over de "dish"van een arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:34

pegassa schreef:
laat me raden......alternatief voor Russische Arabier???? Knipoog

kleine correctie: Russische Arabier met een serieus alcohol probleem???

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:36

pegassa schreef:
laat me raden......alternatief voor Russische Arabier???? Knipoog

kijk! jij hebt 'm door Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:38

sorry, duurde ff......zat ff met moeilijkere vraagstukken te worstelen!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:41

oh jee, vertel! Kan het moeilijker dan dit zijn?

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:43

Snik......Ik wil naar huis whèè....ik ga maar een Friezameistertje nemen....alleen als ie ijs en ijskoud is hoor...snif.
Nou vooruit : de Peerabier dan........................

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:44

A whisBier on the rocks Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:47

marengo schreef:
Snik......Ik wil naar huis whèè....ik ga maar een Friezameistertje nemen....alleen als ie ijs en ijskoud is hoor...snif.
Nou vooruit : de Peerabier dan........................

Kom kom.laat je niet zó snel ontmoedigen. Probeer je alleen maar te behoeden voor totale verveling Een beetje filosoferen op de vrijdag avond kan echt geen kwaad hoor!!! *LOL*

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:50

ennèh.....van die Peerabier blijf je af...mag je volgend jaar wel een paar weekjes "lenen" ......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:13

Fasel schreef:
Denk dat ze het niet zo bedoeld heeft Pegassa. Meer om aan te geven wie bepaalt wat wel en niet mag. Of heb ik het fout?

Nee, je hebt het goed. Jammer dat een intressante discussie verwaterd in wat lollig heen en weer gezwammel, maar vooruit.

Een dish wordt gefokt omdat men het mooi vind (anders had men wel een recht profiel gefokt)
Een fries wordt zwart gefokt omdat men het mooi vind (anders had men wel met alle kleuren blijven fokken)
Natuurlijk is een karperrug e.d. een voorbeeld, maar enkel om wat aan te geven.
Als ik dat als fokker nou mooi vind, dan geeft mij dat toch automatisch het recht omdat te fokken?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:19

Wel om te fokken, moet je alleen niet verwachten dat je het goed doet op keuringen...

Waar de discussie in vastliep is dat sommige mensen het verschil niet zien tussen fokken en gebruiken. Als ik een paard fok wat voor mij helemaal ideaal is, maar niet voldoet aan het plaatje, is dat alleen 'erg' als ik er mee door wil fokken en naar keuringen wil. Als ik 'm laat casteren of niet laat dekken is er toch niets mee aan de hand? Zelfs al zou ik er mee fokken, zolang dat voor eigen gebruik is is er niets mis mee...

Overigens vind ik die hele erge dish ook niet mooi. Beetje is mooi, van die echte snoeksbekkies word ik minder blij. De 'jibbah' vind ik overigens wel weer heel mooi. Maargoed, ik 'val' meer op het sporttype met een beetje massa aan z'n lijf. Zal wel komen omdat ik een dikke lange Nederlander ben die niet op zo'n showtwijgje durft te stappen...

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:22

Lang niet alle showpaarden zijn "twijgjes" hoor.... Als een arabier een dish heeft, heeft hij niet automatisch een luciferlijfje. En/En kan ook. En ook gebruikspaarden/sportpaarden kunnen een dish hebben. Heus waar hoor ! Een dish wil niet meteen zeggen dat het paard nergens geschikt voor is, behalve om naar te kijken.

Zucht, waar doen we eigenlijk ons best nog voor....?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:28

Wacht even, dat bedoelde ik in ieder geval niet te zeggen. Maar van wat ik gezien heb zijn de paarden met hele sterke dish ook meestal de showpaardjes, en dus, meestal, de lichte typetjes. Ik zie graag een beetje dish, ook in een sportpaard, maar daar kom je die hele sterke dish weer niet zo tegen, omdat ze ergens anders op gefokt worden. Makes sense?

Nogmaals, ik zie graag een dish. Alleen die hele sterke versie, waarbij het paard zo'n snoeks-snuitje krijgt, vind ik niet zo mooi. En die heb ik tot nu toe eigenlijk alleen gezien in de showtypes.

Ja ja, je gooit parels aan wetenschap voor ons zwijnen. Het is weer duidelijk...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:37

Afbeelding

Dit is trouwens het "gevolg" van iemand die zowel AMHA als Arabieren (egyptenaren) fokt Haha!
Die vind ik nog wel gaan, maar de volgende vind ik echt TE
Afbeelding
Ok, het is een veulen, dus afwachten hoe het uitgroeit

Afbeelding
ook niet mooi
Afbeelding
Deze vind ik ondanks de pony uitstraling echt geweldig...
Natuurlijk zit er ook heel veel in op welke manier de foto gemaakt wordt

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:38

Mag ik jullie eraan herinneren dat een snoek een hele lelijke vis is ? Ik heb goddank nog nooit een paard gezien met een vissekop, en dat wil ik graag zo houden..... Noem het wat mij betreft zeepaardjes (die zijn namelijk erg schattig, mysterieus en mooi) maar alsjeblieft geen snoeken !

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:40

In 1 woord schitterend, die tweede foto !! Het schimmeltje onderaan vind ik ook erg stoer trouwens. De eerste mogen ze van mij houden, en de derde heeft een eng halsje.
Slechts mijn bescheiden mening !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:41

Sabiy schreef:
Mag ik jullie eraan herinneren dat een snoek een hele lelijke vis is ? Ik heb goddank nog nooit een paard gezien met een vissekop, en dat wil ik graag zo houden..... Noem het wat mij betreft zeepaardjes (die zijn namelijk erg schattig, mysterieus en mooi) maar alsjeblieft geen snoeken !

?????????
Als je het mooi vind noem je het een zeepaardjeshoofd
Als je het niet mooi vind, noem je het een snoekshoofd Haha!

Zo iets?

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:43

Een snoek heeft toch echt een HEEL andere kop dan een arabier hoor... Ik persoonlijk kan geen enkele overeenkomst vinden, en ik ben niet eens blond.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:45

Pff, kan je je daar ook al druk om maken? Het is maar een term.
"It's raining cats and dogs"
Dan komen er toch ook geen honden en katten uit de lucht vallen? Haha!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:19

Beetje misplaatste term. Geeft nogal een verkeerd beeld naar mijn bescheiden mening, maar waar bemoei ik me ook mee..? Noem het zoals je wilt, ik ga lekker een stukje slapen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 08:15

Die foto's vind ik echt verschrikkelijk om te zien. Daar krijg ik enge gevoelens bij.

En wat de snoek betreft. Dat IS geen lelijke vis. Dat vind JIJ een lelijke vis. En dat is dan meteen het hele euvel in dit topic. De mening die ieder voor zich heeft en waar ie het recht toe heeft. Knipoog. Wat de een mooi vindt, hoeft de ander niet mooi te vinden. En van moeten is al helemaal geen sprake. Wat de een dom gelul vindt, kan de ander interessante kost vinden. Daar kan je boos om worden, of banketstaaf over doen maar het blijft iemands mening. En dat dien je te respecteren.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:11

stef"]
[quote="Fasel schreef:
Denk dat ze het niet zo bedoeld heeft Pegassa. Meer om aan te geven wie bepaalt wat wel en niet mag. Of heb ik het fout?

Nee, je hebt het goed. Jammer dat een intressante discussie verwaterd in wat lollig heen en weer gezwammel, maar vooruit.

Een dish wordt gefokt omdat men het mooi vind (anders had men wel een recht profiel gefokt)
Een fries wordt zwart gefokt omdat men het mooi vind (anders had men wel met alle kleuren blijven fokken)
Natuurlijk is een karperrug e.d. een voorbeeld, maar enkel om wat aan te geven.
Als ik dat als fokker nou mooi vind, dan geeft mij dat toch automatisch het recht omdat te fokken?
[/quote]

Ik denk dat je het fokken van bijv. een mooi hoofdje in een ander daglicht moet zien dan het bewust infokken van fouten/gebreken. Een mooi type is natuurlijk heel persoonlijk en mag iedereen wat mij betreft creeren zoals zij dat zelf willen: maar wel wel beperkingen!! NL dat het de gezondheid van het ras/ind. dier géén schade toebrengt.

Ik blijf het dus NIET met je eens dat omdat jij het mooi vindt een carperrug mag gaan infokken aangezien dit een gebrek is waar een paard wel degelijk hinder van kan gaan ondervinden. Daar ligt dus jouw verantwoording als fokker. Als fokkers géén verantwoording willen nemen voor het uitsluiten van echte gebreken behoren ze naar mijn mening gewoon niet te fokken. Hiermee verslechter je het ras én de levenskwaliteit van het individuele dier. Is dat een verantwoording die je op je zou willen nemen uitsluitend vanwege het feit dat je dat gebrek mooi vindt???

Fokken prima, typefokkerij ook, maar wel binnen acceptabele grenzen met immer in het hoog houdend dat we gezonde dieren dienen te fokken!!

Naar mijn mening mag type nooit superieur worden aan gezondheid!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:18

Gaat een gedished hoofd dan ten koste van de gezondheid ? Please do tell !!??

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:27

beter lezen Sabiy.......dát staat er niet........

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:41

pegassa schreef:
Fokken prima, typefokkerij ook, maar wel binnen acceptabele grenzen met immer in het hoog houdend dat we gezonde dieren dienen te fokken!!

Lijkt me dat het er wel staat, maar het is maar hoe je het uitlegt natuurlijk.
Ben het helemaal met je eens dat we niet moeten fokken met dieren die ernstige gebreken hebben (zoals bijv. de hier eerder genoemde carperrug), maar van een al dan niet diepe dish wordt geen enkel paard zwak, ziek of misselijk, of kortademig for that matter.
Ik begrijp heus wat je bedoelt Inge, maar ik vrees dat er anderen zijn die je woorden weer zo weten te draaien dat de dish ten koste zou gaan van de gezondheid.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:57

Dan wordt het tijd dat deze personen een nieuw brilletje aanschaffen en eens beter lezen wat er staat....

De discussie ging in het voorafgaande over type en ik mag hopen dat we het er imiddels over eens zijn dat type meer is dan een dish alleen....
Als iemand besluit een carperrug mooi te vinden en daarop gaat selecteren wordt dat dus zijn/haar type! En wordt type BOVEN de gezondheid geplaatst. Dát gaat dus naar mijn menig echt te ver....

In geval van een dish kan ik de discussie ook goed begrijpen. Een dish kan werkelijk prachtig zijn maar waar houd het op?? Hoever zijn fokkers bereid te gaan om deze er steeds extremer in te fokken?? Ik denk dat dáár bij de meeste een stuk bezorgdheid ligt. Gaan we richting de Perzische katten en (de hoe heten die krengen ook weer.....) van die mopshondjes met platgeslagen koppies en misvormde kaken en gebitten??? Ik vind dat op zich een terechte discussie en we moeten ons moeten behoeden voor blunders uitsluitend omdat "iemand" het mooi vindt!

Dus waar ligt de grens..........??