Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:31

De 3 jarige is circa 1.62m.
Zal ook nog wel wat groeien gezien zijn leeftijd. Zo'n schat van een dier ook.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:45

Ik vind die te koop 3 jarige leeeeuuuk <3 .

Het is dat ik zelden tijd vrij kan maken maar dat bezoekje aan de gallops en simulator in UK klinkt wel heel aanlokkelijk O:) .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:57

Is het vosje een ruin of een merrie Yvonne?
Ik heb een nichtje die wil rijden, en zij durft ook echt racen buiten. Een EV is zo leuk voor tieners. Hij zou overigens van mij zijn.

De zwarte ben ik ook erg gecharmeerd van. Maar paard moet wel lief genoeg zijn voor een tiener die soms wat klunzig is maar het goed bedoelt. Maar ons Sjors moet echt met pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:51

Welkom, Britt! Hopelijk ga je veel plezier hebben met je paard! *\o/*

Thioro schreef:
Ik vind die te koop 3 jarige leeeeuuuk <3 .

Het is dat ik zelden tijd vrij kan maken maar dat bezoekje aan de gallops en simulator in UK klinkt wel heel aanlokkelijk O:) .
Hotel Mkango is over een paar maanden geopend hoor! :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:55

Cool. I'm gonna take you up on that.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:22

Avalanche schreef:
Ik heb een nichtje die wil rijden, en zij durft ook echt racen buiten. Een EV is zo leuk voor tieners. Hij zou overigens van mij zijn.

De zwarte ben ik ook erg gecharmeerd van. Maar paard moet wel lief genoeg zijn voor een tiener die soms wat klunzig is maar het goed bedoelt. Maar ons Sjors moet echt met pensioen.

Vosje die voorlopig niet te koop is, dit jaar nog een ausgleich 2 gewonnen, is een ruin.

Afbeelding
Dichtstbijzijnde op deze foto.

Het zwarte merrietje is net nieuw aangekocht voor een 12k dus die gaat voorlopig ook nog niet weg

Voor nu staat alleen die 3 jarige te koop voor zover ik weet. Schat van een dier die in de bak wel nog het stuur moet leren haha. Maarja dat mag ook als ze 3 zijn vind ik.
Maandje door rijden en het is al heel anders.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:13

Haha pas op wat je zegt we gaan er straks allemaal vandoor met een paard van je haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:15

kyrkelover schreef:
Avalanche schreef:

Vosje die voorlopig niet te koop is, dit jaar nog een ausgleich 2 gewonnen, is een ruin.

[ [url=m/WDUDcP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dichtstbijzijnde op deze foto.

Het zwarte merrietje is net nieuw aangekocht voor een 12k dus die gaat voorlopig ook nog niet weg

Voor nu staat alleen die 3 jarige te koop voor zover ik weet. Schat van een dier die in de bak wel nog het stuur moet leren haha. Maarja dat mag ook als ze 3 zijn vind ik.
Maandje door rijden en het is al heel anders.

Wat een knap kind zeg!!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:16

Euridicey schreef:
Haha pas op wat je zegt we gaan er straks allemaal vandoor met een paard van je haha

Maar echt he.

Maar serieus, hoe leuk is het voor een tiener om een paard te hebben wat het ook leuk vindt om super hard te gaan :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:34

Is het gebruikelijk om al te ruinen voor ze goed en wel carrière gemaakt hebben?
Ben meer bekend met de dravers maar daar blijft alles wat potentieel heeft hengst tot het potentieel al dan niet waargemaakt is. Tenzij ze een rotkarakter hebben.

@Mkango: noted :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:52

Thioro schreef:
Is het gebruikelijk om al te ruinen voor ze goed en wel carrière gemaakt hebben?
Ben meer bekend met de dravers maar daar blijft alles wat potentieel heeft hengst tot het potentieel al dan niet waargemaakt is. Tenzij ze een rotkarakter hebben.

@Mkango: noted :D.
Het verschilt. Jumpers worden in de UK bijna altijd geruind voordat ze überhaupt beleerd zijn; vlakkebaanpaarden houden ze inderdaad het liefste wat langer hengst, maar er zijn ook redenen om het niet te doen. Ze hoeven dan niet per se een rotkarakter te hebben, maar soms helpt het castreren ze simpelweg om beter te focussen en zorgt het ruinen er juist voor dat ze hun potentie waarmaken, en van een paard met een rating van 60 hoef je ook niet te verwachten dat ze het ooit tot dekhengst gaan schoppen, dus dan gaan de ballen er ook vaak af.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:20

Maar waar halen ze bij de jumpers dan de dekhengsten vandaan? Alleen hele goede papieren krijgen een kans? Stel dat er weer een onwaarschijnlijke seabiscuit od opduikt. Sta je daar met je ruin die een kampioen blijkt te zijn (of ik kijk te veel films :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:40

Het korte antwoord: ja, je kijkt teveel films. :))

Het langere antwoord: veel NH hengsten komen uit de stayersdivisie voor de vlakkebaan of uit Frankrijk, waar het iets gebruikelijker is om hengsten over jumps te laten racen. Er worden hier en daar wel vraagtekens gezet bij het castreren van vrijwel elke jumps gefokte hengst, maar het blijft nog steeds de gewoonte hier. De heersende opvatting is dat ruinen makkelijker te trainen zijn en dat ze weinig waarde hebben als hengst doordat het hoogtepunt van hun carrière vaak pas tussen hun 7de en hun 10de is. Best een lange tijd om je hengst dan op de gok hengst te laten in de hoop dat hij goed genoeg gaat zijn om als dekhengst te dienen.

Daarnaast komen veel van deze paarden ook uit de PTP-scene, waar het er allemaal wat informeler aan toegaat dan in de vlakkebaan. Zeker in Ierland zijn het vaak boeren die het naast hun eigen boerenbedrijf of fokkerij doen, dus als je (ook) een stal vol merries hebt staan, maar niet de faciliteiten van een professionele trainer, is het ook gewoon praktischer om de boel te ruinen.

Omdat, ik gok, 99% van de mannelijke jumpers in de UK ruin is, zijn vrijwel alle kampioenen dat ook (m.u.v. een paar merries). Dat is de aard van de NH-kant van de industrie en algemeen geaccepteerd. :) De vaders van die paarden zijn dan degenen die de fokkerijkar trekken.

Hoewel ze vaak in één adem genoemd worden en ook twee zijden van dezelfde medaille zijn, zijn er nog best wel grote verschillen tussen de flat en de National Hunt. Beide disciplines trekken een heel ander publiek, zowel bij de races zelf als onder de eigenaren en trainers. Er zijn trainers met een dual purpose licentie (een licentie voor de vlakkebaan geeft je namelijk niet automatisch een licentie voor jumps en vice versa), maar in de praktijk zijn er maar weinig die het echt 50-50 verdelen. Soms is het een flat trainer die er misschien wat jumpers naast heeft, maar vaak is het een jumps trainer die zich niet alleen wil beperken tot bumpers (races zonder hindernissen voor NH-paarden) om hun NH-paarden ervaring op te kunnen laten doen.

Veel eigenaren zijn er ook bij betrokken puur voor de entertainment en het sociale aspect. Het prijzengeld ligt in de National Hunt lager dan in de vlakkebaan en dekprijzen zoals je in de flat ziet, zul je in jumps racing niet tegenkomen. Het is echt nog veel meer vervlochten met het platteland en boerenbedrijven, waarbij de commercie die je op de flat ziet, veel minder van belang is. Mensen vinden het dus ook niet zo erg dat ze hun potentiële kampioen en daarmee dekhengst van z'n ballen ontdoen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:32

Mahaaar. Die vaderdieren moeten toch ooit opvolgers krijgen? Ook dan weer uit Frankrijk of andere takken van de sport?

Bij de dravers is dat hier ook zo hoor. 90% van de fokkers heeft 2-3 merries en thats it.

Over films gesproken. 1 van de eerste volbloed films die ik gezien heb ging over een rooie vos, in Ierland zou ik zeggen. Klassiek verhaal over geblesseerd paard, daarna kampioen etc. Ik vond hem toen heel aangrijpend maar herinner me de titel niet meer.
Was wel ergens in de jaren 80-90 dat ik hem als kind gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:06

De nieuwe aanwas komt dan weer van de flat inderdaad. :j

National Velvet en/of International Velvet toevallig?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:25

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik hoop dat jullie en de paarden het leuk hebben gehad vanacht.
Zelf ben ik in Denemarken dus kon helaas niet bij mel langs, maar ik heb filmpjes gezien van heel tevreden etende paarden buiten gelukkig :)

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:01

Ahhh wat heerlijk! Jullie inderdaad allemaal nog gelukkig nieuw jaar (of mag dat vandaag niet meer?)
Ik kreeg te horen dat Elei de rustigste was van de stal, wie had dat verwacht!! :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:07

Ik ben weer terug uit Denemarken, en had besloten dat vandaag de dag moest zijn. Mel moest weer helemaal happy zijn onder het zadel, ook met aandraven en anders moest ik een kliniek bezoek regelen van mezelf.
Ze stond al zon beetje 2 maanden op 'rust' (als in werk, ze rent zelf rustig een uur per dag als het niet meer is op de track). Dus ik heb opgezadeld ennnn

Ze was helemaal happy en goed *\o/* een paar keer de oprijlaan op en af gedraafd, eerst met lange teugel later ook met contact en nog op het stukje gras een volte linksom rechtsom.
Wat een opluchting..

Dus ik kan weer rustig gaan opbouwen :D :):)

Afbeelding

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:58

Wat een goed nieuws Sintara!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:39

Superfijn, Sintara! *\o/*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:36

Thanks :D was ook heel blij dat ik zo op kan stappen, een stalgenoot vroeg nog van vind je dat niet eng? Maar met mel hoef ik gelukkig niet bang te zijn voor gekke grappen.
Ze had eigenlijk zelfs zoiets van kom, laten we in ons uppie naar het bos gaan _O- maar toch maar gewoon bij de oprijlaan enzo gehouden haha. Zou wat zijn hee als ze zich nu zo heeft uitgekeken op de track dat ze wel es in haar eentje op stap wil <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:50

Same, hier is het ook gewoon opstappen en wegrijden, heerlijk! Zo fijn als dat gewoon kan!

Lachica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:26

wat goed sintara

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:39

Wat fijn sintara! Nu weer lekker opbouwen!

Wij hebben vandaag een indoor crosslesje gehad. Was weer leuk. En sullie vond het ook echt helemaal geweldig. Paar kleine foutjes door mij, op de dubbel twijfelde ik zelf, en sullie denkt dan van oh nou als jij twijfelt gaan we er wel langs ipv over haha. Waren best lastige lijntjes, vooral sullie vind de krappe wendingen wel lastig, maar gaat vast vanzelf beter!

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:15

Ziet er echt super uit! Ben je al klaar voor aankomend seizoen? Wat ga je nu starten?