Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:58

Aan de mensen in de rensport/endurance. Ik weet dat er op hartslag wordt getraind, is het al enigszins in opkomst om ook op wattage te trainen met paarden? Er is namelijk best wat kritiek (terecht) aan het trainen op hartslag.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 12:08

Danique_G schreef:
Aan de mensen in de rensport/endurance. Ik weet dat er op hartslag wordt getraind, is het al enigszins in opkomst om ook op wattage te trainen met paarden? Er is namelijk best wat kritiek (terecht) aan het trainen op hartslag.

Ik vraag mij vooral af hoe je op die manier zou willen trainen buiten bijvoorbeeld op een loopband.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 12:18

kyrkelover schreef:
Danique_G schreef:

Ik vraag mij vooral af hoe je op die manier zou willen trainen buiten bijvoorbeeld op een loopband.

Een meter op een van de benen van een paard.
De stryd is er eentje voor mensen.
Ik wilde belastbaarheid/overtraining van de training van een dressuurpaard in kaart brengen op basis van hartslagmeting maar eigenlijk vind ik deze methode gewoon ruk gezien de grote discrepantie in metingen en realiteit en de grote vertraging die er op de meting zit.
Gezien wattage om kracht gaat ben ik er nog niet over uit hoe kracht in de dressuur gemeten zou kunnen worden gezien het niet enkel voorwaartse bewegingen zijn maar ook “omhooggaande”. In endurance en rensport is de beweging meer gefocust op voorwaarts gaan dus ik vroeg me af of iemand hier bekend mee is :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:35

kyrkelover schreef:
Mijn arabier heeft zo'n zelfde staart.
Heel dik en flinke lokken. Kennis van mij uit Duitsland heeft daar een SUPER betaalbare antiklit voor. Borstel ik er zo doorheen.
https://hoofgold.de/shop/schweif-fell-m ... enelixier/

Echt droomspul

Dat zal het verschil zijn, dit is mel dr staart ongeveer een week zonder onderhoud :P. Sluik als wat en niet bijzonder dik. Maar wel mooi

Afbeelding

Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:50

Ik doe ook niet zoveel met de staart van de mijne. Is niet heel dik of heel dun, maar krijgt soms wel wat van die in elkaar gedraaide plukken. En nu modder er in. Dat fatsoeneer ik een beetje en heel af en toe eens uitkammen en insprayen. Rijden ook geen wedstrijden oid. Dus daarvoor hoeft het ook niet.

Wij hebben nog even van het zonnetje genoten!
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:11

Proficiat Kyrkelover! Ik wou dat de mijne destijds ook zo chill was op het strand, heb 1x haar wat laten versnellen en sindsien geraakte ik niet meer van de duinen tot het water zonder een dansend paard te hebben. Dat haalt de fun ook wel uit een strandrit...

De mijne heeft trouwens ook een enorm dikke staart die "heksenstrengen" vormt. Ik bleef ze zoveel mogelijk vanaf en sprayde een halve fles anitklit erin de dag voor dat ik hem ging borstelen. Of na het wassen een halve fles conditioner ander geraakte ik er ook nooit doorheen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 14:53

Ja, conditioner ga ik ook gebruiken. Maar dat glimspul is net glijmiddel en dat werkt ook als een tierelier. :P

Hier nog een paar daagjes van het gras genieten en ze krijgen er vandaag zelfs nog een stuk land bij waar nog niet is gegraasd.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is trouwens Nobli zijn litteken
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 17:52

Hoe komt hij aan dat litteken? Ik heb ook een paard gehad met een soortgelijk litteken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 18:08

Suzanne F. schreef:
Hoe komt hij aan dat litteken? Ik heb ook een paard gehad met een soortgelijk litteken.

Geen flauw idee, tussen renstal en aankoop ergens gebeurd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 19:18

We denken draad of in een trailer/oid.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:03

Het is wel een flinke! Gelukkig is hij jong, het zal vast een stuk minder opvallend worden uiteindelijk.
Mel zit onder de littekens. Haar lievelingsplekje om te kriebelen zijn de littekens bij de kootholte linksachter, net boven de straal van haar hoef :'). Vraagt ze ook aan iedereen die ze aardig vindt.
(parkeert dr kont in en tilt dan het beentje op, en maakt dan een kriebel beweging. Heel doeltreffend)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:06

kyrkelover schreef:
Oh yeah vandaag endurance by the sea gehad met Roi en hij deed het weer voortreffelijk.
Een super mooie vetkaart en zijn tweede klasse 2 uitgelopen. Uiteindelijk 6e vd 14.
Nu klasse 3 startgerechtigd.

Ook de volbloed Misty Birnam liep zijn eerste klasse 2 en werd heel knap 3e op deze loodzware wedstrijd.
Ik heb hem eind vorig jaar aan een vriendin verkocht zo van de baan.
Hij heeft overwinningen in Zuid-Afrika, Engeland en Duitsland. Vorig jaar helemaal rondom röntgen gekeurd en een uitmuntend meegekregen.
Nu alle endurance wedstrijden nog in de top 5. Zooo gaaf.

[ Video ]

[ [url=m/BfpULK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3ND0Th.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar was dit? Bij Schoorl/Hargen toevallig? Ziet er zo bekend uit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:27

Mkango schreef:
Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.

Imo bij elk paard :j Heel veel mensen doen gewoon veel te veel, en ruiters die met elke pas been geven irriteren me mateloos.
Mensen kunnen niet rijden. Zetten het paard op de handrem en klagen vervolgens dat ie niet doorloopt en veel paarden pikken die onzin ook nog.EV's vaak niet, en dan zijn ze zó moeilijk........ :roll:

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:34

Ik moet zeggen dat ik mijn EV echt niet makkelijk vind... Ik ben geen topruiter maar ben ook geen beginner, en heb goede instructie. Toch heeft mijn paard het wel erg moeilijk met op zijn eigen benen te lopen.
En ik vraag me ook af of dat wel echt een eigenschap is van EV's. Ze zijn gemaakt om te rennen, dus veel stuwing achteraan ipv dragen, vaak wat overbouwd, laag ingeplante hals, ... Dat is allemaal niet voordelig als je een paard netjes over 4 benen wilt krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:37

Avalanche81 schreef:
Mkango schreef:
Bovendien moet je ze er ook niet teveel “aan” willen rijden. In mijn ervaring zijn ze over het algemeen heel makkelijk nageeflijk te rijden, mits je daar niet teveel mee bezig bent. Een stille, heel zachte hand met héél licht contact en niet elke pas bijdrijven. Als ze echt de hele tijd lopen te rommelen, en niet als ze wat energie moeten laten afvloeien, zit je er teveel aan in mijn ervaring. Ze zijn idd gewend om vooral op eigen benen te lopen en de gemiddelde “rijpaardruiter” wil vaak toch wat teveel controle hebben wat zich uit in teveel been, teveel teugel, teveel hulpen.

Imo bij elk paard :j Heel veel mensen doen gewoon veel te veel, en ruiters die met elke pas been geven irriteren me mateloos.
Mensen kunnen niet rijden. Zetten het paard op de handrem en klagen vervolgens dat ie niet doorloopt en veel paarden pikken die onzin ook nog.EV's vaak niet, en dan zijn ze zó moeilijk........ :roll:

Yepp!!

En tegelijkertijd vraagt een ev ook wel interactie.
Niet mee liften en wachten, nee gewoon lekker rijden. Bochtje hier, stukje veruiming daar, en weer terug, stap, draf, stukje ruimer en terug.
Alles zo veel mogelijk op zit. Handen zijn bijzaak.
Wel vaak dat ik even de schouder moet begrenzen. Mijn merrie heeft een balans van een thee lepeltje.

Heb er nu meerdere ruiters op gehad die zeiden. "Dat kan ik wel!!!!" En mevrouw nam er toch een loopje mee!
En hoe harder je aan die teugels zit, hoe harder zij gaat lopen!

Nee! Zitten, adem uit, rijdt een volte, beetje naar achteren zitten en klaar! Kleine ophouding eventueel voor bevestiging? En ze gaat van draf naar halt.

Ik ben echt geen sterruiter, en waan mij er ook niet aan.

Maar als je haar niet op gevoel rijdt? Niet op techniek? Ga je er gewoon aan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:46

Katyatje schreef:
Ik moet zeggen dat ik mijn EV echt niet makkelijk vind... Ik ben geen topruiter maar ben ook geen beginner, en heb goede instructie. Toch heeft mijn paard het wel erg moeilijk met op zijn eigen benen te lopen.
En ik vraag me ook af of dat wel echt een eigenschap is van EV's. Ze zijn gemaakt om te rennen, dus veel stuwing achteraan ipv dragen, vaak wat overbouwd, laag ingeplante hals, ... Dat is allemaal niet voordelig als je een paard netjes over 4 benen wilt krijgen.

Ja hier ook hoor. Hij heeft z’n bouw echt niet mee voor dressuur. En hij lijkt het ook steeds minder leuk te vinden.
Echt die bouw die jij ook beschrijft.
Gelukkig maakt zijn karakter het dubbel en dwars goed. Want rennen, zoals maralyn beschrijft, kan ik echt niet aan. :o

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:53

Oh mel is dan wel een erg makkelijke.
Als je niet aan de teugels zit kan je gerust achterstevoren gaan zitten ofzo, mel zal niks raars gaan doen.
Met teugels op maat kan ze soms enthousiast alle kunstjes afgaan waardoor een beginner dat wel spannend kan vinden misschien. En als je echt teveel doet gaat ze verwaand achterom kijken zo van '' wat doe jij >;) '' en dan gaat ze verder zo van zucht.. Laat maar zitten ik ga wel gewoon draven. Dat vind de baas leuk dus dat is altijd goed ( _O-).
Ze denkt wel mee, als je twee keer op dezelfde plek gaat wijken heeft ze de neiging de derde keer daar schuin over te gaan steken bijvoorbeeld. Maar dat is makkelijk tegen te houden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:59

san4nie schreef:
Katyatje schreef:

Ja hier ook hoor. Hij heeft z’n bouw echt niet mee voor dressuur. En hij lijkt het ook steeds minder leuk te vinden.
Echt die bouw die jij ook beschrijft.
Gelukkig maakt zijn karakter het dubbel en dwars goed. Want rennen, zoals maralyn beschrijft, kan ik echt niet aan. :o

Nou ik weet dat er ook echt vele op de voorhand gebouwd zijn,maar gelukkig ook niet allemaal hoor.ik hou van het ouderwetse type.mijn paardje heeft dan totaal geen lastige bouw kan enorm goed verzamelen ook. Maar rennen kan ze ook heel goed en maakt zich dan mooi lang. Jammer dat jullie stuiten op de lastige bouw.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:26

Ik stuit niet op de lastige bouw.

Bij haar stuit ik nergens op, behalve geduld.

Anderen stuiten er wel op, of stuiteren... :')

Ze is echt niet voor iedereen makkelijk.

Verzamelen vind ze nu nog moeilijk, maar met een geïrriteerd si, is dat ook niet gek. Daar wordt ze de 18e voor behandeld. Dus dat komt goed.

Waar andere ruiters enorm tegenaan lopen, is het gemis van gevoel en techniek.

Ben je van het teugelwerk met veel druk en harde hulpen, kan je het bij haar echt vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:46

keona schreef:
Nou ik weet dat er ook echt vele op de voorhand gebouwd zijn,maar gelukkig ook niet allemaal hoor.ik hou van het ouderwetse type.mijn paardje heeft dan totaal geen lastige bouw kan enorm goed verzamelen ook. Maar rennen kan ze ook heel goed en maakt zich dan mooi lang. Jammer dat jullie stuiten op de lastige bouw.
Ik vraag me nog steeds af wat je nou precies bedoelt met 'ouderwets type.' Het is namelijk helemaal geen uniform ras - er wordt immers niet hoofdzakelijk op exterieur gefokt, maar op prestaties - en zoveel zijn ze de afgelopen decennia ook niet veranderd qua uiterlijk (of eigenlijk: helemaal niet).

maralyn schreef:
Yepp!!

En tegelijkertijd vraagt een ev ook wel interactie.
Niet mee liften en wachten, nee gewoon lekker rijden. Bochtje hier, stukje veruiming daar, en weer terug, stap, draf, stukje ruimer en terug.
Alles zo veel mogelijk op zit. Handen zijn bijzaak.
Wel vaak dat ik even de schouder moet begrenzen. Mijn merrie heeft een balans van een thee lepeltje.

Heb er nu meerdere ruiters op gehad die zeiden. "Dat kan ik wel!!!!" En mevrouw nam er toch een loopje mee!
En hoe harder je aan die teugels zit, hoe harder zij gaat lopen!

Nee! Zitten, adem uit, rijdt een volte, beetje naar achteren zitten en klaar! Kleine ophouding eventueel voor bevestiging? En ze gaat van draf naar halt.

Ik ben echt geen sterruiter, en waan mij er ook niet aan.

Maar als je haar niet op gevoel rijdt? Niet op techniek? Ga je er gewoon aan.
Maar de jouwe is toch een ISH, geen volbloed? Die heeft dus een heel andere basistraining gehad dan de paarden die beleerd zijn voor races.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:03

Heel eerlijk heb ik daar bij volbloeden juist nog nooit last van gehad dat ze niet op eigen benen lopen.
Immers ze hebben nooit niet anders gedaan vanaf zeer jongs af aan.
Ze komen misschien wel als 1 van de weinige sportpaarden als veulen heel veel buiten in groepen vaak ook nog op glooiend terrein en gigantische weides. Vanaf jaarling af aan leren ze al hun balans te houden.
Immers hoe denk je anders dat je met 60+ km/h de baan rond kunt vliegen. Heel veel buiten gereden in bossen, over straat op de baan. Nooit geen aanleuning van een bakrand of net wat.
Wat ik WEL heel veel mee maak is dat ze veel vlugger en soepeler zijn dan menig ruiter gewend is.
Ze denken ook veel meer mee waardoor je dus niet 10x hetzelfde achter elkaar moet doen.
Ook zie ik dat ruiters vaak de verkeerde begeleiding krijgen vaak richting 2 uiterste. Of standje we overdrijven alles en moet zogenaamd alles nog leren en doen alles op standje heel traag ipv voorwaarts oplossen. Of standje geen gelul trek hem in de krul en oh oeps een volbloed pikt dat niet.
Ik ben echt geen ster dressuur ruiter, maar heb nog altijd goede punten kunnen rijden met mijn volbloeds met amper training. Zeker in de lagere klasses kun je prima mee doen om de prijzen. Wel denk ik dat er te veel volbloeds terecht komen bij mensen die er eigenlijk niet bij passen. Hier in Nederland worden ze al snel aangekocht vanwege de lagere aankoopprijs. Die mensen die ze aankopen juist vanwege het ras en hun eigenschappen zijn dan ook binnen no time succesvol aan de gang. Dat is toch mijn ervaring. Ik heb dan ook het afgelopen jaar legio mensen moeten teleurstellen dat ze van mij geen volbloed mochten kopen. Al kon ik ze meestal binnen 10min wel duidelijk maken waarom met een paar simpele voorbeelden. Denk aan de combinatie een blokje mee naar buiten nemen. Wordt de volbloed dan enthousiast en wordt de ruiter hier onzeker van is het voor mij exit, geen combinatie. Die ruiters die er dan met een smile opzitten en zeggen oeh deze is lekker werkwillig dat wordt m vaak.
Is hetzelfde als in de bak rijden. Laten ze het dier over de schouder vallen, niet duidelijk kwa hulpen, alles met de hand op willen lossen ipv voorwaarts oplossen, exit. Ook dan geen match. Uit mijn ervaring zijn het meestal de ruiters die de wat hetere maar eerlijke sportpony's gewend zijn die helemaal blij worden van een volbloed en er zo mee weg rijden haha.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 00:02

De mijne is ook geen echte volbloed, maar een ish. Heeft dus nooit gerend. En herken die dingen dus ook niet. Mijne is altijd al “gewoon” rijpaard geweest. Gelukkig maar, want wat kyrkelover beschrijft. Daar zou ik te onzeker voor zijn denk ik.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 00:18

Weet je het zijn echt hele fijne dieren, maar je moet gewoon een beetje een no nonsense attitude hebben.
Eerlijk behandelen en niet te veel miepen eigenlijk. Eigenlijk zijn ze dus gewoon heel eerlijk en recht door zee. IK zou nooit niet meer anders willen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 00:21

Eerlijk kan ik me wel in vinden.
Nobli is erg vergevingsgezind, maar als zijn emmertje door prikkels overloopt is alles teveel.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 00:34

kyrkelover schreef:
Weet je het zijn echt hele fijne dieren, maar je moet gewoon een beetje een no nonsense attitude hebben.
Eerlijk behandelen en niet te veel miepen eigenlijk. Eigenlijk zijn ze dus gewoon heel eerlijk en recht door zee. IK zou nooit niet meer anders willen.

Ik zou graag willen dat ik zo was. Maar helaas ben ik niet zo. En denk ook niet dat dat ooit nog gaat lukken. (Mede doordat ik een paar jaar geleden nogal hard gevallen ben van m’n vorige paard.) Steeds vaker durf ik meer en met een beetje bluffen kom ik blijkbaar ook nog wel een beetje verder.
Het no nonsense gedeelte dan hè. Niet het eerlijk behandelen.
Want ik denk dat dat wel voor de mijne geldt.. als je over z’n grenzen gaat dat ie gauw klaar is met je.