Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desi_2409

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:35

Leuke foto Sintara, jammer dat je gezicht niet te zien is.
Prachtige rijrok, mooie kleur ook.

Kyrkelover; de filmpjes nog gezien van kids die met Roi rijden... nou wat stoer, vooral dat 2e filmpje, wat een snelheid!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:46

Dankjewel :D Ja ik poets altijd mijn gezicht weg op bokt, voel ik me gewoon beter bij :)

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:27

Ik snap dat je dat doet hoor, je weet nooit wie het ziet! Wel een super leuke foto.

Ik heb leuk nieuws! Na enkele weken zadelen, singelen, springen ernaast, wiebelen met het zadel en trekken aan de beugels. Heb ik er gisteren opgezeten! Geen één moment voelde het alsof ze ervandoor zou schieten!
Afbeelding

Eindelijk weer op mijn eigen zadel zitten! Heerlijk. Ik had beloofd dat als ik er weer op kan, ik haar manen ga knippen dus dat ga ik vandaag doen :) Komende periode lekker simpel houden en herhalen, hopelijk van het weekend een stapritje buiten *\o/* Fingers crossed dat volgend jaar wat meer positiviteit met zich meebrengt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 10:37

Ik ben zo trots op jullie!!! <3

@Sintara, wat een leuke foto!! Snap ik wel hoor, dat je dat doet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:52

Wat super goed euridicey! Op naar een topjaar *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:00

Fijn Eurodicey! Hopenlijk veel geluk voor jullie samen in het nieuwe jaar.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:38

<3 Dankjullie wel! Laten we allemaal een topjaar tegemoet gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:49

Fijn Euridicey! :D Onwards and upwards! (En héél herkenbaar van die manen. :') )

Leuke foto, Sintara! Helemaal in stijl met dat bordeauxrode halster ook! :D

Hier vandaag laatste röntgenfoto gehad en we hebben groen licht gekregen om weer te gaan opbouwen! *\o/* Dus zodra de sedatie was uitgewerkt, ben ik er even 15 minuutjes op geklommen. Superhandig met die harde wind van vandaag, maar ze gedroeg zich voorbeeldig. <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:05

Woohoo, eindelijk! Gaat het ook met jou weer wat beter met je heup enzo?
Wat een braverd heb jij:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:12

Ik lig momenteel weer te sterven, haha. Het ging eigenlijk wel redelijk, maar waarschijnlijk toch weer teveel gedaan de laatste dagen. M'n lichaam trekt nu wel écht hard aan de rem: ik ben duizelig, koortsig en vooral m'n ribben doen momenteel voortdurend pijn. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:18

Misschien moet je toch maar eens gaan luisteren dan ~~}> nee maar het is wel prut..

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:21

Echt he eens naar je lichaam luisteren :")

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:25

Zo lang ik positieve dingen kan delen blijf ik dat even doen :D :D vandaag helemaal alleen opgestegen! Vandaag was het voor mij belangrijk dat ze mij vertrouwde en niet de support nodig had van iemand op de grond. En ik ben zoooo trots! Ze bleef netjes staan elke keer (heb het een paar keer herhaald) en liep keurig relaxt rond door de bak.
Afbeelding

Ik ben mega blij met deze grote bak, maar ze er van door schiet dan kan ze lang blijven rennen, geen muur om haar tegen te houden :p

Ik merk wel dat ze ontzettend onrustig is met het bit, misschien nog wennen? Gaan het zien, anders bitloos XD Eerst maar eens veilig op en af stappen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:32

Lekker, Euridicey! Het is je gegund hoor en je gezicht spreekt boekdelen onder je cap! <3

Dat onrustige in de mond is wel een klein beetje volbloed-eigen. Heel veel doen het en het contact dat ze prettig vinden luistert ook nauwer dan bij warmbloeden is mijn ervaring. Als je het echt vervelend vindt, kun je inderdaad kijken naar bitloos, maar als je ermee kunt leven, zou ik er niet teveel aandacht aan schenken. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:51

Mijn merrie is ook zo'n friemelmuts met bitten. Eender welke bit. Altijd.
Het heeft verder geen invloed op het beetje dressuur dat ik met haar doe en ik rijd geen wedstrijden dus maak me er niet druk om.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:38

ja wat is dat toch met die aanleuning? is het het soort bit, de anatomie die anders is bij een EV, aangeleerd voor het racen of wat?
De ruin die ik nu heb, rijd ik met een zacht kunststof bit van Beris, en neemt het bit goed aan, maar de merrie die ik ervoor had, was ook moeilijk, iedere keer het contact verbreken, terwijl ik echt met heel weinig en zacht contact reed.. bijna met waslijntjes en alsof ik een kuikentje vast had.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:48

Dat ze gevoelige mondjes hebben is mij heel duidelijk, maar het is echt 0 contact, of continu kauwen, hoofd draaien, strekken, hangen. Het is me nog niet helemaal duidelijk. Moet nog even kijken of dit blijft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:48

Eerder het type paard. Hoewel ze niet de gestoorde idioten zijn die sommige mensen denken dat ze zijn, zijn het ook geen binnenvetters. Ongemak of spanning laten ze dus vrij snel zien, maar ook hun ongeduld om iets te mogen doen, en dat mogen ze ook in de rensport. Rommelen met het bit is in die zin gewoon een uiting van emotie en kan zowel positief zijn als negatief.

Euridicey schreef:
Dat ze gevoelige mondjes hebben is mij heel duidelijk, maar het is echt 0 contact, of continu kauwen, hoofd draaien, strekken, hangen. Het is me nog niet helemaal duidelijk. Moet nog even kijken of dit blijft :)
Wat doet ze als je je teugels even helemaal losgooit? Is ze dan wel rustiger? Want dit ken ik vooral bij de paarden die nog niet zo gewend zijn aan het constante teugelcontact dat we in de dressuur willen zien, die worden daar heel narrig van en gaan inderdaad lopen klooien en trekken.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:54

Ik kom hier nog op terug die 10 minuten was niet echt genoeg om hier goed over te kunnen oordelen, maar hoe zit dat met echt paarden in de race dan? Daar hebben ze toch juist constat contact en vaak vrij hard toch? Corrigeer me als ik ernaast zit hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:56

Euridicey schreef:
Ik kom hier nog op terug die 10 minuten was niet echt genoeg om hier goed over te kunnen oordelen, maar hoe zit dat met echt paarden in de race dan? Daar hebben ze toch juist constat contact en vaak vrij hard toch? Corrigeer me als ik ernaast zit hoor :))
Ja, maar daar zit hem ook de crux: dan lopen ze in een race. De rest van hun leven worden ze gereden aan een losse teugel, zoals hier:
Afbeelding

Edit: overigens kun je prima toewerken naar een stillere aanleuning, maar niet verwachten dat ze het in één keer snapt, dat is wat ik hiermee bedoel. En ook accepteren dat niet elke volbloed altijd keurig z'n bakkes dichthoudt, sommige zijn gewoon meer geneigd met hun mond te rommelen dan andere.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:59

Contact maken op de buitenteugel, die heel stabiel houden, zodat ze daarop wat kan leunen. Binnenhand luchtig, maar wel op contact. Het helpt om je handen super stil t.o.v. de mond te houden, en er dan met je been naar toe te rijden.

Ook een EV kan prima in aanleuning lopen, maar het vraagt van de ruiter net iets meer handigheid. Als ze het bit aannemen, verdwijnt de onrust in de mond ook :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:09

Heb ik toch ergens geluk mee XD mel is wel heel stabiel op het bit geworden. Wel pas sinds ik dit super dunnetje heb (10mm), en ik moet eerlijk toegeven dat het buiten soms wel iets anders is :o
Buiten wil ze soms nog wel eens een gezicht trekken alsof ik haar enorm in de mond zit terwijl dat niet zo is, op de momenten dat ik haar terug rij terwijl ze graag hard wil _O- ik rijd haar terug op zit maar ze uit het gewoon bij haar hoofd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:33

Ow ja, het 'laat me los ik wil gaan' gedribbel buiten. Staat ze daar piafferend te klappertanden en hoofdschudden. Op en top drama maar heb dan niets in handen. Kunst is inderdaad ze met je zit bij je te houden op zulke momenten. Het blijven hittepitten :') .

Moet zeggen dat ik bijna altijd buiten rijd en dat is dus lange teugels in stap, licht contact in draf en licht contact of sterker contact en verplicht in stelling in galop, naargelang de mate waarin we het eens zijn over het tempo :+ .

Mate van contact heeft weinig invloed op gerommel met bit.

Zal idd wel zijn zoals je zegt mkango. Zal meer met emotie dan met wat anders te maken hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:38

Oh ja,de dikte maakt absoluut uit :j ik heb ook liever een potlood in mijn mond dan een bezemsteel :D

En idd eens dat ze het gewoon niet in een keer snappen, zeker niet als ze op de baan zijn geweest. Dan kun je idd beter je teugels losgooien als ze aan het dribbelen zijn, want op de baan leren ze steunen op het bit, maar niet nageven.
Dus zeker dan moet je ze echt wel omscholen, maar ook EV's die nooit geracet hebben vinden het moelijker :(:)

Maar ze kunnen het echt allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:39

Thioro schreef:
Ow ja, het 'laat me los ik wil gaan' gedribbel buiten. Staat ze daar piafferend te klappertanden en hoofdschudden. Op en top drama maar heb dan niets in handen. Kunst is inderdaad ze met je zit bij je te houden op zulke momenten. Het blijven hittepitten :') .

Moet zeggen dat ik bijna altijd buiten rijd en dat is dus lange teugels in stap, licht contact in draf en licht contact of sterker contact en verplicht in stelling in galop, naargelang de mate waarin we het eens zijn over het tempo :+ .

Mate van contact heeft weinig invloed op gerommel met bit.

Zal idd wel zijn zoals je zegt mkango. Zal meer met emotie dan met wat anders te maken hebben.
Niet met alleen wat gerommel in de mond, maar echt dat trekken, hangen, hoofd draaien etc. waar Euridicey het over heeft herken ik wel van de eerste keer dat ik erop zat en dacht dat je een renpaard met een "normaal" contact kon rijden. :') Vandaar dat ik vraag wat er gebeurt als ze haar teugels losgooit - houdt Elei haar hoofd dan stil, dan weet je dat je wat meer de tijd moet nemen om toe te werken naar rijden met constant contact; loopt ze nog steeds met haar hoofd te zwaaien, dan is er misschien wat anders gaande.

Avalanche schreef:
Oh ja,de dikte maakt absoluut uit :j ik heb ook liever een potlood in mijn mond dan een bezemsteel :D

En idd eens dat ze het gewoon niet in een keer snappen, zeker niet als ze op de baan zijn geweest. Dan kun je idd beter je teugels losgooien als ze aan het dribbelen zijn, want op de baan leren ze steunen op het bit, maar niet nageven.
Dus zeker dan moet je ze echt wel omscholen, maar ook EV's die nooit geracet hebben vinden het moelijker :(:)

Maar ze kunnen het echt allemaal.
Mwah, ik ken geen soort of type paard dat makkelijker nageeft dan een renpaard. Alleen wat ik hierboven al zeg, het contact dat ze prettig vinden luistert véél nauwer dan bij een warmbloed of een fjord en vrijwel elke ruiter die zich enigszins bezighoudt met dressuur, zeker in Nederland, zit gewoon teveel aan de voorkant. Het principe van 'dropping your hands,' zoals we dat het liefste zien op de gallops, kun je immers ook toepassen in stap en draf, maar het betekent wel dat je wat controle uit handen moet geven aan je paard (oftewel: het paard bepaalt de mate van contact), en die hang naar controle staat helaas centraal in de Nederlandse ruitersport.