Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Euridicey schreef:Wat doet ze als je je teugels even helemaal losgooit? Is ze dan wel rustiger? Want dit ken ik vooral bij de paarden die nog niet zo gewend zijn aan het constante teugelcontact dat we in de dressuur willen zien, die worden daar heel narrig van en gaan inderdaad lopen klooien en trekken.Dat ze gevoelige mondjes hebben is mij heel duidelijk, maar het is echt 0 contact, of continu kauwen, hoofd draaien, strekken, hangen. Het is me nog niet helemaal duidelijk. Moet nog even kijken of dit blijft
Euridicey schreef:Ja, maar daar zit hem ook de crux: dan lopen ze in een race. De rest van hun leven worden ze gereden aan een losse teugel, zoals hier:Ik kom hier nog op terug die 10 minuten was niet echt genoeg om hier goed over te kunnen oordelen, maar hoe zit dat met echt paarden in de race dan? Daar hebben ze toch juist constat contact en vaak vrij hard toch? Corrigeer me als ik ernaast zit hoor
Thioro schreef:Niet met alleen wat gerommel in de mond, maar echt dat trekken, hangen, hoofd draaien etc. waar Euridicey het over heeft herken ik wel van de eerste keer dat ik erop zat en dacht dat je een renpaard met een "normaal" contact kon rijden.Ow ja, het 'laat me los ik wil gaan' gedribbel buiten. Staat ze daar piafferend te klappertanden en hoofdschudden. Op en top drama maar heb dan niets in handen. Kunst is inderdaad ze met je zit bij je te houden op zulke momenten. Het blijven hittepitten.
Moet zeggen dat ik bijna altijd buiten rijd en dat is dus lange teugels in stap, licht contact in draf en licht contact of sterker contact en verplicht in stelling in galop, naargelang de mate waarin we het eens zijn over het tempo.
Mate van contact heeft weinig invloed op gerommel met bit.
Zal idd wel zijn zoals je zegt mkango. Zal meer met emotie dan met wat anders te maken hebben.
Avalanche schreef:Mwah, ik ken geen soort of type paard dat makkelijker nageeft dan een renpaard. Alleen wat ik hierboven al zeg, het contact dat ze prettig vinden luistert véél nauwer dan bij een warmbloed of een fjord en vrijwel elke ruiter die zich enigszins bezighoudt met dressuur, zeker in Nederland, zit gewoon teveel aan de voorkant. Het principe van 'dropping your hands,' zoals we dat het liefste zien op de gallops, kun je immers ook toepassen in stap en draf, maar het betekent wel dat je wat controle uit handen moet geven aan je paard (oftewel: het paard bepaalt de mate van contact), en die hang naar controle staat helaas centraal in de Nederlandse ruitersport.Oh ja,de dikte maakt absoluut uitik heb ook liever een potlood in mijn mond dan een bezemsteel
En idd eens dat ze het gewoon niet in een keer snappen, zeker niet als ze op de baan zijn geweest. Dan kun je idd beter je teugels losgooien als ze aan het dribbelen zijn, want op de baan leren ze steunen op het bit, maar niet nageven.
Dus zeker dan moet je ze echt wel omscholen, maar ook EV's die nooit geracet hebben vinden het moelijker![]()
Maar ze kunnen het echt allemaal.