Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
gr_roos schreef:Hellen, jij bent 1 van de mensen die wel begrip kan op brengen waarom iemand niet voor een draver kiest en dan bedoel ik niet de kinderachtige opmerkingen als lelijk, mager enz. Ik denk dat een topic als dit best nuttig kan zijn voor mensen die een goedkoop paard willen en een draver als optie hebben. Er kan/mag best gewaarschuwd worden voor dravers. Ze zijn nu eenmaal niet voor iedere ruiter geschikt.
Grrr spatietoets is overleden
horse_angelx schreef:hoi,
een vriendin van mij heeft net een draver gekocht en
die pony kent dus alleen maar draven die kan niet deftig galoperen
stappen kan ie wel maar die flipt als hij iets anders ziet hij kent dus geen bal van engels-
of westernrijden.![]()
![]()
![]()
het is echt niet gemakkelijk daarom kopen niet veel mensen een draver!
groetjes x
horse_angelx
Maud_82 schreef:Hier ook iemand die al bijna 14 jaar trotse eigenaar is van een ongelofelijk lieve draverruin. Geweldig karakter, zó lief, ontzettend ondeugend maar weet heeeeeel goed waar mijn grenzen liggen en blijft daar heel netjes binnen. Paardje is erg aanhankelijk, vindt werkelijk alles leuk, is ontzettend nieuwsgierig en soms wel wat heet in z'n koppie tijdens buitenritten - maar puur uit enthousiasme. Zelfs met dit hete hoofd is hij goed te rijden buiten en zal dan ook nooit wegsprinten bij je.
Nadeel van hem is dat hij een versleten rug heeft en daar best wel wat last van heeft. De oorzaak hiervan is niet echt te achterhalen meer, en zelfs met een versleten paar wervels blijft hij zijn best doen om netjes te lopen.![]()
Denk dat het duidelijk is; voor mij is dit dravertje goud...
Roane schreef:Ik 'wil' geen draver omdat ik meer van het type Haflinger, Fjord, Highland pony, en als uitschieter Lusitano's en PRE's hou.
Tja, dan is een dravertje toch net iets anders.
Maar komt er één op m'n pad die ik leuk vind, zou ik em zo kopen, maar in eerste instantie zou ik er niet naar omkijken.
Mackie schreef:Interessant topic waar al de standaard vooroordelen, de soms wat heftige ontkrachtingen daarvan en ook wat verstandige opmerkingen zijn langsgekomen![]()
Ik vind ten eerste dat je het beste een paard kan kopen wat aansluit bij je doel. Wil je lekker een beetje recreatief rijden, kan een draver heel geschikt zijn, maar heb je meer dressuuramibties (of andere ambities) kan je beter gewoon een paard kopen wat daarvoor gefokt wordt.
Ik vind ook niet alle dravers geschikt als rijpaard, maar ik vind nog minder mensen geschikt om een draver als rijpaard te hebben, omdat veel mensen niet kunnen omgaan met de enorme intelligentie en werkwilligheid van de draver. Als er met rijden dan onbegrip ontstaat of er wordt te snel teveel van zo'n dier gevraagd, kan dit leiden tot zenuwachtig en druk worden, maar het enige wat wordt gezien is het dan het 'zenuwachtige en drukke' en niet dat de ruiter zelf het onbegrip veroorzaakt heeft wat tot het zenuwachtige en drukke (en door sommigen zelfs koppigheid genoemd) geleid heeft. Gelukkig is dit voor de ruiter wel te leren, als hij in wil zien dat de fout meestal bij hemzelf ligt
Ook vind ik de bouw/lijf/bespiering van de draver niet altijd even geschikt om dressuur mee te rijden, maar daar kan met vele trainen wel wat aan verbeterd worden.
Ik ben zelf een groot harddraverfan en er zal hier dan ook nooit een ander soort paard komen (natuurlijk vooral, omdat alleen dravers kunnen koersen), hooguit later een Welsh voor de ponykoersen van onze toekomstige kinderenWij hebben er 1 die qua bouw later best geschikt zal zijn om rijpaard te worden, maar die te intelligent is en we hebben er 1 die qua bouw veel minder geschikt is als rijpaard met z'n lange achterbeen en iets bergafwaartse bouw, maar die wel qua karakter geschikt zou zijn.
Om dan nog even kort antwoord te geven op de vraag van de TS: mensen willen geen draver, omdat het niet past bij hun ambities (wat ik heel begrijpelijk vindt) of het paard past wel bij hun ambities, maar men weet gewoon te weinig van de draver (en imo zijn die mensen toch minder geschikt om een draver te hebben). Dus wat mij betreft is het helemaal niet erg dat niet iedereen een draver wil hebben
Moeni11 schreef:Tja, het is onaardig, maar voor de sport is het gewoon geen fijn paard. Braaf zijn ze vaak ook niet, het zijn enorme heethoofden.
Met een Fiat ga je ook niet op zandvoort racen tegen Formule 1. Waarom zou je dan met een draver de dressuur/springsport ingaan.
Een draver is om voor de sulky te spannen en te draven
En verder sluit ik mij volledig aan bij Mackie!