. Kom ik terug bij de bak. Had meneer heerlijk in een plas liggen rollen met deken en al op :oo Het zand droop hem van zijn manen en alles af. O..oo ooow wat zag meneer eruit! Maar ik moest er wel om lachen. Gelukkig had ik nog een nieuwe fleece deken en staldeken liggen dus die anderen hangt nu te drogen. Tip: Laat nooit je Noordzweed in een bak vol met plassen lopen want ze duiken er midden in waar menig paard toch liever echt om heen gaat :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 07:08

heerlijk he zo'n viespeukie :D. Het maakt ze echt niets uit.......
Bij hummer in zijn groep is een nieuwe pony, tsja en daar moet je als leider toch even achteraan zitten. Een half rondje door de wei want anders wordt je moe en daar houd hummer niet van ;) . Toen ik hum uit de wei haalde zat hij dus enorm onder de blubber van het galopperen.........heerlijk hij was van kop tot kont zwart >;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:08

haha dat herken ik wel.....
Silja is hier echt vies van de modder (hoewel ze dus ook noordzweedsbloed heeft, maar ook 'deftiger' bloed, als koudbloeddraver zijnde) en ook Billy staat niet te springen om een modderbad.
Maar Hälga boeit het niets. Die ploetert zo door modder, water en alles heen, zonder met haar ogen te knipperen. Ze neemt niet eens de moeite om een iets makkelijker route te kiezen.
Mijn nieuwe shet is overigens hetzelfde. Een minitank. Ik denk dat het een lilliputter Nordsvensk is. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:20

Wat leuk dat je een nieuwe shet hebt, haha mooie omschrijving lilliputter Nordsvensk :D

Morgen wordt de rijbak flink onder handen genomen zodat we voortaan kunnen rijden ipv zwemmen :o .
Dus hummer en ik en een stalgenoot gaan weer met de trailer op pad, ritje nr. 3 en dit keer naar een pensionstal vlak bij waar onze instructrice ook naar toe komt. Ben heel benieuwd want deze lokatie is een heel stuk drukker omdat het een manege is met lessen in aanliggende bakken. Toch weer een beetje zenuwachtig := .
Vooral ook omdat er dit keer een paard uit een andere kudde meegaat ipv een maatje......
Maar ik doe het voor de ervaring zo leren hummer en ik wel om onze onzekerheden opzij te zetten en op elkaar te vertrouwen. :D zeg ik stoer......

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:48

Als ik het zo hoor zijn het echte viezerikken :')

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:56

Goedemogen,

Ik wil me hier graag ook even aanmelden. Ik lees al een poosje stilletjes mee omdat ik ook aan het rond kijken ben naar een zweed. Ik heb een hele leuke merrie, een ' buur' van jullie zweedjes, namelijk een jutlander (deens trekpaard). Ze lijkt wel op de zweedjes maar ik duidelijk grover en zwaarder. Als je dr wil zien, er staan veel foto's inn mn profiel van veulen tot nu.
Ze is echt een schat en we doen veel dingen die ik hier ook lees, zoals lekker recreatief rijden, maar ook dressuur. Inmiddels hebben we 2 wedstrijden (onderling) gereden en de latste keer waren we 2de :D
Maar toch merk ik dat haar bouw haar toch behoorlijk in de weg zit voor wat ik van haar vraag, met name in de bak. Ze is erg werkwillig en doet hard haar best, maar door haar postuur zijn sommige dingen toch erg lastig voor haar.

Met name daarom ben ik aan het rondkijken gegaan naar een ras/paard dat dit wel zou kunnen gecombineerd, vanbouw wel stevig is en met een vriendelijk en koel karkter.
Toen kwam ik dus uit op de zweden, maar ik lees ook sosm dat zweedjes erg een eigen persoonlijkheid kunnen hebben.
Hoe uit zich dit in het werk? Zijn ze wel werkwillig en meegaand in de omgang? Ik ben nu meer gericht aan eht kijken naar zweden,maar zou graag op voorhand iets meer willen weten over het karakter.
Ik heb ook gelezen dat dit vooral bij de eigenaar ligt, en wil alleen even aangeven dat ik mijn merrie als jaarling uit Denemarken heb gehaald en zelf (met hulp) heb ingereden. Daarnaast heb ik hiervoor ook 2 belgische trekpaarden in/door gereden, dus kennis en ervaring zware/sterke paarden is zeker aanwezig.

Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen over het karakter. Daarnaast zoek ik een ruin met een schofthoogte (uteindelijk) tussen de 1.55-1.60 mt een wat stevige bouw, komen die wel voor? Meeste maten die ik zie zijn zo rond de 1.50-1.55. Maar omdat ik zelf best lang ben zoek ik toch wel een paardje van minimaal 1.55 liefst naar de 1.60.
Sinds ik de link met hengsten heb gezien heb ik ook helemal uit welke kleur/aftekeningen ik zoek:Ene-blacken of Vind 1942.

Groetjes leonie

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:52

Hoi leonie,
Jammer dat je zo ver weg woont want anders was je welkom geweest om naar mijn hummer te kijken, hij heeft de kleur van Vind1942.

Wat een leuk paard heb je zeg! En ook leuk dat je wedstrijden doet, het ziet er super uit.

Mijn noordzweed is voor zijn soort redelijk "slank" gebouwd,ik vind buiten rijden leuk, maar dressuur ook erg leuk. Ik wil ook graag volgend jaar gaan starten. Ik vind NZ behoorlijk soepel en bij hummer nog niet gemerkt dat hij moeite heeft met bepaalde dingen maar ik ben nog erg met de basis bezig met rijden hij is ook pas 4.5 ;). hummer is heel fijn voorwaarts en heel werkwillig, zacht in de mond en vind zowel buiten als bak werk erg leuk. Verder heeft hij eigenlijk altijd last van een goed humeur. Mijn NZ is 1.60. ik denk met jouw ervaring dat je de NZ een fijn en leuk paard zal vinden. Ik ga op dit regelmatig met de trailer op pad om hem op vreemd terrein te laten wennen. hij doet dat zo super, geen stap verkeerd en doet zo zijn best.
Ik vind ze geweldig, ze zijn veelzijdig, stoer, en een heel fijn en eerlijk karakter als je het met een beetje humor af en toe kan zien :o

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:06

Welkom :D

Ik zou zelf niet alleen naar de afstamming kijken, maar een voorkeur is natuurlijk niet verkeerd ;) Het zijn beide wel echt super mooie hengsten, laten we dat niet ontkennen :o

Ik kan zo 1 2 3 geen nakomelingen vinden van Vind 1942,... Als je zo'nn3 weken eerder was geweest stond Vind 1942 ook nog te koop :Y) Van Ene-Blacken staan dan meerdere paarden te koop.. ;)

Hier alvast 2, (die ik snel kon vinden) Maar als je wat uitgebreider gaat zoeken vind je er waarschijnlijk veel meer ;)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annon ... ning=&typ=
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annon ... ning=&typ=

Heel veel succes ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:07

Ohhhhhhh die tweede die te koop staat wat een schatje :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:31

Hallo Leonie,

Welkom hier. Wat heb je een leuk paard zeg :j Delano is een neefje van Ene-blacken .
Leuk dat je ook rond kijkt voor een zweedje.

Verder wil ik iedereen hier even hele fijne feestdagen wensen {:) {:) {:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:17

Hoi Leonie.

Als je een wat slanker gebouwde koudbloed zoekt, is een noordzweedse draver wellicht ook nog een optie..
Het noordzweedse gebruikerspaard is nl in de regel toch ook behoorlijk fors.
Hier zijn om die reden de koudbloed(noordzweed) dravers populair bij mensen die toch ook wat meer (barock) dressuur willen doen.
Ik moet wel erbij zeggen dat de dravers over het algemeen wel wat meer temperament hebben (maar niet zenuwachtig of nerveus), gecombineerd met de sterke wil van de noordzweed.

Want ja... een willetje heeft de NZ dus wel. Om die reden zijn hier best wel wat mensen die liever met een ardenner werken. Maar persoonlijk vind ik juist dat NZ karakter erg leuk. En mits je er eerlijk en consequent mee omgaat, heb je er hele fijne paarden aan.
Maar dat geldt uiteraard ook voor de NZ draver.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:23

Claudia78 schreef:
Hallo Leonie,

Welkom hier. Wat heb je een leuk paard zeg :j Delano is een neefje van Ene-blacken .
Leuk dat je ook rond kijkt voor een zweedje.

Verder wil ik iedereen hier even hele fijne feestdagen wensen {:) {:) {:)

{:) Hele fijne kerstdagen {:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:32

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:43

Jullie ook allemaal prettige kerstdagen & een gelukkig nieuw jaar {:)

Soms ben je aan het zoeken op internet naar Zweden> afstammingen/nakomelingen ect. En dan kom je bijvoorbeeld dit tegen:
Zie hier Mini- Astracan
Afbeelding
Hij staat ook ergens in Nederland > http://www.noordzweedspaard.nl/Paarden%20Astracan.htm

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:59

liljebo schreef:
ah ja natuurlijk... hele fijne feestdagen
En bij gebrek aan een eigen witte kerst...
http://www.youtube.com/watch?v=92UJz2mceYU

Wauw wat een heerlijk pak sneeuw, lijkt me geweldig om daar doorheen te rijden!
Leuk filmpje :j