Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:29

2 x een kwartje basisbrok en een handje van hetzelfde als ze uit de wei komt.
Van 9:00-15:30 hebben ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking en om half 9 krijgt ze nog een fikse lading ruwvoer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:32

:) Je weet het wat ik voer

- 70%graszaadhooi, 30% hooi van "paardengras", dit dan gemengd in een slowfeeder.
- Halve kilo meusli, subli zonder.
- Daarbij op paddock en royaal track om de wei, met spaarzaam gras.

Valt hij af dan wordt het percentage graszaadhooi minder, en het gewone hooi meer. Komt hij bij: percentage graszaadhooi omhoog, gewoon hooi omlaag

En als ik hem fanatieker wil hebben: gewoon rijk weidehooi door het hooi mengsel heen. Wordt hij al heel snel heel blij van :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:35

SkyMarian schreef:
Heb er hier ook zo 1. De eerste paar opstijgen zou ik zowat op d'r kont belanden zo snel was ze vertrokken :')
Oh en die lange stelten van je zoon geven ook wel enorme hoop aan elke volwassene die met een connemara willen rijden. Als hij er nog op past .... :))
Erg leuke combi :D ............. hebbie nog meer leuke filmpjes O:)

mogen we al naar de HK? :')

https://www.facebook.com/mark.beltman.7 ... 725&type=2

Hier staan de filmpjes van L1 t/m Z1. :D
En de rest wat ik heb staat op Youtube, maar die had je al gevonden.

Mark is 1.78 lang met lange benen en een relatief kort bovenlijf. Easter is krap aan 1.45. Nooit commentaar gehad van de jury op zijn lengte. Hij heeft hem dus ook fijn t/m zijn 18e jaar kunnen rijden.

@kitobeer. Hoe is het met Eamonn?
Qua voer kregen ze bij ons altijd gewone basisbrok, Koss kreeg altijd heel weinig want hij werd dik van de lucht en had energie zat. Daarnaast uiteraard ruim voldoende ruwvoer.
Easter kreeg 2x 3/4 schep toen hij echt vol in training stond en zeker als hij wat dekte had hij dat zeker nodig. In de winter werd hij sneller dik en was hij wat op rantsoen.
Goed ruwvoer is bij elk paard altijd de basis geweest.
Maar eigenlijk niets bijzonders dus. Gewoon brok en ruwvoer.

Maar alle pony's die ik had hadden geen zomerexceem of andere klachten gelukkig.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:39

Heb geen facebook. Kan niet rechtstreeks bij de filmpjes komen -O-
Via youtube had ik idd al gevonden :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:43

Aanvulling op Bar's exceemopmerking: sinds ik voer zoals bovenstaand geen énkel mijt, mok, jeuk of wat dan ook probleem meer. Maar ik moet het dus wel écht sober houden, anders worden ze én moddervet én ze krijgen mok,mijt enz enz..

edit:

Ohhhhh: die állereerste proef... Héérlijk!!
Laatst bijgewerkt door Punz op 31-01-15 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:46

SkyMarian schreef:
Heb geen facebook. Kan niet rechtstreeks bij de filmpjes komen -O-
Via youtube had ik idd al gevonden :j

Ook niet via mijn linkje? -O-

https://www.facebook.com/video.php?v=33 ... =3&theater

Dan plaats ik deze nog even. Hier hadden we Easter net 1 week en deed Mark mee aan de clubkampioenschappen in de L1.
Te schattig. <3

Edit, hahahaha Punz, ja zoet he :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:52

Nee dan kom ik bij de hoofdpagina. De rechtstreekse link die je plaatste werkte idd wel.
De link van het clubkampioenschap kan ik ook niet bekijken. Dikke vette pech :))
Heb 2 jaar gelezen FB eruit gedaan en die komt er mooi niet meer in.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:57

Bar....
Moet jij niet gewoon een leuke Connemara om mee te gaan mennen O:) O:) O:)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:00

....en mogen we dan gezellig bij jou op het karretje? O:)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:02

Jáááááááááááááá!!!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:06

....met een picknickmandje of zo :9

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:15

Y)(^)
Met heerlijke inhoud natuurlijk :D :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:18

uhuh <<) <<) <<)
Ik begrijp dat er alleen nog maar een pony geregeld hoeft te worden? :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:20

:j
En dat zou toch niet het moeilijkste deel moeten zijn..

Toch, Bar? :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:49

Ik voer nu een halve kilo per dag brok. Hele dag op de wei en savonds wat hooi/kuilgras. Zedoet nu niks. Baby in de buik :D.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:04

Punz schreef:
Bar....
Moet jij niet gewoon een leuke Connemara om mee te gaan mennen O:) O:) O:)

Ooit, ooit, ooit, als kids uitgestudeerd zijn en Mark zelf zijn paard kan betalen dan wil ik een Connemara voor de kar *\o/* En dan mogen jullie mee als groom :D
Ik wil een Easterbeeb :D

Een mens moet wat te dromen overhouden.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:21

Punz schreef:
Via deze link:
http://www.deleliaard.nl/Fotografie/Fotografie%202014/HK140323.htm

zijn er foto's van de hengstenkeuring van vorig jaar te zien ( onder aan de pagina, kun je klikken, om verder te gaan naar de volgende pagina's). Jammer is wel dat er geen foto's zijn van o.a. de Z rubrieken ( dressuur en springen...)

Maar goed. Zo groot wordt er dus niet elk jaar uitgepakt. Dit jaar is er geen dressuur of springwedstrijd gekoppeld aan de keuring, en is er zoals gezegd alleen een ochtendprogramma ( keuring en presentatie van de hengsten)

Hee wat leuk, op die link bij het springen sta ik met Celtic Sir Parsifal! :D Let alleen aub niet op m'n houding, ik had al een paar jaar niet meer gesprongen (of heel soms alleen echt heel laag door jonge pony's), reed daar met een dressuurzadel (overigens super fijn zadel maar voor springen toch iets minder steun :P), ook had Parsifal nog nóóit een parcours gesprongen, hij kende het springen pas net & dit stond op 70cm/80cm. Wat vooral ook nog erbij kwam, ik had dus nog nóóit op Parsifal gereden, nooit :') Ik ging zo hoppa losrijden & de ring in met een erg onervaren pony, zelf nauwelijks springen & net een kwartier een combinatie te zijn :') :')

Oh maar wat was hij braaf! Hij vond het allemaal erg spannend, logisch, maar zodra ik hem maar bleef aanmoedigen, sprong hij! Het hele parcours rondgekomen met alleen een paar balken! :D

Erg leuke ervaring & dan al die mensen, die wisten dat ik nooit kon springen & Parsifal nooit gereden had, die allemaal complimenten gaven, heel leuk! :D :o

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:25

We hebben vorig jaar geen jeukseizoen gehad dus opzich gaat het goed met eamonn. Echter vorig jaar april heeft hij flink te kampen gehad met zwakke knieën aan beide kanten. Ik heb dan ook een revalidatie traject moeten starten. In augustus ging het de goede kant op en zijn we ook weer dressuurmatig gaan trainen . In oktober een hele fijne lesgeefster gevonden onze draai heel goed gevonden. Maar ik ben toen ook flink gaan voeren waar ik dus wel verbetering in zag. Ik kreeg een raket. Voor de knieën raadde mijn lesgeefster aan dat ik hem kon laten doormeten in de natuurgeneeskunde om te kijken of alle organen optimaal werken en hierdoor geen blokkades ontstaan.
En ik kan dan wel voelen dat eamonn een raket is . Maar ik zal hem toch weer soberder moeten voeren zodat hij geen overmatige reserves opslaat en van nature kan gaan lopen als een raket omdat alles optimaal werkt. Ik vind in die 13 jaar dat ik hem nu heb voeren toch altijd een heel gedoe vinden hoor.
2 weken terug heeft hij een bloedvergiftiging opgelopen oor het vele water dat in het gras staat en waar hij dagelijks door wandelde . Zijn huidje was te dun geworden en kreeg een klein plekje mok. Maar dat is ook weer ok. Nu ik nog even opknappen en we gaan weer aan de slag.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:18

Mijn pony's krijgen 2x per dag een kwart bakje muesli, we voeren zelf vitaminen& mineralen bij, ze krijgen zemelen met hun supplementen en veel ruwvoer. Volgens mij voer ik echt weinig vergeleken met anderen hier, en toch zijn m'n pony's lekker dik! Haha :')

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:36

Mooi filmpje, Bar! Wat leuk dat Mark zo'n overzicht heeft gemaakt.
Enne... Easterbaby tzt lijkt me best een goed idee!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:10

Sjucht <3

Afbeelding

.....zo zag ze er uit voor het wassen :')
Afbeelding

Kleine vetkledder had zichzelf een andere zandpaddock gegund. Ze heeft de onderste draad er afgehaald en stond vrolijk bij haar oude clubje. :')
Helemaal onder de bagger :')

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:15

Hoi,

Ik heb ook sinds een half jaartje een connemara :)

aangeschaft als toekomstige gezinspony, reed altijd intensief en jonge paarden of hengsten maar mijn gezinsleven/werk laat dit niet meer toe, dus vind ik het beter dat iedereen er plezier aan kan beleven.

Ik heb hem als driejaars gekocht bij ons in de buurt(ik was toen al wel even in verwachting want ik moet nu 1van de... bevallen)
En hebben hem onder zadel laten voorrijden, mijn dochtertje heeft hem zelf geleid(5j) en mijn man zat voor het eerst op een paard! Iedereen was dus direct overtuigd! Wat ook zeker een must was.

Had hiervoor een.zeer gevoelige PRE, waar absoluut niemand zomaar op kon.
dus nu is het wel leuker voor iedereen.

Hij moest wel even eerst wat wormekuren want hij had een ijzer gebrek, hij was wel heeel loom en dat moet nu zeker ook weer niet.
Het voelde zo vertrouwd aan dat ik met een bolle buik wel een keer of drie nog wat op hem "gereden" heb en mijn man ook nog wel eens een paar keer erop.
Het plezier is echt terug nu.

Hij staat nu wel al een tijd ongereden maar dat vind ik absoluut niet erg, zo kan hij goed herstellen en uitgroeien, hij ziet er nog zo puppy uit.
En persoonlijk voel ik mij niet goed bij het rijden op een 3jaars, deze lente word hij vier en kunnen we samen aan de slag. :)

Hij is doodbraaf en super schattig!

Voorlopig kan ik spijtig geen fotos posten want zit op de gsm.
Hij heet kiltubber lad, we noemen hem tubby of tubs :)

Info door de connemara kenners is altijd leuk! :)

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:40

BTW waar moet ik aan denken qua prijs voor een D pony, braaf, goede bewegingen, goed gebouwd, gezond. Hoeft nog niet heel veel te kunnen, wel zadelmak.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:53

Punz jij hebt je pony uit Duitsland begrijp ik, is dat ver? Hebben ze een site?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:18

Even snel: Ja, Jou is uit Duitsland, maar zijn fokker is er na dertig jaar mee gestopt. Maar zie de links hierboven, die zijn voor een deel van Nederlandse en Duitse fokkers,