Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:19

Poiuytrewq

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:01

Ik wil niet vervelend zijn, maar elk paard wat op een goede manier getraind wordt heeft zo'n leuke nek. al heeft niet elke draver dat, zijn er ook genoeg kwpn'ers met een hertenhals. neemt niet weg dat het een prachtig paard is hoor, knap dier!

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:08

Desperado_ schreef:
Wat Myour zegt, je moet met een draver om kunnen gaan.
De meeste zijn niet koel in hun koppie, en vooral die van de baan komen niet.
Een draver is (vaak) eenkennig en die moeten je gewoon leren kennen.
Kennen ze je eenmaal, gaan ze inderdaad voor je door het vuur.
En ik spreek uit gelukkige ervaring :D.

Dat is wel juist met en draver moet je mee kunnen omgaan
Het zijn wel lieve beestjes en 1 keer dat je ze goed kent en het paard aan u
gaan ze inderdaad door het vuur .
Ik heb ook ne draver die uit de koers komt maar bij mij was er geen probleem
er zat wel wat tempo in rap draven en nogal nerveuse maar ben ook na 1 week bij mij
eens buiten geweest voor de 1ste keer onder zadel en ik kan zeggen dat verloopte goed
wel beetje show verkopen en diene tempo maar dravers zijn wel goede paarden en ik zou nu altijd
en dravertje nemen dat niet goed meer is voor de koers
En dravers kunnen galoperen het is juist kwestij van tijd en vertrouwen in het begin snelle galop
maar na enkele keren kan hem nu heel kalm galoperen
Ik raad zeker en draver aan die verdienen ook om eens gelukkig te zijn als creatie paard of springpaard
;)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:18

Dat is ook echt een groot vooroordeel: dat Dravers die op de baan gelopen hebben niet cool in het koppie zijn ;) Echt, ik ken er zat die op de baan gelopen hebben en niet nerveus zijn! Dat is ook echt een vooroordeel.

Mensen die een Draver omscholen lopen vaak tegen hun eigen onkunde aan, maar ze zeggen vaak dat het aan het paard ligt :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:43

Marrit13 schreef:
Dat is ook echt een groot vooroordeel: dat Dravers die op de baan gelopen hebben niet cool in het koppie zijn ;) Echt, ik ken er zat die op de baan gelopen hebben en niet nerveus zijn! Dat is ook echt een vooroordeel.

Mensen die een Draver omscholen lopen vaak tegen hun eigen onkunde aan, maar ze zeggen vaak dat het aan het paard ligt :+

Helemaal mee eens.

Op het gevaar af dat ik nu iets ga zeggen wat helemaal verkeerd wordt opgevat, maar absoluut niet vervelend bedoeld is.

In mijn omgeving zijn mensen die een draver aanschaffen meestal mensen die vooral kijken naar de prijs en niet naar hun gebruiksdoel, karakter en voorgeschiedenis. Het zijn vaak mensen die net van een manege afkomen en voor relatief weinig een paard willen aanschaffen. Deze mensen zijn vaak niet kundig genoeg om met een actief paard om te gaan waardoor zo'n paard vaak een stempel opgedrukt krijgt en het inderdaad ongeleide projectielen worden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:45

Zo zie ik het ook gr_roos. En zo zie ik ze bij ons ook wel komen proefrijden. En dat ze er dan naast komen te liggen, ligt uiteraard aan het paard en niet aan hun onkunde.

Oh ja. Waarmee ik niet wil en kan zeggen dat ik wel goed kan rijden. Integendeel. Maar ik heb het wel op een draver geleerd en zelfs op latere leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Only_Hellen op 03-08-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mvr_schouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:45

Marrit13 schreef:

Daar heb je gelijk in!

Dravers zijn super dieren. Met hun vertrouwen ga je door het vuuur. Ze zullen altijd hun best doen. En zijn niet moe te krijgen door hun uitstekende uithoudingsvermogen :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:56

Only_Hellen schreef:
Zo zie ik het ook gr_roos. En zo zie ik ze bij ons ook wel komen proefrijden. En dat ze er dan naast komen te liggen, ligt uiteraard aan het paard en niet aan hun onkunde.

Oh ja. Waarmee ik niet wil en kan zeggen dat ik wel goed kan rijden. Integendeel. Maar ik heb het wel op een draver geleerd en zelfs op latere leeftijd.

Als ze er naast liggen dan is zo'n beestje vaak beter af, die valt voor die personen dan af. Maar er zijn zat mensen die er net op blijven, handelaar/verkoper ruikt geld, smeert de mensen iets aan en er zijn toch een heleboel mensen die zichzelf of hun kind een Anky 2 vinden ;) Als de handelaar/verkoper dan ook nog de ruiter de hemel in prijst is de koop snel gesloten.

Dit zie je soms ook al met manegepaarden, ongeacht het ras. Beesten lopen 3 uur per dag, worden pensionpaard en gaan terug naar max 1 uurtje per dag. Dit zorgt soms al voor hachelijke momenten.....

Ik heb zelf ook een oudere arabier, kan een vreselijke sukkel zijn, maar vreemde probeert hij uit en hij heeft eigenlijk altijd haast. Als je dan aangeeft dat je het niet verantwoord vind dat iemand hem gaat poetsen rijden dan zie je dat verkeerd en heb je er geen kijk op. Ik wil alleen ongelukken voorkomen en als ik niet een geschikte verzorger voor hem vind laat ik hem liever staan. Een geschikt persoon kan rijtechnisch best minder zijn dan een ongeschikt persoon, je moet vooral met het karakter om kunnen gaan en dat kan niet iedereen.
Dit geldt ongetwijfeld ook voor een groot deel van de dravers.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:03

daandriaan schreef:
kimG schreef:
ik heb inderdaad de vooroordelen opgenoemd die je vaak hoort en ziet dat was toch ook de vraag van ts ?

Nee toch? Ze vroeg waarom de mensen geen draver willen, en niet noem alle vooroodelen op.

volgens mij geeft KimG heel precies aan waarom zij met haar ervaringen geen draver wil. En dat is geen vooroordeel, ze heeft het over dingen die ze zelf gezien heeft.

Ik vind dit een vreemde discussie eerlijk gezegd. Een paar mensen (o.a. Polly2, ik) hebben beargumenteerd aangegeven waarom we geen draver willen, want dat is de vraag in dit topic. Daar wordt niet op ingegaan. Dan worden er een heleboel foto's getoond van dravers die het goed in de sport ( +:)+ ) waar uitgebreid op gereageerd wordt, terwijl het eigenlijk off topic is. En vervolgens wordt er iets in twijfel getrokken (een draver die blijft lopen op een klik is werkwillig, een dressuurpaard die je constant moet drijven) en dan breekt de hel los. Beetje merkwaardige gang van zaken, en jammer want ik vind dit op zich een geweldig onderwerp.

Kort samengevat nog een keer hoe ik erover denk, ik wil zelf geen draver omdat die niet voldoende aansluit bij mijn ambities. En ik zal een draver niet snel aanraden aan een minder ervaren ruiter omdat het omscholen geen eenvoudige klus is en omdat het karakter niet altijd geschikt is voor een minder zekere ruiter.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:12

Lielle schreef:
Kort samengevat nog een keer hoe ik erover denk, ik wil zelf geen draver omdat die niet voldoende aansluit bij mijn ambities. En ik zal een draver niet snel aanraden aan een minder ervaren ruiter omdat het omscholen geen eenvoudige klus is en omdat het karakter niet altijd geschikt is voor een minder zekere ruiter.

Je hoeft niet heel ervaren te zijn om het om te scholen, je moet alleen juiste begleiding hebben.

Het enigste waar somige aan moeten wennen is er op zitten, that's it. Dravers zijn éingenlijk juist heel makkelijk om, om te scholen.
Ze kennen inprincipe druk op hun rug, het bit en het stuur allemaal al.

Dravers zijn geen gevaarlijke paarden, en doen eigenlijk alles wat je ze vraagt, want daar is hun karakter gewoon naar.

Wel vind ik het eerlijk tegen over de paarden om te zeggen; mijn ambities liggen hoger dus dan valt er een bepaald aantal rassen af.
Ze willen veel voor je doen, ze zullen ook wel ergens komen. Maar je zult ze nooit in de top tegen komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:15

wat is je definitie van heel ervaren? Ook met de juiste begeleiding zul je toch voldoende gevoel en timing moeten hebben om de voorwaartse neiging die ze hebben om te zetten naar een meer 'dressuurmatige' manier van rijden. De draver die ik een paar keer gereden heb was echt niet geschikt voor een beginnende/onervaren/onzekere ruiter, ik ben zelf echt geen beginner meer maar zou daar zeker een half jaar mee bezig zijn geweest om die zeg maar B klaar te maken. Dwz voldoende balans om in een gewone draf en galop wendingen te rijden in een 20/40 bak met de juiste stelling en buiging. Dus geen moeilijke dingen, gewoon gecontroleerd in balans lopen.

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:18

Lielle schreef:
volgens mij geeft KimG heel precies aan waarom zij met haar ervaringen geen draver wil. En dat is geen vooroordeel, ze heeft het over dingen die ze zelf gezien heeft. .

eerlijkheidshalve? ik quote van haar: ze galopperen niet goed. persoonlijk vind ik ze erg lelijk. groot hoofd grote oren dun lijf.

Dit is een mening over het uiterlijk van de draver (wat trouwens erg kort door de bocht is want er zijn heel veel types. Bovendien galopperen ze niet goed? ook dat is volgens mij niet echt een onderbouwd feit. Aangezien een draver een paard is en volgens mij alle paarden kunnen galopperen. Ook een draver, als je wat tijd eraan besteedt kan een draver gewoon goed galopperen.

Lielle schreef:
Ik vind dit een vreemde discussie eerlijk gezegd. Een paar mensen (o.a. Polly2, ik) hebben beargumenteerd aangegeven waarom we geen draver willen, want dat is de vraag in dit topic. Daar wordt niet op ingegaan. Dan worden er een heleboel foto's getoond van dravers die het goed in de sport ( +:)+ ) waar uitgebreid op gereageerd wordt, terwijl het eigenlijk off topic is. En vervolgens wordt er iets in twijfel getrokken (een draver die blijft lopen op een klik is werkwillig, een dressuurpaard die je constant moet drijven) en dan breekt de hel los. Beetje merkwaardige gang van zaken, en jammer want ik vind dit op zich een geweldig onderwerp.

Ik ben het eens met wat je zegt en vind het zelfs een heel goed idee dat je geen draver zou nemen. Want het is inderdaad niet eerlijk om een paard te kopen die niet bij je ambities past. Een goede zaak dus als je van te voren weet dat een draver er niet bij past om er dan geen te nemen. Neemt niet weg dat er genoeg dravers zijn die wel hoog in de sport kunnen komen, maar dat is een ander verhaal :)

Wat karakter betreft ben ik het dan weer niet met je eens. Een draver heeft (9 van de 10 keer) een gouden karakter. Ze zijn heel eerlijk en willen heel graag leren. Ze omscholen is, zoals Daan zegt, niet moeilijk als je de juiste begeleiding hebt (net als bij ieder ander ras I guess?). Ik ben/was zelf ook een onzekere ruiter, maar door mijn draver ben ik veel zekerder geworden samen met hem. Hij was ook onzeker in het begin, maar met de juiste begeleiding zijn we samen van heel ver gekomen en ik ben trots op hoe we nu samen rijden! :)

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:24

Veel mensen trekken conclusie's uit Dravers als ze er 1x op gereden hebben.

Maargoed, als je niet heel ervaren bent dan zul je niet zo gauw voor een paard gaan wat nog omgeschoold moet worden?

Wat ik daar mee bedoel? Als je een beetje balans hebt kan je er al gauw op weg rijden, ik geef toe de paarden zijn soms nog in om balans. Maar welk paard niet? Als je er voor het eerst op zit.

We krijgen hier paarden, de ene is soepeler dan de ander. De 1 kan je bij wijze van spreke na een maandje een B proef lopen en bij de ander duurt het wat langer.

Maar je wilt toch ook nog als je een KWPN (oid) hebt (net onder het zadel), gelijk binnen een maand een B proef rijden?
Daar steek je toch ook eerst tijd in?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:37

Ik heb een paar paarden binnen een paar weken uitgebracht in de B sgw, waarvan er een voor die tijd nog nooit een wedstrijd gelopen had en vooral recreatief gereden was. Dus het kan wel.

Musje, je quote niet volledig. Ervoor staat "mijn ervaring is"
kimG schreef:
ik kom zelf uit den haag ( er zijn hier ivm de drafbaan veel dravers in omloop ) mijn ervaring is dat de paarden zeer druk en ongedurig zijn. ze hebben immers vaak gekoerst waardoor buitenrijden vaak in een race uitloopt. ze galopperen niet goed.
persoonlijk vind ik ze erg lelijk. groot hoofd grote oren dun lijf.
maar een vriendin van me heeft een vrij atypische draver. gewoon rijpony om te zien en in gedrag dus daar zou ik geen problemen mee hebben. Mijn voorkeur gaat niet uit naar een draver maar als hij niet gekoerst heeft vind ik het al minder erg.

Wb de opmerking over het uiterlijk, nauurlijk zijn er dravers die er anders uitzien. Maar veel (dus niet alle) dravers zijn wel vergelijkbaar in de type en dat kun je dus wel of niet mooi vinden.

Daandriaan, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dan ben je toch beter af met een ervaren betrouwbaar paard dat niet omgeschoold hoeft te worden.

Ik oordeel idd op basis van 1 draver die ik gereden heb, en diverse andere die ik gezien heb. En hier heb ik nog niets gelezen dat mijn oordeel zou veranderen. Overigens zou ik die beginnende of onzekere ruiter ook niet - per definitie - een kwpn-er aanraden, maar gewoon een betrouwbaar paard met ervaring dat op zijn ruiter past. En of dat dan een omgeschoolde draver, een bomproof Kwpn-er of een tinker s, vind ik niet relevant. Maar de keuze voor een draver die net van de baan komt, of bv een net ingereden 3jarige Jazz zou ik dus sterk afraden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:25

Lielle, ik ben het met je eens, een goed onderwerp, beargumentatie waarom je geen draver wilt wordt genegeerd en mijn 2de post die ik hier plaatste was goed om iemand helemaal over haar theewater te krijgen en wordt verkeerd opgevat.

Ik denk alleen dat jij en ik andere eisen stellen aan het omscholen tov een aantal andere bokkers hier. Ik had een tuigpaard binnen 3 weken mee naar een B springparcours, dat zie ik gewoon niet zo snel gebeuren met een draver.

Off topic, onervaren ruiters willen helaas niet vaak een braaf paard. Op mijn vorige manege werd een 3 jarige NRPS-er door de eigenaar verkocht aan mensen die 10 lessen hadden gehad waarvan 2 keer losgereden. Dit is helemaal mis gegaan, niet omdat het een rotpony was, maar gewoon door overschatting van de ruiter en de honger vande verkoper.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:54

Maar aan de andere kant. Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaald ras, en dan zouden we ook nog meerdere topics kunnen openen:
- waarom willen mensen geen Fries
- waarom willen mensen geen Haflinger
- waarom willen mensen geen Fjord

Iedereen heeft een reden om voor een bepaald ras te kiezen. En soms veranderen de ambities, waarna blijkt dat je beter voor een ander ras kunt gaan.

Op argumenten waarom mensen niet voor een bepaald ras kiezen, reageren mensen die juist bewust wel voor een bepaald ras kiezen. Logisch denk ik, omdat niet alle argumenten ook een feit zijn, maar een mening. En dan kun je een discussie krijgen.
Overigens ben ik ook zeker van mening, dat wanneer je een bepaalde ambitie hebt, het slim is daar een ras bij te zoeken die die ambitie ook waar kan maken. Maar ook uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik wil bv endurance starten en zal daarom geen koudbloed willen. Maar er zijn toch koudbloeden die heel goed de finish overkomen. Om maar een voorbeeld te geven.
Misschien een topic "waarom kiezen mensen een draver?" :D . Maar dat zal ook snel huiskamer worden, compleet met foto's.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:09

Hellen, jij bent 1 van de mensen die wel begrip kan op brengen waarom iemand niet voor een draver kiest en dan bedoel ik niet de kinderachtige opmerkingen als lelijk, mager enz. Ik denk dat een topic als dit best nuttig kan zijn voor mensen die een goedkoop paard willen en een draver als optie hebben. Er kan/mag best gewaarschuwd worden voor dravers. Ze zijn nu eenmaal niet voor iedere ruiter geschikt.
Grrr spatietoets is overleden :(

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:25

Ik kan ook goed begrijpen dat er mensen zijn die bewust niet kiezen voor een draver! Het zou wat zijn als iedereen voor een draver zou kiezen...
Ieder zijn keus en ieder zijn ambities toch!;-)

Er zijn mensen die het kunnen onderbouwen en daar kunnen andere ook weer van leren. Mensen die zich verdiepen in de aanschaf van een draver kunnen op die manier alle voors en tegens tegen elkaar afwegen.
Al zullen er altijd persoonlijke bevindingen zijn natuurlijk.
Per draver is het ook verschillend.
Ik heb een draver en een quarter. Totaal verschillend maar ook voor twee totaal verschillende doelen.
Wat ik met de quarter wil en kan zou ik simpelweg met de draver niet voor elkaar kunnen krijgen! Ondanks dat hij zich voor 200% inzet.

Ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die niet voor een draver kiezen. Ik zou ook niet voor een Tinker kiezen bijvoorbeeld. Daar is iedereen vrij in.

Aan de andere kant vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat dravers lelijk zijn en daarom niet de keus gaat naar een draver.
Niet aan iedere draver kun je zien dat het een draver is.;-)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:39

Ik wilde vroeger nooit een arabier en nooit een merrie, heb nu beide :D In principe zou ik niet snel kiezen voor een draver of een koudbloed. Alleen zeg ik nooit nooit. Straks heb ik dat ook allemaal in de wei staan :+

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:07

Kijk, nu gaan we tenminste weer de goede kant op in dit topic :j er worden meningen gegeven die onderbouwd worden en daar kunnen we wat mee! :) heel fijn! Het is inderdaad gewoon zo niet fijn om te moeten lezen "ze zijn lelijk" of "ze zijn iel" ... daar kan niemand echt wat mee :D dus fijn dat het gesprek nu weer de goede kant op draait!

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:57

Indd, eindelijk meningen die niet meer louter steunen op vooroordelen. "Ze zijn lelijk", "ze kunnen niet galopperen", enz., zijn juist de vooroordelen waar wij als draverliefhebbers tegen opboksen. Dravers kunnen met het nodige geduld omgeschoold worden tot heerlijke rijpaarden, en dat is iets wat veel mensen nog niet helemaal beseffen vrees ik.
Ikzelf heb niks met bvb arabieren, maar mij zal je niet horen zeggen dat ik er geen wil omdat ze "állemaal" dit of dat zijn.

Wel begrijp ik dat je geen draver koopt als je hoog in de sport wil meedraaien. Er zijn er die het kunnen leren, maar als je een dier treft die dit niet kan en het er toch van vraagt, is dit voor beide partijen niet leuk.
Hetzelfde geldt voor onzekere of angstige ruiters, die zou ik persoonlijk ook niet meteen een draver aanraden, hoewel er ook zijn die die wél goed mee omkunnen, kijk bv naar die van musj. Ik kan enkel zeggen vanuit mijn eigen ervaring dat mijn draver niet geschikt is voor onzekere ruiters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:39

suus_ schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar elk paard wat op een goede manier getraind wordt heeft zo'n leuke nek. al heeft niet elke draver dat, zijn er ook genoeg kwpn'ers met een hertenhals. neemt niet weg dat het een prachtig paard is hoor, knap dier!

Die zijn er wel maar wel beduidend minder.
Een KWPN dressuurpaard wordt gefokt op een lange hals en een lange nek. Dat maakt het afbuigen makkelijker. Dat maakt het voldoende frontmaken makkelijker.

Ik snap overigens niet waarom het nou zo'n probleem is te constateren dat de gemiddelde KWPNer geschikter is voor de wedsrijddressuursport dan de gemiddelde draver.
Dravers zijn toch veel geschikter voor de harddraverij en de endouranche. Daar ga ik mijn Gelderse KWPNer toch ook niet voor de sulky spannen...dat legt ze altijd af tegen de dravers. (monte waarschijnlijk ook := )

Dat je er een fijn recreatie paard aan een draver hebt... super toch. Maar ik ken maar een Grand Prix draver...en dat is een Orlov draver(oud type draver) Balagur.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:54

"NatasjavE schreef:
Ik snap overigens niet waarom het nou zo'n probleem is te constateren dat de gemiddelde KWPNer geschikter is voor de wedsrijddressuursport dan de gemiddelde draver.

Ik heb nog eens een paar pagina's terug gelezen. Niet allemaal, omdat ik 12 blz. wel veel vind. Maar kan eigenlijk niet vinden dat er zo'n groot probleem van wordt gemaakt. Op blz 1 bv schrijven meerdere mensen dat ze geen dressuurambities hebben.
Maar misschien staan die problemen juist op de pagina's die ik net niet heb gelezen.

Pas de laatste jaren, (hoeveel zal het zijn? 10-15 jaar??) worden uitgekoerste dravers steeds en steeds meer omgeschoold als rijpaard. Dat zal ook een van de redenen zijn dat ze nog een onbekend ras zijn in de hogere dressuursport. Al zal dat aantal deelnemers erg beperkt blijven. Uiteraard doordat ze er niet op gefokt zijn, maar ook doordat men het niet aandurft om een draver tot dat nivo door te trainen. ik zie het bv Annky nog niet zo snel doen :D .In de endurance doen ze het erg goed en in die sport komen ze al aardig in opmars. Logisch, want hiervoor zijn ze uitermate geschikt. Enorm uithoudingsvermogen, werkwilligheid, snelheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:03

Nou ik rijd al 34 jaar paard en in die 34 jaar heb ik al heel erg veel uitgekoerste dravers zien komen en gaan.
Dat is echt niet iets van de laatste jaren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:13

Maar ook niet iedereen weet ze als zodanig te herkennen. Zeker omdat het chippen pas iets van de laatste 10-15 jaar is. Daarvoor had je gewoon een papierloos paard, nu kan je nog wat achtrehalen als je een chipnummer hebt.