Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

schirocco24

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:01

Helemaal vergeten erop te reageren. Maar wat dapper van Sky, en hij doet alsof het niks is. :D
Fijn om te zien hoe jullie het oppakken :(:)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:48

Beaut gaat 20 mei haar crossdebuut maken in Ede. Spannend maar zin in!
Iedereen geeft gewoon aan dat ze kunnen zien dat dressuren echt niet haar ding is. Doel is wel gewoon een correcte basis en in ieder geval de B uit rijden zodat ze ook basis bevestigd is en verder lekker crosslessen gaan rijden, springlessen, clinics ect. Bosritten maar minder de focus op de dressuurwedstrijden. Ze haalt echt werkelijk alles uit de kast om de proef te verpesten elke keer opnieuw wat ze niet doet met rijden :+ Je kan zeggen dat paarden niet denken dat het probleem bij mij ligt ect, maar de onderlinge wedstrijden geven mij 0.0 druk, ook merk ik dat mijn ademhaling gewoon laag is. Maar ze doet echt stoute dingen, dat de figuren niet voldoende zijn is mijn fout ja. :') Het is niet perse dat ze het verziekt, maar ze doet niet haar best en negeert nog wel is een overduidelijke hulp

En nog even omdat ze zo knap is, was na het longeren met balkjes, een kleine cavaletti sprongetje :+

Afbeelding

Na de springles.

Afbeelding

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:01

Mwah ik weet vrij zeker dat bepaalde dingen een paard liggen en sommige niet. De eerste die Kiet over een hindernis krijgt moet nog komen :+. Kiet weigert gewoon te lopen als ze een hindernis ziet ergens in een cirkel van 20m om haar heen :').

En er zit nog wel een verschil in correct blijven rijden en tot de Z gaan, maar in mijn ogen heet het beide dressuur of rechtrichten of je paard heel houden :j

Zal eens kijken of ik ergens nog een foto heb, dan zie je dat Kiet haar hoofd precies lijkt op die van Beauty als ze geen zin heeft :))

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:24

Ben ik het absoluut mee eens. Maar beaut springt al over de witte dressuur hekjes heen :+
Ze moet ook gewoon blijven dressuren en hebben ook elke week les daar doet ze echt keihard haar best en geniet ze oprecht als ze iets goed doet. Tijdens het springen heb je de basis ook nodig. Maar de focus lag nu heel hoog daarop qua wedstrijden ect en die druk halen we er voor Beaut af. Ik ben heel benieuwd hoe ze de cross gaat ervaren :D

Haha serieus? Kiet met zo'n papa geen springer? :=

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 08:54

Misschien dat ze wel kan springen, maar als Kiet niet wilt springen dan spring Kiet niet punt. Ik heb weleens een leuk parcousje gesprongen, maar daarna heeft ze eigenlijk alleen nog maar geweigerd. Boomstammen springt ze wel weer heel vrolijk, maar balken... :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:06

Karaktertje :+
Mooiste is dan om samen iets anders te zoeken en Kiet doet het nu top in de endurance :D

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:44

Er komen weer mooie witjes voorbij :-)

Hier vanmorgen mijn 28 jarige "witje"

Ooit kampioen dekhengst, nu kampioen pensioen houden :-)

Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:09

Een evenwicht in vanalles wat is de sleutel tot succes.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:14

Zo Curly, volgens mij wou hij een ander kleurtje hebben }>

Dressuur blijft in alles je basis. Hoe soepeler en leniger je paard wordt, hoe beter die je kan dragen en hoe langer ze mee gaan. Zoals de gezegde is "Dressuur is er voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur" :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:15

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:21

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:36

o op hunter zoeken, ik al flat bridle nose, ondertussen ook engels woord voor neusriem gevonden :D

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:25

Afbeelding
Als Pan er zin in heeft, springt ze er zo over! Maar af en toe ziet ze er ook de humor wel van in om er keihard langs te racen!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:27

Afbeelding
Sorry, verkeerde foto!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:46

Ik vind dat oprecht al een heel serieuze sprong hoor Birgit!! En gaaf.. zo op een halstertje!

(en ja: je bent bezoek technisch in gedachten, maar plantechnisch even lastig hier.... íets te druk...Je hoort zsm van me!)

En de eerste foto is scháttig!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 06:54

Alleen op de neckrope zelfs! 's Avonds mogen ze altijd een uurtje in de wei en Michelle kan het dan toch niet laten om er even op te klimmen. Halster heeft ze aan omdat ze anders niet meer van plan is om uit de wei te komen! ( en ik hoor het wel hoor, als het een keer past. Eerst ONCK zeker!)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:25

Birgit: Ik dacht het al..alleen neckrope, maar kon het niet helemaal goed zien. Gaaf he, als je kind dan zo heerlijk vertrouwd is met haar pony! Prachtig gewoon! En ja... hier eerst nu voorbereidingen ALV, dan ONCK... (en daarbij natuurlijk ook nog gewoon mijn werk.......)

En verder......
Vinden jullie het leuk om mijn vorderingen met Punz te volgen? Dan ga ik hier namelijk wat beeldmateriaal plaatsen van afgelopen dinsdag, en kijk ik of ik jullie de komende periode een beetje op de hoogte kan houden..

Ik weet niet of ik het hier als verteld heb ( vast wel), maar Punz is niet helemaal een beginners paard. Ze is enerzijds ongelofelijk nuchter, brutaal en nergens bang voor. ,maar hoe relaxed ze in het dagelijks gebruik ook is ( lang leve de strikte/consequente opvoeding), onder de man/vrouw heeft ze énorm veel looplust, is ze wat ril/sensibel op haar lijf en combineert dat met een duidelijke eigen mening, die ze graag ook ventileert

Ze heeft werkelijk nog nooit gebokt, maar is énorm snel in reageren, heeft een goed ontwikkeld acceleratie vermogen, wat ze met plezier inzet als ze van mening is dat dít de wijze is waarop een hulp begrepen moet worden, maar ook als ze vind er iets te veel been gegeven wordt, er iets in de beweging van de ruiter te wiebelig of ritselig is. Echter.. als je op dit accelereren rustig diep in het zadel gaat zitten, staat ze ook onmiddellijk stil als je niet uitkijkt.

Kortom: een paard looplust, werklust, maar ook met een mening, die groot kan reageren op welke hulp dan ook. Dat maakt dat ze voor mij eigenlijk heel lang te moeilijk geweest is om te rijden. Ik ben zelf als ruiter eigenlijk te lomp, te ongecoordineerd en mis(te) het een en ander aan zowel balans, als aan rijvaardigheid om Punz goed te kunnen rijden.
De afgelopen periode is Punz dus alleen door Eline gereden, die samen met haar instructeur Punzel verder geschoold heeft.. Hoofdthema eigenlijk: ook onder het zadel bepaald de mens het tempo ( :') ) en toch beter leren accepteren van been, ruiterbeweging, en vriendelijke hand. ( ofwel: "Ria-proof" maken ook)

Dit gaat eigenlijk heel erg goed, Eline rijdt er zó mee weg, ook op de momenten dat Punz onder invloed van weer, hormonen ect brutaler of frisser is dan normaal. Sterker nog: als het aanspringen in galop nog iets beter bevestigd is dan is een startkaart toch langzamerhand wel in het zicht.

Ondertussen ben ik op Jou heel erg bezig geweest mij eigen rijden te ontwikkelen. Te leren niet terug te werken met mijn binnenhand, en in plaats daarvan leren mijn buitenhand op correcte wijze te gebruiken. Heb mijn zit en balans ontwikkeld, een stiller onderbeen...

En nu is dus het moment dat het een en ander bij elkaar moet gaan komen, en ik stap voor stap mag gaan leren om zelf op Punzel te rijden. En afgelopen dinsdag was het dan zo ver. Voor het eerst sinds een klein half jaar zelf weer op haar gereden. EK had eerst ruim een half uur les gehad met haar, en daarna ben ik er, onder begeleiding Elines instructeur, zelf op gestapt.

En ja.. Ik vond het (meer dan) spannend. Wist niet hoe Punz zou reageren op mijn relatieve onbalans, mijn toch wat grovere wijze van hulpen geven. Was zelf wat beducht voor sprint sessies, en twijfel natuurlijk of ik daar dan wel goed op zou reageren...

Dat zie je dus overduidelijk terug in het filmpje wat er gemaakt is ( Dank je EK!). Ik zit er wat strak op, zit te veel naar voren, rij iets te veel terug, doe uit controle behoefte veel te veel met mijn hand, daar ook te strak( waardoor Punz ook wat gaat krabbelen) en als je goed kijkt zie je me op een bepaald moment in draf gaan door zitten ,waardoor Punz zo abrupt terug gaat naar stap, dat ik voorover kukel...)

Maar joohhhhhhhhh ondanks alles wat er nog anders moet.. : Wat ben ik verschríkkelijk TROTS op dit filmpje, op afgelopen dinsdag. Het is helemaal overduidelijk dat de rij communicatie tussen mij en Punzel nog niet zo soepeltjes verloopt, maar wat vond ik het gááf, wat heb ik genoten. Het was gewoon zó fijn!!! Zo blij ook dat het allemaal zonder problemen is gegaan, en joh, wat verheug ik me al weer op de volgende keer!

En nog een stukje ( dit is geloof ik echt van de eerste passen, mogelijk zit er wat overlap met het filmpje hierboven.):

Laatst bijgewerkt door Punz op 05-05-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:56

Punz ik ga zometeen even je filmpjes bekijken en reageren. Maar wat ik wil zeggen dit topic is toch voor fotos en videos en je vooruitgang! Lekker posten hoe jullie samen ontwikkelen! Daar zijn we voor :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:56

Ik haak weer even aan, wel alles meegelezen, helaas niet overal op kunnen reageren.
Punz natuurlijk vinden we het leuk je vorderingen te volgen. En dit ziet er toch echt al netjes uit hoor, wat heerlijk.
En voor de nieuwelingen onder ons, welkom!

Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:01

Leuke filmpjes Punz. Je doet het heel goed en fijn dat je dat zo met ons deelt.
En EK wanneer kom je eens naar het Noorden voor lessen? ~~}>

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:35

Leuk om de filmpjes te zien Ria. Toch heerlijk om zo van je paardje te genieten! Wij hebben heel erg geboft met Pandora. Toch altijd een gok als je een 2jarige koopt! Ik denk dat ze in de omgang wel een beetje vergelijkbaar is met Punzel ( zijn halfzusjes ), ze heeft een duidelijke eigen mening! Maar onder het zadel is het een lammetje. Kan echt iedereen op rijden! Denk dat het ook wel helpt dat ze gelijk opgroeide met mijn dochter van toen 10. Als kind speel je meer dan je echt traint, maar wel goede de-sensibilisatie! Bij Rocks is het juist andersom! Vaak gedacht dat hij een tikje te hoog gegrepen was voor ons. Hij bokt, steigert, reageert nogal heftig op andere paarden en maakt denkbeeldige sprongen in de lucht! Wil ook nooit iemand op rijden! Gelukkig voor hem vindt Michelle hem schattig. Zij zegt gewoon: Rocks wil zich even uitleven! En vervolgens vliegen ze in galop door het bos. Ik zou dan al blij zijn met een rondje stap of een voorzichtig drafje. Ze passen dus wel goed bij elkaar! En langzamerhand heeft hij steeds meer dingen gezien en wordt hij ook steeds braver gelukkig!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:40

Afbeelding
4 jaar geleden! Allebei nog klein!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:47

Grappig dan toch, de verschillen. En dapper hoor, je dochter!
Maar goed: als je zadelloos op neckrope zo kunt springen, zit je een bok natuurlijk ook wel uit!
Ik herinner me Rocks overigens nog als veulen op de keuring: merrie moest geshowd worden en Isabelle stond met Rocks aan de hand.. En bóós dat hij was. Steigeren, bokken... Maar volledig kansloos bij Isabelle, die niet eens naar hem keek, ( want was de merrie aan het volgen...)
Maar joh.. hij was stíkbeledigd :')

Punzel bokt niet, maakt hooguit een steigerhopsje als ze moet stilstaan en ze wil dat op dat moment niet. Maar ze is vooral heel erg snel en groot in reageren ( en ik ben traaaaag......... :) )

Rocks is aan moederszijde wel heel erg verwant aan Punzel en Pandorra dan ook.. Moeder van Rocks is een zus van Rasputin. Genetisch gezien zijn Pandorra, Rocks en Punzel dus echt heel erg aan elkaar verwant..

Maar goed.. Punz heeft dus Pilgaards Vogue als moeder......En dat is ook nogal een persoonlijkheid..

(Edit.....Die foto is té schattig!!).

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:12

Je kan inderdaad op de filmpjes zien dat Punz wat voorzichtig/op eieren lijkt te lopen. Met name linksom het rechtervoorbeen. Verder zitten er wel mooie rustige stabiele stukken tussen en vind ik je houding goed vooruit gegaan! Je zit erg stil, ook met je benen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:17

Filmpjes zijn alleen linksom.
Arme Punz loopt met de handrem er op.. rechter voorbeen reageert op buitenhand van de ruiter... Die íets te strak was...... :+ ( ruiter reed op eieren LOL)

(en dat stille zitten... _O- Puur lijfsbehoud, of met andere woorden: Ik ga wel leren rijden van Punz (icm EK en haar instructeur.. Ik móet wel, als ik haar ooit wil kunnen rijden!) Maar bedankt voor het compliment! Heb er hard voor gewerkt!