Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:40

Pony's mogen een hoofdstel in, mag ook een halster zijn.
In principe niet gevlochten ( al doen sommigen dat wel, maar het schijnt in Ierland een signaal te zijn dat je pony te koop is..), maar wel netjes glimmend gepoetst natuurlijk, en ik heb zelf overmatig haar rondom hoeven ed ook wat bijgewerkt..

Degene die de pony voorbrengt ( en eventueel de 'aandrijf-hulp') bij voorkeur in het wit, eventueel met een groene connemara bodywarmer :)

Pony's komen eerst 1 voor 1 in de ring. Je loopt dan met je pony naar de jury en stelt hem netjes op. Je zet de pony dan op zijn/ haar voordeligst neer ( zodat de hals goed uitkomt) been stand vanaf de jury kant gezien zo:

Afbeelding
Dus voorbeen aan de kant van de jury iets naar voren, achterbeen aan de kant van de jury iets naar achteren. Benen aan de andere kant iets naar binnen. ( en nee... ik ben niet deze lieftallige dame..)

Daarna vraagt de jury om recht van hen af te stappen ( over een denkbeeldige A-C lijn als het ware). Je stapt dus een stukje van de jury af, en weer terug. Daarna vraagt de jury je om je pony een ronde te laten draven. Je loopt dan zelf aan de buitenkant, zodat de jury de pony optimaal kan zien.

Ik vergeet zelf steeds weer of je dan na dat rondje je pony weer op moet stellen voor de jury. Maar als je mee doet, is dat natuurlijk snel genoeg even te bekijken bij combinaties voor je.

Je ben dan voor dat moment klaar. Als alle individuele pony's getoond zijn, komen alle ponys tegelijkertijd weer in de ring en de jury gaat dan plaatsen. Je wordt dan gewezen op welke plek je moet gaan lopen (1 t/m laatste)> Als de ponys dan geplaatst zijn worden ze in het midden geplaatst (zoals bij een prijs uitreiking) en dan is het duimen dat je een oranje lintje krijgt (eerste premie), of toch een tweede premie (rood lint) of een derde premie ( wit lint...).

Voor de duidelijkheid: de premies hebben dus niets te maken met de klasse waar een pony ingedeeld is...

En even bij mijn vorige post...
Een pony kan ook in klasse 3 geplaatst worden....Daar zitten dan de pony's die nog niet in het stamboek zitten omdat ze nog niet aangeboden zijn.... Of omdat ze niet stamboek waardig gevonden worden.

Marjan: Jouw pony zou klasse 1 zijn, maar dit is niet op het Ierse papier te zien? Misschien even nagaan in Ierland/ bij het Ierse stamboek hoe het zit?? Zou zonde zijn als ze al wel klasse 1 is, en je moet hier dan het traject overnieuw doen...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:05

En wat is dan het aanbieden voor het stamboek, want dat is weer wat anders? :o?
Bovenstaande snap ik, maar het onderscheid tussen de premie en het aanbieden voor het stamboek is mij nog niet helemaal helder.

Zal eens navraag doen bij het Ierse stamboek. Op papier staat idd niks. Op de site van de veiling staat klasse 1 vermeld. Bij de stal in NL is dit niet meer genoemd en zo stond ze hier ook niet te koop.

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:15

Als ik het goed begrijp kan je op de keuring de pony opgeven voor opname en dan wordt onderstaande gedaan.

Citaat:
Op de nationale keuring is de mogelijkheid voor leden van het stamboek om merries en ruinen in het stamboek op te laten nemen. Dit kan vanaf een leeftijd van 2 jaar. De pony's worden gecontroleerd op lichamelijke (eventueel erfelijke) afwijkingen en gemeten. Een pony met voldoende type en beweging en met een stokmaat tussen de 1.28 m en 1.48 m. wordt in klasse 1 opgenomen. Een merrie of ruin zonder afwijkingen met een stokmaat van 1.49 of hoger of een Blue Eyed Cream pony wordt in klasse 2 opgenomen en een pony met afwijkingen of afstammend van klasse 3 ouders blijft in klasse 3.

Daarna (mag dat op dezelfde dag?) is het verhaal van Punz van toepassing voor toekenning van een eventuele premie?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:22

Juist!!
- aanbieden voor stamboek opname ( hoef je maar 1 keer te doen) en dan
- deelnemen aan premiekeuring ( kun je dan elk jaar weer aan mee doen)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:24

Jeuj ik snap het *\o/*
En dat kan dus op dezelfde dag begrijp ik. Je hoeft niet jaar 1 alleen voor stamboekopname te gaan en pas een jaar later voor de premie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:25

Klopt. Kan/ gebeurd op dezelfde dag.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:29

Hmmmmmm indien ik nog geen eigen auto heb die een trailer mag trekken toch maar eens mijn vader polsen of hij voor dochterlief een dagje de chauffeur wil uithangen O:)
Mijn man net al gestrikt om de mail naar het Ierse stamboek te vertalen naar leesbaar Engels := :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:36

Ik heb nog steeds in de planning dat ik met Saartje ook ga komen! Eerst even zien wat voor veulentje eruit komt gerold hahaha. Zij is ook geen bewegingswonder. Misschien toch maar zelf voorbrengen. Maar um....manen los.....ik maak ze altijd netjes kort en hoe zit dat met afscheren van de sokken? Ik heb laatst de foto's op de site bekeken maar daar zag ik alles: vlechten/losse manen, opgeschoren voeten en niet opgeschoren voeten, mooie voorbrenghoofdstellen en lelijke halsters. Ik ben vh vlechten, netjes scheren en een toppie mooi hoofdstelleke kopen :+

Wat ik begrijp is op naam zetten niet een kwestie van papier opsturen zoals bij het kwpn. Maar komt er iemand eerst kijken...?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:41

In geval van een importpony komt er iig iemand langs. Ik neem aan als de pony in Nederland is geboren dat het niet van toepassing is. Maar misschien kan Punz of Bar daar meer over vertellen :)

Weet je wel wanneer het veulen moet komen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:52

Ik heb een importpony. Nee ik denk in maart.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:53

Bij mij moet er idd iemand nog langskomen om 'te controleren en te schetsen' zoals mij is verteld via de mail. Ik wacht nog op bericht :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:55

De mijne is al geschetst en al in het paspoort. Maar goed wat moet dat moet.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:57

Bij mij ook....nou ja er staan kruisjes op de plekken waar ze de kruinen heeft. Valt niet zoveel te schetsen aan een praktisch spierwitte schimmel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:02

Oh Bar...
Help even met hoe het op naam zetten gaat voor Nederlandse pony's? Ik weet niet meer hoe het met Punz ging, herinner ik met niet.. Voor Jou-Jou ( Duitse import) kwam er inderdaad iemand langs.. ( en die was al ge-dna-t, gechipt enz enz...), maar moet toch zo.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:04

Ach ja de koffie staat klaar hoor. Ze zijn van harte welkom :))
Mail naar het Ierse stamboek is de deur uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:05

Ierse stamboek wordt overspoelt door nederlanders :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:08

Whahaha had jij ze ook al gemaild met een vraag? :D

Hopelijk komen ze snel dan kan ik de Da bellen dat ze haar komen enten. Staan geen entingen op papier en dus ook geen correcte basisenting. Kan nu feitelijk gezien nergens met de pony naartoe.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:11

Krijgen we dan een volledig nieuw papier? Houden we niet het originele groene boekje?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:12

Volgens mij blijft het groene boekje? :o?
Staat niks in de mail wisseling over een ander boekje.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:16

Een van mijn connemara's staat bij nl en bij Ierland in geschreven en die heeft beide boekjes nog, we gebruiken gewoon het groene boekje.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:24

Ik ga me maar gewoon laten verrassen geloof ik :D
Zit op de Ierse site de filmpjes van de Clifden show te kijken. Erg leuk :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:29

Oohh.. .Clifden ben ik afgelopen jaar geweest. Zó bijzonder!
Wil komend jaar weer!!

Even aanpassen. Hebben in Clifden een aantal fokkers leren kennen, en daar op bezoek geweest.
Zo ook kennis gemaakt met Moorlands Snowy River:

Heb ook nog een video van hem, ga nog even zoeken. Heb ook foto's van de showgrounds zelf. Was echt een heel bijzondere week!
( En joh: Ierland is práchtig!)
Laatst bijgewerkt door Punz op 27-01-15 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:32

Is er nog plek in jouw koffer? :))

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:34

Punz schreef:
Oohh.. .Clifden ben ik afgelopen jaar geweest. Zó bijzonder!
Wil komend jaar weer!!

Daar wil ik ook nog een keer naartoe :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:46

Er ging net wat mis met de foto, heb even snel toch nog wat Clifden foto's gevonden:

Bij Moorland Connemara's:
Afbeelding

Kennis gemaakt ook met hun trots, dekhengst en in het verleden geloof ik al eens Clifden winnaar:
Moorlands Snowy River:
Afbeelding

( heb ik ook nog een geweldig filmpje van, kan ik nu even niet vinden...)

Op de showgrounds:
Afbeelding

Onderdeel van het (jacht) spring parcours:
Afbeelding

Natuurlijk is het ook een keuring:
Afbeelding

En had ik al gezegd dat ierland mooi is??:
Afbeelding

Afbeelding

Enne:
Iedereen is welkom in mijn koffer hoor, als je zelf het bagage overgewicht maar betaald :D