Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:46

Mijn (half)akhal-teke vindt regen opzich niet erg,maar omdat ze zo'n dunne vacht hebben,worden ze snel nat op de huid en dan krijgen ze het koud en daar heeft hij wel een hekel aan.

daffie1986

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:46

okey dankjewel. Dus de enige reden dat de AT niet tegen regen kan is dus omdat de vacht niet waterdicht is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 15:26

Bedankt voor de reacties. Ik ga er even op in. Ik heb nog geen tijd gehad achter een meeting aan te gaan, moet ik eigenlijk wel doen, want ze blijven alleen deze zomer in NL.

daffie1986: Aran vind ik persoonlijk ook een erg mooie hengst en ik hoop dat hij ook voor Europa voor de dekdienst beschikbaar komt. Echt het type dat ik mooi vind. :) En ook nog zwart.

Een aantal foto's zal het ongetwijfeld niet meer doen, omdat het topic al een tijdje loopt.
Ik zal even kort ingaan op al je vragen.

Traditioneel versierd tuig is vrijwel uitsluitend in Rusland, Turkmenistan en Iran te krijgen. In mindere mate ook in buurlanden van Turkmenistan en bijv. Turkije. De rest wordt allemaal aangeboden door AT liefhebbers die in een van die landen geweest zijn en zij bieden het dan vaak tegen een fikse meerprijs aan. Het is dus wel in NL te krijgen, ook heb ik het wel eens aangeboden gezien in antiekzaken in NL en Duitsland, maar vooral de originele antieke sieraden zijn aan de prijzige kant.

Onze AT heeft lange manen en ik vind dat persoonlijk bij haar absoluut mooier en ook leuk dat ze meerdere kleurtjes heeft. Ik geef je gelijk dat het bij diverse AT kaal juist weer mooier is, vooral bij hengsten. Veel mensen zijn het juist weer niet gewend dat een paard zo geschoren is. Toen onze merrie net in NL was kreeg ik daar veel vragen over.

De haarloze veulens sterven vrijwel allemaal voor ze 2 jaar oud zijn. Ze ontwikkelen vaak ernstige problemen met het darmstelsel en de hoeven en sommige vertoonden ook kaakproblemen en huidproblemen (en ik geloof ook botproblemen). Op de Stavropol stoeterij heeft geloof ik een merrietje rondgelopen die toen ze 2 was overleed en met een deken liep om haar te beschermen tegen de zon. Het is dus niet zoals bij bijv. naakthonden en naaktkatten dat met wat extra verzorging het dier gewoon oud kan worden; ondanks goede zorg overlijden ze uiteindelijk toch op jonge leeftijd.

Over het algemeen zijn de bloedlijnen Arab, Toporbai, Dor Bairam en ook nog wel Kir Sakar, van een zwaarder type. Echter, het is juist bedrieglijk omdat de bloedlijnen puur via het vaderdier lopen. Als je dus een paard op het oog hebt van de Arab lijn betekent dit dat de vader van dit dier behoort tot de Arab lijn, maar de moeder kan bijv. van een zeer licht Gelishikli type zijn en de moeder van de vader (die in het voorbeeld van lijn Arab is) hoeft ook niet van een Arab lijn of andere zwaardere lijn te zijn, maar kan bijv. Fakirpelvan zijn: hier zijn nl. geen restricties voor. Dit is verwarrend, want dat betekent dat er paarden van lijn Arab zijn (zoals onze eigen merrie) die meer qua type meer in een andere lijn passen. Onze merrie is bijv. naar mijn mening meer Fakirpelvan dan Arab.

Je hebt bovendien te maken met lijnteelt. Een paard van de Arab lijn kan bijv. lijnteelt hebben op (ik noem maar een leuke hengst) Omar, wat hem al meer Fakirpelvan dan Arab zou kunnen maken.
Daarnaast kan het zijn dat je paard uit de Arab lijn via de merries sterk is geënt op Gelishikli (de kruising Arab-lijn x Gelishikli-lijn wordt bijv. veel gedaan omdat dit vaak goede paarden oplevert). Dat maakt het dus ingewikkeld.

Als je naar een zwaarder type wilt kijken moet je dus naar meer dan alleen bloedlijn kijken. Wanneer een veulen veel Dor Bairam voert via de merrielijnen en een Arab-lijn of Toporbai vader heeft zit je al een end in de goede richting met het verwachten van een wat zwaarder type, echter zul je binnen Arab en Toporbai rekening moeten houden met verschillende types die 'minder' Toporbai or Arab qua type zijn. Om het dan nog onduidelijker te maken: de scores van het stamboek op type zijn ook misleidend, want ik heb paarden gezien van een uitmuntend Arab type (zoals bijv. Aran die je noemde, die erg Ametist/Arab is) maar qua type lager scoorde dan diverse hengsten die veel minder sterk in het Arab type staan en lichter en langer van type zijn. Fokkers beklagen zich dan ook terecht over dit systeem van scoren en bloedlijnen.

Dan het soort Teke waar je naar op zoek bent: ik kan je geen directe fokker aanwijzen die dit type fokt, juist omdat er binnen Europa door een langdurig gebrek aan voldoende paarden minder sterk heel doelgericht gefokt is. Dit is een algemene constatering, want goede fokkers en goede paarden kan ik je uiteraard aanwijzen, maar het is beter je niet vooraf op een handjevol fokkers vast te pinnen. En ik zou ook zeker niet alleen binnen Europa kijken, gezien je specifieke wensen. De prijsklasses lopen sterk uiteen. Over het algemeen is een paard dat goed in elkaar zit en veel talent heeft natuurlijk duurder en houd er ook rekening mee dat in Europa de goudglans zeer geliefd is. Veel potentiële kopers laten een paard dat zeer geschikt is voor hetgeen ze zoeken toch staan omdat ze graag de blits maken met een gouden exemplaar en die zijn redelijk dungezaaid. Ze willen dus eigenlijk niet pertinent een AT, maar vooral een apart kleurtje. Valk, palomino en dubbele verdunningen komen steeds vaker voor, waarschijnlijk om aan de vraag te voldoen, maar de goudglans manifesteert zich niet altijd, ook niet in families waar het voorkomt. De onze heeft een milde glans, welke afkomstig is van haar grootmoeder bijv., maar het is een 'gewone' valk (gewoon zou ik niet zeggen want ze heeft absoluut een goudfactor en is bovendien een extreme buttermilk buckskin met frosting).

Tekes vanaf 1.60 zijn over het algemeen prijziger vergeleken met Tekes kleiner dan 1.60.
Tekes met goudglans zijn over het algemeen prijziger vergeleken met Tekes met gewone kleur.
Tekes met verdunningsfactor zijn over het algemeen ook prijziger, al valt dit in mijn optiek reuze mee omdat de verdunningen tegenwoordig vaker voorkomen om aan de vraag te voldoen. Dubbele verdunningen zijn weer wel relatief zeldzaam.
De meest voorkomende kleuren zijn bruin en valk. Merries groter dan 1.60 én in een van de kleuren die je noemt en van een zwaarder type: deze zijn zeldzaam. En zeldzaam is over het algemeen duur. Zeker als dit ook een jong paard en een merrie moet zijn.
Wil je hogere endurance rijden? Ik denk in elk geval voor hetgeen je zoekt je al gauw op 10.000 tot 15.000 euro zit. Maar, ze zijn er voor minder, vaak door omstandigheden.
Ik zal voor het gemak even wat paarden die online te zien zijn opnoemen. Er staat momenteel absoluut een aardig aantal te koop. Een paard met enorme potentie voor de fok lijkt me niet je doel als je eens een of twee veulens wilt fokken dus een uitmuntend papier lijkt me niet je eerste eis.

O.a. te koop in Europa:

Nederland: zwarte hengst, valk hengst, twee zwarte merries te koop. Deze staan waar Abakan nu ook staat. Uiteindelijke stokmaat is afwachten. Ze zijn inmiddels 3 jaar oud dacht ik.

Tsjechië:
Te koop in Tsjechië Hier worden diverse goede paarden gefokt, maar niet elke fokker is even betrouwbaar. Zo was er een incident met de grootste fokker die de paarden steevast elke winter liet verhongeren. De meeste merries zijn voor jou toch wat aan de te kleine kant, ook wanneer ze voor de rest wel voldoen. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval 1.60 een minimale, vaste eis is (anders kun je nl. net zo goed een Arabier kopen bijvoorbeeld). Bij jonge paarden is het sowieso een gok of ze de uiteindelijke maat gaan halen.

Duitsland:
Altyn Hengst, 1.63, 3 jaar oud.
Waarschijnlijk lichtbruin, maar mogelijk valk.

Lazar Ruin, rond 1.60, 3 jaar oud.
Partbred. Zwart. Zit hongaars bloed in via de moeder. Is denk ik een leuke voor endurance.

Akgul Driejarige perlino merrie. 1.61 en drachtig van een erg interessante palomino hengst. Zelf is deze merrie qua bloed ook zeker de moeite waard. Zit erg mooi bloed achter en zeker ook endurance geschikt zou ik denken.
Als ik het geld had zou ik het wel weten, maar ze zal niet in de goedkopere prijsklasse vallen.

Tashkent. 8-jarige ruin van 1.60. Perlino. Loopt al in de endurance.

De meeste paarden die momenteel in Dld te koop staan redden de 1.60 niet - in sommige gevallen zijn ze nog jong en zouden ze de 1,60+ nog wel kunnen halen. Ook staan er diverse kruisingen te koop, hetzij met AV hetzij warmbloed en vooral die laatste hebben meestal wel een grotere stokmaat van 1.65+

In Hessen zit een fokker die het bestand vrijwel geheel inkrimpt, maar de meeste redden 1.60 (net) niet en hebben niet de gewenste kleur.
Staat ook een zwarte ruin te koop, Sagon. 167, onlangs helaas geruind. Toen hij nog hengst was bevond hij zich in de hogere prijsklasse. Hij is geruind omdat ze hem te flegmatiek vond.
Voornamelijk kleine merries en grotere ruinen of hengsten te koop in Europa. Je zou diverse fokkers in de gaten kunnen houden zoals Bäuerle, Töpfer-Gebert en diverse andere fokkers in Duitsland. Ik weet niet of je nu op zoek bent? Je zou een gerichte oproep kunnen plaatsen nl. en daarbij melden dat 1.60 een absolute minimum maat is, bijv.

In Zwitserland staan ook diverse Tekes (en merries) te koop. Kleuren zijn uiteenlopend, maar er zitten geloof ik zwarte en verdunningen tussen.

Een zwarte merrie. Deze is sowieso te klein. Ze is slechts 1.53
Een cremello ruin van ong. 1.60.
Een goudvalk ruin, wat groter dan 1.60 (hoeveel weet ik niet).
In Frankrijk staat sowieso een palomino ruin van 1.62 te koop, vp. 8000. Verder vooral jong grut, dus stokmaat afwachten.
En een valk merrie van 160 in Italië.

Dan Rusland.

Cremello merrie van 1.62m. Weet verder weinig van de merrie, vp 20.000

Diverse jonge paarden bij Stavropolte koop.
De meesten zullen rond 1.60 worden. Er wordt op deze stoeterij niet op stokmaat gefokt.

Narghiz Merrie van middentype, 1.60, valk. Voor de fok gebruikt, 7 jaar.
Deniz2-jarige palomino merrie. Vader is momenteel in NL te bezichtigen.

Te koop op Naib Idris.
Uiteenlopende kleuren en stokmaten. Er zitten een aantal jonge paarden bij die zeer waarschijnlijk wel voorbij 1.60 zullen komen, waaronder paarden met verdunningsfactor.
Dit zijn de merries die ze te koop hebben.

Te koop bij Gurtbil. Zijn voornamelijk kleiner dan 1.60, al groeien Tekes vaak wel lang door. Maar geen garantie is geen garantie. En wederom uiteenlopende types, omdat er geen stoeterijen specifiek op zwaardere types fokken (en deze zijn trouwens ook niet in de mode). Zitten paarden bij die aan je eisen zouden kunnen voldoen, maar met jonge paarden weet je het nu eenmaal nooit hoe groot ze exact zullen worden.

Ook de onze groeit nog steeds door en die is al 4.

Verder:
Sarykum Een hengst weliswaar, maar jong, gouden palomino en sowieso geschikt voor lagere klasse endurance. Kan wat vlees op de botten gebruiken en zal dan al een stuk zwaarder tonen. Maar goed, geen merrie en van een lichter type (lijnteelt op Dagestan, een raszuivere Gelishikli hengst). Voldoet dus qua kleur en stokmaat en is niet meteen peperduur. Maar deze was dan ook snel verkocht.

Onega Zwarte merrie, lichter type. Geschikt voor endurance en zal nog wel wat groeien, maar waarschijnlijk niet al te veel.
Deze merrie is voor jou te klein en te fijn. Ook beschikt deze merrie over een minder traditionele (en daarmee endurance-geschikte) draf, al valt deze nog mee.

Mandat/Gjaurbek Jonge hengst, valkkleurig.
Middentype. Qua maat voldoet deze aan je eisen, maar hij is niet goudkleurig en het is geen merrie. Prijs ligt boven 10.000 euro, maar er valt soms over te onderhandelen. Dan heb je nog transport, vlak dat ook niet uit. Hij heeft wat veel knie-actie voor een Teke, maar daar wordt door sommigen op gefokt met het oog op klassieke sport. Ik geloof dat voor zijn type rug endurance juist eerder voordelig is.

Paket 8-jarige hengst. Ik denk zelf dat hij eerder een valk is dan een bruine. 162. VP 16, maar valt misschien over te onderhandelen. Middentype, maar hengst.

Edel Palomino merrie van 1.60, maar van het lichte type. Is bovendien al verkocht.

Agzala Merrie van het middentype, maar liefst 166 (zou ik sowieso laten nameten). Is echter bruin en 9 jaar oud. O.a. vanwege haar maat prijzig.

Over het algemeen zijn er weinig jonge merries te koop vergeleken met het aantal jonge hengsten. Daar is natuurlijk een reden voor, en dat is dat er voor merries eerder ruimte is op stoeterijen dan voor jonge hengsten - behalve als ze uitzonderlijk goed zijn.

Bijv. de zwarte hengst Opium (2001), die lijnteelt heeft op Omar en Rokot. Ook Gurtbil heeft gebruik gemaakt van deze hengst, welke gefokt is bij Akhalt-Service. Deze stoeterij is opgeheven.

Nu is mijn tijd echt op, maar met specifiek zoeken of bijv. de dame van Teke Sale aan de mouw trekken kun je al heel wat vinden, maar als je budget beperkt is, zijn de mogelijkheden ook beperkt. Als je een 10 tot 15.000 te besteden hebt is er zeker op korte termijn wel een merrie te vinden die aan je eisen voldoet. Voor minder zul je kansen doorgaans moeten afwachten, zoals laatst de uitverkoop van Veles en Akhalt-Service of omstandigheden van privé-eigenaren.

Dan tenslotte nog je vraag over de kleuren: schimmel en zwart komen beide een stuk minder voor dan bruin en valk. Goudglans komt ook niet heel vaak voor, dus de combinatie (bij een zwarte zorgt dit voor blauwglans en een schimmel voor zilverglans) is helemaal zeldzaam. Ik heb al eens gezocht, maar heb geen duidelijke foto's kunnen vinden. Het komt wél voor, maar kan niet zo 1, 2, 3 een foto opsnorren - helaas. Foto's van voor de jaren 70 zijn sowieso vaak zwart-wit en van merries zijn zelfs nu nog relatief weinig foto's beschikbaar.

De vacht en huid van de AT is extreem dun. Het is dus zoals sabino zegt een kwestie van niet waterdicht vergeleken met landrassen uit een nat klimaat. Ze kunnen een flinke wintervacht ontwikkelen, maar hebben geen dubbele vacht zoals paarden in ons klimaat dat wel hebben. Dat betekent dat ze sneller nat worden op de huid. Het is dus niet de regen zelf waar ze last van hebben, maar de gevolgen van langdurige regen op hun huid die geen dubbele ondervacht heeft waardoor ze niet goed kunnen opdrogen en het koud kunnen krijgen of rainrot kunnen ontwikkelen. Bij langdurige regen staat de onze dus binnen of onder een deken, maar er zijn Teke eigenaren die ze 24/7 zonder bescherming buiten laten - dat kán, maar is niet mogelijk voor elke Teke vanwege het ontbreken van een ondervacht. Kou en wind zijn absoluut geen probleem, regen kan dat dus wel zijn.

De documentaire moet je hier en daar met een korreltje zout nemen, trouwens. Het is meer een promotiefilm dan een docu. Er speelt op de achtergrond bij dit ras nl. wat politiek mee, die het gehele ras gevormd en beinvloed heeft (en trouwens niet alleen dit ras).

Ik laat het hier weer even bij. Vragen in het topic of per PB staat sowieso vrij. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:20

JoSav, Heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord.

Zelf heb ik net mijn paard verkocht en ik wil pas weer een paard als die aan huis kan staan en dan moeten we eerst on appartementje verkopen en verhuizen. Dus ik ben niet nu direct actief aan het zoeken, want waarschijnlijk is het pas voor over een jaar of 5-6.

De enige eisen die ik stel aan een paard is zoiezo minstens 1.60 m, mijn voorkeur gaat uit naar een merrie maar een hengst mag ook, maar zoiezo geen ruin. En voor de rest geld dat ik bepaalde kleuren heel mooi vindt maar dat dat neit metelt in welk paard het wordt, ik vindt het karakter belangrijker dan hoe het paard eruit ziet.

Sommige foto's van de lichtere type's vindt ik hele mooie paarden, maar ik ben zelf 1,80 m en weeg 85 kilo. Ik vindt AV en EV ook prachtige paarden, maar door mijn eigen maten zal ik dus ook niet voor een AV kiezen. Heb zelf een aantal jaar AV renpaarden getraind en ben daar verliefd geworden op renpaarden, en volbloeds. Het fijne van een volbloed vindt ik dat die niet met zich laat sollen zoals een ander paard dat wel toelaat. Als je een volbloed onterecht op z'n flikker geeft dat pakt ie je een keer terug en dat kan hetzelfde moment zijn maar ook over 3 maanden of zelfs over 5 jaar. De intiligentie van de paarden is dus ook iets waar ik van hou. Mijn vorrige paard had maar 12% EV maar die was zo ontzettend slim, die keek eerst 2-3 keer iets af voordat hij zelf begon met bijvoorbeeld het hek van de paddock open maken, of als de stroom uitstond ging hij door de draden heen. Ik hou gewoon van een paard met een sterk karakter, net zoals ik daar ook weer bij honden en mensen van hou. Naast de AT staat een EV dus ook op het lijstje.

Of ik een jong of oud paard wil daar ben ik alleen nog niet over uit. Heb je voor mij ook even een schatting van transportkosten vanuit b.v rusland. Binnen Europa zou ik natuurlijk eventueel zelf het paard kunnen halen. Maar mocht ik ooit op zoek gaan naar een ET, dan krijg je zeker PB en zou ik het fijn vinden als je mij zou kunnen helpen emt jou kennis van dit ras?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:31

Is het misschien een idee om er een huiskamertopic van te maken, voor alle liefhebbers van de AT??? Kunnen we elkaar beter leren kennen, informatie over het ras delen misschien een keer een uitje maken om AT's te bekijken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:50

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 02:38

Vind ze prachtig! Wij hebben zelf Paso Fino's en daar wordt hetzelfde over gezegd, van klein en iel en zenuwachtig en temperamentvol maar dat is juist de charme, en ik denk dat AT dat ook kunnen hebben! Wees er zuinig op en trek je niks aan van wat anderen van je paard vinden :-)

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:39

daffie1986 schreef:
Zelf heb ik net mijn paard verkocht en ik wil pas weer een paard als die aan huis kan staan en dan moeten we eerst on appartementje verkopen en verhuizen. Dus ik ben niet nu direct actief aan het zoeken, want waarschijnlijk is het pas voor over een jaar of 5-6.

Haha let maar op, ik zei ook altijd dat 'mijn volgend paard' een AT zou zijn en ik was ook van plan te wachten tot ik m'n eigen weide zou hebben... maar in mijn regio veel vraag en weinig aanbod, en prijzen waar een gezond mens misselijk van wordt. Verre toekomstdromen, dus ik had helemaal geen plannen om er snel één te kopen maar dan kijk je stiekem toch wat rond, kwestie van de markt te verkennen... en JoSav maakt je dan helemaal warm voor het ras, je krijgt er enkele in levende lijve te zien en voor je 't weet loopt er eentje in de weide :)

Ik ben haar zelf gaan halen in Slowakije, ik heb ook wel geïnformeerd voor transporten vanaf ginder en kwam dan tussen de 900 en 1400€ uit. Zelf gaan was dus veel goedkoper en dan zagen we ook de rest van de stud, en haar moeder en grootvader :) Je hebt dan natuurlijk wel het risico op eigen rekening... na 1 km rijden was mijn veulen over de voorstand van de trailer heen willen springen, dat had wel fout kunnen aflopen natuurkijk.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:54

Mooi verwoord :j
Ben nu wel erg nieuwsgierig naar die van jou!
Edit: jou profiel :oo wauw!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:30

kiekje.be schreef:
daffie1986 schreef:

Haha let maar op, ik zei ook altijd dat 'mijn volgend paard' een AT zou zijn en ik was ook van plan te wachten tot ik m'n eigen weide zou hebben... maar in mijn regio veel vraag en weinig aanbod, en prijzen waar een gezond mens misselijk van wordt. Verre toekomstdromen, dus ik had helemaal geen plannen om er snel één te kopen maar dan kijk je stiekem toch wat rond, kwestie van de markt te verkennen... en JoSav maakt je dan helemaal warm voor het ras, je krijgt er enkele in levende lijve te zien en voor je 't weet loopt er eentje in de weide :)

Ik ben haar zelf gaan halen in Slowakije, ik heb ook wel geïnformeerd voor transporten vanaf ginder en kwam dan tussen de 900 en 1400€ uit. Zelf gaan was dus veel goedkoper en dan zagen we ook de rest van de stud, en haar moeder en grootvader :) Je hebt dan natuurlijk wel het risico op eigen rekening... na 1 km rijden was mijn veulen over de voorstand van de trailer heen willen springen, dat had wel fout kunnen aflopen natuurkijk.

Hihi, nee ik ben echt heel streng voor mezelf. Ik wil die sfeer die hier in de buurt op stallen heerst gewoon niet meer meemaken, dus vandaar dat er pas weer een paard komt als die aan huis kan staan. We wonen nu nog in een appartement in noord-holland en we willen verhuizen richting gelderland en daar een vrijstaande woning kopen met wat land. In de tussen tijd kan ik gewoon rijden op paarden van anderen, dus daar hoef ik geen paard voor te kopen. Maar ik zit genoeg te kijken wat er te koop staat en ben inderdaad al een beetje verliefd geworden. Maar datzelfde heb ik dus ook met huizen zoeken.

Maar ik wil best geloven dat josav erg at verslavend kan werken, dat heeft ze immers in dit topic al gedaan en bewezen. <3

Jij hebt 3 paarden zag ik in je profiel, alle 3 AT of niet?

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:15

Ik heb een keertje in een paarden boek wat gelezen over dit ras.
Er stonden ook plaatjes bij enzo.
Maar ik vind het eigenlijk wel een mooi ras.

Liefs, Lisa

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:28

daffie1986 schreef:

Zouden de liefhebbers van dit ras zich willen melden in dit topic, in mijn eentje een huiskamertopic ben ik niet van plan. Als er niemand komt laat ik hem sluiten, want dan heeft het ook geen nut om onnodige ruimte in beslag te nemen.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:34

daffie1986 schreef:
We wonen nu nog in een appartement in noord-holland en we willen verhuizen richting gelderland en daar een vrijstaande woning kopen met wat land. In de tussen tijd kan ik gewoon rijden op paarden van anderen, dus daar hoef ik geen paard voor te kopen.

Sja dat klinkt eenvoudig... wij zijn al 5 jaar op zoek ;-) De eisen zijn misschien ook wel hoog, ik wil een deftige weide, dus minstens 1 hectare, geen zakdoekje groot... en zo'n lap kost een pak geld, zeker als er dan nog een stuk bouwgrond (of bestaande woning) bij moet. Dat gaat toch snel richting €500.000 en dan heb je nog niet eens een huis...

daffie1986 schreef:

Nee, enkel Grappa is AT, de andere zijn renpaardjes (maar hebben nooit in koers gelopen).

(Ik kan niet in jouw huiskamertopic posten... ik heb te weinig posts ofzo... )

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:22

kiekje.be schreef:
daffie1986 schreef:

Nee, enkel Grappa is AT, de andere zijn renpaardjes (maar hebben nooit in koers gelopen).

(Ik kan niet in jouw huiskamertopic posten... ik heb te weinig posts ofzo... )

Oh, engels of arabisch volbloed? Waar komen ze vandaan?

Ja, je moet inderdaad een bepaald aantal posts hebben gedaan voordat je er in mag, dus ik zou zeggen reageer op zoveel mogelijk topic's :P dan kun je ook eerdaags komen kijken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:26

kiekje.be schreef:
Sja dat klinkt eenvoudig... wij zijn al 5 jaar op zoek ;-) De eisen zijn misschien ook wel hoog, ik wil een deftige weide, dus minstens 1 hectare, geen zakdoekje groot... en zo'n lap kost een pak geld, zeker als er dan nog een stuk bouwgrond (of bestaande woning) bij moet. Dat gaat toch snel richting €500.000 en dan heb je nog niet eens een huis...

Oh, wij zijn niet zo moeilijk gelukkig. We willen eerst een paar jaar huisjes opknappen en dan pas een paard aan huis bij minstens 5000 m2 grond, maar de voorkeur gaat ook uit naar 1 hectare. Dan moeten we echter eerst wat geld verdienen met huisjes opknappen, verbouwen en verkopen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:12

Goed, toch weer even een reactie van mijn kant. :)
Ik vind je redenen heel begrijpelijk, daffie1986. Het is mij nu ook vrij duidelijk wat voor type je zoekt en ik denk dat je met het juiste budget een hele mooie topper moet kunnen vinden tzt. Ik help je daar uiteraard graag bij. Een grote maat is bij een EV alleen denk ik makkelijker te vinden. Ik zou je daarom aanraden eens bij diverse Teke fokkers, of als je de kans hebt, in Ising te kijken naar de AT van dichtbij. Wellicht heb je ook interesse om mee te gaan met de meeting bij Apeldoorn?

Transportkosten hangen af van welke regio in Rusland. Rusland heeft een Europees deel (ten oosten van Polen), en ook de transportkosten vanuit Moskou zijn doorgaans tussen de 1500 en 2000 euro. Vanuit het zuiden van Rusland liggen die kosten wat hoger: meestal 2500 tot 3000 per paard om ze naar NL te krijgen. Het gaat dan om professioneel groepstransport, want dit is goedkoper. Plaatsen in de vrachtwagen worden dan verkocht per paard, zeg maar.

Ik heb inmiddels gereageerd in je HK topic. Het lijkt me leuk als meer mensen zich er melden, dan kan het in dit topic gewoon on topic blijven, lijkt me wel zo overzichtelijk.

Firstofjuly: toevallig hebben we Muzanna destijds opgehaald met behulp van een Paso Fino fokker en idd, wat je zegt klinkt me zeker bekend in de oren. Ik zie die overeenkomsten en vooral overeenkomstige vooroordelen dus wel. Je kweekt intussen wel een soort mechanisme naar de mensen met al hun vooroordelen toe, heb ik zelf gemerkt. :j Mijn vriend springt wat dat betreft toch wat makkelijker uit zijn vel en verbaast zich dan over de brutaliteit van sommige mensen om op zo'n manier commentaar op je paard te geven terwijl ze het ras eigenlijk helemaal niet kennen.

Haha, kiekje.be, ik voel me gevleid. Ik ben nu eenmaal enthousiast over de AT! :)) Ik geloof overigens dat haar andere twee paarden beide dravers zijn.

Fleurrr: profiel is aan vernieuwing toe, maar het geeft een indruk. :D

Lisa: dankje! Velen laten zich toch enigszins afschrikken door wat er in die boeken staat. Daar komen nl. heel vaak die vooroordelen vandaan. :j

Ik ben momenteel bezig te kijken wat er te regelen valt voor een meeting. Waarschijnlijk blijven ze tot ergens September in NL, dus wie een voorkeur voor een bepaalde periode heeft, er graag bij wil zijn - om ze te zien, te fotograferen of wat dan ook - laat het in het topic of per PB weten! Het gaat om twee AT die ik hierboven al noemde, Makka en Oyun, en hun huidige ruiter die ze opleidt en naar NL is gekomen voor training en verfijning van zijn (Russische) rijstijl.

Wie het plaatjes kijken mist mag me ook wel even aan de mouw trekken, dan zal ik wel weer eens wat foto's e.d. plaatsen. Ik heb momenteel last van zomerdrukte.

Als zoethoudertje dan twee foto's van ons merrietje. :)
Tussen de bloemetjes
En nog 1

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:36

Die meeting in Apeldoorn, dat is voor deze 2 hengsten?

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:37

daffie1986 schreef:

Nee, zoals Josav al zei, zijn het dravers. De merrie is een Franse draver (Dimo Josselyn - Earn Chemicals) en de ruin een Belgische draver maar van hem hebben we geen papieren dus ik ken zijn afstamming niet. De merrie heb ik als 18-maander 'gratis' gekregen omdat de eigenaar er totaal niet mee om kon... lastig karakter. Dat snapte ik niet, hoe een veulen "lastig" kon zijn... en het heeft me enkele maanden gekost maar nu kan ik alles met haar, ik heb haar ook zelf zadelmak gemaakt enzo. Ze is wel pittig maar dat vind ik net een pluspunt ;)
Daarom dat ik een AT ook wel zag zitten, ik werk liever met een paard met karakter, dan met een luiaard. (Karat is lief maar eerder type luiaard, maar dat is dan weer ideaal voor m'n vriend die niet zo'n grote held is als het op paarden aankomt ;) )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:54

Mooie paardjes te koop Jorieke, daar wordt een mens hebberig van ;)

Kiekje wat een leukerd jouw AT, heeft behalve de kleur ook qua koppie wel wat weg van mijn berber Kalife :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:51

kiekje.be schreef:
daffie1986 schreef:

Nee, zoals Josav al zei, zijn het dravers. De merrie is een Franse draver (Dimo Josselyn - Earn Chemicals) en de ruin een Belgische draver maar van hem hebben we geen papieren dus ik ken zijn afstamming niet. De merrie heb ik als 18-maander 'gratis' gekregen omdat de eigenaar er totaal niet mee om kon... lastig karakter. Dat snapte ik niet, hoe een veulen "lastig" kon zijn... en het heeft me enkele maanden gekost maar nu kan ik alles met haar, ik heb haar ook zelf zadelmak gemaakt enzo. Ze is wel pittig maar dat vind ik net een pluspunt ;)
Daarom dat ik een AT ook wel zag zitten, ik werk liever met een paard met karakter, dan met een luiaard. (Karat is lief maar eerder type luiaard, maar dat is dan weer ideaal voor m'n vriend die niet zo'n grote held is als het op paarden aankomt ;) )

Geen renpaarden dus, of noemen ze in België de dravers ook renpaarden? Maar goed dan dat de eigenaar in zag dat het niet goed ging en de merrie met 18 maanden aan jou gegeven heeft.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:30

ik kende het ras eerder ook niet goed, en moest wel wennen aan het uitgesproken uiterlijk.
totdat laatst gyshgun op bokt met haar akhal-teke een weekje bij ons een stal huurde. wat een heerlijk paard met een geweldig karakter en een mooie uitstraling! ik zal er nooit een kopen maar zie wel de charmes waarop je verliefd kan raken!

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:50

daffie1986 schreef:
Geen renpaarden dus, of noemen ze in België de dravers ook renpaarden? Maar goed dan dat de eigenaar in zag dat het niet goed ging en de merrie met 18 maanden aan jou gegeven heeft.

Waarom zou een draver geen renpaard zijn? Alles wat in wedrennen loopt, is een renpaard :) Er wordt nogal eens neerbuigend gedaan tegenover dravers maar voor mij zijn dat net zo goed renpaarden.

Ik ben in elk geval blij dat Mia nooit heeft moeten rennen. Ik zou persoonlijk ook nogal weigerachtig staan tegenover een AT die in de wedrennen heeft gelopen - galop of draf, 't maakt weinig verschil: ik zie niet graag wat daar gebeurt ... die paarden worden véél te jong al gebruikt voor zo'n grote inspanningen, met massa's kwetsuren als gevolg. Zo'n paard is op z'n 6de meestal al versleten, terwijl hij/zij dan eigenlijk pas aan zijn leven zou moeten beginnen :(

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:20

lakshmi schreef:
Kiekje wat een leukerd jouw AT, heeft behalve de kleur ook qua koppie wel wat weg van mijn berber Kalife :)

Dank je wel, het is op haar koppie dat ik verlief werd ;) Ik had enkel foto's van haar gezien toen ze 6 maand oud was, een echte 'naarling' zoals Josav haar omschreef! Maar haar hoofdje was zooo lief!
Ze lijkt inderdaad wel op jouw Kalife, wat een leuk paard! Allemaal trouwens, schitterende dieren in een schitterende omgeving... daar ben ik nog het meeste jaloers op :D (Mabrouk vind ik ook een leuke naam, de volgende marhaba en shoukran? ;) )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:24

Ik vind aan de akhal-teke niks aan, maar ik zou jouw als eigenaar dat nooit zo bot zeggen zodat ik jouw daarmee zou kwetsen.
Het is ieder zijn keuze en ieder zijn smaak en waar de ene tevreden mee is, is dat voor de ander een lelijk paard.
Ik zal het ook nooit een leijk paard noemen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:47

De meeting in Apeldoorn zal voor de twee hengsten zijn, idd. Het zijn beide Shael hengsten, dus een heel specifiek soort fok dat liefhebbers maar ook kritiek trekt.

Rink, wat leuk dat je mening positief is beïnvloed door een fijne ervaring met een Teke! Dan kan het natuurlijk nog steeds absoluut niet je type paard zijn, dat begrijp ik helemaal.

Het wedrennen ligt wat moeilijk. Traditioneel werden Tekes ook ingezet voor rennen en voor andere keiharde gebruiksdoelen, maar de tegenwoordige rensport is natuurlijk heel wat anders. Er zijn absoluut trainers en eigenaren die zorgvuldig omgaan met hun paarden en erop toezien dat de dieren op jonge leeftijd niet teveel wedstrijden lopen. Het blijft moeilijk. In Rusland wordt het racen met Tekes gezien als dé manier om hun geschiktheid en kwaliteit te meten...

jesito: haha, je bent tenminste eerlijk. Ik vind sommige rassen ook niet interessant, maar laat dier en eigenaar net als jij wel gewoon in hun waarde! :j

Goed, dan een aankondiging voor de window shoppers of mensen die overwegen een Teke te kopen maar ze te duur vinden:

Alaman Stud in Frankrijk houdt uitverkoop.
Ze hebben diverse uitmuntende merries in de verkoop gedaan. Voor hun nafok vragen ze sowieso meestal heel eerlijke prijzen (5 à 6000 euro) maar nu hebben ze hun paarden in de uitverkoop gedaan dus wie een slagje wil slaan en voor een zachte prijs een goede Teke wil: de merries gaan vanaf 800 euro (de oudste is 20, maar gezond, de jongste 11). VP voor de 2 jaarlingen is tot 3000 euro. De merries behoren stuk voor stuk tot de betere van Europa.

Alaman Akhal Teke. Het is dat ik ze zelf niet kan kopen, dus als je een goede of zelfs uitmuntende Teke wilt voor de fok zou ik zeker voor 1 van de merries gaan (ook de partbred!) en als je een leuk sportpaard zoekt een van de jaarlingen.