In principe niet gevlochten ( al doen sommigen dat wel, maar het schijnt in Ierland een signaal te zijn dat je pony te koop is..), maar wel netjes glimmend gepoetst natuurlijk, en ik heb zelf overmatig haar rondom hoeven ed ook wat bijgewerkt..
Degene die de pony voorbrengt ( en eventueel de 'aandrijf-hulp') bij voorkeur in het wit, eventueel met een groene connemara bodywarmer

Pony's komen eerst 1 voor 1 in de ring. Je loopt dan met je pony naar de jury en stelt hem netjes op. Je zet de pony dan op zijn/ haar voordeligst neer ( zodat de hals goed uitkomt) been stand vanaf de jury kant gezien zo:

Dus voorbeen aan de kant van de jury iets naar voren, achterbeen aan de kant van de jury iets naar achteren. Benen aan de andere kant iets naar binnen. ( en nee... ik ben niet deze lieftallige dame..)
Daarna vraagt de jury om recht van hen af te stappen ( over een denkbeeldige A-C lijn als het ware). Je stapt dus een stukje van de jury af, en weer terug. Daarna vraagt de jury je om je pony een ronde te laten draven. Je loopt dan zelf aan de buitenkant, zodat de jury de pony optimaal kan zien.
Ik vergeet zelf steeds weer of je dan na dat rondje je pony weer op moet stellen voor de jury. Maar als je mee doet, is dat natuurlijk snel genoeg even te bekijken bij combinaties voor je.
Je ben dan voor dat moment klaar. Als alle individuele pony's getoond zijn, komen alle ponys tegelijkertijd weer in de ring en de jury gaat dan plaatsen. Je wordt dan gewezen op welke plek je moet gaan lopen (1 t/m laatste)> Als de ponys dan geplaatst zijn worden ze in het midden geplaatst (zoals bij een prijs uitreiking) en dan is het duimen dat je een oranje lintje krijgt (eerste premie), of toch een tweede premie (rood lint) of een derde premie ( wit lint...).
Voor de duidelijkheid: de premies hebben dus niets te maken met de klasse waar een pony ingedeeld is...
En even bij mijn vorige post...
Een pony kan ook in klasse 3 geplaatst worden....Daar zitten dan de pony's die nog niet in het stamboek zitten omdat ze nog niet aangeboden zijn.... Of omdat ze niet stamboek waardig gevonden worden.
Marjan: Jouw pony zou klasse 1 zijn, maar dit is niet op het Ierse papier te zien? Misschien even nagaan in Ierland/ bij het Ierse stamboek hoe het zit?? Zou zonde zijn als ze al wel klasse 1 is, en je moet hier dan het traject overnieuw doen...