Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:36

Welkom!

Ik heb met fokken ook totaal geen ervaring maar wil je iets fokken dat ruim +1.60 word dan moet je veel geluk hebben! Ik weet dat ze bij de Zonnehoeve Connemara kruisingen fokken. Daar zou je eens kunnen informeren.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:19

Wellicht haak ik hier ook wat meer aan, al jaren besmet met het connemara virus. Heb een bejaarde ruin (ex dekhengst) van 26 staan, een shet en een geblesseerde nrps merrie.

En wil graag weer rijden en dan steekt dat ierse virus toch weer de kop op.

A.s. zaterdag heb ik een afspraak staan bij Tieks om bij die merrie (Carol) te kijken.

Jullie gaan wel snel idd ;-)
Laatst bijgewerkt door curly2day op 17-06-15 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:20

Ik heb ook de zonnehoeve gemaild, maar denk dat de postduif nog onderweg is ......

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:15

Ik ben benieuwd Marieke! Leuk dat je hier mee komt kletsen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:33

Nog meer mensen uit het Gelderse. :):)

En nog een bekende uit het Utrechtse. :P

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:30

Ha Marieke! Leuk dat je op zoek bent naar iets nieuws :) hoe is het met de geblesseerde patiënt?

Welkom IR! ik heb ook zelf geen ervaring met fokken (in de toekomst hopelijk wel :D ) wel heb ik twee volle connemaras die richting de 1.60 gaan en een kruising van nu 2 die de 1.50 al wel is gepasseerd! De kruising is een vol zusje van de drie jarige van Eline.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:39

curly2day schreef:
Ik heb ook de zonnehoeve gemaild, maar denk dat de postduif nog onderweg is ......

Zelfde hier. :D

@Rozzy, dat klinkt veelbelovend. Waar is de kruising mee gekruist? Op zich mag 1.60m wel maar dan moet er voldoende body zijn. De Connemara waarop ik gereden heb was 1.59m, qua hoogte net aan maar niet voldoende body. Bij die maat moet ik echt een wat ronder geribd (eh, hoe schrijf je dat?) paard hebben.

Het lijkt me zo ontzettend leuk om een veulen helemaal groot te zien worden en vanaf nul in handen te hebben. :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:52

Ik heb verder ook geen ervaring met fokken, maar ik weet wel dat Eline (EK19) een kruising heeft staan. Connemara x Heartbreaker, geloof ik, weet het niet zeker hoor :P Die is volgensmij nét aan een paard, ergens rond de 1.58-1.60 geloof ik. Die is nog wel jong dus kan zeker nog wel doorgroeien.

Maar Eline zal dit wel een keer lezen en die weet dat beter :P

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:53

http://link.marktplaats.nl/m937288444
@irl11 en curly2day. De pony in de link is niet interessant voor jullie maar in de adv staat telefoonnummer van Sanne vd Zonnehoeve. Bellen gaat ws sneller

De Zonnehoeve heeft soms paarden waar nog 25% Connemara in zit.
Was er ook 1 op het ONCK zaterdag.
Denk dat de meeste 50% Connemara's rond de 1.60 zullen zijn

@change. Volgens mij zijn de meeste Nederlandse hengsten niet zozeer dressuur gefokt. Het is meer dat het vaak erg lastig is om een ruiter te vinden die een hengst wil uitbrengen.
Laat staan een ruiter die een hengst in alle disciplines kan starten.
Otto en Ben bijvoorbeeld zijn heel goede dressuurpony's. Maar Eline en janien zijn niet zulke springers. Ben heeft bij zijn vorige ruiter nog wel gesprongen maar Otto op wat crosslessen na heeft eigenlijk helemaal geen springervaring. Maar dat betekent niet dat hij het niet kan

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:57

IR: de moeder van de kruising is een connemara en de vader is Sijbrand, een zoon van Heartbreaker! Ik moet voor mijzelf ook wel flinke connemaras hebben, aangezien ik zelf ook rondgeribt ben :Y)
Ik geloof dat Brabant voor jou nogal uit de richting is, maar je bent van harte welkom om een keer te komen kijken hoor :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:03

@Rozzy; oh, dat zou ik heel leuk vinden, dat hou ik in gedachten. Ik ben wel af en toe in Brabant, waar zit je ongeveer?

@Bar, dankje. Ik zal eens bellen.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:08

Ik ging op de site van tieks kijken en dat had ik niet moeten doen :') :') Ben heeeeeeeel blij met de pony die ik rij nu hoor, maar connemara's blijven gaaf! Zou hem niet willen inruilen (het is niet eens mijn pony :+) maar een Connie erbij, geen probleem hoor :D O:)
*gaat verder dromen*

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:09

Jeetje, even een aantal uur niet meer gekeken en jullie hebben weer de oren van de kop afgekletst.

Maar Ria dat is wel leuk met zn flexchair. Ik heb 29 juni tot 13juli vakantie en 31 augustus tot 14 september. Maar de laatste 2 weken gaan Anouk en ik Devil en Rebel inrijden! Misschien anders leuk om het bv van een vrijdag tm maandag te doen? Dan kan ik wat makkelijker vrij nemen omdat de bezetting hier op kantoor met de kindervakanties heel slecht is!

Ik wil best even rond gaan kijken voor eventuele locaties? En dingen gaan regelen?

Even terugkomend op het feit van een kruisling. Ik heb zelf een kruisling connemaraxSijbrand (v. Heartbreaker). Ze is net 3 en drachtig van Ben Hur. Ze is vrij stevig en zit al over de 1,58m!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van haar ook een half broer van haar, die wordt dit jaar 1. Zelfde vader alleen de moeder is Fee vd Leliaard, tevens ook te koop /3 :')
Je kunt natuurlijk geen kruislingen promoten op eventuele demo dagen maar voor mij is het nu wel een uitkomst een kruisling (om mee te kunnen draaien tussen de paarden) te rijden. En Devil is ook nog eens heel mooi uitgepakt, dus ik ben er erg blij mee! En ze zal zeker nog zn 2 a 3 cm groeien! *\o/*
Laatst bijgewerkt door EK19 op 17-06-15 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:11

Bar schreef:
http://link.marktplaats.nl/m937288444
@irl11 en curly2day. De pony in de link is niet interessant voor jullie maar in de adv staat telefoonnummer van Sanne vd Zonnehoeve. Bellen gaat ws sneller

De Zonnehoeve heeft soms paarden waar nog 25% Connemara in zit.
Was er ook 1 op het ONCK zaterdag.
Denk dat de meeste 50% Connemara's rond de 1.60 zullen zijn

@change. Volgens mij zijn de meeste Nederlandse hengsten niet zozeer dressuur gefokt. Het is meer dat het vaak erg lastig is om een ruiter te vinden die een hengst wil uitbrengen.
Laat staan een ruiter die een hengst in alle disciplines kan starten.
Otto en Ben bijvoorbeeld zijn heel goede dressuurpony's. Maar Eline en janien zijn niet zulke springers. Ben heeft bij zijn vorige ruiter nog wel gesprongen maar Otto op wat crosslessen na heeft eigenlijk helemaal geen springervaring. Maar dat betekent niet dat hij het niet kan

Precies! Funny vd Leliaard heb ik ingereden en leren springen. Maar die telde zelf al met je mee.. Ben daar in tegen, die moet je sturen. En als je niet zn held in springen bent als ik.. is dat geen goede combi. Parsifal is wel een echte goeie springer ipv dressuur! En dat bewijst ook maar zo op het ONCK. Zn 4e parcourtje ooit en met een "vreemde" ruiter en dan toch alles springen en 1e worden..

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:22

Pars is idd fijn te rijden met springen! :j Knap van Anouk ook dat ze gewoon 1e wordt samen met hem! :)

En ik ben echt benieuwd hoe Devil het gaat doen straks, ze is leuk!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:23

Ir111 schreef:
@Rozzy, De Connemara waarop ik gereden heb was 1.59m, qua hoogte net aan maar niet voldoende body. Bij die maat moet ik echt een wat ronder geribd (eh, hoe schrijf je dat?) paard hebben.

Vergeet niet dat een jonge pony, zeker als ze eigenlijk te groot worden, want een Connemara "hoort" in de D-maat te blijven, tijd nodig heeft om uit te zwaren.

Onze Koss was 4 toen we hem kregen en nog aardig schriel. Hij is rond de 1.51 geworden en had echt een paar jaar nodig om uit te zwaren maar dat is me een flinke buffel geworden!

Geldt niet alleen voor pony's trouwens. Onze KWPN'er was als 3-jarige ook maar een slappe schrielkip. Die was ook pas een beetje af rond haar 6e jaar.
Laatst bijgewerkt door Bar op 17-06-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

Ir: wij zitten in Dongen, naast Tilburg!

Dit is het volle zusje van die van Eline;
Faylinn, hier nog geen twee jaar
Afbeelding

Dit is lizzy, die is zo'n 1,59 met iemand van 1.85 er op :j lizzy is hier wel in blessure conditie :+
Afbeelding

En met mij: wel maar 1.65, maar wel rondgeribt :Y)
Afbeelding

En als laatste de reus Donegal van 1,60, hier met iemand van 1,70
Afbeelding

En een wat duidelijkere foto met degene van 1,85 er op Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rozzy op 17-06-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:25

Bar: dat van het uitzwaren klopt zeker! Lizzy was op haar 7e of 8e pas echt uitgezwaard :j

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:45

Ik moest even denken wie Rozzy zou zijn maar nu weet ik het :-)

Lizzy ook een blessure?

Hier staat Lay voorlopig stil, die meniscus heeft voorlopig wel tijd nodig (helaas) en nooit meer springen en crossen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:46

Fijn om te zien dat er wat stevige types rondlopen, al dan niet gekruist. Is het 1jarige hengstje te koop EK19 of de moeder?

Bar schreef:
Vergeet niet dat een jonge pony, zeker als ze eigenlijk te groot worden, want een Connemara "hoort" in de D-maat te blijven, tijd nodig heeft om uit te zwaren.

Onze Koss was 4 toen we hem kregen en nog aardig schriel. Hij is rond de 1.51 geworden en had echt een paar jaar nodig om uit te zwaren maar dat is me een flinke buffel geworden!

Ja, dat is zeker waar maar ik durfde die gok niet te nemen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:48

Ik moest even denken wie Rozzy zou zijn maar nu weet ik het :-)

Lizzy ook een blessure?

Hier staat Lay voorlopig stil, die meniscus heeft voorlopig wel tijd nodig (helaas) en nooit meer springen en crossen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:06

Lizzy heeft heel de winter met een maagzweer gestaan, Donegal had heel veel last van zijn stofallergie en Oriana had een irritatie aan de aanhechting van de oppervlakkige buigpees :+ . Nu gaan ze gelukkig allemaal weer goed, maar een paar maanden niet kunnen rijden hakt er toch wel in. De duvel schijt altijd op een hoop past hier wel goed bij. Wat ontzettend kl*te van Lay! Crossen was echt haar ding.

Ir: wij hebben hier vier volle connemaras en een kruising, allemaal best wel buffels :D

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:10

Ir111 schreef:
Fijn om te zien dat er wat stevige types rondlopen, al dan niet gekruist. Is het 1jarige hengstje te koop EK19 of de moeder?

Bar schreef:

Ja, dat is zeker waar maar ik durfde die gok niet te nemen.

Nee 1 jarige is te koop! :') Sorry!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:20

Jeetje wat een ontzettende pech ...

dat van die grote hoop van de duivel herken ik helaas.

eerst paard niet goed, toen de hond in moeten laten slapen en daarna de katten ziek.

nu vind ik het wel weer mooi geweest voor de komende 10 jaar.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:25

Dat is ook niet niks! Zo is het inderdaad wel weer genoeg geweest -O- :(:)