Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:52

Vanmiddag van de fokker vernomen: in de maand juli zullen Makka en Oyun Shael (pas 2 jaar op de foto, nu 4) naar Nederland komen. Makka zal in diverse dressuurwedstrijden worden uitgebracht, en Oyun zal de beginselen worden bijgebracht.

Trainingsvideo van Makka:

Wedstrijdvideo. Jammer van enkele onnodige fouten van de ruiter, maar de combinatie werkt eraan en is om die reden ook al in januari in Nederland geweest.

Dus als iemand interesse heeft in het bijwonen van wedstrijden of een training, steek je hand op dan maken we er een AT liefhebbers/bokt meeting van. :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:59

Het blijft een kwestie van smaak. Ik vind de luxe, slanke rassen vaak mooier dan de stevige Tinkers (en ik houd niet zo van bont), haflingers etc. Dus die rassen zal ik niet snel kopen, maar er zitten hele leuke exemplaren bij hier op bokt, die ik toch wel graag aanklik op de fotofora. (Koudbloedkim's paard Kim bijvoorbeeld). Daar komt bij dat ik veelal niet met die merrie's overweg kan. Ik vind jouw paard eigenlijk ook zeker wat hebben :j net als andere AT hoor, dat is meer mijn smaak. Zou ik ze zelf kopen? Dat denk het niet, maar dat is meer omdat ik helemaal gek ben van AV's.

Ik kwam trouwens laatst een AVxAT tegen, een zeer geslaagde kruising :)) zal even kijken of ik de foto kan terugvinden.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:35

Ik ga ook maar eens reageren op dit topic.
Vind de AT eigenlijk ook heel lelijk omdat ze alles hebben wat je in een paard niet wilt.
Als je er eenmaal mee gewerkt hebt,wil je niet anders meer.Ik heb in Amerika op een stoeterij gewerkt waar ze AT fokken en heb toen gezworen dat ik er nooit een wilde hebben.Wat een nare beesten,tot ik met de jonge paarden aan het werk ging(ik was daar om de jonge paarden zadelmak te maken).Er stonden daar veel paarden die al wat hadden meegemaakt(slechte ervaringen)en de jonge paarden waren nog niet of nauwelijks in de hand geweest(ook niet bevordelijk maar in dit geval gunstig)er werkte daar Amisch mensen en geloof,me die gaan niet zachtzinnig met beesten om(terwijl ik altijd dacht dat die mensen zo een waren met de natuur,not).
De AT is gewoon heel duidelijk in hun lichaamstaal,als er iets is(ergens pijn of niet goed passend zadel,noem het maar op) dan laten ze dat merken en als je het probleem verhelpt(als dat mogelijk is)dan zijn het wereldpaarden.
In de bak zijn ze over het algemeen niet zo happy,door hun lichaamsbouw zijn ze nou eenmaal niet echt geschikt voor de dressuur,ze vinden het ook niet echt leuk.
Dit heb ik met veel AT gemerkt en bijna allemaal reageren ze hetzelfde,geiriteerd,beetje stakerig,slaan naar je been,slaan met de staart(op je been)en niet geconcentreerd.
Je kan ze er wel doorheen rijden maar je doet ze er gewoonweg geen plezier mee.
Ik ben toen met ze buiten gaan rijden en dan voel je pas wat voor een speciaal paard het is.
Het is namelijk net of ze rollen ipv lopen,zulke heerlijke gangen en een heel vrolijk en lekker voorwaarts paard onder je,en daar willen ze wel de dressurmatige oefeningen voor je doen.
Zelf heb ik uiteindelijk toch een AT gekocht bij mevr. de Vos uit De Wijk(Drenthe)en ben daar heel blij mee.
Moet er wel bijzeggen dat het een kruising is(anders had ik hem waarschijnlijk niet kunnen kopen,te duur,haha),moeder is een welsh maar daar zie je eigenlijk niks van.
Hij is nu 6 jaar en loopt kl3 endurance met veel gemak en plezier,is een genot om te rijden maar hij wil wel als een prins behandeld worden,haha,en hij vindt zelf ook wel dat hij meer is dan de rest,beetje arrogant is hij.
verder ben ik wel geinteresseerd in die AT boktmeeting,lijkt me leuk.

malita

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:49

vindt het prachtige dieren...
echter met mijn bouw moet ik naar een breeder gebouwd paard ,heb nu een stevige bwpér .
dat is een perfecte combi .

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:11

Ik vind het geweldige dieren, een paar jaar geleden was ik helemaal gek op AV's, maar nu eigenlijk niet meer zo, ik vind ze altijd nog wat pony-achtig. Van AT's wist ik nog niet zoveel, maar ik vind het echt prachtige dieren. Als ik ooit een eigen paard zou nemen, dan zou ik zekerweten voor een AT kiezen. Ook vind ik de showfok-paarden juist geweldig mooi! En het massieve type juist minder xD

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:25

F_Orumster schreef:
quote JoSav
Ik heb wel een aantal wetenschappelijke artikelen - ik zal als ik tijd heb nazoeken welke denkelijk voor jou relevant zouden kunnen zijn. De bijbehorende links kan ik wel voor je opzoeken, maar voor 99% van de wetenschappelijke artikelen moet betaald worden, dat kan ik je op een briefje meegeven. Als je verbonden bent aan een wetenschappelijk instituut wordt dat abonnement voor je betaald. Als ik in mijn bibliotheek wat relevants vind kan ik je dat altijd uitlenen, als je wilt. :)
En even off topic: toevallig heb ik twee dagen terug een schilderij van een Carthaags/Numidisch paard afgerond voor mijn Equus Orientalis project. :D :D

Op pubmed? Ivm mijn werk kan ik bij meer artikelen dan zonder inlogcode, maar alsnog heel veel niet hoor.
Als je wilt kan ik ns voor je kijken.[/quote]

JoSav schreef:
F_Orumster: als je wilt kijken lijkt me dat alleen maar fijn. :j Heb in het verleden (tot ong. een jaar terug) heel regelmatig diverse sites afgespeurd, maar veel onderzoek wordt er niet naar gedaan voornamelijk door gebrek aan fondsen. Dat is iets waar archeologen zelf al aardig mee te kampen hebben met het oog op de verdwijnende permafrost, genetici ivm het gebruik van eigen getrokken DNA tov het gebruik van wat er al aan (niet altijd even relevant) DNA materiaal zit in de databanken, enz. enz.
Het meeste onderzoek gaat naar zaken die commercieel interessanter zijn, en gek genoeg zijn paarden dat vooralsnog niet.
Mocht iemand antwoord willen op een specifieke vraag, stel hem gerust. Ook als er specifiek interesse is in bepaalde zaken als bloedlijnen en subtypes of het verschil tussen Turkoman en AT dat hier misschien voor het oog wat door elkaar wordt gebruikt.

Hier even op terugkomend...
Je kan heel goed de auteur emailen en vragen of je een pdf mag ontvangen. Vertel waarom je zo geinteresseerd bent.
De reden dat je moet betalen voor het artikel is niet omdat ze het niet delen willen, maar omdat ze heel veel geld aan de journal moeten betalen als ze open acces willen. Ze willen graag dat mensen hun artikelen lezen en vooral citeren (goed refereren)!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:55

Ha ha Amy, dat heb ik ook juist! Ik vind de showtypes ook het mooist! Hoewel je eigenlijk niet op uiterlijk af moet gaan.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:06

Ik ken het ras wel en ik vind het uitzonderlijk mooie paarden. De kleuren doen mijn hart smelten!!!
Zo heeft elk ras zijn voors en tegens.
Ik ben een oversized Penny! :')

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:29

Wat leuk om dit allemaal te lezen! Ik moet eerlijk bekennen dat ik AT's ook heel lelijk vind/vond :o
Maar dat kwam vooral door de stand van de achterbenen, die staan op foto's vaak zo ver naar achter! Maar ik heb nu zooveel foto's van jou gezien dat ik begin te twijfelen of dit wel AT's waren haha :+

Ik vind jouw merrie in ieder geval super mooi! Heel bijzonder :) Veel plezier er nog mee en blijf vooral foto's en info posten. Helemaal top!! *\o/*

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:04

jamiroquai schreef:
Ha ha Amy, dat heb ik ook juist! Ik vind de showtypes ook het mooist! Hoewel je eigenlijk niet op uiterlijk af moet gaan.

Mooi zijn ze hea, ik zwijmel helemaal bij ze weg xD
En idd, mijn lievelings paard is een kwpn, heel erg overbouwd, lomp, ze ziet er niet uit, maar toch een geweldige schat!

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:53

Ik heb ook wel belangstelling voor de AT bokt meeting. Ik lees voornamelijk mee op Bokt, maar dit lijkt me wel erg leuk, omdat ik de AT altijd al een geweldig paard heb gevonden (ja, duh :+ )

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:50

JoSav schreef:
Dus als iemand interesse heeft in het bijwonen van wedstrijden of een training, steek je hand op dan maken we er een AT liefhebbers/bokt meeting van. :P

*hands up*

Zeker interesse om die 2 in levende lijve te zien! Als het een beetje doenbaar is qua afstand dan, ik hoor het wel ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:34

Ik woon in Limburg, waarschijnlijk wordt het te ver reizen, maar hou me maar wel op de hoogte!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:10

Ik zal binnenkort eens informeren naar het wedstrijdschema en/of trainingsschema en dan zal ik erop terugkomen in dit topic. Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben ben ik momenteel een beetje te druk voor dit topic en voor bokt. De meeting zal waarschijnlijk in de omgeving Apeldoorn zijn, mocht het doorgang vinden. Ik kom er in elk geval nog wel op terug.

Ik blijf het leuk vinden dat er door dit topic toch mensen op andere gedachten zijn gebracht over de AT, zoals bijv. bij Ilse. :D

F_Orumster: klopt, en de auteurs nodigen je ook wat graag uit om er persoonlijk verder over te discussiëren.
Sabino: AT zijn in mijn ervaring vooral heel eerlijk en respectvol en verwachten dat dan ook terug. Over de dressuurkwaliteiten zijn de meningen verdeeld, maar ik ben het met je eens dat je de MEESTE AT er geen plezier mee doet om alleen en vooral dressuur te doen.
MLoeser: AV x AT wordt trouwens al diverse eeuwen gedaan, met name in Iran, dus ik denk dat dat al aangeeft dat zo'n kruising heel goed kan slagen.

Nog snel even een mooi sfeerbeeld. En nu vlieg ik weer weg! :evaw:

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:28

Geheel naar verwachting zijn Vitaly, Makka en Oyun Shael vanochtend in Nederland aangekomen. Ik zal zodra ik tijd heb eens zien of er een meeting te regelen valt en dan een of meerdere optionele data hier in het topic zetten, of er een apart topic voor openen in het meeting-gedeelte. Foto's volgen nog wel.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:51

Hoe lang blijven ze in NL?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:29

toevallig via google hier terecht gekomen, omdat ik opzoek was naar meer info over dit ras. Leuke openingspost, ik heb verder niets gelezen. Ik heb er in mijn leven maar 1 gekend en dat is Abakan die op het moment bij stoeterij argamak in de wijk staat. Mooi vindt ik ze ook niet allemaal, maar er zitten zeker weten hele knappe tussen, Aran bijvoorbeeld, een kleinzoon van Absent:
http://www.flickr.com/photos/50563725@N ... hotostream

Zelf zou ik er graag 1 willen hebben, maar dan wel 1 van het iets zwaardere type, minstens 1.60 m en geschikt voor endurance. Bloedlijnen weet ik helemaal niks van, ben me pas sinds een paar dagen aan het verdiepen in dit ras.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:40

Dan zou ik je toch echt adviseren om het hele topic door te lezen!!! Je vindt er allerlei leuke weetjes en heel veel foto's en video's en het maakt je nog meer verslaafd aan dit ras!

Ook is er misscien binnenkort de mogelijkheid om enkele paarden hier in Nederland te bezoeken.

Veel plezier met ezen en plaatjes kijken!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:48

Ik heb het je al eens per PB gezegd, maar hier dan nog de herhaling: ik vind het goddelijke paarden. Op de foto's moet ik soms goed kijken of het nou een neppaard is of echt. Echt schitterende dieren!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:01

jamiroquai schreef:
Dan zou ik je toch echt adviseren om het hele topic door te lezen!!! Je vindt er allerlei leuke weetjes en heel veel foto's en video's en het maakt je nog meer verslaafd aan dit ras!

Ook is er misscien binnenkort de mogelijkheid om enkele paarden hier in Nederland te bezoeken.

Veel plezier met ezen en plaatjes kijken!

Ja daar ben ik langzaam mee bezig maar toen ik dat bericht poste had ik nog niks gelezen behalve de OP van TS

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:09

Het is ook niet iets dat je in 1o minuten even doorleest, je moet er wel de tijd voor nemen ja :D

Ook het kijken naar de foto's en filmpjes kost nogal wat tijd...... :=

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:40

JoSav schreef:
Nog snel even een mooi sfeerbeeld. En nu vlieg ik weer weg! :evaw:

Een gouden paard :))

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:56

Ja zie je , dat bedoel ik nou.

Klik je op de link om die ene foto te bekijken, komen er nog 199 andere mooie foto's achteraan! :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:49

Zo eindelijk alle 15 pagina's gelezen, helaas veel foto's die niet meer werkzaam zijn of van paarden die neit meer anwezig zijn op de stoeterij. Wel zelf nog een leuk filmpje gevonden van absent in een een piaffe, wat een verschil met de meeste kwpn'ers, het oogt veel vriendelijker.

http://youtu.be/_6QYTJrGwEo

Ook ik heb in het verleden wel eens iets over het ras gehoord, maar wat mij vooral bijgebleven is zijn de rijkversierde halsbanden, hoofdstellen en voortuigen. Weet iemand of die ook ergens verkocht worden binnen nederland of niet?

Zag een foto van een AT met lange manen, mag ik heel eerlijk zijn en zeggen dat ik ze zonder mooier vindt. Vindt die lange manen totaal niet passen bij het uiterlijk.

JoSav schreef:
Tenslotte over genetische problemen. Van oorsprong was de Turkoman extreem gezond, werd doorgaans erg oud en had niet of nauwelijks genetische problemen, afgezien van heel soms een haarloos veulen (sfinxveulen).
Problemen die tegenwoordig voorkomen: NFS (naked foal syndrome) is nog geen test voor, maar een aantal dragers is inmiddels geïdentificeerd. Dan komen er af en toe (maar in groeiende mate door verkeerde fokkeuzes) DSLD, Kissing Spines en Wobbler voor. Door overbelasting op te jonge leeftijd komt ook chronische hoefbevangenheid voor. Vergelijkbare aandoeningen door te vroege belasting en te hard voeren (om te groeien) zijn lage overhoef en OCD. In hoeverre deze aandoeningen genetisch zijn of vooral door overbelasting op te jong leeftijd komen is moeilijk te zeggen, zeker omdat veel AT met 6 maanden tot 2 jaar al worden ingereden. :o
In sommige fokfamilies komt algehele hoefzwakte voor zoals gevoelige zolen; dit is van oorsprong niet raseigen maar er door selectiekeuzes ingefokt. De AT heeft nl traditioneel juist extreem goede en harde hoeven.
In bepaalde fokfamilies en lijnfok binnen specifieke bloedlijnen komt overmatige nervositeit en agressie voor; ook dit is niet raseigen maar iets om rekening mee te houden. De oorspronkelijke nomadenpaarden stonden juist bekend om hun uitermate fijne, mensgerichte karakter, hoewel agressie naar vreemde mensen en paarden (tijdens rooftochten en op aansporen van de ruiter) weer wel gewenst was. Desondanks konden ze moeiteloos met een stuk of 100 hengsten naast elkaar rustig aangebonden blijven staan.

Dat genetisch probleem van een haarloos veulen, trekt dat bij naarmate het veulen ouder wordt, blijft het veulen altijd minder haar houden of overlijdt het?

Ook ik ben zeer geinteresseerd in de verschillende foklijnen binnen dit ras, maar snap er totaal niks van. Ik ben zelf bijvoorbeeld op zoek naar een middelmatig-zwaardere akhal-teke geschikt voor endurance met een minimaal schofthoogte van 1.60 m(ik ben zelf 1.80 m) vooral fan van de gouden palomino, gouden valk, perlino, cremello en zwart. Welke foklijnen/verkoper zou je mij dan kunnen aanraden en in welke prijsklasses zouden deze paarden ongeveer zitten? Zelf zou ik dan wel graag een merrie willen waar ik in de toekomst eventueel mee zou kunnen fokken, voor privé doeleinden en niet voor de verkoop.

Nu had iemand het over een zilver paard en een zwarte met een blauwe glans, heeft iemand daar foto's van?

Verder begrijp ik dus dat een AT niet van regen houdt en de vacht niet waterdicht is, kan ik hierop uit maken dat de AT altijd een deken op moet hebben als het regent? En houdt het paard neit van regen of kan het er echt niet tegen(allergisch of iets in die trant).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:05