Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:49

Moeni11 schreef:
Only_Hellen schreef:
Op de Academy Bartels leer je toch niet de recreatieve rijkunst? Anky reed tot voor kort toch nog dressuur?

Het was een reactie op iemand ide hierboven riep dat dravers geschikt zijn voor de dressuur.

Ze schreef dat het niet gezegd is dat ze geen dressuur kunnen. ze schreef daarbij ook dat ze niet allemaal geschikt zijn.

Moeni11

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:50

Maar Hellen, aangezien ik blijkbaar jou nogal persoonlijk heb aangevallen op het gebeuren over karakter.

Om te willen winnen, hard te gaan enz op een drafbaan..................dan moet je toch karakter hebben. Wil om te winnen, niet op willen geven? Dan moet je juist een heet karakter hebben.

Of ben je dat niet met mij eens?

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:50

Moeni11 schreef:
Only_Hellen schreef:
Op de Academy Bartels leer je toch niet de recreatieve rijkunst? Anky reed tot voor kort toch nog dressuur?

Het was een reactie op iemand ide hierboven riep dat dravers geschikt zijn voor de dressuur.

Denk dat je mij bedoelt :?
En dan denk ik ook dat je even goed moet lezen... Ik heb gezegd dat je niet mag veralgemenen dat geen enkele draver geschikt is voor dressuur, omdat ik al genoeg dravers heb gezien die dat wel erg netjes doen. Daarbij heb ik ook genuanceerd dat ze indd niet gebouwd zijn zoals een dressuurgefokt paard, maar dat dat dus niet wil zeggen dat ze per definitie niks dressuurmatigs kunnen en enkel geschikt zijn voor de drafbaan. Daarnaast zal de ene draver het ook makkelijker doen dan de andere. Dus lezen aub ;)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:56

Moeni11 schreef:
Maar Hellen, aangezien ik blijkbaar jou nogal persoonlijk heb aangevallen op het gebeuren over karakter.

Om te willen winnen, hard te gaan enz op een drafbaan..................dan moet je toch karakter hebben. Wil om te winnen, niet op willen geven? Dan moet je juist een heet karakter hebben.

Ik ben het ermee eens dat ze zeker karakter moeten hebben. Of ze daarbij heet moeten zijn, wil ik niet zeggen. De drafbaan is iets heel anders dan een rijbak. Ik kan wel hele verhalen over mijn draver gaan vertellen, maar dat zal dan wel een uitzondering zijn die jouw regel bevestigt. Het uithoudingsvermogen is een heel belangrijk onderdeel bij dravers. Zie je ook terug in de endurance.
En nee. Ik ben absoluut niet persoonlijk aangevallen :D Ik vind alleen dat je vol met vooroordelen zit. Je hebt een mening en noemt het feiten. Iedereen mag een mening hebben, maar dan wil het niet zeggen dat het ook werkelijk zo is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:57

Moeni11 schreef:
Dan moet je juist een heet karakter hebben.

Ik niet :+ Hete paarden springen sneller, zijn moeilijk te houden en zijn dan al leeg als de eindsprint nog moet komen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:02

Misschien moeten we eerst definieren wat we onder heet verstaan ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:04

Ik versta onder draver een paard dat van de baan komt, geen galop kan (als het er niet bij staat), ingereden moet worden en
waarschijnlijk te vroeg voor de sulky gezet is en teveel getraind is op die leeftijd, dus lichamelijke klachten zijn niet
onwaarschijnlijk op latere duur.
Daarom, en omdat ik dravers gewoon niet lekker vind rijden, sla ik ook af als het een draver is ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:11

Dat zijn een hoop vooroordelen in 1 post Loiz

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:18

WendyBZ schreef:
Moeni11 schreef:
Dan moet je juist een heet karakter hebben.

Ik niet :+ Hete paarden springen sneller, zijn moeilijk te houden en zijn dan al leeg als de eindsprint nog moet komen.

Klopt. Een vriendin van mij fokt op kleine schaal dravers. Haar oudste en meest verdienende merrie (14 jaar en met pensioen inmiddels) heeft in duitsland een kapitaal bij elkaar gelopen, terwijl ze eigenlijk heel lui is. Wilde wel graag vooraan lopen maar kwam ze voorop dan "stopte" ze ermee, dus zo laat mogelijk maar net op tijd vooraan zijn was de remedie. :D

De fanatiekelingen hebben hun kruid al verschoten voor ze van start gaan of springen inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 13-08-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:19

Naja daarom sla ik een Draver af, en denk wel meer mensen daarom ;)

En toch zijn de meeste niet ingereden, kunnen geen galop en komen van de baan.
En over t inrijden, tja ik vind persoonlijk dat de dravers en renners te vroeg getraind worden.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:23

Moeni11 schreef:
Misschien moeten we eerst definieren wat we onder heet verstaan ;)

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:24

Citaat:
Met een Fiat ga je ook niet op zandvoort racen tegen Formule 1

De draver vergelijken met een Fiatje, t is toch meer een Formule 1. :D Kwa snelheid haaha, die van mn vriendin houd m niet bij in draf. Maar alle gekheid op een stokje. Ik heb een draver, nou heb ik in mn leven heel wat paarden gereden (KWPN/Fries/hannoveraan tot fjord) maar ook de draver heeft de nodige kwaliteiten in huis om goed uit de voeten te kunnen in diverse takken van sport. En wat karakter betreft: die van mij gaat door het vuur voor mij. aanhankelijk, speels, humor, lief en vooral een harde werker!! En tuurlijk zit er vuur in maar dat spreekt mij erg aan. Die van mij is erg rijtypisch en heeft niet gekoerst. Galop is geen enkel probleem, zowel recht als links. Hij is lief voor de kindjes, loopt gezellig met mn hond te spelen. Nee geen spijt dat ik mn grote vriend ontmoet heb. <3

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:27

maximosa schreef:
Citaat:
Met een Fiat ga je ook niet op zandvoort racen tegen Formule 1

De draver vergelijken met een Fiatje, t is toch meer een Formule 1. :D Kwa snelheid haaha,

Het was inderdaad geen handige vergelijking :D ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:58

Wat betreft het karakter van het dier, ik ben het er zeker niet mee eens dat het heethoofden zijn. Naast de praktische redenen die al genoemd zijn, is dat ook mijn ervaring. Het zijn erg slimme dieren, nuchter en keihard. Ze willen eigenlijk altijd voor je werken, maar kunnen hun energie heel goed verdelen. Wanneer jij in het rijden wat van ze vraagt en ze snappen het niet, dan is het het type paard dat net zo lang door gaat totdat die het goed doet, want het is een vechter. Kan jij als ruiter daar niet mee om gaan, dan kan je het een heethoofd noemen die met je aan de loop gaat. Ik denk eerder dat het de fout van de ruiter is. Daarnaast vind ik het karakter van een draver wat gelijkmatiger binnen het ras. Terwijl bij andere warmbloedrassen er veel meer variatie is tussen (en voornamelijk door) de bloedlijnen.
Als ik dat vergelijk met andere paarden die ik ken met de stikker 'heethoofd' dan zie ik een totaal ander plaatje. Dit zijn vaak paarden die te slim zijn voor de ruiter, niet opgevoed zijn of te veel bloed hebben voor hetgeen wat er gevraagd wordt. Paarden die al staat te trillen op hun benen vanwege een blaadje of gefrustreerd raken na correctie en met je door de baan gaan. Deze korte voorbeelden haal ik even snel uit verschillende rassen.
Verder wil ik nog wat zeggen over de stikker heethoofd. Eigenlijk is dat helemaal niet eerlijk tegenover het dier. Paarden die zo worden genoemd worden vaak niet begrepen door de eigenaar. Of door de manier van houden, of door de manier van rijden, of de manier van opvoeden of doordat het paard te slim is voor de ruiter.

Wat ik dus wil zeggen, een draver is helemaal geen heethoofd. Eerder een vechter, eentje die altijd wil werken en wat onder de noemer heethoofd kan vallen omdat de ruiter niet bij het paard past (Wellicht het grootste probleempunt bij de draver..?).

En haha, wat betreft de tandarts. Zulke voorbeelden kan je noemen bij ieder ras. Zo heb ik ook eens een hele stal getemperatuurd, alles braaf en ik kom bij de laatste en die slaat me nog net niet de stal uit. Terwijl al die andere paarden (zelfde ras) super braaf waren...

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:59

Loiz schreef:
Ik versta onder draver een paard dat van de baan komt, geen galop kan (als het er niet bij staat), ingereden moet worden en
waarschijnlijk te vroeg voor de sulky gezet is en teveel getraind is op die leeftijd, dus lichamelijke klachten zijn niet
Daarom, en omdat ik dravers gewoon niet lekker vind rijden, sla ik ook af als het een draver is ;)

Een paard wat geen galop kan bestaat niet - je moet een draver alleen weer sterker maken in de galop, en aanleren dat ie wél mag galloperen. ;)

Dat ze vaak te jong getraind worden ben ik volledig met je eens, dat zouden ze met geen enkel paard moeten doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:11

Maud_82 schreef:
Een paard wat geen galop kan bestaat niet - je moet een draver alleen weer sterker maken in de galop, en aanleren dat ie wél mag galloperen. ;)

Dat ze vaak te jong getraind worden ben ik volledig met je eens, dat zouden ze met geen enkel paard moeten doen.

Nou er is weldegelijk veel verschil een de manier waarop paarden galoperen. Dressuur en Gelderse paarden springen bijvoorbeeld veel meer "op" in de galop dan bijvoorbeeld een Engels volbloed(want dat kost te veel tijd...die moet juist heel snel) . En juist die opwaarts/voorwaarts gesprongen galop is voor de dressuurpaard belangrijk.

Dressuurruiters willen graag een paard met een van nature goede stap en galop omdat die het minst trainbaar is. De draf van een paard kan je vaak veel meer verbeteren dan de galop.

Dravers worden geselcteerd op een zeer ruime en zeer snelle draf. Niet of ze een "mooie" opwaartse galop hebben.
Van verschillende sportwarmbloedhengsten is vrij duidelijk of ze een "goede"galop vererven of niet. Dat ziijn vaak ook de hengsten die veel nakomelingen in de hogere dressuursport hebben.

Een dressuurruiter zal van een paard met een vlakke weinig opgespronge galop zeggen..: Die kan niet galoperen. Wat technisch uiteraard niet waar is... Het dier kan weldegelijk galoperen. Maar niet goed genoeg voor een dressuurpaard.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:13

Als ik moet kiezen ga ik juist wel voor een Draver.
Heerlijke beesten en je zeer leergierig.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:18

NatasjavE schreef:
Nou er is weldegelijk veel verschil een de manier waarop paarden galoperen. Dressuur en Gelderse paarden springen bijvoorbeeld veel meer "op" in de galop dan bijvoorbeeld een Engels volbloed(want dat kost te veel tijd...die moet juist heel snel) . En juist die opwaarts/voorwaarts gesprongen galop is voor de dressuurpaard belangrijk.

Dressuurruiters willen graag een paard met een van nature goede stap en galop omdat die het minst trainbaar is. De draf van een paard kan je vaak veel meer verbeteren dan de galop.

Dravers worden geselcteerd op een zeer ruime en zeer snelle draf. Niet of ze een "mooie" opwaartse galop hebben.
Van verschillende sportwarmbloedhengsten is vrij duidelijk of ze een "goede"galop vererven of niet. Dat ziijn vaak ook de hengsten die veel nakomelingen in de hogere dressuursport hebben.

Een dressuurruiter zal van een paard met een vlakke weinig opgespronge galop zeggen..: Die kan niet galoperen. Wat technisch uiteraard niet waar is... Het dier kan weldegelijk galoperen. Maar niet goed genoeg voor een dressuurpaard.

En toch zijn er ook dravers, niet allemaal, die wel degelijk een hele nette galop met veel sprong kunnen laten zien hoor :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:27

Loiz schreef:

Zo jammer dit.....

Al onze dravers worden ook dressuurmatig getraind, en daarmee wordt ook gegalopeerd. En dan bedoel ik niet in rengalop zoals sommige mensen die dravers alleen maar uit de verte kennen, maar gewoon volte openen en verkleinen in een galop waarbij het gewicht op het binnenachterbeen wordt genomen. Geen enkel probleem.

Omdat het misschien niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is als voor ons zal ik het er maar even bij vermelden: ze worden pas onder het zadel gereden vanaf minimaal 3,5 jaar, niet langer dan 20 minuten en niet meer dan twee keer per week. Ik weeg 55 kg. Naarmate ze ouder worden kan dit langzaam worden opgevoerd.

Wij hebben al jaren en jaren dravers, meestal zo rond de tien paarden, in al die jaren heb ik er één meegemaakt die liever draafde dan galoppeerde. Hoe zat dat ook alweer bij bijvoorbeeld Friezen?

Vooroordelen, vooroordelen.... :Z :Z :Z :Z

Overigens Loiz ben jij niet de enige hoor, die er geen kaas van heeft gegeten, maar jouw post kwam ik als laatste tegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:41

Weet je wat ik een beetje jammer vind, dat een draver telkens wordt vergeleken met een dressuurpaard. En ik heb het idee dat de vergelijking niet stopt bij een basisdressuurpaard, maar gaat tot dat van een beter dressuurpaard. Snappen jullie wat ik bedoel?
Neem de galop, nee dat zal nooit het sterkste punt worden, maar hoe sterk wil je die hebben? Sterk genoeg om buitenuit eens flink uit te razen, een parkoersje te springen en eens een wedstrijdje te rijden? De warmbloedjes hier in de omgeving die op deze manier gebruikt worden hebben ook niet zulke sterke gangen als paarden die Z lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:55

Ik krijg inderdaad wel het idee dat dravers redelijk nutteloos zijn omdat ze niet allemaal mee komen met de hogere dressuursport. Dat is jammer. Dravers kunnen toch ook gewoon in hun waarde worden gelaten? (En hun liever hebbers ook?) Vind hier en daar behoorlijk sneue en kinderachtige reacties staan. :=

Meningen zijn prima, maar dat maakt het nog steeds geen feit. Ken behoorlijk wat dravers en weet daar van maar een enkel heet en onhandelbaar paard. Mijn draver heeft een paar jaar lang mee gelopen op de baan, maar staat rustig te wachten tot ik het sein geef tijdens een massa of auto start met de endurance. En dat terwijl de andere paarden (oooh zelfs kwpn! ) als een idoot om hem heen rent. En zo ken ik meer dravers. Maakt mijn mening ook geen feit, maar maakt alle dravers ook geen heethoofd. Bovendien is mijn draver echt niet de enige draver die normaal is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:09

Je zal mij niet horen zeggen dat een draver een nutteloos dier is. In tegendeel. Er is geen paard wat geschikter is voor harddraverijen. In de Endurance doen ze het ook geweldig. En blijkbaar zijn het ook erg fijne recreatiepaarden.Heb al helemaal niet gezegt dat ze onhandelbaar zijn.

Alleen in de OP wordt gevraagd waarom mensen geen draver willen? Dan geef ik een aantal argumenten en dan wordt dat afgedaan als kinderachtig?

Ik ga overigens niet uit van het betere dressuurpaard, ik ga uit van het gemiddelde dressuur en springgefokte paard.
En een dressuurpaard is wat de meeste mensen willen tegenwoordig.

Als niet zoveel mensen heel graag een sportwarmbloed willen dan had het KWPN nooit het 2e stamboek van Europa kunnen worden. Het grootste stamboek in Europa is het Hanoveraanse stamboek. Dat zijn ook paarden die op of springvermogen

En natuurlijk zijn er KWPNers of Hanoveranen die ook niet een geweldige galop hebben...dat kunnen ook weer fijne recreatiepaarden worden.

Kijk draai het eens om..
Als ik zeg....Waarom willen mensen geen Gelderse voor de Harddraverijen?.... Die van mij is heel snel hoor.. :Y)

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:23

Ik heb zelf ook een draver. Zalig beestje. Heerlijk om te rijden, echt heel rustig. Actief, maar rustig.. heb er mijn zus op leren rijden. Als mijn draver voelde dat ze haar evenwicht verloor ging ze stoppen... Heb met Sherry dressuur gereden. Ging prima, maar door problemen met haar kan ik jammer genoeg niet meer rijden. Nu dat ze 2 maand stil gestaan heeft kan ik er nog steeds gewoon opstappen en wegrijden. Sherry kon echt super rustig galoperen. was helemaal geen heethoofd die alleen maar wou rennen, hoewel ze ook op de baan heeft gelopen. Van karakter is zij helemaal mijn droompaard. Al na een week dat ik haar had hoefde ik haar niet meer vast te zetten, hinnikte als ik eraan kwam enzovoort. Super beest dus. Nu dat Sherry weg moet ga ik waarschijnlijk een nieuw paardje kopen. Zelf zou ik niet meer kiezen voor een Draver omdat ik een echte dressuurmuts ben.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:49

Ik ben het er zeker mee eens, dat als je echt dressuurambities hebt, en dan hoger dan de L, dat je dan beter kunt kiezen voor een paard dat daarvoor gefokt is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook door wilt gaan in plaats van er ontzettend veel tijd en geduld in steken om wel die mooie galop te krijgen, om maar een voorbeeld te geven.
Maar als je die tijd er wel in wilt steken en het geduld op kunt brengen, zou je best met een draver een eind kunnen komen. Grootste deel hangt toch van de capaciteiten van de ruiter af. Ik zelf mis die capaciteiten en zal daarom ook geen dressuurproeven rijden. Als ik een paard koop dat Z heeft gelopen, zal ik evengoed dat nivo niet halen, omdat ik de juiste techniek niet beheers. Ik mag al blij zijn als ik wp in de B zal halen. Met welk ras dan ook. Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard het niet kan, want met een andere ruiter, kan ie een hele mooie proef laten zien, met een keurige galop.

Springen durf ik niet te zeggen. Ik ken geen draver die op top-nivo springt. Komt natuurlijk ook omdat ze vanwege dezelfde redenen niet voor die tak van sport worden gekozen. Op zich wel een uitdaging om het eens te proberen. Ik ga het niet proberen. Mis de lef.
Wij gaan endurance starten. Mijn paard heeft al een paar endurance-ritten gereden met heel goed resultaat.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:55

Ik wil even reageren op het feit dat Dravers heethoofd zouden zijn..

Hebben jullie de gemiddelde KWPN-er wel eens gezien?? Sorry hoor, maar dat zijn pas heethoofden, helemaal niets voor mij! :+ Ik heb juist voor een Draver gekozen omdat de meesten koel in het koppie zijn ;) (en uiteraard, uitzonderingen daargelaten, net zoals er ook heerlijke relaxte KWPN-ers zijn ;) ).

Ik ben ook een echte dressuurmuts, en met een beetje gevoel en goede begeleiding heb je je Draver omgetoverd in "dressuurpaard" (whatever that may be ;) ) Het is niet makkelijk, maar het kan wel. Als ik ambities op hoger niveau zou hebben (en dan spreek ik echt vanaf M-dressuur) zou ik denk ik ook voor een ander ras hebben gekozen, niet omdat het niet mogelijk zou zijn met een Draver (kijk naar Aramis van Birgit *D ) maar omdat je het net iets makkelijker zou hebben in de training.

Edit: Hellen is me net voor :D