Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:57

ik denk dat mensen ook bang zijn dat anderen hun gaan afkeuren dat ze een draver hebben..
Het blijven de goedkopere paarden. Ik blijf erbij als ik een recreatie ruiter was geweest had ik weer een draver willen hebben! alleen voor de dressuursport vind ik het geen ideale paarden.. voor de springsport kan het wel vind ik! ik had een draver die geweldig kon springen :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:01

AramisJames schreef:
[

Dat er heethoofden bij zijn ga ik niet ontkennen, maar het is echt wel een vooroordeel dat élke draver een heethoofd is en niet braaf is, dat is absoluut niet waar :n

Dat is hetzelfde als die man van 90 die een pakje per dag rookt en geen kanker heeft.
;)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:02

Mellanie_ schreef:
ik denk dat mensen ook bang zijn dat anderen hun gaan afkeuren dat ze een draver hebben..
Het blijven de goedkopere paarden. Ik blijf erbij als ik een recreatie ruiter was geweest had ik weer een draver willen hebben! alleen voor de dressuursport vind ik het geen ideale paarden.. voor de springsport kan het wel vind ik! ik had een draver die geweldig kon springen :D

Beetje het kip/ei verhaal. Veel recreanten zijn niet heel handig op een paardenrug en die draver heeft juist een handige consequente ruiter nodig. Maar die laatste ruiters zitten liever op sportpaarden want die brengen uiteindelijk meer geld op.

Nummus

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:05

Hm dat dravers standaard heethoofden zijn ben ik het ook niet mee eens, ik ken ook een HELE brave draver, die als ie onzeker is (naast een bepaald paard in het bos wordt hij ineens onzeker) toch het vertrouwen bij de ruiter vandaan haalt en dan goed braaf doorwandelt. :)

Als hij schrikt (wat ook niet echt vaak gebeurt) dan merk je daar vrij weinig van, dan staat ie 1 stapje stil en loopt ie daarna weer door.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:06

Moeni11 schreef:
AramisJames schreef:
[

Dat er heethoofden bij zijn ga ik niet ontkennen, maar het is echt wel een vooroordeel dat élke draver een heethoofd is en niet braaf is, dat is absoluut niet waar :n

Dat is hetzelfde als die man van 90 die een pakje per dag rookt en geen kanker heeft.
;)

Jij kent ook 1 Draver? ;) Láng niet alle Dravers zijn heethoofden. Ik ken ook meer Dravers die braaf zijn dan die het niet zijn. Ondanks dat ze soms druk zijn willen ze wel heel graag voor je werken.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:08

Moeni11 schreef:
AramisJames schreef:

;)

Indd, met hoeveel dravers heb jij zelf ervaring? Dus niet "van horen zeggen"?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:09

Ik zelf ken er één persoonlijk en ik rijd hem dus ook regelmatig op de manege.
Maar ik zie hier zoveel mensen die brave dravers kennen dat ik ze juist eerder als braaf ga zien dan als heethoofden. :+

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:09

Ik vind het ook weer een zinloze discussie tegen een vooroordeel.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:20

Ik ken behoorlijk wat dravers en die vind ik niet geschikt voor beginnende of recreatieve ruiters. Sommige zijn hardstikke leuk :D Maar boeven zijn het wel!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:22

Niet geschikt voor een recreatieve ruiter? Waarom niet? Het gros van de dravers die zijn omgeschoold tot rijpaard, gaan naar een recreatieve ruiter.
Jij noemt het boeven, ik noem ze slim.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:25

Ja natuurlijk gaan die naar een recreatieve ruiter, wat voor ruiter zou die anders naar toe moeten?

Maar jij beweert dat het brave sullen zijn?

De laatste ervaring met een draver was enkele weken geleden. 31 jaar oud en kon thuis niet behandeld worden voor zijn tanden. In Utrecht is ie 3 keer platgespoten voor een paard van 800 kg ( en hij woog 350 en was heel mager, door tandproblemen) en nog moest hij in de box met een touw over zijn hals zodat ie niet omhoog kon komen en met 6 man vastgehouden om eventjes zijn tanden te vijlen.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:29

Moeni11 schreef:
Ja natuurlijk gaan die naar een recreatieve ruiter, wat voor ruiter zou die anders naar toe moeten?

Maar jij beweert dat het brave sullen zijn?

De laatste ervaring met een draver was enkele weken geleden. 31 jaar oud en kon thuis niet behandeld worden voor zijn tanden. In Utrecht is ie 3 keer platgespoten voor een paard van 800 kg ( en hij woog 350 en was heel mager, door tandproblemen) en nog moest hij in de box met een touw over zijn hals zodat ie niet omhoog kon komen en met 6 man vastgehouden om eventjes zijn tanden te vijlen.

Alsof géén énkele andere ruiter een draver wil :?
Ik ben zelf geen recreatieve ruiter maar rijd vrij fanatiek dressuur, en ik vind het juist een uitdaging om te zien wat mijn draver allemaal kan. Als ik voel dat het hem teveel wordt dan zal ik hem niet blijven pushen, maar voorlopig is hij nog lang niet op dat punt en hij kan toch best al wel veel.

En dat vb dat jij geeft, is meer een uitzondering dan een brave draver hoor! De mijne is nooit moeilijk bij een smid of een DA, en degenen die ik ken ook niet!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:29

Dat is geen antwoord op mijn vraag, waarom ze niet geschikt zijn voor een recreatieve ruiter. Omdat het volgens jou heethoofden zijn?
Ja, als er 6 man aan mijn hoofd hing, zou ik ook wel extra sedatie nodig hebben.

En ja. Ik beweer absoluut dat ze heel braaf kunnen zijn. Net als ieder ander ras. Hangt er maar net vanaf hoe je er ook zelf mee omgaat.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:30

Only_Hellen schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag, waarom ze niet geschikt zijn voor een recreatieve ruiter. Omdat het volgens jou heethoofden zijn?
Ja, als er 6 man aan mijn hoofd hing, zou ik ook wel extra sedatie nodig hebben.

En ja. Ik beweer absoluut dat ze heel braaf kunnen zijn. Net als ieder ander ras. Hangt er maar net vanaf hoe je er ook zelf mee omgaat.

Amen!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:35

Only_Hellen schreef:

Sjonge jonge lezen is ook een kunst hoor. Die 6 man hingen eraan na de sedatie, na 3 veeartsen aan huis, 3 zweverige NH tandartsen enz enz. Er was geen keus meer! Anders zou het dier afgemaakt moeten worden!

Waarom ga jij zo de verdediging in? Ik heb geen hekel aan dravers, maar een beetje realistisch gezien, is het gewoon zo dat die dieren voor de drafsport gefokt worden. Die moeten brand hebben, anders winnen ze NOOIT een koers.
En daarnaast hebben ze bepaalde exterieureigenschappen die wel heel belangrijk zijn om hard te draven, maar voor de dressuursport absoluut niet wenselijk zijn.

Dat geeft toch niets? Wordt het dier niets minder van, maar zijn gewoon feiten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:38

Moeni11 schreef:
Waarom ga jij zo de verdediging in? Ik heb geen hekel aan dravers, maar een beetje realistisch gezien, is het gewoon zo dat die dieren voor de drafsport gefokt worden. Die moeten brand hebben, anders winnen ze NOOIT een koers.

Omdat je generaliseerd.
Lang niet alle Dravers zijn heet, onhandelbaar en blijven altijd lopen. Een die dat wel is loopt zichzelf kapot. Je hebt zat Dravers die heel goed op zichzelf passen en niet meer doen dan nodig :+ Die lopen zichzelf niet zomaar kapot en geven wel aan wanneer er iets mis is.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:38

Zijn geen feiten, is jouw mening. En omdat lezen een kunst is, had je dat op de voorgaande bladzijdes ook kunnen lezen. Al jouw oordelen zijn daar ook besproken en weerlegd.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:40

Ok bellen jullie het KWPN, Anky, Edward en Academy Bartels om te vertellen dat ze echt op de verkeerde paarden zitten!

Wendy, we gaan toch in discussies niet alle uitzonderingen bespreken of wel? Het gaat toch om het ALGEMENE karakter van de draver??

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:41

Moeni11 schreef:
Sjonge jonge lezen is ook een kunst hoor. Die 6 man hingen eraan na de sedatie, na 3 veeartsen aan huis, 3 zweverige NH tandartsen enz enz. Er was geen keus meer! Anders zou het dier afgemaakt moeten worden!

En daarnaast hebben ze bepaalde exterieureigenschappen die wel heel belangrijk zijn om hard te draven, maar voor de dressuursport absoluut niet wenselijk zijn.

Dat geeft toch niets? Wordt het dier niets minder van, maar zijn gewoon feiten.

Over dat exterieur: ik geef toe dat een draver niet gebouwd is als een dressuurgefokte KWPN'er, maar dat wil niet zeggen dat ze geen dressuur kunnen. Daarnaast zijn er qua bouw tussen dravers onderling ook verschillen, dus ja, de ene zal makkelijker een dressuurproef lopen als de andere, maar ga dus niet alle dravers over 1 kam scheren...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:42

Op de Academy Bartels leer je toch niet de recreatieve rijkunst? Anky reed tot voor kort toch nog dressuur?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:43

AramisJames schreef:
[ maar ga dus niet alle dravers over 1 kam scheren...

Jawel, want het is HEEL lastig discusseren als we het alleen over uitzonderingen hebben.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:44

Moeni11 schreef:
AramisJames schreef:
[ maar ga dus niet alle dravers over 1 kam scheren...

Jawel, want het is HEEL lastig discusseren als we het alleen over uitzonderingen hebben.

De dingen die jij uitzonderingen noemt, zijn vooroordelen, zoals "alle dravers zijn heethoofden" :roll:

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:46

Moeni11 schreef:
Wendy, we gaan toch in discussies niet alle uitzonderingen bespreken of wel? Het gaat toch om het ALGEMENE karakter van de draver??

Dat doe ik ook niet ;) Het algemene karakter van een Draver is een werkwillig paard. Niet een heethoofd.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:46

NatasjavE schreef:
Een draver heeft het exterieur om zo hard mogelijk te draven. Daarbij moeten ze zich langmaken en gaan ze over zo veel mogelijk bodem. Achter stuwen ze en gaan vaak wijd. Perfect voor harddraverijen.

Maar het gaat recht tegen alle dressuurpriciepes in.

Daarin moet een paard opgericht op het achterbeen kunnen verzamelen. Achter mag hij niet wijd gaan. Hij moet opwaarts bewegen en zich makkelijk kunnen sluiten.

Natuurlijk kan je een draver goed dressuurmatig rijden. Maar hij heeft wel zo zijn fysieke beperkingen voor de dressuur en daar dien je rekening mee te houden. Veel draver hebben moeten met op het achterbeen te komen en zullen op de voorhand duwen en in de hand gaan hangen. Dat komt ook doordat een draver veelal een korte nek heeft en een horizotaal geplaatste hals.

Omgekeerd zal een sportwarmbloed geen potje kunnen breken op de drafbaan. Hij kan zich niet zo langmaken als een harddraver. Hij kan wel over veel bodem gaan maar zal met zijn opwaartse beweging veel energie verspillen en gewoonweg niet hard genoeg gaan. Ze missen longinhoud om het zo lang zo snel vol te houden.

De getoonde Orlov draver is niet een best voorbeeld. Die heeft een heel ander exterieur dan de huidige standardbreds. De Orlov heeft een veel meer opwaarts model met een gevelfde hals en lange nek.

Jappeloup de luze is natuurlijk een in frankrijk gebruikelijke kruising en zeker een zeer moeilijk te rijden heerschap...zie de ijzer winkel die hiij in zijn mond heeft.

HIer wordt eigenlijk wel precies gezegd wat ik bedoel.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:47

Only_Hellen schreef:
Op de Academy Bartels leer je toch niet de recreatieve rijkunst? Anky reed tot voor kort toch nog dressuur?

Het was een reactie op iemand ide hierboven riep dat dravers geschikt zijn voor de dressuur.