Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:06

highlanders zijn veeeeeeeeel zwaarder gebouwd dan koniks

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:08

_horselovee_ schreef:
ja, klopt :)
daarom zeg ik ook wsl (waarschijnlijk dus). maar je bent niet de enige die dat zegt :)
schoftehoogte weet ik helaas niet, heb wel een foto.
ziet er een beetje raar uit, maar mn vriendin wou perse de manen naar 1 kant kammen ( :') ) :
http://6.media.hyves-static.net/1477052 ... 52317.jpeg

bij deze foto zeg ik absoluut nee geen konik, of er moet iets heel zwaars en groots bij in zitten
of degene op de foto is klein? hoe hoog schat je hem, 1,40? 1,50?

Eileen_

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:13

pfff, laat ik nou net slecht zijn in schatten :+ iig is mijn vriendin ongeveer even groot als ik, dus dan is zij ongeveer 1.64 . dus denk ergens in de 1.50 ?
mja, mij gaat het totaal niet om het ras. gaat mij er om of het paardje leuk is en ik een goede klik heb met hem/haar.
maar als het wel een konik is / er in zit, is het altijd leuk :D (aangezien ik dat ras al heel lang leuk vind)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:17

veel te groot(en breed) voor een konik
ik denk dat het een fjord kruising is met iets anders zwaars, een tinker oid

ze is wel heel leuk :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:23

okeej,, nja t zou leuk zijn. maar zoveel maakt het me niet uit :D
ze is wel super slim, ze begrijpt alles heel snel :)

dankje :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:29

Van schreef:
highlanders zijn veeeeeeeeel zwaarder gebouwd dan koniks

Dat was me ook opgevallen ja :j
Maar ik blijf me afvragen waar dat immense prijsverschil vandaan komt?
Of is dat echt een hele domme vraag?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:41

Highlanders zijn vrij zeldzaam, er zijn er maar zo'n 5 tot 6000 op de hele wereld, zo'n 500 in Nederland. Dat maakt een ras duur. Overigens zijn ze in Schotland nog wel iets goedkoper te kopen.
Ik had vorig jaar bijna een grullo Highlandjaarling uit Schotland gehaald. 't Transport werd alleen meer dan dat de pony kostte dus toch maar niet gedaan.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:43

aah ok bedankt!
Ik wist niet dat ze nog zo zeldzaam waren.
Dat verklaard waarschijnlijk de waarde.

Feit blijft dat ik de Konikjes leuker vind :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:55

Ik heb me een tijdje verdiept in het ras omdat ik al iets langer overwoog er een te kopen. Ik ben vorig jaar naar een rasdag van de Highlanders geweest en mocht van iemand even op z'n pony rijden en ze zijn érg leuk moet ik zeggen. Ze zijn echt cool tussen de oren. Was mooi om te zien hoe ze rustig meerdere pony's bij elkaar in de paddock zette en dat ook gewoon goed gaat, de hele dag geen gemiep of gebakkelei gezien tussen de pony's, niet op de paddock, niet tijdens het wachten bij de bak... Ook en heel puur ras wat nog dicht bij de natuur staat. (Veel verschillende wildkleuren en schimmel, een vos zul je niet snel tegen komen). Dat en 't feit dat ze gefokt zijn voor de Schotse hooglanden maakt wel dat je érg moet oppassen dat ze niet vervetten, bevangenheid en IR liggen wel op de loer met zo'n ras.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:01

Leuk dat je je verdiept hebt in dit ras!
Het zijn ook mooie paardjes om te zien.
Over het algemeen houd ik wel van rassen die nog wat dichter bij de natuur staan. Dat maakt de Konik ook zo leuk :)
Je hebt gelijk met het risico op bevangenheid en dergelijke. Het blijft opletten met deze rassen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:29

Van schreef:
banaansingel begint bij kraemer ook pas bij 50cm, word dus maar gewoon een rechte

ik rij zelf bijna altijd in spijkerbroek of joggingbroek, vind rijbroeken helemaal niet lekker zitten :+
een demo geven lijkt mij wel leuk alleen belgie is me net iets te ver weg

Op ebayduitsland: een banaansingel van 45 cm in neopreen
http://www.ebay.de/itm/KURZGURT-NEOPREN ... 4600802d42

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:40

45cm is te lang :')

shadow, als je een konik leuker vind, wat let je? :Y)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:03

Paardje op de foto is zeker geen volle konik. Wel een heel leuk dier! Maar ik denk ook eerder een kruising van 2 rassen en weet niet of de konik daar wel 1 van is. Denk het niet. Geeft ook niks, het blijft een prachtig dier.
@ ghashira: Ja dat lijkt me ook super als Pumbaa dan meekan! Hij kan tegen die tijd al weer veel meer als het goed is, want we blijven doortrainen :D Hij kan nu al veel oefeningen uit de VD, maar dat breid ik steeds meer uit en hij leert snel, dus hoop volgend jaar weer veel verder te zijn met hem.
@ Van, zou leuk zijn als je dan ook meegaat! Belgie is idd erg ver van ons, maar het is maar eenmalig :Y) :j

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:50

Heb het boek "das polnische konik" eindelijk ontvangen (via media boek)en ben natuurlijk meteen beginnen lezen. Er staat ook een rasbeschrijving in, waaraan de konik moet voldoen om als konik erkend te kunnen worden en eventueel in de poolse staatsfokkerijen opgenomen te worden. Schoft zowel voor hengsten en merries tussen 130 en 140 cm (groter zien ze liever niet omdat ze willen dat de konik een sober primitief en dus eerder klein paardje blijft),NIETS van witte aftekeningen op het lichaam, dus geen witte sokken of benen of vlekken elders. Op het hoofd worden kleine witte aftekeningen nog wel aanvaard MAAR veulens met witte aftekeningen worden toch sowieso uit het fokprogramma geweerd, dus bij de kuddes die ook daar in reservaten leven, worden die veulens sowieso onmiddellijk eruit gehaald. Witte hoeven worden ook niet toegestaan, de hoeven moeten hard en donkergrijs/zwart zijn.
In het boekje staat ook dat de SOrraia's erg gelijkend zijn qua genen met de koniks. In de beginjaren dat de fok weer werd opgenomen, zijn er ook bepaalde sorraias' in het programma opgenomen geweest om vers bloed in te brengen, zo ook Dulmener Wildpferde.
Highland ponies en grullo kleurige fjorden zijn van een heel andere bloedlijn en hebben een heel andere genetica blijkbaar. (het boekje is erg goed wetenschappelijk onderlegd, met resultaten van onderzoeken, tellingen, metingen..over meer dan 100 jaar) En inderdaad: de konik is een PAARD!
Er staat ook een merrie in , met een foto van als ze 33 is, best wel doorgezakt, maar dan las ik: de merrie heeft haar laatste veulen gehad toen ze 27 was en in haar hele leven had ze er 25 gehad: maw: vanop de leeftijd van 2 jaar elk jaar een veulen! Koniks zijn extreem vruchtbaar , gezond en hebben een lange levensverwachting. Wanneer ze in gevangenschap gehouden worden, maar op een sobere manier, hebben ze een levensverwachting van 35-40 jaar!(de mijne gaat mij dus mss nog overleven) Hihi.... vreemd om te denken dat Juul mss wel mijn laatste paardje zal zijn want op mijn 70ste denk ik sowieso liever met een breiwerkje inde zetel te zitten dan op een paard..hoewel, als we samen oud worden, moet het mss nog wel lukken...heb een vriendin die dit jaar 80 wordt en zij rijdt nog steeds trektochten! het houdt haar jong van geest en lichaam zegt ze altijd en dat is ook zo, nooit zeurt ze, en altijd mee met haar tijd en de jeugd..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:34

is dat boek er niet in engels of nederlands? :+
nou dan voldoet Wolf nog aan de rasbeschrijving, alleen nog afwachten of ze boven de 1,40m uit gaat komen
vind het ook niet verrassend dat ze meer overeenkomsten hebben met de Sorraia dan met highlanders en fjorden, als je ze qua bouw vergelijkt lijken ze ook gewoon veel meer op Sorraia's.

en gewoon door gaan tot je echt niet meer kan hoor :)) rust roest :Y)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:40

Van schreef:
is dat boek er niet in engels of nederlands? :+
nou dan voldoet Wolf nog aan de rasbeschrijving, alleen nog afwachten of ze boven de 1,40m uit gaat komen
vind het ook niet verrassend dat ze meer overeenkomsten hebben met de Sorraia dan met highlanders en fjorden, als je ze qua bouw vergelijkt lijken ze ook gewoon veel meer op Sorraia's.

en gewoon door gaan tot je echt niet meer kan hoor :)) rust roest :Y)

Hoi hoi hoi..... deze ochtend bij juul op de wei geweest, ik had nou es echt tijd, kindje op school en niet werken dus.. en geen sneeuw meer zoals gisteren, maar zelfs een zonnetje... dus Juul weer geborsteld en dit keer opgezadeld met mijn podiumzadel .... volgens mij ligt het erg lekker, Juul is dus echt wel smal op de schouder, zou je niet zeggen... podium past niet meer bij mijn arabische merrie omdat die te brede schouders heeft gekregen. Bij juul zou er zelfs nog een extra padje onder mogen denk ik. Te lang komt het volgens mij niet. En de beugels hangen 1 gatje langer dan normaal, ttz, met deze lengte rij ik ook wel, maar dan zit ik vrij relax lang. Nou , we zullen dus toch geen te gek figuur slaan, denk ik. Met de podium kom ik er ook ruim met n singel van 45 of 50 cm, hoera dus.
Ik heb ook al ns 1 voet in de beugel gezet, Juul bleef rustig staan. Maar heb het daarbij gehouden, wil hem niet overhaasten.
Verder vandaag wat grondwerk gedaan: stay geoefend. Hij volgt, ik zeg wow om te stoppen, laat het touw vallen op grond, zeg stay en dan moet ie dus blijven waar ie staat... eerste 2 keren snapte hij het niet. Heb dan met de carrotstick op zijn voet getikt als hij die voorwaarts bewoog en ja hoor, hij begreep al snel wat de bedoeling was. Flinke slimme kerel. Hoop dat jullie de foto's nu kunnen zien.... ik vond hem geweldig uitzien... hij heeft onder zijn halsterhoofdstel nog wel het touwhalster aan en dat is niet de bedoeling natuurlijk, maar ja.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=276741465&key=HNWVQK7W
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=276741466&key=VK7LTJ83

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:05

staat hem goed dat blauw, en wat is hij lekker vies :P
het zadel ligt nu wel te ver naar voren, hij mag wel een cm of 10 naar achteren
ik denk dat ik ongeveer net zo lang zal zitten als jou

heb mijn singeltje ook binnen, 't is gewoon schattig zo klein _O-

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:35

Van schreef:
staat hem goed dat blauw, en wat is hij lekker vies :P
het zadel ligt nu wel te ver naar voren, hij mag wel een cm of 10 naar achteren
ik denk dat ik ongeveer net zo lang zal zitten als jou

heb mijn singeltje ook binnen, 't is gewoon schattig zo klein _O-

[/img]javascript:openMidden(276716401,'L6SNIFQG')[/img]
werkt dit??? foto's plaatsen: niet mijn beste ding!
Ja, nou zie ik ook dat het mss wat ver naar voor lag, of zo lijkt het toch op de foto's,...op deze foto lijkt het iets minder zo, maar goed, hij heeft nog wat plek achteraan... wat vind ik hem toch braaf, na amper 2 maanden dat ie zoveel geleerd heeft en dit al laat doen... enne...vies?????? ik had hem net een half uur geborsteld.... maar ja, hij staat 24/7 buiten, met loopstal, maar die gebruikt hij niet echt veel...ach ja, hij ziet er gewoon "natural" uit..
Laatst bijgewerkt door ghashira op 06-03-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:37

je moet hem eerst uploaden ;)
Wolf is een stuk schoner, maar die staat dan ook voornamelijk op geel zand, daar worden ze een stuk minder vies van

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:43

Aaah, Juul ziet er erg schattig uit zo! Goed joh, dat hij het allemaal toe laat. Wat leuk van die vriendin van jou, al 80 jaar en nog steeds paardrijden. Dat is ook mijn doel :Y)
Die rasbeschrijving daar wist ik van, heb ik eerder gelezen. Zebrastrepen op de benen wordt ook op prijs gesteld, maar dat hebben de meeste koniks toch wel.
Van, als je nog een Nederlands boek over de Konik wil, ik heb zelf het boek "Wilde Paarden: Koniks in Nederland". Staat ook een rasbeschrijving in en mooie foto's en waar de konik in nederland voorkomt enzovoorts. Het boek is van Margriet Markerink. Is echt een aanrader. Ook handig om te weten op welke plekken de Koniks grazen. Ik zou graag een keertje naar zo'n gebied willen om ze te bekijken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:13

zebrastrepen op de benen hoort bij Dun, dus dat hebben ze allemaal

vriendlief was mee vandaag dus kon het niet laten, eerste foto van het erop zitten :D
Afbeelding

ook het eerste stapje vooruit gegaan, was niet de bedoeling natuurlijk, vriendlief liep weg en daar moest ze achteraan :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:30

Nou Ghashira, ik heb al een berichtje van de mevrouw van jouw mailadres. Zo leuk...

Citaat:
Ik ga die dhr Michalak bellen, maar ik denk dat jou paard kreeg haar paspoort pas nadat dhr. Michalak heeft haar uit paarden opvang gekregen of gekocht. Het paspoort plicht voor paarden in Polen bestaat niet lang. Dus waarschijnlijk bij het maken van paspoort heeft dierenarts haar onderzocht en haar leeftijd geschat.
Zij zit voor me als kruising van konik en hucul, of zelfs beetje ongewone kleur hucul. Voor konik is ze veel te elegant van proporties. mooi paard.
in Pools paarden paspoort op pagina 3 onder gebooret datum en plaats staat adres van fokker- is het niet ingevuld bij Polonina? ( haar naam doet me denken aan hucuł afkomst - polonina is een type berg weide in Bieszczady - bergen waar hucul ras ontstaan is.)

Dat polonina een bergweide is in 't gebergte in het zuiden van Polen wist ik al, maar wel weer leuk om te lezen dat die Huculpaarden daar hun oorsprong hebben. Ik heb al even gegoogelt op dat ras (ik kende het niet) en inderdaad... daar lijkt ze wel meer op als op een Konik. Grullo is een kleur die veel voor komt in dat ras en bont is ook toegestaan (heb foto's gevonden van een kudde waar ook bonten tussen lopen).
http://en.wikipedia.org/wiki/Hucul_pony
http://www.petcaregt.com/horsecare/hors ... horse.html

Nog een leuk artikel: Konik and Hucul horses: A comparative study of exterior measurements

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:15

shadow19871 schreef:
Wat vinden jullie van de Highlandpony's?
Ik vind ze een beetje van de Konik weg hebben qua uiterlijk, de bloedlijnen lopen vast heel anders.

Weet iemand in hoeverre de karakters van deze rassen verschillen? Ik vind de Highland pony's in vergelijking tot de Koniks erg duur en ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de Koniks mooier gebouwd zijn :o

ik vind juist een highlandpony mooier qua bouw..
Misschien komt dat omdat ik er zelf 1 heb? ;-)
Maar een konik vind ik ook erge leuke paardje

hier mijn highlandje:
Afbeelding
(moest m nog ff draaien)
Afbeelding
lekkere dikke billen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:23

smaken verschillen nou eenmaal :Y)

ik vind de zwaardere type paarden prachtig om te zien hoor. De xfries van mijn zus en de tinker van mijn oom, prachtig om te zien maar ik vind het voor mezelf geen fijne rijpaarden. En het rijden is toch wel mijn voornamelijkste doel van het hebben van een paard dus hoe mooi ik ze ook vind ik zal er zelf niet snel 1 aanschaffen.

prachtig paardje heb je :9

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:30

Dank je.

Ik hou meer van de zwaardere types, ben zelf niet een van de lichtste dus wat grover past mij beter.
En boven de 1.50 krijg ik hoogtevrees...