Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:32

Ik ken mss iemand die pools kan! K ga het opzoeken. Leden van onze ruiterclub gaan jaarlijks op vakantie in polen, en dat is bij een nederlands koppel, maar volgens mij kunnen die ook pools.

De laatste paar dagen heb ik Juul echt "getergd"... deze week heeft ie voor t eerst een echt zadel met boom opgehad , met singel én ermee moeten rondstappen, heeft hij ook de longeersingel aangehad, en vandaag heb ik zijn halsterhoofdstel aangedaan, mét bit. Dan hebben we een kleine wandeling gedaan , maar tijdens het wandelen is ie toch weer 2 x even weggesprongen en dat vind ik erg naar omdat ik steeds het gevoel heb dat ie in mijn nek gaat springen... Terug op de wei begon hij opdringerig te worden, hij had genoeg van alle werkjes en gefrutsel en liet dat duidelijk merken. Heb hem vastgezet en bit en singel afgedaan maar ben beginnen borstelen. Weer liet ie duidelijk merken: stop ermee, ik wil het niet..en maar steeds wegdraaien. Maar ik ben doorgegaan. Had zoiets van, nou moet ie daar toch geen schrik meer van hebben?? en ineens drong dat blijkbaar in zijn kopje door en bleef ie netjes staan. Gevolg: na een half uurtje stevig borstelen op alle plekjes waar nog nooit een mensenhand geweest was (billen, binnenkant benen, buik enz)en het haar dat alle kanten opvloog, zag ik eruit als een sneeuwpop en de wei lag bezaaid met een wit tapijt lange haren... Ineens de grote schoonmaak: zijn staart even 40 cm ingekort want die was zo lang dat ie op de grond hing en overal doorheen sleepte en juul stond er ook soms op. Ik schrok nadien wel even: heb precies een andere konik, hij ziet er nou zooo netjes uit... de volgende dagen geef ik hem nou wat rust, kan ie rustig alles laten bezinken. Ben vanmiddag ook even met beide armen over hem heen gaan hangen, over zijn rug en dat vond ie wel best... Eigenlijk loopt dus alles gesmeerd...enig puntje: ik voel me zelf niet 100% op mijn gemak als ik met hem ga wandelen...daar moet ik dringend wat op vinden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:06

precies wat ik had gedacht, hij is al lang niet meer bang van je, je moest gewoon even doorzetten, super!
dat vraagt natuurlijk wel om een foto van schone Juul O:)

waar heb je hem lopen tijdens het wandelen? als hij achter je loopt zou hij inderdaad zo in je nek kunnen springen als hij schrikt. Laat hem naast je lopen met zijn schouder, als hij dan wegspringt is het in ieder geval niet op jou(of hij moet wel heel raar doen)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:29

mijn zadel is op de bus, dus hopelijk heb ik hem morgen al *\o/*

ik heb de eerste eigenaar(de slager dus) van Wolf ook maar een mailtje gestuurd, je weet maar nooit :Y)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:25

heb je zadel op de site gezien, ziet er top uit, ideaal idd om zo te beginnen, de barefoots zijn eigenlijk wel heel duur..... ga je dan morgen al proberen op te stappen??? Ga je Wolf ook zelf zadelmak maken???
Ik weet nog niet wat ik met Juul ga doen... weet je, ik heb best veel ervaring en kan tegenwoordig best kalm blijven in veel situaties maar ik heb jaaaaaren geleden een ongeval gehad met n paard, echt heftig, dat is wel verwerkt, heb tenminste geen nachtmerries meer en moet er ook niet meer constant aan denken, mar ik merk toch soms dat ik reflexen heb die mss nog daaruit voortkomen..ik ben veel voorzichtiger dan vroeger in elk geval. En soms is dat niet goed. Een paard voelt dat gewoon. En voelt die voorzichtigheid aan als terughoudendheid=angst... ik merk dat dat nu het geval is als ik met juul ga wandelen, denk ik. Fout is dat ik de laatste keren telkens mijn dochtertje mee had. Ik moet dan zowel op haar als haar pony als op juul letten....dat is gewoon te veel. Maar ja, ik heb gewoon haast nooit een babysit.. Volgende week zit ze weer op school en moet ik pas donderdag werken dus heb ik nog 3 dagen, ga ik toch ns lekker alleen met Juul wandelen. Of beter nog zou zijn als sarah, het meisje dat hier rijdt op mijn witte araab, mee kan gaan...die is zelfverzekerd, cool en relax en heeft ook kennis van zaken.
In feite is Juul nou klaar om erop te stappen, toch bijna, denk ik... alleen, hij begrijpt nog stees niet wat longeren is, en dat zou hij wel moeten kunnen, want als er iemand opstapt, moet je toch ook in het begin kunnen longeren? ...sjonge, wat gaat het nu ineens snel... had ik 2 maanden geleden nooit gedacht...
Misschien laat ik beter alain komen...die maakt onze arabieren zadelmak. Maar heeft geen ervaring met oerpaarden zoals juul.... ik weet het niet..wat denken jullie??????? woonde je maar in de buurt, dan kon je mij helpen, jij lijkt mij de ideale persoon...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:35

Ik zou toch nog even twee keer nadenken voor je een paardje gaat zadelmak maken met een boomloos zadel, zeker zoiets 'slaps' als een Barefoot
Een boomloos zadel heeft niks bij te zetten op het moment dat het écht nodig is, met name bij zijwaardse krachten. Een paard wat weg spat, zijwaardse sprong maakt of als een idioot aan de kletter gaat en de bocht om (fijn aan de longe natuurlijk dus kleine circeltjes).
M'n Paint heb ik met een Bob Marshall ingereden, ging super, maar paardje deed geen stap verkeerd én ik had haar zelf gefokt dus van veulen af aan waarbij ze als veulen van 3,5 maand al naar shows ging en met een maand of 5/6 al in Duitsland op een show stond. Met andere woorden, ze was al eea gewend..

Ben, mijn zwaar getraumatiseerde Merens was een ander verhaal. Dat werd een mega crash die me lang is blijgebleven en waardoor ik echt even niet meer durfde te paardrijden... eerste les na een half jaar heb ik jankend op het paard gezeten... Voor mij geen boomloos meer. Ook al omdat ik lange afstanden wil rijden, maar ook omdat ik júist in noodsituaties van mijn tack op aan wil kunnen. Juist als het er op aan komt heb je de extra steun van een zadel nodig en geeft een boomloze dat niet. Kun je nóg zo'n onafhankelijke zit hebben, als er echt stront aan de knikker is blijf je gewoon niet boven met zo'n zadel.
Ik zal niet zeggen dat ik er niet af was gegaan met een boomzadel, toen met Ben, maar de kans dat ik een panieksituatie had kunnen voorkomen of mezelf toch had kunnen redden in het zadel, was wel vele malen groter geweest... http://merensben.wordpress.com/2009/09/09/desillusie/

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:08

Ik ben bang dat ik nog geen passende singel heb dus morgen opstappen zit er niet in :+ ik ga alles zelf doen ja, heb het paardje van mijn zus ook ingereden vorige zomer en dat is mij prima bevallen. Ik ben ook iemand die graag alles zelf doet op mijn eigen manier en niet alleen met de paarden (mijn eerste woordjes waren 'ikku zeluf' _O-). Ik weet dat als ik het uit handen geef dat ik me toch alleen maar ga ergeren, daarbij kan ik het zo ook op mijn eigen tempo doen en een rustiger persoon dan ik zal je niet snel tegenkomen, ze moet heel wat flikken wil ze mij op de stang jagen.
Longeren doe ik niet, misschien ooit om het galop knopje erop te zetten maar voor de rest heb ik het niet nodig.

ik zou die Sarah vragen of ze je wil helpen en dan lekker in je eigen tempo werken, als je iets nog niet vertrouw moet je het niet doen. Mocht je er dan niet uit komen kan je altijd nog iemand vragen om het voor je te doen.

@Francis, ieder zijn eigen keus, je kan overal wel spoken in gaan zien maar dat is juist niet de bedoeling. Ik ben niet bang om te vallen :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:37

Mijn vriendin die een trainingsstal heeft en dus constant bezig is met groene paarden op te leiden of paarden om te scholen , werkt in het begin altijd met een boomloze westernbarefoot...waarom? omdat die op alle paarden past, zonder ze te hinderen, ..ik denk dat een slecht passend zadel meer wrevelige reactie zou kunnen geven bij een jong paard dan een boomloos zadel. Zij stapt wel pas op als alle grondwerk echt netjes afgerond is, de paarden zelf in evenwicht kunnen lopen in alle gangen en met dubbele lijnen gestuurd kunnen worden. Dat doet ze allemaal in de round pen. Daar kan een paard nooit ver weg en zeker jonge paarden die "weg" willen, gaan in feite gewoon hard rondjes rennen , maar kunnen nooit echt ver wegspringen of racen of wat dan ook. Ik voel mezelf in de round pen ook rustiger, je kan echt behoorlijk rijden daarin (ik heb er een met doorsnee 16 m), tenminste met paarden van ons caliber (max stokmaat 155 cm)dan kan je bij goede ondergrond zelfs makkelijk een rustig galopje doen ... de overkant is nooit ver en ik voel dat onze paarden daar ook rustiger zijn..Natuurlijk is in theorie altijd alles makkelijk, en niet iedereen heeft natuurlijk een roundpen ter beschikking.
Ach paarden blijven dieren en zijn onvoorspelbaar... zo, ik ga mezelf klaarmaken en naar onze eerste dag op de beurs vertrekken. (ik zal maar n goed gevulde beurs meenemen ook hihi) k ga een 40cm singel zoeken voor juul en een mooi zadeldekje en tja, wie weet wat kom ik nog allemaal tegen he????? (mijn arme man heeft zijn tranquilizers al bij de hand, hji weet dat ik nogal koopgraag ben)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:56

ik heb er weer op gezeten *\o/*
ik kan ook zo opstappen, ze blijft braaf staan. Het zadel past dus, hij had niet langer moeten zijn :=
hij is nog wel wat stijf dus ga hem eerst wat inrijden op het paard van mijn zus, heb meteen even een buitenritje ermee gemaakt en hij zit heerlijk.

maar ik moet dus ook opzoek naar een 40cm singel ...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:00

Vandaag op de beurs vol verwachting op zoek gegaan naar een blauwe neopreen singel, een blauw zadeldekje en een passend bitje voor Juul.... helaas, wat n desillusie... overal enkel standaardmateriaal, alle specialletjes kunnen ze wel bestellen, maar ok, dat kan ik zelf ook, ik wou het nou net écht zien en voelen... enfin, even rondgekeken op internet: bij goedhart.nl heb je de neopreen marylot singels, in oa felblauw, rood en oranje: vanaf 45 cm. Qua uiterlijk staat die blauwe mij het best aan. bij podium zelf vindt je singels vanaf 50 cm, ook met kleurtjes. Barefoot nederland heeft zeer goed gevormde singels, maar enkel in leder, in bruin en zwart, vanaf 35 cm! Heel kwalitatief, maar ik had er ooit zo een bij mijn barefootzadel en vond de singel erg stug, leek me niet zo aangenaam voor het paard... de synthetische singels bij barefoot nederland zijn er pas vanaf 50 cm. Ik denk dan mss toch maar voor de marylot in blauw te gaan in 45 cm, in de hoop dat Juul toch nog wat aandikt, en natuurlijk moet er nog een dekje onder, dus dat scheelt ook wel wat. Desnoods in de singelstoten nog maar een gaatje laten bijmaken?
Qua dekje heb ik niks echt waow gezien. Wel eentje dat benaderd wat ik zoek: donkermuisgrijs met een rand van turquoise blauw en de onderkant is een soort netweefsel, dat het zweet beter doorlaat. Denk dat het dat zal worden, viel ook qua prijs nog mee, 35 euro geloof ik. Had een ander gezien, iets nieuws, was er ook in grijsblauw, en had een structuur als bijengraten. Zou antibacterieel zijn, en super voor vochtafdrijving...Nou, de prijs naargelang: vanaf 125 euro ! Wat dat antibacteriele betreft, hier heeft sowieso elk paard zijn eigen dekje(s) dus eventuele schimmels draag je niet over, bovendien was ik alles regelmatig en als t nou echt nodig zou zijn, kan je t beter even in de diepvries leggen, dan zijn ook alle bacterien dood he.
Wat het zadel betreft voor Juul dan: vanwege zijn toch korte rug, vrees ik dat ik van de podium ga moeten afzien en heb ook niks anders gezien dat direct zou passen. Er zijn wel veel western-wandelzadeltjes die ze ook in short versie aanbieden, maar gut, wat n prijzen, 1700, 1800 euro... Leuk zadeltje hoor mevrouwtje.. zit supppppper lekker... nou,ja, dat geloof ik best, maar dat kan mijn loontje nou niet trekken. MAAAAARR, ik heb iets gezien dat me een idee gaf: een Kieffer Ibero zadel. Dat is een "gewone" kieffer, maar een extra hoge cantle achteraan en een verhoogde cantle vooraan, zoals bij spaanse zadels... én de verkoper vertelde me dat die cantles afneembaar zijn...maw: volgens mij moet je ze los kunnen krijgen en op een gewoon zadel laten zetten?????, Kan ik mijn zadelmaker wel ns vragen. Ik zou dat doen om toch iets meer steun te hebben in mijn kieffer, iets vaster te zitten....
Heb dus vandaag niet erg veel gekocht...me wel laten verleiden door een PAARSE parelli stick! En n boek gekocht dat me wel wat lijkt, aangezien ik toch n beetje nog n schrikkepoot ben: "paardrijden zonder angst" van Sylvia Frevert...
Ik ga dus lekker op de bank languit , het was een zware lange dag en morgen is het weer vroeg dag....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:18

Ach wat jammer dat het niet op de beurs te vinden was. Vaak hebben ze idd de standaard dingen. Maar die paarse parellistick ben ik wel jaloers op hoor, haha. Ik heb gewoon de oranje, de standaard versie.
@Van: Ben benieuwd naar foto's vh zadel op Wolf. Fijn dat het zo goed gaat!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:31

het zadel op Wolfje :Y)
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:19

wwwwwaaaaaaaaaaaaawww! Ze staat er gewoon gewéldig meeee!!!! *\o/* en ze kijkt zo intelligent en rustig dat ze daar staat, alsof t gewoon routine is...haha, die koniks toch...
Is dat ook de lengte van jouw beugels? Dan valt ze best nog mee in grootte, ga je toch niet veel met je voeten onder haar buik uitkomen!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:26

ze vind alles prima :+: mijn lengte is 1 gaatje langer, had ze even wat korter ivm wennen aan het zadel
ik kom dan denk ik net met mijn benen onder haar buik uit maar zeker niet veel maar ik heb ook maar korte pootjes :Y)

nu nog een singel maar ik wil eigenlijk een banaansingel maar die zijn dus niet te vinden in maatje 40cm of ze zijn ontzettend duur

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:24

ik weet niet waar je woont maar bij kraemer in duitsland hebben ze wel al banaansingels al van af 37 euro en volgens mij ook maat 40

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:33

bij Kraemer kan je ook bestellen online... ze hebben heeeeel veeeeeel, dus idd, misschien vind je daar wel je zin.
ok, ik ga vertrekken, dag 3, laatste dag vandaag van de beurs...ben blij want het is toch wel erg vermoeiend. Gisteren nog wel een koopje gedaan: een rijbroek in rekbaar jeans, jodphur model, van F.R.A. (freedom riding articles), voor 49 euro ipv 110 euro. Ben er hartstikke blij mee, want ik rijd met ofwel mijn westernboots ofwel ariat botinnes...en op de stand van Media boek (van nederland) waar ik mijn boek "das polnische konik" bestelde, maar dat nog steeds niet is toegekomen, geinformeerd en goed nieuws: deze week komt het er aan..jipie. gisterenavond was het show met Mario Luraschi... ja man, wat n vent! Wat n paarden... mega uitstraling allemaal. Maar heb al veel paarden gezien daar met uitstraling hoor...vooral de demo's parelli, grondwerk, vrijheidsdressuur, voltige enz vind ik geweldig. Kreeg gisteren trouwens een vreemd verzoek...... volgend jaar mee te doen voor een rasvoorstelling KONIK!!!!! Gezegd ik moet er over nadenken. Op mijn eentje zie ik dat sowieso niet zitten, dus dan zou ik al enkelen van jullie moeten kunnen overtuigen mee te doen??? Of hier in belgie nog konikeigenaars vinden ..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:38

banaansingel begint bij kraemer ook pas bij 50cm, word dus maar gewoon een rechte

ik rij zelf bijna altijd in spijkerbroek of joggingbroek, vind rijbroeken helemaal niet lekker zitten :+
een demo geven lijkt mij wel leuk alleen belgie is me net iets te ver weg

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:54

Aaah wat een coole foto! Idd alsof ze al jaren bereden is, wat een portret :+ . Geweldig. Vind het zadel erg mooi staan bij dr!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

@ ghashira: Ik wil ook wel meedoen met die demo. Moet alleen ff kijken hoe ik Pumbaa daar ga krijgen, maar lijkt me wel heel erg leuk! Fijn van die jodphur rijbroek, idd een koopje. Dus je loopt al drie dagen op die beurs, kan me voorstellen dat dat vermoeiend is, maar wel heel leuk.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:25

nadine_yvana schreef:
@ ghashira: Ik wil ook wel meedoen met die demo. Moet alleen ff kijken hoe ik Pumbaa daar ga krijgen, maar lijkt me wel heel erg leuk! Fijn van die jodphur rijbroek, idd een koopje. Dus je loopt al drie dagen op die beurs, kan me voorstellen dat dat vermoeiend is, maar wel heel leuk.

Demo met Pumbaa erbij zou wel heeeel leuk zijn omdat ie zoveel dingetjes kan: spaanse pas, ergens op gaan staan enz...hem in belgie krijgen, moet lukken. Waar een wil is is een weg. Er zijn elk jaar heel wat nederlandse deelnemers/standhouders, mss kan je met één van hen meerijden ofwel moeten we een transportje regelen, we zien wel..misschien is daartegen de tijd ook rijp voor een koniktreffen
Heb vandaag Iris (van Iris Training Stables) ook daar gezien met haar Henson Calista en heb goede tips opgestoken voor "traktortraining" en longeren bij groene paarden. Heb ook wel best wat opgestoken van de parelli demo's... ik heb nou weer lekker nieuwe ideeen voor training met Juul...

vandaag dan toch ook het grijze dek gekocht, met de felturquoise blauwe rand, het is er eentje van BR, 35 euro. Onderkant is een soort nettricot, dat het zweet beter zou doorlaten, ...
Als ik morgen wat uitgerust raak en door mijn (verwaarloosde ) huishouden heen raak, zal ik Juul ns opzadelen met al zijn nieuwe spullen en n foto nemen....Zal dan ook de beugels ns op lengte hangen zoals ze goed zijn voor mij, zo hebben jullie ook n beter beeld van hoe groot ie is.

Vandaag bij de Parelli een meisje zien rijden op n welshpony van ong. 1,30 m.. Meisje was volwassen, maar slank , maar haar benen staken toch vrij veel onder de buik van het beestje uit.. maar wat n combinatie, sjonge. Vliegende galopwissels , piafjes en dat allemaal zonder bit, zonder hoofdstel, gewoon met een neckrope. ... De persoon die toelichting gaf zei : "zo ziet u maar, de perfecte match ruiter paard heeft niets met ras, grootte of leeftijd te maken... de klik moet er gewoon zijn"... idd... dat is zo

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:45

opzich woont nadine wel dicht bij mij maar ik vind belgië zo ver :o waar is die beurs?

ben benieuwd naar een foto van Juul opgetuigd :Y)

natuurlijk ga je niet met 100 kilo op een magere shet zitten maar ik vind dat er hier ook veelste snel word geroepen dat je te groot bent. Als een pony god in de spieren zit en op een goede manier de ruiter draagt en de ruiter zelf in balans zit dan kan zo'n dier heel wat dragen :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:52

aaah, wat leuk. een konik topic :D
ben er altijd al fan van geweest :)
nu heb ik een (nieuw) verzorgpaard, wsl ook een Konik. zou me niks verbazen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:55

Wat een leuk topic en wat een geweldige paardjes allemaal!
Ik heb het topic even doorgelezen maar nog niet eerder gereageerd ;)

Ik ben al een lange tijd gefascineerd door de Konik. Hopelijk komt er ooit nog een dag dat ik er eentje ga aanschaffen. (Momenteel heb ik mijn handen al vol aan mijn paardjes :) )

Ik blijf even volgen :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:59

@_horselovee_, jij was degene die mij gepbt had. Ik vind je verzorgpaardje qua koppie wel iets weg hebben van een konik maar denk niet dat het een volle is, heb je misschien een foto waar ze helemaal opstaat? en wat is haar schofthoogte?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:04

Wat vinden jullie van de Highlandpony's?
Ik vind ze een beetje van de Konik weg hebben qua uiterlijk, de bloedlijnen lopen vast heel anders.

Weet iemand in hoeverre de karakters van deze rassen verschillen? Ik vind de Highland pony's in vergelijking tot de Koniks erg duur en ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de Koniks mooier gebouwd zijn :o
Laatst bijgewerkt door Avalon87 op 04-03-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:04

ja, klopt :)
daarom zeg ik ook wsl (waarschijnlijk dus). maar je bent niet de enige die dat zegt :)
schoftehoogte weet ik helaas niet, heb wel een foto.
ziet er een beetje raar uit, maar mn vriendin wou perse de manen naar 1 kant kammen ( :') ) :
http://6.media.hyves-static.net/1477052 ... 52317.jpeg