Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:04

Ik poets ook liever mijn pony dan mijn paard :P

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 09:24

Haha dan hebben wij toch geluk met Leo want die is eigenlijk bijna altijd erg schoon :D :')

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:20

Kingie schreef:
@leanne, je hebt je naam verandert of niet? Haha leuk!

Ja, ik dacht dat manlief het wel zou waarderen als ik hem buiten het 'paardengedoe' (zoals hij 't noemt) laat :')

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:04

Willen jullie even meedenken?

Toen we Salvo net hadden had hij ongeveer een maand lang diarree. Dat is na die maand gelukkig wel beter geworden, maar nog steeds heeft hij nog erg veel vocht bij zijn mest. De mestballen op zich zijn wel stevig, en redelijk vast, maar dus ook een beetje vochtig. Als hij mest komt er eerst een straal vocht uit, en na de mestballen nog een straaltje. De mest ligt een beetje in een plasje zeg maar...
De veearts die ik advies vroeg gaf aan dat het aan het eiwit in het voer zou kunnen liggen.
Hij krijgt een kilo muesli (Veulenmengeling van Mijten: http://mijten.be/_ln/paarden_veulen.php?part=pv ) per dag, het percentage ruw eiwit is 14%, en voordroog (wat eigenlijk bijna hooi is, het is vrij droog) waar 12% ruw eiwit in zit.
Mijn adviseur in Belgie gaf aan dat veulens voordroog vrij slecht verdragen, en dat overstappen op hooi een betere optie zou zijn als de muesli weglaten. Alleen denk ik dat ik daarmee niet zoveel win, want in het hooi zit (bijna) net zoveel eiwit...

Hebben jullie nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Edit: ik probeer er in de voeding rekening mee te houden dat het Vlaams Paard een sober ras is, en dus zo weinig mogelijk zetmeel en suiker te geven...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:23

Ik zou gewoon wat dingen uitproberen, bijvoorbeeld eerst 2 weken de mueslie weglaten en dan kijken wat er gebeurd. Of gewoon 2 weken hooi voeren in plaats van voordroog en kijken of er wat veranderd. Hooi zit vaak minder in dan voordroog dus het kan best zijn dat hij daar beter op reageert.

Ik had het laatst met een kennis over haar paard die had ook erg veel last van diarree en die had er wat tegen gevonden, ga het nog wel even vragen aan haar.

Weet je zeker dat hij geen wormen heeft?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:25

Hoi,

Nee wormen heeft hij zeker niet. Die gedachte is ook nog even bovengeborrelt, maar hij is goed ontwormt, en ik ben in zijn mest ook niets tegen gekomen. Dus gelukkig kunnen we dat uitsluiten!
Ik ben wel benieuwd naar wat je kennis gebruikte tegen diarree, wie weet werkt t bij Salvo ook wel. Al moet ik wel zeggen dat het niet echt diarree is hoor...
Pfff, was maandagavond anderhalf uur bezig geweest om van zijn dreadlock/mestslierten staart weer iets toonbaars te maken. Was me ook aardig gelukt vond ik, het zag eruit als een uitgeborstelde schone staart. Kwam ik vanmorgen bij hem, is het weer precies zo het was... :( De volgende keer ga ik foto's maken als bewijs :j, want je zou niet geloven dat hij maandag schoon was als je hem nu zag...

Wel een leuk nieuwtje, Salvo is nu 1,51!!!!!!! 4 cm gegroeid sinds december!!! *\o/*

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:04

Bij de veulentjes vroeger gaven we norit bij diarree maar dat was maar even zou zelf niet zo snel weten wat je moet doen

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:00

Misschien kun je hem stro bijvoeren? Daar word hij niet dik van, en zolang hij buiten loopt is de kans op koliek ook nihil...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:02

Mijn kennis gaf psyllium(flozaad), dat werkt ook goed tegen verstoppingen(bijvoorbeeld tegen zandkoliek). Het werkt een beetje als lijnzaad alleen dan iets grondiger. Als je het geeft moet je alleen wel zorgen dat hij onbeperkt kan drinken want als dat niet zo is kan het juist voor verstoppingen zorgen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:48

Oef, topic is een beetje ingedut geloof ik... :)

Goed nieuws vanaf deze kant! We hebben er een stalgenootje bij met twee tinkers, een merrie en een vierjarige hengst. Salvo is vanmiddag voor het eerst met hem samen in de bak gegaan en dat ging er eerst nogal hard aan toe. Maar even later stonden ze gebroederlijk de kruiwagen met hooi om te gooien en hooi te eten O:) , dus dat zit helemaal goed! Ben zo blij dat hij nu samen staat met een ander paard! *\o/*

Foto's van vanmiddag:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:52

Ooh wat fijn dat hij niet meer alleen staat. En dat hij het kan vinden met die andere hengst. Is toch altijd beter. Hij is wel al flink gegroeit zo te zien, al groter Dan de tinker.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:44

Aaaah wat heerlijk zeg. Kan hij lekker ravotten :)
Hij gaat inderdaad flink de hoogte in, dat is mooi !

Hoe is het met zn diarree?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:05

Fijn dat je blijft posten, ik geniet ervan om wat van hem te vernemen, hij groeit hard. Fijn dat hij passend gezelschap heeft, mijn 6 jarig ruintje mist zijn speelkameraad wel, hij heeft wel gezelschap maar van een dame van 27, die er niet van gediend is van zijn spelletjes. Ooit hoop ik toch dat hij op nieuw een kameraadje krijgt om mee te spelen. Mijn andere ruin(inmiddels overleden) die toch al 20+ was speelde heel veel samen met hem. Ruinen doen dat veel meer dan merries lijkt me.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:02

Wat fijn dat hij een speelkameraadje heeft! Daar wordt hij vast wel blij van haha!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 22:10

Hoe gaat het met alle paardjes?

Met leo gaat het erg goed, iets te goed eigenlijk want hij wordt hartstikke mans haha!
Laatst was ik een rondje om met hem, draaide om en ging de eerste 100 meter in een soort passage :') Mafkees. Ach alleen maar een goed teken natuurlijk.

Zijn landgenootje(mijn eigen paard) had laatst de lente in haar bol en toen moest hij het toch even bezuren, haha :')
Afbeelding

En lekker aan het eten bij de hooibak :)
Afbeelding

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:56

Met Qoke is gelukkig ook alles weer goed heb 2 weken gesukkeld hij had een ontstoken koker. Gekregen van een soort mug die heb helemaal lek prikken in de wei :( hij reageerd hier heftiger op Dan andere paarden en pony's mijn merrie had bijv nergens last van. 2 antibiotica spuiten gekregen, 2 Maal daags koelen en boviclips aan zijn halster om de beestjes weg te halen. Maar nu gaat het weer beter en mijn kleine vent is vandaag 3 jaar geworden :D.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 11:41

Ooh wat sneu voor hem zeg. Gelukkig dat het beter gaat!

En gefeliciteeeerd! *\o/* Ga je hem dit jaar al inrijden of wacht je nog even?

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:59

Ik denk dit jaar maar niet meer dan 1x per week 30min. Maar we doen rustig aan zien het wel wat lukt is prima is hij er nog.niet aan toe Dan wachten we nog.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:01

Heee Qoke al weer 3 jaar! Gefeliciteerd =:)

Enne Kingie: Salvo heeft ook al laten zien dat hij kan piafferen, dus binnenkort een duetje doen?? :D :Y)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 16:16

Haha goed idee :D

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 00:01

Filmpje van een wilde leo :') Let alsjeblieft niet op mijn gelach en commentaar.. Haha moet echt leren mijn mond te houden als ik aan het filmen ben. :+

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:02

Hihi Leo de schrik van elke cowboy! yihaa! Moet wel toegeven dat t bokken en steigeren er bij Leo charmanter uit ziet als bij Qoke. Qoke is meer zo'n vertraagde opname en ietwat lomp.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:20

Haha en dit waren niet eens zijn beste bokken&stijgers, soms staat hij echt op de plek te bokken - stijgeren- bokken - stijgeren etc, echt geniaal om te zien. Gelukkig doet hij het onder het zadel niet.. :')

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:35

Wauw! Leo is mooi in het 'echt' zeg! :~ En hij kan ook nog lekker bewegen en die stijgers en bokken zijn inderdaad cool!! <<)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:37

Heerlijk ,lekker t voorjaar in zijn bolletje :)
Wat is hij knap!