Aangezien ik 16 maart een ingreep onderga en ongeveer een maand sportverbod krijg dan, moet ik nu wat voortmaken, wil ik dit voorjaar/zomer Juul nog onder zadel hebben..dus weer of geen weer, vandaag ging zijn "training "gewoon door. Vandaag een knalgele ballon meegenomen , van dochterlief en een zadeldoek. eerst Juul wat "gepest" met de ballon die ik aan een touwtje had gedaan en dan over zijn hoofd liet warrelen, over rug en nek... vond ie best ok, hij was er vooral erg nieuwsgierig naar. Het zadeldoek vond ie ook best interessant, ik mag het volledig over zijn hoofd hangen zodat ie niks meer ziet, zonder paniek. Doe ik dat bij de shet, die slaat gewoon in paniek. Heb het ook over zijn nek en dan schoft/rug kunnen laten hangen en zo een eindje met hem gestapt. Ben tevreden , is eerste stap naar het opleggen van (kindjes') boomloze zadeltje. MAAR wat ik de laatste dagen wel merk, is dat Juul's "mensenvrees" stilaan begint weg te ebben en plaats maakt voor een zachte vorm van dominantie...het bijten is weer herbegonnen en het harde duwen met zijn hoofd en als het niet erg naar zijn zin is met de training, durft ie nu wel ns echt tegen te werken (wegtrekken, gewoon blijven staan als een paal enz) In zijn ogen zie ik ook de "deugnieterij".. Dus ben ik heel wat strenger nu, durf sneller en harder tikken op zjin neus bij t bijten en duwen, en drijf de training op: veel bevelen kort na elkaar, even stappen, wow, stoppen, direct achteruit gaan en niet 1 pas maar meerdere en tempo tempo.. Zoals ik hem de laatste week heb leren kennen, denk ik dat hij best n cool paardje gaat worden i n het verkeer en omgang maar dat hij me toch eerst ook nog flink gaat testen..heb hetzelfde gevoel met onze arabierenruin, waar mijn man mee rijdt, omdat die ook te dominant is naar mij toe en steeds maar weer probeert en had dat ook met de fjordruin..blijkbaar liggen merries mij beter, maar ja, een konikmerrie vinden is nu eenmaal niet simpel. Ach, ik red het wel met hem, maar ik zal me nu moeten laten gelden, vrees ik....
als je al zoveel met hem kan, dan is hij zeker niet bang meer voor je. De 'angsten' die hij nu nog zal hebben zal meer onzekerheid zijn dan echt angst. Consequent zijn en blijven dan moet het toch wel goed komen.
meestal zijn het juist meer merries die dwarsliggen en zouden ruinen lekker stabiel moeten zijn. Daarom ben ik juist meer van de merrie's ik hou wel van paarden met karakter. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. De merrie van mijn zus is bijvoorbeeld een enorme droogkloot, we dachten ook eerst dat het een ruin was totdat we het paspoort zagen(paard was van een kennis dus voor die tijd hadden we haar al meerdere keren gezien)
jajjajajjajajjajajja!!!!! D-day today!!!! juul heeft vandaag een zadel opgehad!!!!!! weliswaar nog niet aangesingeld en niet lang, maar het lag erop, met doek en al... Het was het boomloze ponyzadel van mjin dochtertje, dus in feite stelt het niet zoveel voor, zeker al niet qua gewicht, maar goed, ik had anderhalve maand geleden nooit gedacht dat juul zo snel IETS op zijn rug zou toestaan...Jipiejoepiejeeeej dus; vandaag ook zijn voorbenen opgetild en dat ging veel beter dan verwacht. Gisteren h ad ik hem rust gegeven, niks mee gedaan en af en toe lijkt ie dat wel nodig te hebben om alle lesjes te herkauwen en na te denken,hihi..vandaag was ie superbraaf, niks dominant of bijterig.. Ben heel tevreden, de grenzen worden nu wel snel verlegd. Zodra het droger wordt, haal ik hem naar huis, zodat ik de training in de round pen kan starten...maar nu alle sneeuw gedooid is en de ondergrond niet meer bevroren is het hier weer een papje , hoera voor de winter..
ik ben vandaag voor het eerst wezen langelijnen met Wolf, ging verbazing wekkend goed, rechtuit vind ze lastiger dan bochtjes
ghashira
Geplaatst: 14-02-12 18:35
Van schreef:
super
ik ben vandaag voor het eerst wezen langelijnen met Wolf, ging verbazing wekkend goed, rechtuit vind ze lastiger dan bochtjes
Nou, jij kan dus al wel een singel rond r doen?! Hoe was dat de eerste keer? En je werkt met lange lijnen zonder bit, goed idee. Wolf lijkt me een erg intelligente pony/paardje... ik ben mss net daarom méér voor merries: ze kunnen soms best nukkig zijn, maar zijn wel intelligenter, lijkt me, en vaak ook meer "willing to please".. een ruin , tja het moet gezegd, is en blijft nou eenmaal een man he... en mannen... soms liever lui dan moe He?
ze heeft al vaker een zadel met singel om gehad, de eerste keer gewoon losjes en dan steeds iets strakker, het zit nou nog niet heel strak hoor, als ik er aan zou gaan hangen zou hij schuiven. Ze reageert nauwelijks op de singel, ze kijkt wel even achterom als ik aan singel maar dat is het ook.
Zolang het niet nodig is er een bit in te hangen doe ik dat ook niet.
ze is inderdaad behoorlijk intelligent, ze snapt alles héél snel. Na 1 of 2 keer een wat "hardere" hulp begrijpt ze het al en kan ik lichtere hulpen geven. Ik heb geen ervaring met ruinen dus ik weet niet of merries daadwerkelijk intelligenter zijn, mijn vorige paard(merrie) leerde ook altijd heel snel en in het parcour heeft ze me meerdere keren gered als ik weer eens een domme inschat fout gemaakt had. De merrie van mijn zus daarentegen is een vreselijke domme doos, wel ontzettend braaf(en lui) maar die leert zo ontzettend langzaam, ik heb het grondwerken met haar ook snel opgegeven, je blijft maar zwaare/harde hulpen geven omdat ze het anders niet begrijpt en dat is zo frustrerend, zo wil ik niet met een paard werken maar zoals ik al zei we waren er voor de koop ook van overtuigt dat deze dame een ruin was.
bobby is een ruin en hij pakt alles heel snel op ook naar 1 of 2 keer begrijpt hij het erg slim ventje soms heeeeeel ierietant want booby gebruikt het soms tegen mij.
ik doe ook lange lijne met bobby ik doe het met longgeersingel daar onder heb ik wel een dekje liggen want de longgeersing is net iets tegroot. maar bobby pakt het zo goed op en ik doe bijna alles met stem hulpen hij doet zelfs al draf. als bobby in draf gaat kan ik gewoon rustig blijven lopen hij heeft zo'n langsamen draf nog net geen piaf heerlijk. ik ben er zelfs al mee naar buiten geweest wel samen met mijn zus als het ging kom zij bobby vast pakken is een keer noodig geweest. van: ik geloof wel dat het jou gaat lukken maar waarom heb je de lijtsels zo hoog? mij hebben ze een keer gezecht dat als je ze in de lussen langs de buik doet dat het makkelijker stuurt, ik weet niet of dat bij jou werkt (een tip :p)
Wat leuk dat jullie alweer zo ver zijn Ghashira en Van! Jeetje dat gaat in een keer erg snel. Rechtuitlopen vindt Pumbaa ook moeilijker dan bochten maken haha Dat dominante van Juul herken ik ook erg in Pumbaa, die is vreselijk dominant en als hem iets niet zint of hij wil iets niet, dan zal de hele wereld het weten ook. Maar hij is daarentegen ook superintelligent, niet alleen pakt hij dingen snel op maar gebruikt zijn intelligentie waarin het hem het beste uitkomt. Echt uitgekookt dus . Ik moet er vaak gewoon om lachen, ben niet iemand die zich daar druk om maakt, anders had ik hem allang niet meer in mijn bezit gehad was dat wel zo geweest. Als ik hem wat harder aanpak (voor mijn doen haha) dan keert hij zich alleen maar tegen me en een te zachte aanpak maakt hij ook degelijk gebruik van,dus moet echt een middenweg tussen te vinden zijn en dat is erg moeilijk soms. Maar de laatste paar dagen zijn echt top dagen geweest, hij deed goed zijn best met alles en ik ben dankbaar met elk klein stapje vooruit. Wij zijn nu vooral bezig met parelli natural horsemanship en vrijheidsdressuur. Denk trouwens niet dat intelligentie veel te maken heeft met geslacht. Ik ken ook superslimme merries die in de vrijheidsdressuur echt uitblinken en dat vergt toch wel enige intelligentie, het is niet maar 'dom' kunstjes leren.
@pinkelotje, ik doe het lange lijnen ter voorbereiding op het rijden, tijdens het rijden zullen de teugels ook ongeveer op die plek zitten, vandaar. Voor de kar zitten de teugels ook op die plek, voor het lange lijnen zelf zou aan de zijkant misschien makkelijker zijn maar als je het gebruikt als voorbereiding op vind ik dit gewoon handiger
bij het rechtuitlopen zit er 0,0 druk of beweging in de teugels, dan blijf ze maar heen en weer slingeren om steun te zoeken, op eigen benen lopen is lastig
als ik geen longgeersingel om doe zitten de lijtsels ook hoger ja. maar voor het aanleren van het sturen ben ik zo begonnen (het is maar een tip :p) op eigen lenen lopen vind bobby nog wat moeilijk.
Ik zit er soms ook over te denken (voor over vijf à tien jaar of zo, nu heb ik het al druk genoeg met cascade). Ze zijn echt fantastisch heb ik gehoord: intelligent, lief en stevig. Hoeveel kost een Konik paard ongeveer (voor ik teveel ga zitten dromen) XD
stevig zijn ze over het algemeen dus niet, het zijn geen brede paardjes ookal lijkt het wel zo voor een konik betaal je vaak minder dan 1000,- bij een fokker(niet in nl) zijn ze wat duurder maar het zijn geen dure paardjes
DeSprinkhaan
Geplaatst: 15-02-12 13:51
Met stevig bedoelde ik eigenlijk sterk en fors (een beetje als een fjord), of vergis ik me nu helemaal in ze?
Van
Geplaatst: 15-02-12 13:58
sterk wel maar fors dus niet, ze zijn een stuk smaller/ sportiever gebouwd als een fjord het zijn ook geen koudbloeden he
Ik denk dat Pumbaa bij Nadine goed op zijn plaats staat, als ik alles zo lees... ze heeft begrip en verstand van paarden met zijn karakter. Op lange termijn denk ik dat dat goed komt en ze er nog heel leuke buitenritten mee zal kunnen doen. Petje af dat ze zoveel geduld en doorzetting heeft. Hehe, mss zou je mijn arabische merrie met verkeerstrauma ook nog ok krijgen?
wat de stevigheid van koniks betreft: beetje te vergelijken met ijslanders denk ik. Het zijn geen "traktors", met een rug als een salontafel, maar wel heel sober en hard. Als ik bedenk dat ik destijds met Raschka, de konikmerrie van 132 cm die ik had, dagtochten reed van om en bij 50 km!? ze moest dan vrij veel draven om de grote paarden bij te houden en dat lukte haar super goed en s avonds stond ze nog lekker fris en monter te eten...
In Duitsland, waar er veel meer met koniks gereden wordt, betaal je voor een geleerd exemplaar toch al snel meer dan 1000 euro, heb er zelfs al te koop gezien voor 4000 euro (reining geleerd bv)..schrik daar toch ook even van. Hier in Belgie kan je een groene konik, ruin wel te verstaan, op 2 jarige leeftijd kopen voor ongeveer 350-450 euro. Op die leeftijd worden de "overbodige" ruinen uit de reservaten gehaald en per onderhandelingsprocedure te koop aangeboden, dus het hangt er wat van af of er dan net veel gegadigden zijn of niet?! Zijn er op dat moment net geen geinteresseerden gaan de paardjes naar het slachthuis en kan je ze eventueel kopen voor de prijs van het vlees...voor een konik 200 euro vermoed ik? dus al bij al valt het best mee, de aankoop van een konik ruintje... moet je natuurlijk wel rekenen dat je hem ofwel zelf zadelmak maakt ofwel er iemand voor betaalt die van dat ras iets afweet en er mee om kan gaan, en dat je ook nog een tweetal jaar zit met kost voor onderhoud zonder dat je al (veel) kan rijden. En je blijft natuurlijk met een relatief klein paardje zitten, max worden ze toch maar 1,40-1,45 m denk ik, heb er nog niet veel van die grootte gezien..wat niet wil zeggen dat je er al volwassene niet mee kan rijden, tenminste als je zelf geen 1,80 m bent. Hoewel, met ijslanders zie je ook echt grote mensen rijden.. ach, voor elk ras zijn er zoveel positieve en negatieve kanten en alles hangt ook af van je persoonlijke smaak..je moet er echt verliefd op zijn, denk ik, om er een te willen én door dik en dun ook te houden.
Dankjewel ghashira, lief van je Ja Mandy, ik heb hem idd niet onder leuke omstandigheden gekregen. Ik weet dat hij het bij jou heel goed heeft gehad! Maar wat die vrouw erna mee heeft gedaan in die 2/3 maand tijd wil ik niet eens weten, hij was loedervals toen ik hem kreeg. Gelukkig is hij al helemaal veranderd, het is echt wel een lieverd, maar echt 1tje met een erg sterk karakter maar dat maakt hem ook weer leuk en is echt karakteriserend voor Pumbaa .
Jeetje, 4000 euro voor een konik vind ik ook een hoop geld hoor! Denk idd dat kwa bouw/stevigheid de konik ook ongeveer te vergelijken is met een ijslandertje. Het zijn echt oersterke paardjes Moet je nagaan dat Raschka gewoon die dagtochten zonder problemen liep, knap hoor, dat zegt toch wel iets.
lailapri
Geplaatst: 15-02-12 21:54
ja die pumbaa heeft het maar goed. Zag laatst zn eerste twee maatjes weer vanuit het natuurgebied, grappig.
Oh wat leuk Haha, zou timo er best bij willen hebben hoor, maar 3 paardjes ga ik niet redden financieel en qua tijd ook niet trouwens helaas . Binnekort heb ik een shetlandertje erbij, dus heb mn handen vol
Hehe, vandaag weer n stapje verder in het "Konikdom" of moet ik zeggen, "Konikrijk"? De berijdster van mijn witte arabische ruin was vandaag bij ons en dus leek het ons het geschikte moment om met Juul onze eerste stappen op onze drukke baan hier te zetten...en dan net in het "spitsuur" (17 u)...ik kreeg er al zelf warm van: zag de vrachtwagens , traktors, remorkjes voorbijrammelen en ook de auto,s allemaal haastig haastig op weg van werk naar huis..het is me wat... sarah liep schuin achter hem, zodat het verkeer toch ietsjes moest wijken,a nders razen ze je hier op een haartje voorbij. Eigenlijk heeft Juul geen kik gegeven en was ik wrsch de meest zenuwachtige... Hij draaide wat met zijn ogen als ze van achteren kwamen aangereden, maar is niet opzij gesprongen of zo...gewoon netjes gevolgd, hij zuchte wel n paar keer heel diep, stoom afblazen zeg maar. En toen ik even stopte op een oprit, legde hij zijn hoofd tegen me aan alsof ie wou zeggen: nou , gelukkig ben jij bij me... al bij al dus goed gegaan. en hem op de wei ook weer even kunnen borstelen...tja, elke dag een beetje meer, het zijn kleine beetjes, maar het gaat toch vooruit. Vandaag ook zjin nieuwe biothane halsterhoofdstel gepast, zonder bit nog, maar het past dus toch..hoera. En het blauw staat hem beeldig.
Wat goed! Maakt niet uit als het kleine beetjes vooruit gaat, zolang het maar vooruit gaat! Wie het kleine niet eert... zeg ik altijd. Het gaat juist om de kleine dingen, die zijn heel bepalend. Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen met jullie, vind het erg knap van Juul. En wat zal dat weer een fijn voldaan gevoel geven dat je weer verder bent gekomen. Met Pumbaa ben ik ook nog lekker bezig met Parelli (yoyo game) en hij pakt de dingen ook zo snel op, hij is zo ontzettend slim Wat hebben we toch leuke paardjes!!