Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:14

Bar schreef:
Zou ik er wel bij zetten in de advertentie want ik dacht ook heel duur voor een pony die L1 loopt en 12 jaar is.
Maakt een leuk sprongetje staat er in de ad. Dat doet niet vermoeden dat hij Z is geweest

Ik heb het haar gezegd!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:06

Leuk ding Change! Hoe gaat het met jouw black beauty??

En stoere stoere Punz 8-) Gewoon weer opstappen en doorgaan. Weet niet of ik dat zou durven :')

Lloyd was ook wat goedkoper maar heeft ook wat minder kwaliteit als we echt naar rastypische dingen kijken. De NL gefokte pony's zijn wat duurder maar heb je ook waar voor je geld; getest en historie bekend. Tieks wordt ook wat duurder en terecht ook.

Ik ben intens blij met mijn bruintje; last minute besloten bij EK in de bak te lessen ipv thuis, en dan is eigen trailer en auto echt een luxe. Én zo'n fijne pony die elke week gewoon beter en beter gaat lopen. Ja ik ben helemaal in de gloria :)) <3 Vandaag echt een klein stukje fijne middendraf eruit geperst (want eerlijk, snelheid is niet zo zijn ding _O- ) zo leuk!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:20

Mijn zadels zijn duurder dan Beaut. :+
Ik heb gekeken naar wat er oa nu te koop staat ook qua prijs. Maar ik denk dat je meer betaald via een fokker dan particulier (en terecht) dus ik denk dat daar mijn schatting verkeerd zit. Ik snap dat er voor een Bosco of een Larry die erg hoog in de sport springen met winst 10.000 word gevraagd. Maar ik kan me niet realiseren dat je min 6000 moet neerleggen voor eentje die beleerd is en weinig ervaring, al zal dat best mogelijk zijn hoor als je af gaat op kwaliteit ouders zoals een Leliaard of de vader van Melody

Is er fotofilm materiaal Marrit? :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:06

Hier vandaag ook springles. Erg braaf en fijn geoefend!

We zaten allebei alleen met onze gedachten ergens anders bij de 1e sprong van t filmpje :+
Ik kan echt serieus zeggen dat ik ineens niks meer kon doen, mn hoofd was leeg en ik stopte met rijden en Beaut had zoiets van oke je doet niks meer en t past niet.. we gaan toch maar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was iig trots op pony. We hebben geoefend op klein en gesloten galopperen. Vond ze pittig, want ze moest ook wel aan t been blijven.

Dinsdag naar de zadelmaker gelukkig. Merk dat die echt hoog nodig opgevuld moet worden aan de voorkant, hij belemmerd haar niet (dan zou ze reageren) maar hij drukt mijn bekken naar voor omdat ie kiept.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:07

En dan heb je nog verschil in merrie of ruin, soms een bepaalde kleur, bloedlijn, prestaties op keuringen etc. En soms een beetje wat de gek er voor geeft :+ Lloyd is mij iedere euro waard geweest in ieder geval :D

Nee helaas, maar hopelijk loopt ie ook zo op Ermelo; pony kan het nu moet de baas nog de juiste dingen op juiste moment doen ^)

*oeh filmpjes! Gaat kijken

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:09

Jup herkenbaar :') wel fijn als je handige pony hebt dan he? _O-

Saaams

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:10

Ja, ze is echt onwijs handig. Maar ook echt onwijs eerlijk en daar ben ik blij mee. Ze laat me niet zitten ook als ik het even niet meer weet. Ik moet haar wel altijd helpen met alles. Ze loopt geen afstand vanuit haar zelf top, maar ook al past het niet. Ze gaat (thuis) altijd.
En ik ben gewoon niet zo'n handige op en top ruiter :') Maar wie weet valt het kwartje ooit nog

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:14

Ik breek even in:

Saams het is niet dat je dan 6000eu neerlegd voor een pony die misschien kwaliteit heeft. Het is voornamelijk dat het connemararas toch vrij prijzig ras zelf is. En doordat Ierland hun "slechte grut" weg doet voor heel weinig, gaan handelaren ze juist daar weghalen en komen die voor "weinig" bij ons op de markt. En niet dat die ponys slecht zijn maar als je kijkt wat een Ier vraagt voor echt een rastypisch goede connemara zit je misschien zelfs wel boven de 6000euro.... daarnaast krijgen de Ieren overal subsidies op. Voor het houden van connemara's op hun land, voor elke dekking, voor elk veulen, verkoop naar buitenland ect. Dus als ze gewoon geen klasse 1 veulen/pony hebben, kan dat voor weinig weg omdat ze er toch al wat geld voor gevangen hebben.

De gemiddelde connemara in NL gefokt door een fokker, die misschien net zadelmak is en rastypisch zijn de prijzen tussen de 4 en 5 redelijk en soms zelfs schappelijk.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en het wat duidelijker is!

En ik weet even niet meer wie het vroeg; maar ik heb zelf een thorrowgoodzadel en de rossner (huismerk van divoza) en dat zijn zeker in die prijsklasse super fijne zadels!!

Nog iets meer dan een week jongens (okeee: meisjes :-p ) en dan is het weer zover; ONCKtime =:)

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:17

En al die springers hier.... nog even en ik voel me remy in de dressuur :')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:19

Saaams schreef:
Ja, ze is echt onwijs handig. Maar ook echt onwijs eerlijk en daar ben ik blij mee. Ze laat me niet zitten ook als ik het even niet meer weet. Ik moet haar wel altijd helpen met alles. Ze loopt geen afstand vanuit haar zelf top, maar ook al past het niet. Ze gaat (thuis) altijd.
En ik ben gewoon niet zo'n handige op en top ruiter :') Maar wie weet valt het kwartje ooit nog

Same :)F

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:19

Bedankt voor je uitleg! Helder. Dat wist ik niet. Vandaar ook de soort van miscommunicatie. Beaut is wel een klasse 1 merrie maar na 1 hunting als 5jarige direct te koop gezet, gekocht door een handelaar en direct ingezet in de manege lessen. Ik ben benieuwd waarom zij verkocht is.
Ik heb haar goedkoop kunnen overnemen omdat ze daar iedereen eraf gooide en de stal uit trapte :+ pony werd gewoon niet begrepen.

Jaaaa zin in onck! Thuis druk aan het oefenen op de lijnen uit het proefjes en de galop.

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:24

Ja dat is sneu, die ponys worden vaak niet begrepen of krijgen weinig kans om pony te zijn :(.

Maar lucky you (en lucky Beaut) is ze lekker bij jou terecht gekomen :D

Goed bezig 8-) als we maar lol hebben!!! En heb echt zien om iedereen weer te zien:D

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:27

Btw Saams... jouw filmpje dat ziet er wel heel easy uit _/-\o_

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:34

Al het Ierse 'schrot' dat naar Nederland komt en die in de sport loopt doet het anders verdomd goed, ken er meerdere die Z of ZZ lopen. :')

Saaams, ik vind dat je het heel goed doet hoor!!

Marrit, lekker bezig! Jullie komen er ook wel zo! Mijn zwartje gaat morgen voor het eerst BB springen, ze is heel enthousiast en pakt het springwerk heel goed op! :j
Ze is natuurlijk geen talent maar met zo rondhobbelen in de BB en misschien ooit B vermaak ik me wel. :D

En ik heb zin in het ONCK :D

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:40

Elysa, ik zeg ook niet dat het bar slechte ponys zijn. Het is niet rastypisch bv genoeg voor de ieren. En hun fokken meer op de shows aan de hand. Het gaat er daar aan toe als bv de hondenshows hier. De bloedlijnen zijn vaak fantastisch wat ze vaak wel goede sportponys maakt!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:42

EK19 schreef:
Elysa, ik zeg ook niet dat het bar slechte ponys zijn. Het is niet rastypisch bv genoeg voor de ieren. En hun fokken meer op de shows aan de hand. Het gaat er daar aan toe als bv de hondenshows hier. De bloedlijnen zijn vaak fantastisch wat ze vaak wel goede sportponys maakt!

Op die manier! Ik snap wat je bedoelt dan. :j

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 01:48

Faitherr schreef:
FelineNanet schreef:
Merken hierboven kom je een heel eind mee. Kiet is uitgerust met een zadel flink boven je budget, maargoed het is een zadel wat veel waarde blijft houden en op bijna ieder paard weer aanpasbaar. (WOW zadel). Tevens heb je ze wel tweedehands voor 600, maar dan moet je wel weten wat je paard nodig hebt. Ik heb toen de mazzel gehad dat ik een zadel extern heb gekocht en alleen de kussens moest omruilen bij mijn fitter waardoor ik niks extra hoefde aan te kopen (nog maar niet te spreken over alle headplates die we hadden, want hij lag op 2 pony's :') ).

Anyway: neem een goede zadelfitter, dan bespaart een hoop onnodige kosten is de enige tip die ik je kan meegeven. De hoeveelheid zadels die niet goed liggen is bizar hoog. Als je er zelf wat meer over wilt weten, loop vooral een dagje mee met een fitter dan weet je gelijk waar je bij je eigen paard op kan letten op de voorhand.

Meeste Connemara's hebben bijvoorbeeld een singelplek wat meer naar voren, wat voor zadel past daarbij, wat voor singelophanging en singel? Tevens hebben de meeste een korte rug wat het lastig maakt als je zelf moeilijk in een 17" zadel past: kijk daarom vooral ook naar wat voor zit de zitting heeft en hoe het valt. Zit je zo diep dat je makkelijk ook een 16.5" kan hebben of juist 'nep' diep waardoor je weer groter moet kijken.

Ben inmiddels goed bevriend met mijn fitter dus zo kom je een hoop te weten :o (daarnaast is het ook mega interessant!)

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wilde hier nog even op reageren want jij zegt ook (als iik het goed heb begrepen) dat ik beter een zadel kan kopen boven mijn budget aangezien deze ook beter blijven en uiteindelijk dus goedkoper zullen zijn. Probleem is dat ik het zadel zelf zou moeten gaan betalen en ik 15 jaar ben met een simpel baantje op zaterdag dus heel veel meer dan 900 word wel lastig. Op de pony die ik wil kopen ligt nu een 16 inch volgens mij met een redelijk oppervlakkige zit, hier pas ik prima in, maar ik zou zelf graag wat meer steun van het zadel willen hebben omdat ik merk dat ik op dit zadel steun ga zoeken op andere punten waardoor ik het paard in de weg zit.
dit is het zadel (wintec 500 dressuur)
ik zit er hier ook op trouwens
[ Afbeelding ]

Oh nee hoor zeker niet! Dat is het bij ons per ongeluk is gelopen. Achteraf gezien erg blij mee maar zonder sponsering van ouders was het mij ook niet gelukt hoor :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 01:59

Ik was al bang dat ik voor mijn 2de connie al wat moest gaan neertellen hahaha ja dus. Hoewel ik nu ook wel zit te denken aan een Connemara x Arabier voor de sport...

Lekker spring filmpje Saaams! Heb zin in het ONCK, gezellig iedereen weer even zien en pony's gluren :).

Wij hebben vandaag laatste trailer gedaan. 24 km, 10 gemiddeld met een hartslag van 54 binnen. En nog geoefend met waterkannen voor het koelen voor mevrouw-haat-aan-water. In principe hoeft ze zaterdag minder ver en mag nog wat langzamer dus moet wel lukken :D. Ben zelf al helemaal hyped, 3 jaar geleden voor het laatst gestart met Jinja (dochter Kiet). Heb er echt zin in!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:15

Ik vind de waarde van connemara's lastig inschatten zeker als ze nog een bijzonder kleurtje hebben bv valk.
Er zijn denk ik echte kenners die goed bekend zijn met de bloedlijnen en dan zeker bij een merrie daar extra eisen aan hebben. En dan ook voor een goede lijn extra willen betalen.

Maar de meeste kopers hebben toch geen idee wat goed of slecht is?

Persoonlijk vind ik dat de connemara's die ik nu ken meestal wel zeker in het begin terecht moeten komen bij paardenmensen maar als je eenmaal het vertrouwen hebt ze voor iedereen goede kinderponies zijn. Beter dan de gemiddeld wat hetere welsh.
En het is ook weer eens wat anders.

Willem doet het momenteel erg fijn. Gister heeft mijn buurmeisje er even opgezeten en die vind doorzitten altijd lastig. Maar dat gehobbel werd haar vergeven door hem en hij bleef er voor gaan. En zo hoort het ook want er moet tenslotte iedereen op kunnen rijden.

Hieronder wat foto's van de training en de fotoshoot van afgelopen week.
Afbeelding
Afbeelding
deze foto vind ik gaaf en hmm, zou graag nog wat meer lengte in hals zien en hij is wat scheef maar het lijkt zo wel ineens een hoogbenige pony :)
Hij was echt zo braaf tijdens de shoot, alleen lastig als ie na een paar x de paraplu gezien te hebben daar echt niet meer van opkijkt. De deksel van een emmer als frisbee deed hem weer even mooi opkijken.
Afbeelding
Afbeelding
En nog een paar van Indy tijdens de shoot. Onze clown :)
Afbeelding
Afbeelding

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:57

Eline, ik ben er ook nog in de dressuur :')

Suuuper gave foto's Elly <3

Feline, vrienden van mij hebben ook een connemara x arabier. Hij is nog best jong maar een hele leuke pony. En strekken dat hij kan! Maar hij is wel best schrikkerig. Ongeveer 70% connemara en 30% arabier maar toch nog heel fris voor een connemara. Maar ik denk dat dat nog wel een beetje wegtrekt als hij meer ervaring krijgt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:58

pringle11 schreef:

Feline, vrienden van mij hebben ook een connemara x arabier. Hij is nog best jong maar een hele leuke pony. En strekken dat hij kan! Maar hij is wel best schrikkerig. Ongeveer 70% connemara en 30% arabier maar toch nog heel fris voor een connemara. Maar ik denk dat dat nog wel een beetje wegtrekt als hij meer ervaring krijgt.

En niet alle Connemara's zijn hetzelfde natuurlijk! Larry was ook heel sensibel en heet maar toch een volle Connie. :D

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:02

Change3x schreef:
pringle11 schreef:

En niet alle Connemara's zijn hetzelfde natuurlijk! Larry was ook heel sensibel en heet maar toch een volle Connie. :D

Inderdaad! Otto is bijna altijd wel een hele brave pony maar soms wil hij wel even laten weten dat hij er is. Hij schrikt overigens bijna nooit. Maar bij de pony van mijn vrienden is het ook nog gewoon een beetje onervarenheid. Op het begin ging hij er altijd tussenuit als hij op wilde stappen en hij was bang voor het zadel en dat soort dingen. Maar dat gaat nu ook al een stuk beter.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:13

Wat is het ook een prachtig ras he... In de zomer help ik in Frankrijk mee op een connamara fokkerij van kennissen. Ik heb op het moment geen eigen paard maar het blijft wel kriebelen..

Inmiddels is hij 20 jaar maar hij was de eerste connemara die ik onder m'n kont kreeg. En nu wil ik eigenlijk niks anders.

AfbeeldingJumbo by Hannah Verhoeven, on Flickr

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:36

Ik ben zoooo trots op pony!! We hebben gewoon een begin in de galop!

Sorry voor de lijnen die allen kanten op wiebelen, ik moest 2 lijnen vasthouden, zware zweep en mn telefoon :+ ik moet er echt gigantisch voorwaarts blijven houden want ontspannen is terugvallen dus elke keer mee klikken en zweep erbij :') Maar ik moest het even op film. Het zijn elke keer kleine momenten dat ze het doet, volledig volhouden lukt nog niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:44