Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:06

Benieuwd naar je fotos!

Beauty is vandaag naar Lammert Laseur geweest voor springles. Voor degene die ons op facebook hebben zijn er filmpjes. Hier wat fotos.
Beaut was erg braaf, weigerde op 1 hindernis maar al zeer ruim van te voren (de watergolfjes) en ging zo achter stalgenoot aan zonder te kijken naar de sprong. Truttie.
Dit was de 3e keer op ander terrein springen en de 1e keer op deze locatie. Beauty heeft de allereerste keer op andere locatie alle hindernissen geweigerd, thuis weigert ze nooit al moet ze er dwars doorheen. (thuis zijn de balken half kleurloos, op ander terrein staat het allemaal erg ruig aan kleur, staanders en versiering) Daarom ben ik iets te onzeker op ander terrein en ga ik teveel nadenken wat ervoor zorgt dat Beaut teveel onder de hindernis kruipt en ook onzeker word en ik niet fijn mee kan zitten. Als ik gewoon ontspan komt ze mooi uit. Het zit tussen me oren want afgelopen keer op ander terrein heeft ze niks geweigerd.
Oh en ze heeft geen enkel moment boos gekeken, ze was echt 100% in haar element. Als ik de filmpjes terug zie geniet ik het meeste van haar koppie :D Bodyprotector aan ivm testen, gekocht voor de cross en het zit verdomd lekker!! We gaan lekker kilometers maken en dan komt de zekerheid die we thuis hebben ook vanzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

schirocco24

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:05

Zo kiet ziet er goed uit..

Heerlijk als de paarden op het gras staan. Dan zijn ze weer helemaal in hun element :o

Saams wat ben ik jaloers als je zo lekker aan het springen bent. *-:) ziet er echt heel leuk uit +:)+
Vond lammert trouwens niet dat beut wat meer ruggebruik mag krijgen in de galop? Ik denk dat het dan voor jou ook makkelijker word om galoppassen te verlengen of te verkorten waardoor ze beter uit komt op de sprong. :+

Gisteren heb ik zowaar los gedraafd met Rosie. :+ we gaan met sprongen vooruit en mijn angst is een heel stuk minder *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:27

Linette dat is een beetje ons dilemma.
Beaut heeft van nature een hele goede galop. Veel sprong en echt ruim en krachtig. Thuis kunnen we inmiddels al veel schakelen en basculeert ze ook boven de sprong. Op ander terrein kruipt ze er dus wat onder en stijgt dan erg bol op.

Over de galop zelf, beaut ontspant haar rug niet. Al vanaf dat ik haar heb is dit een probleem. Vandaar dat we toen ook aan kissing spines dachten. Beaut snapt het stukje buikspieren aanspannen, rug ontspannen niet. Als ze ontspant dan valt ze terug uit draf als je dmv een zweepje wat bij tikt of op ritme mee klikt met je stem drukt ze zich weer op. Ik ben zowel met longeren, rijden (bos/bak) bezig om haar dus ontspannen en over de rug te laten galloperen. Dit kan ze wel in stap en draf. Maar idk waarom niet in de galop. Overigens komt morgen Marjorie weer voor een behandeling. (Er is niks aan de hand maar ter preventie)

Ik hoop ooit dat het kwartje gaat vallen, want zo komen we de B niet door.

Lammert zei alleen TEMPOCONTROLE! Beaut dacht WHATSDAAAT? Moet toch naar die hindernis }:0

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:45

Saaams schreef:
Lammert zei alleen TEMPOCONTROLE! Beaut dacht WHATSDAAAT? Moet toch naar die hindernis }:0

:=

Heerlijk. :D Maar ik snap het, zeg ook niet dat het makkelijk is. Maar hé met trailer kan je zo naar Vierhouten om bij Noor te lessen. O:) Ik ben der zondag, maandag en dinsdag voor een trainings-3daagse.
Weet niet of je al oefeningen hebt om Beaut wat losser te krijgen over de rug? Anders zou ik het even vragen aan Marjorie. Wellicht dat het dan wat makkelijker wordt om de rug los te laten tijdens het rijden.

Rosie doet nu dagelijks der oefeningen alles doen we twee keer en houden we 10 seconden vast zodat de spieren zich er ook echt op aanpassen. :)) Ik merk echt dat Rosie er soepeler van wordt.

Lenig:

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:59

Die oefeningen kent ze inderdaad! Beide zijkanten, tussen haar benen en helemaal strekken met haar hoofd omhoog. Rug bollen ook bij haar billen. Kan ze ook allemaal vlekkenloos en langere tijd volhouden. De trut :+

Dat is best ver rijden volgens mij. Kom jij maar eens hierheen haha, dan kan je ons helpen.

Er zijn veel mensen hier die denken haar te kunnen fixen. Geef me een uurtje dan doet ze het wel. Noway. De dierenarts heeft bij keuring al gezegd toen: ze heeft karakter, ze gaat je niks cadeau geven. Je moet voor haar gaan werken.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:24

Oh ja Saaams dat in een uurtje kunnen fixen ken ik wel. Laatst zat mijn instructrice erop voor het eerst om toch eens te kijken waarom Kiet zich zo verschrikkelijk scheef maakt zodra er iemand anders opgaat. Conclusie van het hele verhaal ze gaat liever voor een iets onbenullige ruiter (ik) dan voor iemand met kunde := . Nog nooit een paard zo boos en zo scheef zien worden door er gewoon op te zitten. Langzaamaan begint ze mijn verzorgstertje iets te accepteren. Ze is met bit makkelijker te corrigeren dan bitloos en verzorgster heeft een stille hand, dus ik dacht we proberen het eens. Bad call want daat was Kiet de verschrikkelijke weer die een prachtige banaan speelde :') .

Wat wel geweldig is om te zien dat ze echt veel rechter is geworden, want om vervelend te doen wordt ze banaan links EN rechts. Best knap voor een extreem linksgebogen paard toch :')?

Zal trouwens ook wel iets zijn met merrie en zo...... :*

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:59

Paarden die in een uur te fixen zijn vind ik altijd zo'n onzin. :+ Ze zijn te trainen dat wel ja... Maar niet in een uur. Ik sluit me bij feline aan. Merries -O-

Saams het is ongeveer 45 min rijden met de auto. Maar patrick en noor zijn regelmatig in de buurt (patrick rijdt zeker regelmatig langs :D ). Tegenwoordig zit Noor in Vierhouten en hun paarden ook, dus vandaar dat het inneens zo dichtbij is. Patrick heeft nog wel veel klanten in de regio bij mij dus komt gelukkig nog gewoon _/-\o_
Als ik nou eens wat meer tijd zou hebben, zou ik echt wel een keertje langs willen komen. Denk dat je aan de dubbele longe heel veel kan bereiken. Maar dan moet er wel genoeg kennis zijn hoe je het kan bereiken. Rosie doet het inmiddels allemaal braaf, maar had ook nog weleens momenten dat ze omhoog kwam als er iets teveel druk op het bit kwam.

Afbeelding
Kwestie van gewoon herhaling. Inmiddels is het bit helemaal oké en heeft ze dit soort nukken niet meer. Alleen als ze achterwaarts moet aan de longe gaat ze zijwaarts en als ze dan zijwaarts moet gaat ze weer achterwaarts >;) Het blijft een merrie, als het moeilijk wordt zoekt ze altijd een manier om er onderuit te komen :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:32

Er zijn serieus maar weinig mensen die op Beaut weg kunnen rijden, ze zal nooit never gemeen doen maar ze zal gewoon dressuurmatig niks uitvoeren. Herkenbaar om hier terug te lezen dat meerdere dat hebben :+ Fixen doe je een pony niet, maar samenwerken.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 18:10

Heel kort: de probleempaarden die binnen een uur te fixen zijn hebben probleemeigenaren en zijn geen probleempaard :+. Jammer genoeg behoorde Kiet niet tot die categorie, maar inmiddels zijn bijna alle problemen eruit :). Afgezien soms nog een hapering bij de trailer. Dan zeg ik altijd ach, Kiet gaat er misschien niet altijd, maar hierna elk paard wat ik handen krijg wel :').

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 18:54

En mijn/Kiet's allergrootste probleem... :=

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:58

Gepaneerde schimmels! Het ultieme moment :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:12

Foto's zien er goed uit Saams!
Ga straks je filmpjes ook nog kijken!

Hier vandaag een morele overwinning behaald. Parcoursje van 5 hindernissen met mini hindernissen van 40 cm gesprongen.

Het probleem wat ik zelf heb met springen is dat ik mét een draf of galoppeer balk voor een hindernis springen niet heel eng of heel spannend vind..... Maar zónder draf of galoppeerbalk die zorgt dat we altijd netjes voor de sprong komen vind ik het gewoon wél echt spannend, om niet te zeggen éng. Het feit dat er een soort controle mechanisme weg valt, en ik zelf eigenlijk niet echt oog voor de sprong heb, maakt dat ik het dan ineens heel eng vind.

En dan maakt de hoogte niet uit ( nou ja... relatief gezien dan).. Wat ik bedoel is dat ik dan een parcours met simpelweg balkjes op de grond net zo spannend vind als een parcours met hindernisjes van 40/60 cm..

Maar vandaag dus mijn tweede springles gehad, met een instructrice die me súper kon begeleiden met dit probleem, met als resultaat een aantal keren het miniparcoursje gesprongen, waarbij er 2 of 3 echt heel fijne rondjes bij zaten zónder dat ik met misplaatste regelzucht Jou alleen maar hinderde, maar waar we gewoon echt heel fijn, heel vloeiend rond kwamen.

Zo verschrikkelijk blij nu dat dit lukte vandaag, dat we dit gewoon gedaan hebben!

En het gaat natuurlijk helemaal nergens over 5 sprongen, 40 cm, maar ík zit voorlopig op een dikke vette roze wolk!!
Laatst bijgewerkt door Punz op 10-05-17 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:15

Waarom maakt het niet uit? 40cm vertrouwd en correct rondspringen is meer waard dan 80/100m springen terwijl je 0.0 oog hebt voor je afstand en je paard continue moet gaan rekken.
Goed van je! Lekker dooroefenen, dat word springparcour 60cm ONCK 2018 :=

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:15

2017 <<)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:27

Woeeeeh stoer!

Jacobienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:43

Wij zijn ondertussen 2x M2 gestart.
Vorige week dinsdag heel erg lekker ingereden en hij was super los. In de proef zijn ze de banen naast ons gaan opruimen en was de kantine naast de baan........ Zoveel paniek en spanning. Daardoor niet lekker kunnen rijden. Toen mijn 2e proef klaar was kwam de jury uit de auto om te zeggen 'het is leuk dat je M2 mag starten maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je het ook kan. Je bent er nog niet klaar voor en ik zou eerst nog maar even gaan oefenen.' Dat was een beetje de druppel en toen heel verdrietig de baan uit gegaan. Het is zo frustrerend dat hij het thuis en op les zo fijn doen en dat je dan op wedstrijd het er niet uit kan halen. Hier had ik dan ook 161,5 en 155.

Thuis nog even goed geoefend en we zijn afgelopen zondag weer gestart. Met het inrijden was eerst wat spanning. Toen we richting de baan gingen is dit er gelukkig uitgegaan. Ik heb de proeven zo fijn en ontspannen gereden. De travers en de contra moeten nog veel beter maar het geheel ging stukken beter dan dinsdag. Ik was zo trots op hem omdat hij zoveel meer te genieten was. Helaas was de jury erg streng en was het toch niet helemaal wat ze graag zagen. Hier had ik dan 159,5 en 165. Heel erg balen.

Ik zit er soms wel eens mee dat de jury een iets fors gebouwde pony met niet hele grote passen niet altijd kunnen waarderen. Hebben jullie dit soms ook?

http://www.bokt.nl/img/avatar/VE6wf7.jpg

Toch wel heel trots dat we M2 mogen starten en dat dat niet voor iedereen is weggelegd. We gaan goed door oefenen en we hebben aankomende zondag een onderlinge wedstrijd op de manege. Hier is de klasse een officieel klasse lager. Hier rij ik dus Z1. Dat klink echt heel stoer 8-)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:46

Klinkt erg streng, waar heb je gestart?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:05

Nou zeg, wat een rare jury om dat zo te zeggen. Een wedstrijdproef is ook maar een moment opname.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:19

Misschien jezelf een keer filmen? Soms is het gevoel anders dan hoe het er in de proef uit ziet.
En daarnaast is het inderdaad zo dat er echt een groot verschil is tussen de M1 en de M2. Je moet je paard echt veel beter voor elkaar hebben wil het lukken in de M2.
Dus rot dat de punten nog even niet meevallen, maar als je bij herhaling ongeveer dezelfde punten scoort, dan kán het zijn dat je er echt nog niet helemaal klaar voor bent. En dat is geen schande, dat is niet erg, maar gewoon even niet starten, flink aan de aandachtspunten werken en over een tijdje maar weer eens kijken waar je dan staat.
Je geeft zelf al aan dat de travers en de contra nog niet goed genoeg gaan.. en ja.. .als je er dan ook nog wat spanning bij krijgt, dan rij je ongeveer deze scores. Nogmaals: dat is niet erg, maar gewoon een teken dat er nog punten liggen die verbeterd moeten worden voordat je winst kunt rijden..

En.. nee... Tot nu toe hebben we bij Jou, ook tussen de paarden, nog niet gemerkt dat ze daar problemen mee hadden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 16:05

Hopelijk bedoelde de jury het goed, maar klinkt idd alsof ze met het verkeerde been uit bed gestapt waren. Mijn vriendin start met Koet haar beste vriend succesvol in de M1. Hij is 139 cm hoog en ze komen toch echt elke keer met winst thuis en vaak met prijzen.

Wat Ria zegt klopt wel: je paard moet beter voor elkaar staan. Ik heb heel veel geschreven bij jury's en wat ze bijna allemaal doen is zich afvragen of de combinatie door kan naar de volgende klasse. Is dat een nee, dan rijd je (vaak) geen winst. Puur om het feit dat het wellicht je laatste winstpunt kan zijn.

Enige tip: veel op andere locaties rijden. Ze kunnen nog zo goed zijn thuis, ze hoeven het niet te tonen thuis maar op locatie. Ik had de mazzel dat bij Jinja (dochter Kiet) er echt een wedstrijdknop op zat. Zodra we op locatie waren, deed ze alles. Zelfs al hadden we de hele week discussies gehad. Behalve het bokken bij het aanspringen, die ging er echt laat uit. Enige wat hielp was bij het inrijden in de galop een friemeltje met je zweep te geven, dan deed ze niks in de proef :')...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:13

Dat is een mooie aanvulling Feline: inderdaad veel op verschillende locaties rijden. Niet perse wedstrijden, maar gewoon de normale trainingen ook in andere bakken ed. Dat kan enorm helpen.

En verder; echt eens filmen zodat je kunt zien wat de juryleden zien. Of anders misschien eens een keer een proefgerichte training, waarbij een jurylid met je meekijkt en je van daar uit adviseert.

Tenslotte: de travers en contra in ieder geval thuis goed bevestigd hebben. Als het thuis al niet honderd procent voor elkaar is, dan lukt het op wedstrijd zeker niet.

Kortom:
Even balen... níet wijzen naar de jury ( ookal zijn ze misschien streng, je hebt nu toch een vier keer een vergelijkbaar oordeel gekregen), maar heb de moed om te kijken wáár ze misschien gelijk hebben, waar ze een punt hebben. Daar ga je dan knoerthard op trainen ( met hulp natuurlijk) en dán, als dat loopt schrijf je je weer in en dan maar eens kijken waar je dan staat....

Paardrijden is gewoon niet makkelijk...
En de M2 zéker niet....

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:30

Misschien andere aanvulling: Kiet kan ook een knappe schoudervoor en travers neerzetten op haar manier. Netjes ondertredend. MAAR als ik met haar M1 zou starten dan zal ik nooit een 6 halen puur omdat ze niet het perfecte M1 plaatje schoudervoor haalt (correct, tempo, ritme, ontspanning, aanleuning en ruiter ook nog recht erop :+). Nu ik al een tijdje geen wedstrijden rijd, maar wel vaak meega om te groomen merk ik echt heel erg het verschil. Het voelt voor mij goed en het is voor mij een middel om Kiet recht te richten en te buigen, maar het is wedstrijdwaardig omdat er iets anders verwacht wordt. Filmen of proefgerichte clinic rijden laat je dat wel heel erg inzien :j

Tegen de tijd dat Kiet zulke schoudervoor's gaat neerzetten..... :+. Ik ben al heeeeel blij dat ze recht is, steeds sterker wordt, kan en wil schakelen. Voor een merrie waar toch een boel is gebeurd in de bak, maar waar de mindset redelijk veranderd van is :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:31

Toch nog even een aanvulling.
Het lijkt misschien wel alsof het met Jou-Jou nu allemaal van een leien dakje gaat, ook als ik hem start, en het lijkt alsof ik makkelijk praten heb

Maar daar zit dit voor:

Een twee (?) jaar geleden merkte ik in het rijden dat ik op hetzelfde niveau bleef hangen. Jou ontwikkelde zich niet verder, ik ontwikkelde me niet verder. Sterker nog: ik kreeg het idee dat Jou eerder slechter dan beter ging lopen, ondanks al mijn investeringen.

En toen ik in de L ging starten kreeg ik steeds vaker als commentaar op mijn protocol dat de impuls niet in orde was. Pony was niet voorwaarts genoeg. En dan kun je gaan zeggen dat dat is omdat ik met een pony tussen de paarden startte, de jury de schuld geven, maar ik ben filmpjes gaan kijken.

Ben filmpjes gaan kijken en ben geschrokken. Ik zag een amazone met onvoldoende balans, die bij elke pas aandreef, en tegelijkertijd onrustige, niet stille handen had die vrolijk tijdens het lichtrijden mee op en neer gingen, en die ook meer terugwerkten dan ik dacht. Dus inderdaad: de impuls was niet in orde. Níet omdat Jou-Jou geen impuls hád.... maar omdat er een amazone op zat ( ik dus) die hem vreselijk in de weg zat, en alle impuls er volledig onbedoeld helemaal uit reed..

Op dat moment heb ik besloten dat ik niet meer zou starten totdat ik met meer balans, een betere zit, stille benen en stille handen op Jou zou kunnen rijden. Totdat ik in staat was zonder ruis nette hulpen te geven. En dat heb ik dus gedaan. Ik heb ruim een jaar lang mezelf alleen maar gericht op mijn eigen houding en zit. Daarbij heb ik ook Eline gevraagd of ze Jou wilde rijden om hem voor me uit te scholen, omdat wel duidelijk was dat ik voorlopig nog niet de ruiter was die Jou dat werk kon leren.

Dus Eline is met Jou ( én als instructrice ook met mij) aan de slag gegaan, en ik ben zelf helemaal terug gegaan naar de basis. ( op mijn toen 47ste en mijn hele leven al rijdend( met hier een daar een paar jaar door omstandigheden even niet) . Gewioon urenlang zitles. Concentreren op lichtrijden met stille hand, een stil onderbeen. Doorzitten met stille hand, stil onderbeen, balans. Geen tegenstrijdige hulpen geven, het dúrven om Jou te laten lópen......... en uiteindelijk te leren een proef te rijden.

En weet je: nog steeds zijn dit mijn belangrijkste thema's, maar goed, door een jaar zo te investeren heb ik wel een enorme vooruitgang geboekt, en het gebrek aan impuls staat nooit meer op mijn protocol.

Dus... als troost: het is niet zo gek als je op een bepaald moment in je hippische carriere even stagneert, tegen zaken aan loopt. Gewoon kijken wat het probleem is, met goede instructie dit probleem aanpakken, en dan ineens merken dat je dan wel in staat bent om in deze klasse winstpunten te rijden!

Edit..
Zie net dat Feline ook nog niet uitgepraat was :D

Ik hoop oprecht dat je hier wat aan hebt Jacobien!!!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:39

Zeker zitles is ook zo nuttig! Laatst weer les gehad van degene waarvan mijn instructrice ook les krijgt. In het begin van buigen moest ik mijn binnenheup echt indraaien, anders ging Kiet gewoon niet. Eerste wat zij zei: 'draai je binnenheup terug en druk hem iets omlaag' en hoep daar liep ze. Blijkbaar was Kiet al klaar voor de volgende stap, maar had ik het nog niet doorgehad. Ik ben zelf heel bewust van mijn houding, misschien ook wel wegens de lange afstanden. Stel je rijdt 160km en rijdt iedere pas iets ingeknikt in je heup, je wilt niet weten wat je dan terugziet allemaal in je paard (ook blessureleed!). Wat ook heel erg helpt is lekker bokt doorspitten en foto's kijken. Ben zelf niet zo van het reageren, maar wel heel leerzaam welke (on)zin anderen plaatsen en hoe mensen op hun paard zitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:52

Precies.
Maar waar het me vooral om ging is dat het helpt om te kijken wáár het probleem zit waardoor een ontwikkeling stagneert, of de punten niet zijn zoals je ze verwachtte

En bij mij was het dus dat ik door mijn onbalans Jou in de weg zat, storend was met mijn hand, en dus zo terug reed dat zijn impuls verdween.... dus om het impuls probleem op te lossen, moest ik met mijzelf aan de slag.

Voor Jacobien kan het wel heel wat anders zijn. Dat weet ik zo gewoon niet. Daarvoor zou ze zelf moeten kijken naar wat de overeenkomst is in de commentaren van de juryleden, filmpjes van zz kijken, instructeur vragen wat hij/zij terug ziet van het jurycommentaar, en daar dan je ontwikkelplan op maken.