Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique_G schreef:Aan de mensen in de rensport/endurance. Ik weet dat er op hartslag wordt getraind, is het al enigszins in opkomst om ook op wattage te trainen met paarden? Er is namelijk best wat kritiek (terecht) aan het trainen op hartslag.
kyrkelover schreef:Danique_G schreef:Aan de mensen in de rensport/endurance. Ik weet dat er op hartslag wordt getraind, is het al enigszins in opkomst om ook op wattage te trainen met paarden? Er is namelijk best wat kritiek (terecht) aan het trainen op hartslag.
Ik vraag mij vooral af hoe je op die manier zou willen trainen buiten bijvoorbeeld op een loopband.
kyrkelover schreef:Mijn arabier heeft zo'n zelfde staart.
Heel dik en flinke lokken. Kennis van mij uit Duitsland heeft daar een SUPER betaalbare antiklit voor. Borstel ik er zo doorheen.
https://hoofgold.de/shop/schweif-fell-m ... enelixier/
Echt droomspul
kyrkelover schreef:Oh yeah vandaag endurance by the sea gehad met Roi en hij deed het weer voortreffelijk.
Een super mooie vetkaart en zijn tweede klasse 2 uitgelopen. Uiteindelijk 6e vd 14.
Nu klasse 3 startgerechtigd.
Ook de volbloed Misty Birnam liep zijn eerste klasse 2 en werd heel knap 3e op deze loodzware wedstrijd.
Ik heb hem eind vorig jaar aan een vriendin verkocht zo van de baan.
Hij heeft overwinningen in Zuid-Afrika, Engeland en Duitsland. Vorig jaar helemaal rondom röntgen gekeurd en een uitmuntend meegekregen.
Nu alle endurance wedstrijden nog in de top 5. Zooo gaaf.
[ Video ]
[ [url=m/BfpULK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3ND0Th.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mkango schreef:Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.
Avalanche81 schreef:Mkango schreef:Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.
Imo bij elk paardHeel veel mensen doen gewoon veel te veel, en ruiters die met elke pas been geven irriteren me mateloos.
Mensen kunnen niet rijden. Zetten het paard op de handrem en klagen vervolgens dat ie niet doorloopt en veel paarden pikken die onzin ook nog.EV's vaak niet, en dan zijn ze zó moeilijk........
Katyatje schreef:Ik moet zeggen dat ik mijn EV echt niet makkelijk vind... Ik ben geen topruiter maar ben ook geen beginner, en heb goede instructie. Toch heeft mijn paard het wel erg moeilijk met op zijn eigen benen te lopen.
En ik vraag me ook af of dat wel echt een eigenschap is van EV's. Ze zijn gemaakt om te rennen, dus veel stuwing achteraan ipv dragen, vaak wat overbouwd, laag ingeplante hals, ... Dat is allemaal niet voordelig als je een paard netjes over 4 benen wilt krijgen.
san4nie schreef:Katyatje schreef:Ik moet zeggen dat ik mijn EV echt niet makkelijk vind... Ik ben geen topruiter maar ben ook geen beginner, en heb goede instructie. Toch heeft mijn paard het wel erg moeilijk met op zijn eigen benen te lopen.
En ik vraag me ook af of dat wel echt een eigenschap is van EV's. Ze zijn gemaakt om te rennen, dus veel stuwing achteraan ipv dragen, vaak wat overbouwd, laag ingeplante hals, ... Dat is allemaal niet voordelig als je een paard netjes over 4 benen wilt krijgen.
Ja hier ook hoor. Hij heeft z’n bouw echt niet mee voor dressuur. En hij lijkt het ook steeds minder leuk te vinden.
Echt die bouw die jij ook beschrijft.
Gelukkig maakt zijn karakter het dubbel en dwars goed. Want rennen, zoals maralyn beschrijft, kan ik echt niet aan.
keona schreef:Ik vraag me nog steeds af wat je nou precies bedoelt met 'ouderwets type.' Het is namelijk helemaal geen uniform ras - er wordt immers niet hoofdzakelijk op exterieur gefokt, maar op prestaties - en zoveel zijn ze de afgelopen decennia ook niet veranderd qua uiterlijk (of eigenlijk: helemaal niet).Nou ik weet dat er ook echt vele op de voorhand gebouwd zijn,maar gelukkig ook niet allemaal hoor.ik hou van het ouderwetse type.mijn paardje heeft dan totaal geen lastige bouw kan enorm goed verzamelen ook. Maar rennen kan ze ook heel goed en maakt zich dan mooi lang. Jammer dat jullie stuiten op de lastige bouw.
maralyn schreef:Maar de jouwe is toch een ISH, geen volbloed? Die heeft dus een heel andere basistraining gehad dan de paarden die beleerd zijn voor races.Yepp!!
En tegelijkertijd vraagt een ev ook wel interactie.
Niet mee liften en wachten, nee gewoon lekker rijden. Bochtje hier, stukje veruiming daar, en weer terug, stap, draf, stukje ruimer en terug.
Alles zo veel mogelijk op zit. Handen zijn bijzaak.
Wel vaak dat ik even de schouder moet begrenzen. Mijn merrie heeft een balans van een thee lepeltje.
Heb er nu meerdere ruiters op gehad die zeiden. "Dat kan ik wel!!!!" En mevrouw nam er toch een loopje mee!
En hoe harder je aan die teugels zit, hoe harder zij gaat lopen!
Nee! Zitten, adem uit, rijdt een volte, beetje naar achteren zitten en klaar! Kleine ophouding eventueel voor bevestiging? En ze gaat van draf naar halt.
Ik ben echt geen sterruiter, en waan mij er ook niet aan.
Maar als je haar niet op gevoel rijdt? Niet op techniek? Ga je er gewoon aan.
kyrkelover schreef:Weet je het zijn echt hele fijne dieren, maar je moet gewoon een beetje een no nonsense attitude hebben.
Eerlijk behandelen en niet te veel miepen eigenlijk. Eigenlijk zijn ze dus gewoon heel eerlijk en recht door zee. IK zou nooit niet meer anders willen.