Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:32

Hahahahah dan willen wij de andere helft :') Monster snapt het idee van een wintervacht niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:34

Ik denk dat je aan een derde ook genoeg hebt, hahaha. Een derde voor Mel, een derde voor Monster en een derde mag ze zelf houden. _O-

Ik lig elke dag weer in een deuk om hoe dik die vacht is. Aansteller. Een fjord zou er bijna jaloers op worden. :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:52

Afbeelding

Zei er iemand dikke wintervacht? Mijne laat nog geen haar los, ze kleeft ze vakkundig vast met een plamuurlaagje modder :+ .

Haar vriendje, ook volbloed, red het niet zonder deken. Hij is al wat ouder, eet 3x zoveel als mijn vermomde fjord maar ze krijgen er geen spek op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:00

Mkango schreef:
Ik denk dat je aan een derde ook genoeg hebt, hahaha. Een derde voor Mel, een derde voor Monster en een derde mag ze zelf houden. _O-

Ik lig elke dag weer in een deuk om hoe dik die vacht is. Aansteller. Een fjord zou er bijna jaloers op worden. :')

Hahahaha dan is ie echt wel enorm :')

Ik vind het wel altijd mega cute :') Ik vind Shetlanders altijd zo cute in de winter :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:54

Haha graag. Mel dacht, kortste dag voorbij whoppaaa.

Gelukkig heeft ze niet veel wit want ze heeft het zo'n beetje in 1x losgelaten. Hopelijk gaat ze het bruin ietsjes rustiger doen, dat heeft ze ook wel eens op standje turbo losgelaten en zag er niet uit. Kale plekken enzo 8)7

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:02

Wat een heerlijke wollig wintervachtje
Afbeelding

Wij zijn onderweg naar de kliniek.. even allemaal mee bidden. Trailer laden ging best oké! Kostte 20 a 30 minuten maar zonder dwang is ze eruiteindelijk trillend en wel op gestapt. Zo trots op ons :)) vind het altijd heel naar om te zien hoe mensen met bezems, bladblazers, of wat ze ook bedenken om ze erop te krijgen, achter na zitten
Maar ons is het gewoon gelukt met een simpel halstertouw en een zweep als aanwijsstok :)

Afspraak is om 10.. jullie horen het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:05

Heel veel succes vandaag!

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:51

Succes!!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:55

Veel succes!

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:08

Nou daar sta je dan als idioot met je paard op de klep die met elke vraag naar voren omhoog gaat :""")))) terugweg dus wel bezem, blokken, longeerlijn en dwang.. ze staat er ig in. Zondag grondwerktraining, 3 keer raden waar wij aan gaan werken xD

Probleem was als volgt: ik zie weerstand, pijn en spanning met het opzadelen en rijden. Vorige keer hadden we vocht in de longen/borstvlies, maar dat was uiteindelijk "stabiel"
Buigproef ging mwah.. iet wat gevoelig reageerde ze op LA als je hem buigt waarbij de rug mee moet buigen.
Graag wilden ze zien hoe ze reageerde met het zadelen en rijden. Singel lag nog niet vast of ze begon al paniekerig te draaien en verkorte stapjes te maken. "Durf je erop?" Vroeg hij.. "moet het?" "Het geeft wel een compleet beeld".. oké.. bodyprotector om, cappie op krukje mee en gaan.

Vorige keer eindigde de rit met een rodeo, bidden dat ze dat even niet doet. Ik kon opstappen. Stappen eerst.. even vast en toen ik oké was los. Draven, galopperen en het was hem duidelijk dat er inderdaad ergens pijn is. Hij ziet dat Elei wel wil, maar ergens zit pijn. Je ziet het vast wel voor je; onderhals erop oren naar achteren snelle korte pasjes dat beeld zeg maar

Nieuwe foto's gemaakt van de rug, die zijn ok
Nieuwe echo gemaakt van de longen/borstvlies, geen verandering
Bloed en mest afgenomen voor onderzoek.
Gewogen
En we konden weer gaan. Althans.. konden als de lieve dame net zo mooi de trailer opliep als op de heen weg, maar na 45 minuten als zweefteef daar staan met m'n aanwijsstokje en snoepjes moest ik het ook maar opgeven.. probleem voor later, want we moeten nog wel..

Volgende stap is chriopractor en een maagscopie, maar daarvoor moeten we dus wéér naar de kliniek op een woensdag.. wie heeft dat nou standaard vrij gepland, ik moet gewoon naar school. Maar goed prioriteiten.

Lang verhaal kort: eigenlijk is alles nog 1 groot raadsel.. Wordt vervolgd

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:15

Spannend. Maar rug, bekken, hals dus ok?

Dan is denk ik je volgende stap niet de chiropractor maar hormonen scannen. Als merrie erg last heeft van haar baarmoeder en eierstokken, kan ze wel degelijk last hebben met rijden. EV-merries zijn daar wat gevoelig voor.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:23

Of meteen bij een luxe kliniek met MRI en ander fancy apparatuur afleveren, succes wensen en vragen om pas terug te bellen als ze iets gevonden hebben? :+

Maar serieus wat rot zeg :knuffel: niets zo erg als die vage pijntjes, zouden paarden maar kunnen praten... Maagscopie klinkt logisch gezien haar klachten, eierstokken/hormonen zou ik ook na laten kijken, en dan misschien toch echt wel MRI? Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:24

Oh dat is wel een goeie inderdaad, hormonen.. zo vervelend dat ze echt pijn heeft. Gelukkig heeft ze een fijne baas die er alles aan doet om haar weer pijnvrij te krijgen :(:) het is niet leuk je vriendinnetje zo te zien

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:28

Ah dat hormonen wist ik niet. In het beeld niet heel logisch vind ik, want ze toont echt verzet op het moment dat je bezig bent met de singel.

Zijn in Wolvega geweest, die hebben wel fancy apparatuur of niet?

Ben ook beetje klaar met die vage klachten. Wil gewoon wat concreets, al is het concreet chronisch ziek ofzo.. volg voor nu even de dierenarts. Als die weg niks beantwoordt kan ik altijd zelf nog voor dokter gaan spelen en wat gaan proberen.

Ergens wel blij met de erkenning. Iets te vaak afgelopen weken gehoord dat ik me aanstel, onderbuikgevoel liegt nooit he :p

Edit: wil niet zeggen dat ik hormonen en andere meedenken adviezen negeer zal het de volgende keer meenemen en vragen wat da er van vindt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:36

Dat is wel typisch voor last met de hormonen eigenlijk. Bij mijn merrie mocht ik de buik niet aanraken, en ze was heel iebelig op de singel. Ik heb zelfs nog een litteken op mijn arm waar ze me gebeten heeft omdat ik aansingelde. Ze schrok van zichzelf en zij beet echt nooit, dus we waren echt compleet in shock. Bij nader onderzoek bleek ze cysten op de eierstok te hebben. Die zijn met een laser operatie weggehaald en haar baarmoeder is gespoeld, en daarna was ze zo vrolijk als iets met rijden, heeft ook nooit meer moeilijk gedaan over de singel. En super nageeflijk, liet heel snel los, en kon mooi met lengte in de hals over de rug rijden.

We hebben toen wel ook besloten haar niet meer te laten dekken dus helaas heb ik er maar een veulen van.

Juist problemen met de hormonen en eierstokken geven dit soort vage klachten. En veel mensen gooien het dan op merriegedrag, maar een gezonde merrie gedraagt zich zo niet.

Edit: als het hormoontjes zijn gaat ze de chiropractor niet grappig vinden en krijg je een groot drama. Dus echt andersom doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:05

Euridicey schreef:
Ah dat hormonen wist ik niet. In het beeld niet heel logisch vind ik, want ze toont echt verzet op het moment dat je bezig bent met de singel.

Zijn in Wolvega geweest, die hebben wel fancy apparatuur of niet?

Wolvega telt zeker als kliniek met fancy apparatuur ja :) ze hebben ook MRI staan voor zover ik weet.

Verzet bij aansingelen doet me idd meer denken aan buik- of rugpijn. Maar de rug is al heel uitgebreid nagekeken toch? Het kan wel zijn dat ze associatie maakt dat rijden = pijn en opzadelen = rijden en daardoor zo zuur reageert ook al heeft ze niet direct last van de singel.

Bij hormonen zou ik wel iets van afwijkend gedrag verwachten (als in, andere merries proberen te dekken :+ dit soort geintjes) maar als het niet heel duur is om te testen dan is het misschien alsnog de moeite waard?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:12

Hormonen en zeker eierstokproblemen veroorzaken ook gewoon pijn aan de rug en op de buik he :) (ooit ongesteld geweest?) op het moment dat het zich gaat uiten in andere merries dekken is het al behoorlijk ver hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:54

Baarmoeder, eierstokken en/of hormonen zou ik inderdaad ook geen heel gekke vinden om even na te laten kijken, zeker als er verder niets te zien is bij de 'usual suspects.' En komt er niks uit, dan is het er in ieder geval ook weer eentje om van je lijst te schrappen. :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:00

Ik bedenk me nu door dit verhaal dat ik met mel dr monnikspeper was gestopt voor de winter, maar het voorjaar begint alweer bijna.. thnx _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:03

Ja hahahaha en de hengstigheid eind februari en maart zijn het ergste :') good luck :')

Ik geloof toch niet dat ik nog merries wil :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:14

Ja nou, vorig jaar had mel bij die eerste heftige keer van het jaar serieus buikpijn :knuffel:
En het hielp ook met de ergste verlatingsangst en dergelijke gedragsdingetjes. Ze kan er bv rond de henstigheid nogal streng in zijn in de kudde, wie waar mag zijn enzo... O:) }:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:23

Hahaha ik vind merries heel leuk he maar dan even niet :')

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:04

Avalanche schreef:
(ooit ongesteld geweest?)

Deze opmerking had ik even nodig om je visie te begrijpen. Goeie opmerking! Ik heb het even doorgespeeld naar de dierenarts, ben benieuwd wat die er van vindt.
Ik vind merries over het algemeen echt veel leuker dan ruinen, maar dat is ook omdat ik de koker wassen heel erg ongemakkelijk vind :"")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:51

Euridicey schreef:
Avalanche schreef:
(ooit ongesteld geweest?)

Deze opmerking had ik even nodig om je visie te begrijpen. Goeie opmerking! Ik heb het even doorgespeeld naar de dierenarts, ben benieuwd wat die er van vindt.
Ik vind merries over het algemeen echt veel leuker dan ruinen, maar dat is ook omdat ik de koker wassen heel erg ongemakkelijk vind :"")
Een paard werkt natuurlijk wel iets anders, maar het is wel een goede om in je achterhoofd te houden dat ook een dier inderdaad best last kan hebben van hun lichaam als er iets niet helemaal goed zit in hun inwendige geslachtsorganen. :j Zo hadden wij ooit een klophengstje op stal staan dat écht last had van die ene bal die nog binnenin zat. Zodra hij geruind was, en zelfs nog voordat de wond volledig genezen was, was hij al zoveel vrolijker en liep hij meteen al zoveel beter. Die bal heeft hem echt in de weg gezeten. :(:)

Hier was toevallig vandaag de osteopaat op stal, dat was ook heel erg leerzaam! Auroch is vandaag niet behandeld - komt de volgende keer wel -, maar ik heb even mee mogen kijken bij twee andere paarden en ook wat vragen mogen stellen. Bij één paard, ook nog een jonkie, merkte de osteopaat op dat ze nog wat slap was achter, dus ik vroeg wat ze aanraadde om te doen qua training. Basically alles wat ik al met Auroch doe momenteel (veel overgangen, wat lateraal werk en balkjes lopen), dus dat was heel fijn om dat bevestigd te krijgen. :)) Ik ben deze maand ook begonnen met exterieurfoto's maken, dat wil ik maandelijks doen om zo Aurochs ontwikkeling een beetje bij te houden.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:26

Zo leer je elke dag wat nieuws ja!
Balkjes zijn heel leuk! Kan je veel dingen mee doen :) kijk al uit naar de ontwikkelingsfoto's die zijn het leukste om te zien