Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:36

Ik weet ook niet precies hoe dat zit hoor met F-proefjes. Maar in de F5 zit galop en in de F2 niet :D. Ik dacht het hem te wel kunnen leren voor de 26e maar doordat het zo koud is heb ik geen zin om hem elke dag in het zweet te rijden en hij zweet zo makkelijk. Volgens mij zijn F-proefjes eigenlijk voor manegeruiters maar ik wil het deze keer gewoon voor de ervaring doen en ik weet zeker dat ik al zenuwachtig genoeg ben want vorige keer deed ik 1 rondje in die binnenbak met andere paarden erbij en hij vond het superspannend. Het is ook zo'n sukkel af en toe. We gaan met gemak over de weg langs vrachtwagens enzo maar een bak is dan ineens heel eng. En dan nog te bedenken dat er op die dag allemaal mensen van bovenaf naar ons kijken en dat die ook weleens herrie kunnen maken. Eerlijk gezegd ben ik dus gewoon zenuwachtig om in een bak te rijden... Hahaha het is weer eens wat anders ;). Gisteravond heb ik zonder problemen of angsten een buitenrit gemaakt en hij was ontzettend druk maar ik voel me gewoon veilig met hem. Maar zo'n binnenbak....

Een patroon scheren zou misschien wel iets zijn maar ik ben zo bang dat hij het koud krijgt... Hij staat dag en nacht buiten in weer en wind. Hij kan wel schuilen maar doet dit nooit haha. Ik kom weleens aan op stal en dan komt het met bakken uit de lucht en wie staat er lekker buiten... Ja hoor!!! Lukas! Zeiknat en met een blik van: huh? Owww die regen? Lekker toch?

Ben erg benieuwd naar foto's Liljebo! In je profiel is ze nog wel aan de forse kant idd :). Tijd voor een update! (moet ik zeggen met mijn oude foto's)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:55

EliseLukas schreef:
Ben erg benieuwd naar foto's Liljebo! In je profiel is ze nog wel aan de forse kant idd :). Tijd voor een update! (moet ik zeggen met mijn oude foto's)

Oh maar in uiterlijk is ze niet veranderd, hoor. Het is een potige dame :P
Ik bedoelde tank in de zin van: overal doorheen lopen... boompje, balkjes, ,mensje... :=
Ik kon precies zien waar ze in het bebosd gedeelte van de wei had gelopen. Daar waren alle jonge boompjes omgeknakt. _O-
Maar ook druk van het halster was niet zo boeiend.
Ze deed niets verkeerd hoor...maar als ze liep, liep ze gewoon overal doorheen.
En dat is verbeterd. Ze wordt steeds lichter op de hulpen (loop er veelal naast hoor)

Ik denk dat eea samenhangt met het idee van veel mensen dat een koudbloed niets merkt/voelt etc, terwijl ze in feite ook een vlieg op de huid voelen (alleen zich daar wellicht minder van aantrekken := )

Dus op zich gaat het goed... alleen het hindernisje he.... ze heeft met haar 16 jaar nooit gesprongen en ziet het niet zo zitten om daar nu nog mee te beginnen. Ik ben al blij als ze haar voeten optilt, gezien het nogal eens voorkomt dat ze er gewoon dwars doorheen loopt. :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:57

F proefjes zijn volgens mij van het fnrs en worden vaak op maneges gehouden. Je kunt geen officiële winstpunten halen, maar krijgt wel helemaal een echt verslag van de jury.
De nummers achter de f bepaald het niveau en dat loopt best ver, vergelijkbaar met niveau B, L1, L2 etc.....
Hartstikke leuk om ervaring op te doen en te lezen wat een jury nu van je vind.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:27

Bedankt voor de uitleg van de F-proefjes ;). Ik weet alleen dat F2 echt heel erg beginnersniveau is. Maar we zien het wel. Het is allemaal spannend zat vind ik. Vanavond denk ik bij de H&M maar eens een leuk jasje scoren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:31

Leuk die voorbereidingen, met paperboy heb ik in het verleden de f5 gedaan. Alleen de voorpret en je paard nog mooier maken is al zo leuk.... wat ga je met zijn manen doen?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:45

Het gaat ook gewoon om het plezier van zo'n wedstrijdje hé?

Over het algeen worden de manen vaak losgelaten bij koudbloeden bij wedstrijden.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:46

Ik wil een hengstenvlecht maken. Dat vind ik wat netter staan. Maar als het niet lukt gaan ze gewoon los.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:02

Hengstenvlecht staat inderdaad ook leuk :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:33

Ja leuk een hengstenvlecht! Heeft hier iemand zijn noordzweedje al eens gewogen, volgend jaar moet hij af en toe mee op een trailer en dan moet ik weten wat hij weegt, ik heb nu echt geen idee. Als ik zou moeten gokken misschien 600 kilo.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:39

Ik heb vroeguh... (hahaha... zoooo lang geleden) ook clubwedstrijdjes gedaan op de manege. Ik vond dat altijd hartstikke gezellig, omdat je dan nergens met je paard heen hoefde en geen uren op het terrein moest rondhangen, maar gewoon lekker op eigen stal paardje optutten en op de dag zelf genoeg tijd om rond te kijken e.d.
Hengstenvlecht is mooi, vind ik.

Ik heb Hälga nooit gewogen, maar zou haar toch zeker rond de 700 schatten. Maar goed... is wel een uit de kluiten gewassen dame.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:45

Zo 700 kilo is volgens mij voor een merrie best flink, of niet? Ik dacht hengsten /ruinen tot 750 kilo gingen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:51

Ze is niet groot, maar heel fors gebouwd. Brede borst en zo. Gemiddeld wordt hier de NZ in gewicht tussen de 700 en de 900 geschat. Dat laatste dus voor de grote, stevige zweedjes

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:56

liljebo schreef:
Ze is niet groot, maar heel fors gebouwd. Brede borst en zo. Gemiddeld wordt hier de NZ in gewicht tussen de 700 en de 900 geschat. Dat laatste dus voor de grote, stevige zweedjes

:o ik hoop dat hum het tot 700 kilo houd anders wordt trailer met huidige auto geen succes....... :D
Toch eens kijken of ik hem volgend jaar eens ergens kan wegen ben erg benieuwd

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:19

Je kunt hem vast wel ergens laten wegen.. Gemmideld zijn ruinen/hengsten zwader dan merrie's maar Hummer is veel lichter gebouwt dan Hälga. Dus ik denk wel dat Hummer nu (nog) onder de 700 kilo is.

Anders word het denk ik een nieuwe auto :')

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:17

laat ik dat van die nieuwe auto nog maar niet aan mijn man vertellen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:28

Hoe groot is hummer eigenlijk?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:31

Hummer is rond de 1.60. En is aardig aan het uitzwaren..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:36

uhhhhhhh..... toch maar nieuwe auto aanschaffen dan....??? O:)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:22

Lijkt me dan geen slecht plan :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:59

Oke, ik zal eens spammen met agilityfoto's

Stilstaan op commando en blijven staan, terwijl ik er een eind vanaf ga staan. Daarna moet ze door de nauwe doorgang naar mij toekomen
(billy kwam 'helpen')
Afbeelding

Voorbenen over balkje, stilstaan, achterwaarts terug.
Afbeelding
Afbeelding

Wave
Afbeelding

Door gordijn, halverwege stilstaan
Afbeelding
Afbeelding

Neus op bal houden, 5 tellen (lukt nog niet helemaal 5 tellen, maar we komen in de buurt)
Afbeelding

Door S zonder balken raken
Afbeelding
Afbeelding

Draaien op plastic van max 3 bij 3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij kan het zelf :)
Afbeelding

Het is de bedoeling dat alles met doorhangend touwtje wordt gedaan en met lichte signalen.

Sprongetje niet gedaan. Zodra ze in de gaten had dat we richting sprongetje gingen, kwam er enorm verzet. Gezien het de vorige keer best lomp gaat en ze toch regelmatig struikelt en scheef is, vermoed ik artrose in de voorbenen. Mijn Toontje had namelijk dezelfde symptomen . Een enorme goeierd, maar ook boos als hij iets moest doen wat pijn deed (uiteraard luisterde ik naar zijn signalen... ik wist van hem met zekerheid dat hij artrose had)
Ik heb wel de draf nog met haar gedaan, maar alleen over een op de grond liggend balkje, omdat ik niet wilde afsluiten na een boel verzet. Maar ik heb dus ook besloten dat ze geen sprongetje meer hoeft te doen. Balkje op de grond is genoeg.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:35

Wat een leuke foto's, en Billy wat een schat! Je hebt een hele knappe Zweedse dame zeg. Hoe train jij? Wat is je beloning?
Ben ik benieuwd naar, hum leert heel snel dingetjes maar als ik een voertje uit beloning doe wordt hij iets te enthousiast. Zonder voertje is de motivatie weg. Ben dus benieuwd hoe jij dat aanpakt.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:40

Ik werk met clickertraining. Gewoon met voer werken, zou ik met een dergelijk paard ook niet aanraden. Groot kans dat je onder de voet wordt gelopen ;)
Vandaar de clicker en vandaar ook eerst goed in verdiept. Werk ook met de honden en de kat met clicker en heb vorig jaar zelfs een kip getraind :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:16

Leuke foto's liljebo ;) Echt een forse/breede Zweed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:38

Hihi... ja, het is een stevige dame. Bedankt.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:05

Superleuk! Ik heb ook ooit eens iets geprobeerd aan te leren met voer maar daar was ik snel van genezen. Lukas werd helemaal wild haha. Het lijkt een beetje op TREC. Als Lukas 6 (volgend jaar) is wil ik TREC-wedstrijden gaan rijden. Daarbij moet je ook allemaal oefeningen doen (zoals het labyrint en stilstaan) en daarnaast een tocht waarbij je met de kaart de weg moet zoeken. Ik denk dat zweden erg goed zijn in dit soort dingen. Ze doet het erg braaf op de foto's :).