Birgit: Ik dacht het al..alleen neckrope, maar kon het niet helemaal goed zien. Gaaf he, als je kind dan zo heerlijk vertrouwd is met haar pony! Prachtig gewoon! En ja... hier eerst nu voorbereidingen ALV, dan ONCK... (en daarbij natuurlijk ook nog gewoon mijn werk.......)
En verder......
Vinden jullie het leuk om mijn vorderingen met Punz te volgen? Dan ga ik hier namelijk wat beeldmateriaal plaatsen van afgelopen dinsdag, en kijk ik of ik jullie de komende periode een beetje op de hoogte kan houden..
Ik weet niet of ik het hier als verteld heb ( vast wel), maar Punz is niet helemaal een beginners paard. Ze is enerzijds ongelofelijk nuchter, brutaal en nergens bang voor. ,maar hoe relaxed ze in het dagelijks gebruik ook is ( lang leve de strikte/consequente opvoeding), onder de man/vrouw heeft ze énorm veel looplust, is ze wat ril/sensibel op haar lijf en combineert dat met een duidelijke eigen mening, die ze graag ook ventileert
Ze heeft werkelijk nog nooit gebokt, maar is énorm snel in reageren, heeft een goed ontwikkeld acceleratie vermogen, wat ze met plezier inzet als ze van mening is dat dít de wijze is waarop een hulp begrepen moet worden, maar ook als ze vind er iets te veel been gegeven wordt, er iets in de beweging van de ruiter te wiebelig of ritselig is. Echter.. als je op dit accelereren rustig diep in het zadel gaat zitten, staat ze ook onmiddellijk stil als je niet uitkijkt.
Kortom: een paard looplust, werklust, maar ook met een mening, die groot kan reageren op welke hulp dan ook. Dat maakt dat ze voor mij eigenlijk heel lang te moeilijk geweest is om te rijden. Ik ben zelf als ruiter eigenlijk te lomp, te ongecoordineerd en mis(te) het een en ander aan zowel balans, als aan rijvaardigheid om Punz goed te kunnen rijden.
De afgelopen periode is Punz dus alleen door Eline gereden, die samen met haar instructeur Punzel verder geschoold heeft.. Hoofdthema eigenlijk: ook onder het zadel bepaald de mens het tempo (
) en toch beter leren accepteren van been, ruiterbeweging, en vriendelijke hand. ( ofwel: "Ria-proof" maken ook)
Dit gaat eigenlijk heel erg goed, Eline rijdt er zó mee weg, ook op de momenten dat Punz onder invloed van weer, hormonen ect brutaler of frisser is dan normaal. Sterker nog: als het aanspringen in galop nog iets beter bevestigd is dan is een startkaart toch langzamerhand wel in het zicht.
Ondertussen ben ik op Jou heel erg bezig geweest mij eigen rijden te ontwikkelen. Te leren niet terug te werken met mijn binnenhand, en in plaats daarvan leren mijn buitenhand op correcte wijze te gebruiken. Heb mijn zit en balans ontwikkeld, een stiller onderbeen...
En nu is dus het moment dat het een en ander bij elkaar moet gaan komen, en ik stap voor stap mag gaan leren om zelf op Punzel te rijden. En afgelopen dinsdag was het dan zo ver. Voor het eerst sinds een klein half jaar zelf weer op haar gereden. EK had eerst ruim een half uur les gehad met haar, en daarna ben ik er, onder begeleiding Elines instructeur, zelf op gestapt.
En ja.. Ik vond het (meer dan) spannend. Wist niet hoe Punz zou reageren op mijn relatieve onbalans, mijn toch wat grovere wijze van hulpen geven. Was zelf wat beducht voor sprint sessies, en twijfel natuurlijk of ik daar dan wel goed op zou reageren...
Dat zie je dus overduidelijk terug in het filmpje wat er gemaakt is ( Dank je EK!). Ik zit er wat strak op, zit te veel naar voren, rij iets te veel terug, doe uit controle behoefte veel te veel met mijn hand, daar ook te strak( waardoor Punz ook wat gaat krabbelen) en als je goed kijkt zie je me op een bepaald moment in draf gaan door zitten ,waardoor Punz zo abrupt terug gaat naar stap, dat ik voorover kukel...)
Maar joohhhhhhhhh ondanks alles wat er nog anders moet.. : Wat ben ik verschríkkelijk TROTS op dit filmpje, op afgelopen dinsdag. Het is helemaal overduidelijk dat de rij communicatie tussen mij en Punzel nog niet zo soepeltjes verloopt, maar wat vond ik het gááf, wat heb ik genoten. Het was gewoon zó fijn!!! Zo blij ook dat het allemaal zonder problemen is gegaan, en joh, wat verheug ik me al weer op de volgende keer!
En nog een stukje ( dit is geloof ik echt van de eerste passen, mogelijk zit er wat overlap met het filmpje hierboven.):
Laatst bijgewerkt door Punz op 05-05-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt