Meer bokkers met een aparte Kruising? Foto's in links!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:09

Johanna59 schreef:
Wat is de meer waarde van het kruizen van verschillende rassen?
Bij welk stamboek kan zo'n product dan worden bijgeschreven?

Nogal verschillend per kruising.
Voor kruisingen met arabisch bloed kan je bij het NRPS terecht
Voor kruisingen met welsh bloed kan je bij het welsh part bred terecht
die twee weet ik zowiezo.

Voor de recreant maakt het niet uit of er wel of geen papiertje bij zit, en bij gebruikspony's heb ik er ook geen moeite mee dat er zonder stamboek gefokt wordt. (zolang er wel goed doordacht gefokt wordt en niet zomaar lukraak vermeerderen).
Daarbij hebben deze papierloze beestjes allemaal een leuk baasje en zitten we inmiddels aan de 14 pagina's, dus kennelijk is er een markt voor.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 06:29

xTinkertje schreef:
Wat een prachtige paarden allemaal!

Vooral inderdaad de kruisingen met Pre's zijn mooi!

Ik ben gek op Arabieren x Pinto :P
Dus wie ze heeft en mischien te koop (Hahah!) ze zijn zo mooi :D

als je jaar of hoooguit 2 wacht , heb ik er wel 1 te koop voor je :D vind ze ook practig en hoop een mooi pintabian te fokken :P

Olikea

Re: Meer bokkers met een aparte Kruising? Foto's in links!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:38

@ winia.. het zou best een tinkerkruising kunnen zijn hoor.. ikheb zelf een haf x tink.. en die lijkt er wel een beetje op..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:41

Ik heb een lippizaner x nrps, zie profiel.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:48

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:53

Hier ook verschillende kruisingenstaan.
Op onze website www.savathhorses.be zie je de foto's.
Blue,is paint x arabier.
Dreamer is haflinger arabier
Blis is bwp x kwpn x arabier
Farenca is arabier x kwpn
En met het dekseizoen gaan we onze amira kruisen met onze farid.
Ons Cara verwacht een kruising tinker arabier.

Farid is anglo arabier x arabier enz...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:04

Arabier17 schreef:
xTinkertje schreef:
Wat een prachtige paarden allemaal!

Vooral inderdaad de kruisingen met Pre's zijn mooi!

Ik ben gek op Arabieren x Pinto :P
Dus wie ze heeft en mischien te koop (Hahah!) ze zijn zo mooi :D

als je jaar of hoooguit 2 wacht , heb ik er wel 1 te koop voor je :D vind ze ook practig en hoop een mooi pintabian te fokken :P

Dat wordt nog best lastig aangezien een pintabian 97.5% arabisch bloed moet hebben. Een paint (pinto is geen ras) x arab is niet gelijk een pintabian ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:10

KoudbloedKim schreef:
Johanna59: Als je je paard voor de hobby hebt, maakt het echt niet uit of hij bij een stamboek is ingeschreven of niet. :)
Met stamboek zal hij voor de verkoop misschien meer waard zijn, maar emotioneel gezien maakt het echt niet uit.
Als je moeder Nederlands is en je vader uit Amerika komt ben je als kind toch ook niet minder waard? ;)
Daarnaast kan kruisen kan ook perongeluk komen.

Dat ligt er ook weer aan welk ras. Ik heb bijvoorbeeld een ijslander en ik vind het dan wel degelijk een meerwaarde om dat papiertje erbij te hebben. Daardoor kan ik nu wel op wedstrijd.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:27

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:57

pluklief schreef:
Dat ligt er ook weer aan welk ras. Ik heb bijvoorbeeld een ijslander en ik vind het dan wel degelijk een meerwaarde om dat papiertje erbij te hebben. Daardoor kan ik nu wel op wedstrijd.

Klopt, maar als jij je pony enkel hebt om recreatief te rijden, dan heeft papier geen meerwaarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:27

pluklief schreef:
Dat ligt er ook weer aan welk ras. Ik heb bijvoorbeeld een [ras] en ik vind het dan wel degelijk een meerwaarde om dat papiertje erbij te hebben. Daardoor kan ik nu wel op wedstrijd.
Klopt, maar jij hebt je paard dan niet voor de hobby/recreatief maar voor de sport, aangezien je op wedstrijd gaat. :)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:36

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:35

KoudbloedKim schreef:
Johanna59: Als je je paard voor de hobby hebt, maakt het echt niet uit of hij bij een stamboek is ingeschreven of niet. :)
Met stamboek zal hij voor de verkoop misschien meer waard zijn, maar emotioneel gezien maakt het echt niet uit.
Als je moeder Nederlands is en je vader uit Amerika komt ben je als kind toch ook niet minder waard? ;)

Dan zijn er wel veel per ongeluk kruisingen, als ik het hier zo lees.
Weten deze dan niet wat voor ras ze hebben, zodat het per ongeluk gaat?

Als het geen meerwaarde toevoegt, b.v. kruisen met een volbloed, dan is het zonde
van het ras.
Dan zal de kwaliteit toch ook wel minder zijn, want het lijkt me sterk, dat je een predikaat
rijke goedgekeurde hengst, zomaar een andere merrie laat dekken.
En omgekeerd ook, een goeie merrie laat je niet dekken door een niet goedgekeurde hengst van
een ander ras. Hier speelt geld dus vaak een belangrijke rol, toch?
Als het maar een paard of pony is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:02

mijn pony is het product van een vermeerderaar..
een belgisch boertje met 2 haf merries, die er elk jaar een andere beschikbare hengst op zet. Ik geloof nooit dat die man echt nadenkt over wat hij wil fokken..

Pablo is een redelijk gelukt product van hem, maar ik heb daar ook meerdere "slecht" gelukte veulens en jaarlingen gezien, franse stand, karperrug..

Als je goed weet wat voor fokproduct je wil kan het best zijn dat je buiten je ras gaat zoeken.. maar lukraak kruisen ben ik persoonlijk niet voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:57

Johanna59 schreef:
[naam] schreef:

Dan zijn er wel veel per ongeluk kruisingen, als ik het hier zo lees.
Weten deze dan niet wat voor ras ze hebben, zodat het per ongeluk gaat?

Als het geen meerwaarde toevoegt, b.v. kruisen met een volbloed, dan is het zonde
van het ras.
Dan zal de kwaliteit toch ook wel minder zijn, want het lijkt me sterk, dat je een predikaat
rijke goedgekeurde hengst, zomaar een andere merrie laat dekken.
En omgekeerd ook, een goeie merrie laat je niet dekken door een niet goedgekeurde hengst van
een ander ras. Hier speelt geld dus vaak een belangrijke rol, toch?
Als het maar een paard of pony is.
Ik heb mijn vorige paard (kruising) gekocht (of eigenlijk gekregen) om zijn karakter en wat hij allemaal kon.
Niet om het papiertje wat erbij zat.
Vind jouw opmerkingen nogal flauw, maar dat ben ik ondertussen van je gewend als ik in andere topic kijk. :)
Is jouw manier van reageren, moet jezelf weten, maar zou fijn zijn als je je wat socialer opsteld naar je medemens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:48

Ach kim, als ze kennelijk (weet niet) altijd zo reageert weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. T is jammer (in dit topic ben ik het met jou eens) maar t is niet anders. Het is ook net wat je doelstellingen zijn.
Als ik later groot ben ( ;) ) wil ik minipaarden showen, en ja, dat worden amerikanen met een goede afstamming. Maar dat is dus een heel ander doel dan waar ik nu mijn paarden voor heb
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 03-02-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:55

Het ligt inderdaad aan het doel dat je wilt bereiken met je paard.
Nou heeft mijn Kim wel een zuiver papier en hierdoor kunnen we in Juli met de keuring mee doen, maar als ze geen zuiver NL [ras] was geweest dan had dat voor mij niks uitgemaakt.
Ik ben toch niet van plan mee te doen met officiële wedstrijden.
Maar inderdaad, als je van plan bent om met rastypische shows mee te doen, dan is een papiertje wel belangrijk.

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:19

stef schreef:

Dat wordt nog best lastig aangezien een pintabian 97.5% arabisch bloed moet hebben. Een paint (pinto is geen ras) x arab is niet gelijk een pintabian ;)[/quote]

oke dat wist ik niet.. maar in iedergeval gaat het me om die kruising.. dus een zoveel mogelijk AV uiterlijk maar wel bont! ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:29

Kiara04, wat een prachtig beestje! Hoe groot is ie?

Ook ik heb Johanna al vaker voorbij zien komen in andere topics, en het gaat volgens mij altijd hetzelfde..

Ik heb mijn pony gekocht van een handelaar, daar reed ik toen paarden en zijn verhaal maakte mij nieuwsgierig (hij had daar eerder gestaan en kwam weer terug, omdat hij "onhandelbaar" zou zijn.)
Ik ben geen wedstrijdruiter en heb geeneens vervoer daarvoor.. Kijk ik wil wel een keer een onderlinge meedoen en dan vooral springen, gewoon omdat ik het leuk vind..

Mijn pony is idd een mengelmoes en heb ook geen idee wat voor ras(sen) erachter zitten.. Ik vind het jammer omdat ik er zelf nieuwsgierig naar ben, maar geen probleem, die pony is er niet minder waard door!

Ik zeg ook altijd "op een papier kun je niet rijden". Op een stage adres van mij, stond ook een keer een paard met supergoed papier.. Maar het enigste wat ie onder het zadel deed was recht omhoog gaan... Nou dan zal ie flink wat waard zijn door dat papier.. ;)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:37

kaatje89 schreef:
Kiara04, wat een prachtig beestje! Hoe groot is ie?

Dankjewel, :D .

Ze is bijna 1.30,en word nu 6 jaar,we hebben haar sinds ze 6 mnd oud is.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:49

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-02-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links gezet, zie titel

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:23

Paarden/ponies fokken is net als met honden.
Als je fokt zonder dat je er een papier bij hebt, dan ben je niet goed bezig en wordt de markt verziekt voor degene die er alles aan doen om een goed fokprodukt te fokken.
De echte fokker heeft er alles voor over.Keuringen, röntgenonderzoeken, goede bloedlijnen etc.
Hierdoor fok je gezonde goede dieren, waar de consument van profiteert.
Als mensen gaan fokken, met het doel, leuk een veulentje verkopen en dus gewoon gaan kruisen, want er komt altijd wel iets leuks uit, zijn erg fout bezig.
Marktplaats staat vol met zulk soort fokprodukten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:34

Johanna59 schreef:
Als je fokt zonder dat je er een papier bij hebt, dan ben je niet goed bezig en wordt de markt verziekt voor degene die er alles aan doen om een goed fokprodukt te fokken.
De echte fokker heeft er alles voor over.Keuringen, röntgenonderzoeken, goede bloedlijnen etc.
Als mensen gaan fokken, met het doel, leuk een veulentje verkopen en dus gewoon gaan kruisen, want er komt altijd wel iets leuks uit, zijn erg fout bezig.

En het Friesche paard is daar nou een heel mooi voorbeeld van! Goed fok werk! Petje af! >;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:40

Succubi schreef:
Johanna59 schreef:

En het Friesche paard is daar nou een heel mooi voorbeeld van! Goed fok werk! Petje af! >;)

Je hebt het duidelijk niet gesnapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:44

Doe dat lekker via pb..