Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:52

hij moet ook maar leren dat hij niet de gene is die de beslissingen maakt :D
ze mogen hier bij mij best hun mening duidelijk maken maar als ik besluit er toch mee door te gaan hebben ze dikke pech.

ik ga deze kopen: http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... eless.html
de bruine libra trec. Uiteindelijk wil ik er een westernzadel op maar de eerste 2 jaar gaan we lekker boomloos ivm de groei.

heb vandaag ook mijn groene touwhalster binnen gekregen, nu moet ik eigenlijk ook nog een bijpassend zadeldek O:)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:35

mijn nieuwe halster <3
Afbeelding

ik heb haar vandaag ook maar het voedsel weigeren aangeleerd , ze werd wat opdringerig tijdens het grondwerken
nou 2 keer en mevrouw had het door, slim paardje :+:

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:44

ze is PRACHTIG met haar grasgroene halstertje!!!!!wow zeg, wat zijn ze toch geweldig he.
ja, ik ben met juul ook gestopt met belonen tijdens het werken, ik gaf nochtans enkel nog maar wortelschijfjes maar het werd gewoon te veel. Hij had het snel door en stelt zich nu tevreden met een rustmoment in de training en een aai... na de training krijgt ie nog wél n wortel..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

Och wat staat dat toch mooi dat groene touwhalster <3 Ook al zo'n slim paardje dus, ik had niet anders verwacht, het is ongelooflijk hoe snel ze dingen oppakken he? Fijn is dat :D Ik beloon wel met stukjes wortel om Pumbaa te blijven motiveren, anders staat hij liever stil dan dat hij wat doet, maar we herhalen regelmatig het voedselweigeren en ik werk ook met clicker waardoor hij minder opdringerig wordt. Hij is soms nog wel heel brutaal en komt dan in mijn ruimte, maar als ik hem dan terugzet is het weer goed. Ik zal eens even een foto opzoeken van hoe mijn touwhalster (groen met bruin) eruit zag in het begin. Nu is het namelijk een vies ding geworden haha :+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:56

Oh en die Libra zadel in het bruin is ook erg mooi :j
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:17

die staat ook mooi :D

ik gebruik ook stukjes wortel, ze is net wat enthousiaster als ik wel met beloning werk en met het voedsel weigeren is het opdringende wel in de hand te houden maar ze is ook niet zo vervelend wat dat betreft, ze focust dan alleen net iets teveel op mijn handen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:15

Ik was natuurlijk al jaren geleden fan van het ras, maar nu ik ook met jullie lekker kan ervaringen delen enz. ben ik nog meer fan geworden, ze zijn idd slim! Misschien is het door het internet, maar ik heb de indruk dat er nu veel meer mensen met koniks bezig zijn of toch alleszins dat je ze kan bereiken. Ik heb al contacten in polen, duitsland, frankrijk enz. Toen ik vandaag bezig was de website van onze firma aan te passen, vroeg ik me af of we geen soort website kunnen opzetten over de koniks, of een "club" of zoiets..ik ben nog aan het brainstormen hoe en wat precies maar ik zou het erg jammer vinden moest Bokt op een dag onze topic afsluiten en we elkaar uit het oog verliezen. Bovendien zou ik een overzicht willen maken met alle links naar contacten (fokkers, andere eigenaars enz) in andere landen, (stamboeken ook, in frankrijk hebben ze er nl een van, in polen ook), foto's zodat we kunnen kijken en vergelijken, titels van boeken, info over hengstenhouders (stel, je hebt een leuke merrie en wil haar graag laten dekken van een konik hengst;moet toch kunnen of niet?), en verder ook rasinfo (heb ergens een rasstandaard gevonden)enz enz... "The Konik Connection" bv, hoe klinkt dat??? hoe of wat weet ik dus nog niet precies, misschien kan ik een pagina bij aan maken op de site van onze firma, maar ja, dan heb je nog niet de mogelijkheid om berichten daarop te posten of zo... misschien moet ik dat ns bekijken met een IT-er.... wat denken jullie?????

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:24

leuk idee :D kan je verder niet helpen heb totaal geen verstand van computers

er is hier net trouwens een auto uit de bocht gevlogen tegen een boom aan en in de sloot, op de weg naast ons land
2 hele grote klappen, ik schrok me rot maar de paarden die stonden nog onverstoorbaar op hun hooi te knabbelen >;)
gelukkig geen gewonden overigens, auto wel klaar voor de schroot

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:51

Oh jakkes, wat naar van dat ongeluk, dan schrik je toch wel even..
Ik vind het ook een leuk idee ghashira! Misschien kunnen we dan eerst beginnen met een gratis site ofzo, kijken hoe het loopt. Daar heb je ook gastenboeken enzo op en blogs. Ik ken een site waar geen reclame opstaat, dat is een erg fijne site. Ik heb een voorbeeld van mijn eigen site http://www.fantasyartnadine.weebly.com.
Deze is overigens nog niet af hoor, maar daar werk ik nog aan. Je kunt dus ook een blog en guestbook aan toevoegen, maar dat is bij mijn site niet nodig, daarom heb ik dat niet.
Het enige nadeel is dus de naam weebly in de website adres, maar verder is het een hele fijne site en ik ben er erg tevreden over. Laat maar weten of het je wat lijkt. Beetje aanprutsen met websites vind ik altijd leuk :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:14

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:55

Mooie katten zeg! leuk dat je ook weebly hebt. Ik vind het heel erg fijn dat er verder helemaal geen reclame opstaat, daar heb ik altijd zo'n hekel aan haha. :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:47

Op de site van onze firma staat ook geen reclame, maar goed, we betalen natuurlijk voor de webspace.
Maar dat valt op jaarbasis nogal mee. Ja, zo'n blog, dat had ik ook al over nagedacht.
Ik ga nog wat verder brainstormen en zie dan wel. Komend weekend beurs (www.flandershorseexpo.be) dus ik heb nu wel even mijn handen vol.
Vandaag toch ook weer even bij Juul geweest. (op 2 januari verhuisde hij hier naar ons en kende/kon toen echt niks)..vandaag, net geen 2 maand later: ik heb de kieffer dressuur van mijn arabier erop gelegd én aangesingeld en stijgbeugels neergelaten...en met Juul rondgestapt... ben heel rustig geweest bij het opleggen want tot hiertoe had hij enkel zadeldoeken en een kindjesboomlooszadeltje opgehad, maar het viel prima mee..hij is zoooo hard veranderd sinds januari, heeft zoveel geleerd..sjonge toch. zadel lag eigenlijk best heel goed... door de rechte zweetbladen, heeft hij voldoende schoudervrijheid, wervel bleef vrij, en zadel kwam net niet te ver. Was wel op het kortste aangesingeld en lag niet echt vast, en dat met een singeltje van 50cm.ik zal dus op de beurs maar ns uitkijken naar eentje van 40 of 45 cm. Wat zag ie er stoer uit met een echt zadel!!!!! Ik was APETROTS...Had hem het blauwe koordhalster aangedaan en ben zo met hem rondgestapt. Eerste passen wat wiebelig, wat lag daar op zijn rug, maar dan , pff, ok , is goed zo... Hij geeft nu ook zijn voeten, heel handig, dat zal mijn man zeker leuk vinden want die is hoefsmid en heeft n hekel aan stoute paarden...(lakse eigenaars) Longeren nog ns geprobeerd maar vind ie echt niet kunnen, hij begrijpt het niet of ik leg het verkeerd uit. Maar ik was vandaag gewoon zooooo ontzettend blij met mijn "jongen", zo trots op m.... volgende stap????? kortere singel, vaster aansingelen, dekje eronder..;bit leren innemen...en langelijnen zeker???? maar hoe doe ik hem begrijpen dat je rondjes kan lopen rond me?????? Jammer dat ik mijn fototoestel niet mee had, maar binnenkort zeker (en wrsch al gauw) een foto van Juul , met blits zadeldek, zadel, hoofstelletje met bitje enz... I love my konik!!!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:24

brave juul :D
ik hoop dat mijn zadel er snel is, zodat ik daar ook meer mee kan werken. Ben in ieder geval van plan het wandelen weer op te gaan pakken en wat meer te gaan lange lijnen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:43

Ghashira, heb jij toevallig contact met mensen in Polen die naast Pools ook fatsoenlijk Engels of Nederlands of Duits kunnen? Ik heb een mail adres van de eerste eigenaar van Raya (na de fokker, hij had haar niet zelf gefokt voor zover ik nu heb kunnen nagaan maar hij is wel degene die haar verkocht heeft aan een handelaar naar Nederland) maar de beste man spreekt geen Engels en heeft mijn mailte d.m.v. google translate vertaald en beantwoord. Dat schiet niet op want die vertaalt de boel zo beroerd dat m'n vragen niet over komen. Ik zou toch graag willen proberen iets meer info over haar te krijgen.
Ik denk echt dat Raya half Konik is maar wat de andere helft is blijft gissen, ik vermoed dus ook dat ze niet van een Konik fokker ofzo komt maar gewoon het product is van een of andere 'backyardbreeder'.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:07

Francis schreef:
Ghashira, heb jij toevallig contact met mensen in Polen die naast Pools ook fatsoenlijk Engels of Nederlands of Duits kunnen? Ik heb een mail adres van de eerste eigenaar van Raya (na de fokker, hij had haar niet zelf gefokt voor zover ik nu heb kunnen nagaan maar hij is wel degene die haar verkocht heeft aan een handelaar naar Nederland) maar de beste man spreekt geen Engels en heeft mijn mailte d.m.v. google translate vertaald en beantwoord. Dat schiet niet op want die vertaalt de boel zo beroerd dat m'n vragen niet over komen. Ik zou toch graag willen proberen iets meer info over haar te krijgen.
Ik denk echt dat Raya half Konik is maar wat de andere helft is blijft gissen, ik vermoed dus ook dat ze niet van een Konik fokker ofzo komt maar gewoon het product is van een of andere 'backyardbreeder'.

Ik moet effen zoeken tussen mijn mails, maar heb contact met een vrouw die prima duits kan, ze is thuis in het fokken, in het stamboek en gaat naar veel bijeenkomsten, dus mss kan zij je helpen. Ik zoek het op en zet het dan op bokt. Natuurlijk maakt het niet echt uit dat je weet welke andere helft je paardje heeft, als ze maar leuk is, maar ik begrijp dat je wil weten wat en hoe...ik weet nou ook wanneer juul geboren werd,dat zijn moeder Tine noemt en de vader Galanthus. Wanneer ie werd gecastreerd en waarom en hoe hij zich daar gedroeg in het reservaat enz. en dat geeft toch een zekere rust vind ik...alsof je danje paard al bij je hebt van punt 0.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:03

ik wou dat ik zoveel wist van Wolf als jij van Juul
maar goed ik ben al een stapje verder, ik weet dat ze uit de Maasplassen komt en dat haar eerste eigenaar een slager was :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:07

Zó! Heeft Juul even mazzel gehad! :P

Neuh, op zich maakt het idd niks uit dat ze een 'halve' konik is, toen ik haar kocht was het 'gewoon een kruising', dat 'half Konik' heb ik er zelf van gemaakt naar aanleiding van internetfoto's van volle konik merries. 't Kan gewoon haast niet anders... Dat boeit me verder ook niet, ze is lief en ik ben gek op 'r en daar gaat het om. Maar ik zou het wel leuk vinden om te weten waar ze ongeveer vandaan komt en het zou fijn zijn als ik bij benadering weet te achterhalen hoe oud ze is. Als ik er dan ook nog achter kan komen hoeveel eigenaren ze heeft gehad in Nederland en wat er eventueel wel of niet al met haar gedaan is, is dat alleen maar mee genomen. Ik vind het gewoon leuk om zo veel mogelijk over haar verleden te weten te komen maar 'nodig' is dat niet echt. Ik begin sowieso van voor af aan met haar omdat ik denk dat haar start niet ideaal is geweest.

yintra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:36

Francis schreef:
Neuh, op zich maakt het idd niks uit dat ze een 'halve' konik is, toen ik haar kocht was het 'gewoon een kruising', dat 'half Konik' heb ik er zelf van gemaakt naar aanleiding van internetfoto's van volle konik merries. 't Kan gewoon haast niet anders....

Francis, ik heb net de foto van Raya goed bekeken (ik lees regelmatig mee op dit forum, ik heb zelf 5 koniks)
Het zou goed mogelijk een kruising met een Konik kunnen zijn, maar ze doet me ook erg denken aan een Sorraia. Haar bouw, en haar hoofd. Net iets fijner en hoger gebouwd dan een Konik. Maar misschien zie ik het ook niet goed, en lijkt dat zo op de foto.
Ze is overigens een plaatje!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:51

Dank je Yintra. Ik denk zelf dat ze een kruising tussen een Konik en iets warmbloeds/rijpaards achtigs is waardoor ze net wat groter en minder 'grof' is. Daarnaast heeft Raya natuurlijk d'r hoge witte benen en witte vlek die verraden dat ze sowieso niet raszuiver is.
Sorraia's zijn toch nog weer wat ranker gemiddeld en veel 'barokker' van bouw, Raya is echt wel een 'stevig pony typje' ;) Daarnaast vind ik zelf dat Raya's hoofd juist niet aan een Sorraia doet denken, die hebben meest typisch toch een wat ramshoofd (barok hoofd).
Verder ga ik altijd van de meest voor de hand liggende optie uit. Konik's zijn er zat én inheems in Polen (Raya komt uit Polen, heeft een Pools paspoort), de Sorraia komt oorspronkelijk van't Iberische eiland en is zeer zeldzaam, het ras is bijna uitgestorven (men schat zo'n 200 paarden wereldwijd). De kans dat Raya een kruising Konik is is vele malen groter dan dat ze een kruising Sorraia is (want dan nog zal ze door haar wit hoogstens een kruising met dit ras zijn en niet raszuiver).

Hier nog twee foto's van haar die redelijke recent zijn
(op deze foto's lijkt ze wel héél erg dik, zo erg is't nu in ieder geval niet meer. Maar mevroi moet nog wel steeds afvallen, gelukkig kunnen ze nu weer op de 'wei'-zonder-gras zodat ze meer beweging krijgt dan met de vorstperiode. Verder ben ik begonnen met longeren en heeft ze inmiddels een dubbel hooinet in d'r stal (twee hooinetten in elkaar, beiden met 3,5 x 3,5 cm. maas) en buiten een stuk gaas op de hooibak zodat er wat minder snel gegeten kan worden. Ze staat helaas bij twee paarden die juist volop mogen eten dus dat gaat eigenlijk niet helemaal ideaal samen qua voeren).
Maar hier kun je wel goed zien dat ze echt een ponybouw heeft. Minder 'grof' dan een volle Konik maar toch wel een stuk zwaarder en gedrongener dan een Sorraia. Ze staat ook relatief laag op d'r pootjes, eigenlijk zouden haar benen 10 cm. langer moeten zijn :=
Afbeelding

Afbeelding

yintra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:13

O ja, nu zie ik het beter. Ze is idd een gezellige pony. Grappig, is net een Konik met witte sokken aan van de rechterkant.
Op de andere foto leek ze veel ranker (echt een dame hè, een foto plaatsen die slank afkleed ; ))

Ik heb hier ook zo'n vreedbeertje staan, die het liefst alle porties van de andere pony's ook inpikt.
Er staan hier ook drie jonge Koniks, die toen ze hier aan kwamen zwaar ondervoed waren (alleen maïs van de handelaar gehad), dus die krijgen ook zoveel hooi als ze opkrijgen. Tot grote vreugde van de grote, want hij pikt alles in... Af en toe lastig om een evenwicht te vinden daarin. Ik sta er wel vaak bij, maar kan natuurlijk niet de hele dag agentje staan spelen.
Heb nu ook een groot hooinet besteld met fijne mazen, zo kunnen ze er allemaal bij, en doen ze er iets langer over.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:19

Hoi, hierbij mailadres van Ingrid Hanke: walter.hanke@web.de
Ze wonen in Bayern en zijn dus duitsers, kunnen mss ook wel engels? Maar hebben ook contact met polen en weten erg veel van fokken , gaan naar veel bijeenkomsten enz. Omdat raya nogal opvallend is, zou het best kunnen dat iemand ze herkent, ik zou haar alleszins wat foto's doormailen en de papieren die je hebt inscannen en ook doormailen dan. Misschien herkennen ze wel een naam of iets, je weet nooit.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:24

ik vind Raya juist grover dan een konik, tenminste de mijne is een stuk ranker
ik vind haar hoofd wel erg 'paards' aan doen. Ik zou dus eerder zeggen dat het een kruising konik met een breed type warmbloed paard is (vergelijkbaar met een groninger of gelders)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:30

Mee eens met Van :j . Ik vind haar ook groffer dan een Konik, tenminste op de laatste foto's die je geplaatst hebt kun je dat goed zien. Haar hoofd vind ik ook niet Konik achtig, maar ondanks dat zou het heel goed kunnen dat ze een kruising Konik is, zeker omdat ze uit Polen komt.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:31

Ja, dat had ik ook opgemerkt.. ze is absoluut grover dan de doorsnee konik. Volgens de rasstandaard is een konik "droog", heeft een zeer sterke beenderstructuur met toch niet te grove benen, kleine voeten met harde hoeven die in principe geen verzorging nodig hebben, een afhangend kruis en een elegante hals met eerder klein(!) hoofd, soms wat convex(ramskop), breed voorhoofd en brede neus.
Ik vind raya zeker een heel mooie pony, ze ziet er ook heel lief uit, maar is niet het type konik, ik denk idd dat je gelijk kan hebben dat er een stevig warmbloedpaard tussen zit... nou, hopelijk komt ze iets te weten, dan kunnen we stoppen met gissen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:54

tja, dat ze er niet uit ziet als een echt Konik lijkt me logisch, ze ís geen echte Konik maar op z'n hoogst een kruising dus zal de invloed van de andere ouder duidelijk zichtbaar zijn. Vergelijk het maar met kruising Fjordjes...
Dat ze zo dik is (ik denk dat het 'grovere' mee valt als de extra spekjes er af zijn) komt helaas door haar vorige eigenaar. De manegehouder die haar aangekocht heeft (niet dezelfde als waar ik haar van gekocht heb want die manege is met paarden en al over gegaan op een nieuwe eigenaar) had haar op volledig voer staan als de andere lesponies, dus met krachtvoer en al, terwijl Raya bijna nooit gereden werd omdat er geen leskindjes op haar durfden. Dus héél veel op stal, weinig buiten en veel te veel voer... Dat ze niet hartstikke bevangen is of doodziek van IR mag een wonder heten. Bij mij krijgt ze geen krachtvoer, alleen goede kwaliteit voordroog (zou liever droog hooi voeren maar da's helaas geen optie waar ze nu staat) en momenteel krijgt ze een klein handje Wiesencobs met magnesium toegevoegd. Overdag staan ze op een grote zandpaddock (eigenlijk een wei waar geen gras meer staat) en krijgen ze voordroog in een bak met gaas er over, 's nachts staat ze op stal en heeft ze een dubbel hooinet waar ze echt moeite moet doen om wat uit te krijgen. Ze valt wal wel wat af en nu ik begonnen ben met lichte werkjes zal dat hopelijk nog iets vlotter gaan.

Thanks voor't mail adres Ghashira. Papieren heeft ze niet, alleen een Pools paspoort waarin op elk regeltje het poolse woord voor 'onbekend' staat. Alleen dat het een merrie was wisten ze en bij ras staat vrij vertaald 'primitief ras'. Als ik het woord googel wat bij de kleur staat krijg ik plaatjes van grullo-bonte paarden. Maar verder is er niks bekend van haar. Geen leeftijd en geen ouders, zelfs geen entingen van in Polen (wat raar is gezien het exportkeuring-verhaal. Wel van later in Nederland).
Ik ga haar wel es mailen, ik spreek/schrijf Duits dus engels is niet nodig, zoek iemand die goed Pools kan om die meneer eventueel in't Pools nog een keer wat vragen te stellen voor me. Al weet ik maar te achterhalen hoe oud ze is zodat we dat niet hoeven te schatten, dat zou al fijn zijn.