Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Smaken verschillen, en zeker in een discipline waarbinnen een ras niet breed vertegenwoordigd/ingeburgerd is loop je tegen vooroordelen aan. Bij de AT is dat misschien nog wel meer, juist omdat onbekend onbemind maakt.
(Dus ja, ik speel echt met de gedachte een leuk boek te publiceren...) 
In Duitsland is tien jaar geleden een boek over AT gepubliceerd, maar dat is 'out of print' en in Turkmenistan is een officieel boek te verkrijgen, maar uiteraard niet in het Nederlands... (en erg politiek beladen).
Ik kan je een PB sturen met links en informatie van een aantal fokkers en eventueel uitleg geven over het type dat ze fokken. Er zijn ook diverse fokkers die geen website hebben. Wil je alleen online window shoppen of wil je ook informatie van fokkers waar je eerst contact mee moet opnemen voor informatie over de paarden die ze momenteel in de verkoop hebben staan? Stuur me even een PB met wat je precies (in theorie) zoekt. Intussen kun je ook hier kijken. Onder het kopje Breeders staat een groot aantal fokkers. Als je niet al te ver weg wilt om te gaan kijken, kun je het beste kijken naar fokkers in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, maar tegenwoordig kun je al voor een paar tientjes een vlucht boeken naar bijvoorbeeld Denemarken (staat momenteel bij een privé eigenaar een leuk cremello hengstveulen te koop), Tsjechië of Estland. Niet alle fokkers staan hier vermeld, dus mocht je serieus naar een bepaald type AT op zoek willen gaan kun je me gerust een PB sturen. Ik kan je dan ook op weg helpen in de richting van bijvoorbeeld fokkers die bijv. inkrimpen om wat voor reden dan ook.

En graag gedaan. Dit ras is nu eenmaal mijn passie... of obsessie.
Ik vind zelf het zware, oorlogstype ook het meest tot de verbeelding spreken. Dit is ook het type dat ik ooit hoop te kunnen gaan fokken.
Ik denk dat je een goed punt hebt dat er tegenwoordig anders naar paarden wordt gekeken dan een 20/30 jaar terug. Er wordt ook heel erg in hokjes gedacht van dresuurgeschikt of niet e.d.
) Ze kijken naar de individuele dieren die ze voor hen hebben.
Mocht mijn paard zeer geschikt blijken voor dressuur of haar kunnen in een andere discipline duidelijk hoger liggen dan die van mij, dan zal ik in elk geval op zoek gaan naar een geschikte ruiter die wel die ambities en capaciteiten heeft. Maar dan moet er wel een klik zijn, want een Teke doet niet voor iedereen even hard zijn best...

En deze sport is ook geliefd onder Iraanse amazones. 

) minikatje schreef:Tokhtamysh lijkt op die paardentekeningen die ze gevonden hebben tijdens archeologische opgravingen.
hij lijkt wel een mythische wezen, vind hem prachtig.