Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:48

Wat super gezellig! En ik snap dat er kwijl was, dat moet wel met zulke knappe pony's!

Elysa, ik ga niet heel vaak op concours. In april heb ik mijn wedstrijd en gelijk B debuut gemaakt. Nu zijn we 4 springwedstrijden en 8 winstpunten verder. Voor de L zijn we nog niet helemaal klaar, maar voordat ik weer springwedstrijd heb, zijn we al een stuk verder met oefenen! Ik hoop dit indoorseizoen een paar keer flexibel te starten :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:38

Bij ons goot en waaide het wel heel hard op de terugweg. De takken waren vooral voor het laatste stukje vlakbij stal.
Parsifal is wel echt een lekker heertje. Ook een guinisstype.....bruin en lekkah. :9 :9

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:28

Zit op het oude connemaraforum te neuzen en te lezen. Grappig om te lezen hoe iedereen in de voorgaande jaren naar het onck/ keuring heeft toegeleefd. :)

Kreeg van mijn man nog 2 foto's van de onck-krullen. Het duurde ongeveer 2 weken en een fikse regenbui voordat ze haar eigen fluishaar weer had. :')

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:56

Wat een dropje. :D

Bosco heeft ook altijd last van permanente krullen. :')

Ik ga morgenochtend nog op concours met de zwarte en daarna door naar de KNHS voor een weekje instructieweek!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:12

Ga je de allround week doen? Veel foto's (laten) maken hè?! :D

Sky blijkbaar dus ook. Ze heeft van zichzelf al van de krullende pluishaar. Afgelopen week de boel een stuk ingekort. Tis nu een soort van wandelende pleeborstel. :')

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:28

Bar/ Punz/ Eline of andere ervaringsdeskundigen....vond dit op het oude connemaraforum. Het is afkomstig van het Belgische stamboek. Is deze info ook correct voor de keuring hier? Jaaaaaaahaaaaaaaaaa het houd de control freak in mij nog altijd bezig. Zou moe worden van mezelf. _O-

Citaat:
# Hoofdstelnummers

De hoofdstelnummers zijn af te halen op het showsecretariaat bij aankomst. Deze moeten goed zichtbaar aan beide zijden van het hoofdstel aangebracht worden zonder dat zij de pony hinderen.

# Het monsteren van de pony

De pony wordt gemonsterd in een driehoekige baan. De jury moet de mogelijkheid geboden krijgen de pony zo goed mogelijk te zien. Het is van belang dat de begeleider en de hulpbegeleider dit niet verhinderen.

# Uitrusting :

Benodigdheden :

* halster of hoofdstel
* zweep (fakultatief)
* hoofdstel voor hengsten

Zou een touwhalster dan ook toegestaan zijn?

# Kleding van de begeleider en de hulpbegeleider :

Zij moeten netjes gekleed zijn. Witte kledij is niet verplicht.

# Toilettering :

De pony's moeten gepoetst zijn. Het invlechten van manen en staart is niet toegelaten.

# Verloop van de keuring :

1. Voorstelling
De begeleider staat links van de pony, op ongeveer vijf meter van de jury. De pony staat dwars voor de jury met het hoofd naar de linkerzijde.
De pony moet op zijn vier benen staan over veel bodem. Het hoofd mag niet in de hoogte geheven worden, wel iets omlaag met een deinende hals. De begeleider plaatst zich voor de pony. Alle aandacht moet gericht zijn op de pony en niet op de jury. Men tracht de pony nog beter te doen lijken dan hij is.
2. Stappen
Ongeveer 15 meter rechtuit voor de jury, rechtsomkeren en ook weer recht op de jury af. De hulpbegeleider volgt links achter de pony, zodat hij het zicht voor de jury niet belemmert.
3. Draven
Dit gebeurt op de rechterhand in driehoeksvorm.
De begeleider moet zo lopen dat de pony zijn gangen zo vrij mogelijk kan tonen.
Na de individuele voorstelling blijven de pony's in de ring, met uitzondering van de veulenrubrieken.
Het zweepgebruik door de begeleider moet tot een minimum beperkt worden.
4. Opmerkingen
* Veulens moeten samen met hun moeder worden voorgesteld in de ring.Zij mogen enkel losgelaten worden bij de individuele voorstelling, niet bij het rondstappen in groep. Buiten de ring mogen veulens niet vrij rondlopen.
* Alle pony's moeten op elk moment onder controle zijn. Een pony die niet onder controle is mag uit de ring verwijderd worden door tussenkomst van een bevoegd persoon.
* De begeleiders moeten de instructies van de ringmeester opvolgen.
* Vaccinaties : Griepvaccinatie is verplicht ; vaccinatie tegen rhinopneumonie is aangeraden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:34

Jaa de allround week! Ik hoop op heel veel foto's. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:02

Ha ja, het was een leuke dag, lekker mooie pony´s kijken! :D :9

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:25

Oh Sky Marian: die krulletjes zijn geweldig!

Mbt de keuring: klinkt alsof de belgen het iets serieuzer nemen. Maar ip gaat het wel zoals hier omschreven. Mbt het lopen: je stelt eerst je pony op voor de jury, zoals hierboven, dan wordt je gevraagd om in een rechte lijn van de jury af te stappen en weer terug, en dan dus een ronde draven. We hebben nog niet strikt met een driehoek gewerkt. De jury vertelt je gewoon ter plekke hoe je precies moet lopen. Wel is het zo dat je niet in de ring blijft nadat je je pony voorgesteld hebt. Als je je pony voorgesteld hebt, ga je de ring weer uit, en dan kom je aan het eind van de rubriek weer met alle anderen de ring in om rond te stappen en dan worden de pony's geplaatst.

Wat van groter belang is dat je je pony aanbied voor rubriek 0: de stamboek opname. Daarvoor moet je pony opgemeten worden, wordt veterinair bekeken en dan in klasse 1 of 2 ( of in een extreem geval 3) geplaatst..

En de rest is toch ook heel erg ook voor de lol hoor. Niemand gaat boos worden als het voorbrengen niet helemaal perfect gaat ( het is in dat opzicht geen dressuur proef ook..)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:32

Vond haar net Gordon met die krullen. :')

Thanks punz voor de aanvulling. +:)+
Heb als keuringsnoob heul erg behoefte aan info. := := :D
Invlechten mag hier wel? Volgens mij heb jij of Bar al eens geroepen dat het de voorkeur heeft om de manen los te doen, maar dat invlechten wel gebeurd. :)

Wat houdt het veterinair bekijken in? En is de opname voor het stamboek alleen op stand of moet daar ook nog iets in beweging getoond worden?

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:43

Elysa dan zie ik je dan! Ik ga komende donderdag op SGW in Ermelo :D Mini connemara meeting dus!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:53

Opname is in stand en heen en weer stappen.weet nu even echt niet of er ook heen en weer gedraafd moet worden.
Bar, help me even !
Pony wordt verder rondom bekeken, maar dat is het dan ook.
In Ierland worden de pony's alleen ingevlochten als ze te koop staan heb ik me laten vertellen. Ik heb Jou-Jou en Punz dan ook niet ingevlochten de keren dat ik ze meegenomen heb.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 07:42

xDebora schreef:
Elysa dan zie ik je dan! Ik ga komende donderdag op SGW in Ermelo :D Mini connemara meeting dus!

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten Debora! Wilde al vragen of je ook naar Ermelo ging, wij gaan woensdag.

Dit filmpje heb ik hier nog niet geplaatst dacht ik, zit ook een stukje van mijn les in van 14 dagen geleden..

https://www.youtube.com/watch?v=B5lyI0t1NYE

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:22

Leuk filmpje van een erg brave en werkwillige Jaimy. +:)+
Ze sjouwt erg fijn rond. :)

Ga zo mijn mijn man eens polsen of hij zin en tijd heeft om mee te gaan naar de Heks om het trailerladen te oefenen. Nou ja vooral het alleen laden. :D

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:37

Veel succes alvast pizza!
En wat loopt Jaimy fijn! Hoe groot is Jaimy eigenlijk?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:41

Vanochtend trailerladen geoefend. Voor het gemak vergeten dat het wel een dame is.....ze ging er dus mooi niet op. Wat geschoven met de personen qua plek. Aanpak tikkie gewijzigd en keurig kunnen afsluiten dat ze netjes precies kwam te staan waar wij dat wilden. Ongeacht of dat nou in of voor de trailer was of halverwege de laadklep. Ho is ho, wachten is wachten, enk terug is achteruit. Wij geven aan hoeveel en in welk tempo. Brave merrie. <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:06

Braaf paard. :D Je had haar niet meer op de trailer, nee, toch wel naar het ONCK natuurlijk. Was ze toen braaf?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:06

Tuttebel :')

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:18

Goed bezig SkyMarian !

Jaimy is 145 Debora

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:47

Leuk!! Ik zal morgen even de rest lezen.

Met de zwarte vandaag 2de geworden op de kring met 203 punten. :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:08

Ir111 schreef:
Braaf paard. :D Je had haar niet meer op de trailer, nee, toch wel naar het ONCK natuurlijk. Was ze toen braaf?

Ze laadt eigenlijk heel netjes. Wij gingen vandaag gewoon te snel. Dat blieft mefroi niet. Terecht ook. :)

Nette punten Elysa. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:09

Change3x schreef:
Leuk!! Ik zal morgen even de rest lezen.

Met de zwarte vandaag 2de geworden op de kring met 203 punten. :)

Super punten gefeliciteerd!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:20

Gefeliciteerd Change!
En foei SkyMarian... een dame "laadt" niet.... :n :n
Daar leg je de rode loper voor uit, en die nodig je met gepaste eerbied uit :) :)

Verder aan deze kant nu redelijk uitgeteld: heb ( net zoals een aantal anderen hier) vandaag een superleuke (maar uiteindelijk ook wat drukke) dag gehad!

De leden van het Connemara demonstratie team hebben vandaag hun demo proef geoefend én hebben een proefgerichte clinic en/of ( wat ze zelf wilden) les gehad van Ineke Jansen ( https://www.facebook.com/pages/Dressuurtraining-Borculo-Horse-and-Rider-in-balance/731773076918637 en http://www.inekejansen.nl/

Ik had Jou-Jou voor de gelegenheid uitgeleend aan een Z2 amazone, die nu even Connemara-loos is.
En joh, wat was dat gááf... Echt helemaal trots op mijn pony, wat een geweldig dier is dat! Amazone reed er zo mee weg... en hóe! Dik compliment ook aan deze dame, want wat kán die rijden! Zo ongelofelijk leuk!!

Afbeelding

Afbeelding

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:28

pizza64 schreef:
Goed bezig SkyMarian !

Jaimy is 145 Debora

Ze toont wel groter!

Gefeliciteerd met je prijs, nette punten zeg!
Punz, de amazone rijdt er zeker netjes op weg, maar natuurlijk is Jou-Jou ook een geweldige pony! Haar kleur is ook heel mooi, maar misschien ben ik daarin wat bevooroordeeld met mijn eigen valkje :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:33

Eeehmmmmmmmm zíjn kleur.. :o
Evengoed dank voor het compliment :D